• Business

    ΔΕΗ-Elpedison-Protergia-HΡΩΝ: Πώς εξελίσσεται η μάχη μεριδίων στο ρεύμα μέχρι το target model

    Γιώργος Στάσσης ΔΕΗ, Αντρέα Τέστι, Elpedison, Ευάγγελος Μυτιληναίος Protergia, Γιώργος Περιστέρης ΗΡΩΝ


    Εν αναμονή του target model  που περιμένει η αγορά για να δει αλλαγή δεδομένων στην προμήθειας ρεύματος, οι ιδιώτες πάροχοι, θεωρούν δεδομένη την πρωτοκαθεδρία της ΔΕΗ και διεκδικούν μερίδια κυρίως δίνοντας έμφαση σε συνδυαστικά πακέτα και πρόσθετες υπηρεσίες.  Η ΔΕΗ κυριαρχεί και μάλιστα είδε τα μερίδιά της να ανεβαίνουν το Δεκέμβριο, ενώ οι τρεις μεγάλες εταιρείες του κλάδου ΗΡΩΝ, ELPEDISON και PROTERGIA  εναλλάσσονται στις πρώτες θέσεις έχοντας ήδη σημειώσει μεγάλη αύξηση μεριδίων ειδικά στη μέση τάση.

    “Μέχρι  να ξεκινήσει αλλά να λειτουργήσει με επιτυχία το target model”, σύμφωνα με κύκλους της αγοράς, “η ΔΕΗ παραμένει κυρίαρχος του παιχνιδιού, αφού αντίθετα με όσα λέγονται επισήμως,  επωφελείται και δεν ζημιώνεται από τη λειτουργία τω λιγνιτικών μονάδων”.

    Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά, κύκλοι των ιδιωτών προμηθευτών, σχολιάζοντας την άποψη ότι η ΔΕΗ ζημιώνεται από τις λιγνιτικές μονάδες “αν οι λιγνιτικές μονάδες την ζήμιωναν, γιατί χρησιμοποιεί κυρίως αυτές και όχι τα φυσικά αέρια; Χρησιμοποιώντας τις λιγντικές μονάδες στο ελάχιστο, κρατά χαμηλά την Οριακή Τιμή Συστήματος, ώστε να αγοράζει φθηνά από τους υπόλοιπους παραγωγούς για μπορεί να πουλά στους πελάτες της”. Σημειώνεται ότι η ΔΕΗ κατέχει μερίδιο 40% στην παραγωγή ενέργειας και 70% στην πώληση, επομένως προμηθεύεται το 30% της ενέργειας που εμπορεύεται από τους ανταγωνιστές της.

    Για να γίνει κατανοητό, σημειώνεται ότι στην ημερήσια χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρισμού πραγματοποιείται κάθε μέρα ένα είδος δημοπρασίας. Ανάλογα με τη ζήτηση, πρώτα δίνουν ρεύμα στο σύστημα οι μονάδες φθηνού κόστους και στη συνέχεια οι ακριβότερες. Η τιμή ανά μεγαβατώρα που προσφέρει η τελευταία (ακριβότερη) μονάδα που μπαίνει στο σύστημα είναι η «Οριακή Τιμή του Συστήματος». Σύμφωνα με τα στοιχεία της προημερήσιας αγοράς του ενεργειακού χρηματιστηρίου, στην κατανομή συμμετέχουν σχεδόν όλες οι διαθέσιμες λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ, οι οποίες όμως δεν λειτουργούν σε πλήρες φορτίο αλλά στα τεχνικά ελάχιστα. Επίσης, τονίζεται, ότι η ΔΕΗ δεν χάνει από την παραγωγή από λιγνίτες, γιατί εισπράττει και το cost recovery.

    Οι καταγγελίες αυτές, που έχουν επαναληφθεί πολλές φορές από τους μεγάλους ιδιώτες παρόχους της αγοράς, που δεν αναμένουν σημαντικές αλλαγές μέχρι να  λειτουργήσει το target model. Μάλιστα εκτιμούν, ότι δεν πρόκειται να επαληθευθεί η εκτίμηση Στάσση ότι το μερίδιο της ΔΕΗ θα έχει πέσει στο 60% μέχρι το καλοκαίρι, καθώς η ΔΕΗ αναμένεται να ενισχύσει την εμπορική της πολιτική.

    Αξίζει να σημειωθεί ότι και η Κομισιόν θεωρεί ότι η ΔΕΗ συνεχίζει να διατηρεί μονοπωλιακή θέση στο λιγνίτη αλλά και δεσπόζουσα θέση στην αγορά και  διαπραγματεύεται σκληρά με το ΥΠΕΝ για το πώς θα δοθεί μεγαλύτερο έδαφος στον ανταγωνισμό.

    Αλλαγές  στη Μέση Τάση

    Σημαντικές αλλαγές σημειώθηκαν το 2019 στην αγορά μέσης τάσης (εμπόριο, μεταποίηση).   Το μερίδιο της ΔΕΗ στη μέση τάση μειώθηκε από το 67% στην αρχή του έτους στο 43% στο τέλος του, αφήνοντας ένα 24% της αγοράς βιομηχανικών πελατών και επιχειρήσεων στους ιδιώτες προμηθευτές. Όλες οι εταιρείες επωφελήθηκαν από αυτή την αλλαγή. Το μερίδιο της Protergia έφτασε στη μέση τάση το 12,28% από 7,7% στην αρχή του έτους, της ΗΡΩΝ στο 12,8% από 7,1% στην αρχή του έτους, της Elpedison το 8,1% από 5,49% στην αρχή του 2019, της NRG στο 5,8% από 3,28 και της Watt and Volt στο 2% από 1%.

    Ανταγωνισμός στις υπηρεσίες

    Ο ανταγωνισμός και φέτος  είναι ισχυρός, ειδικά μεταξύ των μικρότερων εταιρειών που αγωνίζονται για τη μεγέθυνση και καθιέρωσή τους.

    Κάθε εταιρεία επιλέγει τη δική της στρατηγική για την αύξηση του μεριδίου της και την προσέγγιση των μεγάλων πελατών.Ένα από τα όπλα των εταιρειών για να προσελκύσουν πελάτες και μερίδια είναι τα συνδυαστικά πακέτα και η συνεργασίες με εταιρείες άλλων κλάδων προκειμένου να προσφέρουν στον πελάτη τους περισσότερα και όχι μόνο ηλεκτρική ενέργεια.

    Η nrg  (μετά την εξαγορά της από την Motor Oil που έγινε πέρυσι) χρησιμοποιεί το δίκτυο των 1.400 πρατηρίων της Motor Oil, η Elpedison απευθύνεται στο νεανικό κοινό των Public αλλά και στους πελάτες της Media Markt, η ΗΡΩΝ στους πελάτες της Wind, η Φυσικό Αέριο Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας στους πελάτες της Vodafone, η Protergia στους πελάτες της Cosmote και των καταστημάτων Γερμανός ενώ η Green διαπραγματεύεται την παρουσία της στον Κωτσόβολου (η ΔΕΗ βρίσκεται επίσης σε συζητήσεις με την γνωστή αλυσίδα).

    Η Protergia εστιάζει σε ένα νέο πελατοκεντρικό μοντέλο,  καθώς η ικανοποίηση των πελατών αποτελεί την βάση για την επίτευξη ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος και το χτίσιμο της εμπιστοσύνης και της αφοσίωσης των πελατών της. Βασικοί άξονες αυτής της στρατηγικής αποτελούν τα αξιόπιστα προϊόντα, η εξυπηρέτηση υψηλού επιπέδου και η διασύνδεση όλων των σημείων επαφής με τον καταναλωτή για έναν απλό και ενιαία τρόπο. Η Protergia προχωράει σε μία εποχή που η ψηφιοποίηση μετασχηματίζει τον τρόπο που επικοινωνεί με τους καταναλωτές, με νέα πληροφοριακά συστήματα καθώς και συλλογή και ανάλυση σημαντικών πληροφοριών σχετικά με τους πελάτες στοχεύουν την δημιουργία προϊόντων και υπηρεσιών που ικανοποιούν τις προσδοκίες των διαφορετικών κοινών.

    Η Φυσικό Αέριο Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας προσφέρει προϊόντα φυσικού αερίου, ηλεκτρικού ρεύµατος  και παράλληλα, µέσα από τις  συνεργασίες της µε κορυφαίες εταιρείες όπως η Vodafone, η Alpha Bank, η EuropAssistance και η Inter- american,   εξασφαλίζει πρόσθετα δωρεάν προνόµια για τους πελάτες της και µεγαλύτερο όφελος και προστιθέµενη αξία για τους ίδιους.

    Η ΔΕΗ, στις αρχές της άνοιξης θα είναι έτοιμη να παρουσιάσει τις δικές της προτάσεις στους καταναλωτές, που θα συνδυάζονται και με την παροχή κι άλλων υπηρεσιών υψηλού επιπέδου. Ο νέος αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος Γιώργος Καρακούσης που ανέλαβε από το Νοέμβριο τα καθήκοντα του και τις αρμοδιότητες της χάραξης της εμπορικής πολιτικής  είναι υπεύθυνος για τα νέα πακέτα προς νοικοκυριά και επιχειρήσεις όσο και για την αναμόρφωση των καταστημάτων της εταιρίας.

    Στόχος είναι να είναι συνδυαστικά προϊόντα  και ενεργειακές υπηρεσίες, όπως παροχή ειδικών υπηρεσιών για το σπίτι που θα έχουν σχέση με την ενεργειακή αποδοτικότητα των κατοικιών και των επιχειρήσεων. Δηλαδή με τη διάθεση τεχνικών συμβούλων για εξοικονόμηση ενέργειας αλλά και συνεργασίες με αλυσίδες ηλεκτρικών συσκευών από τις οποίες ο καταναλωτής θα μπορεί να επωφελείται με την αγορά λιγότερο ενεργοβόρων συσκευών.

    Η Watt and Volt, στρατηγικά δίνει έμφαση στην αποδοτικότητα και όχι στο μέγεθος τους μεριδίου της.  Έχει στρατηγική  συνεργασία με την εταιρεία INTELEN, με στόχο την ανάπτυξη και την εφαρμογή μετρητικών συστημάτων κατανάλωσης ενέργειας για την εξοικείωση των καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας μέσω της παρακολούθησης της κατανάλωσής τους και τη βαθύτερη κατανόηση των αναγκών τους σε ηλεκτρική ενέργεια. Το 2019 πέτυχε να διπλασιάσει το μερίδιό της στη μέση τάση από το 1% στο 2% στο τέλος του 2019.    Στρατηγική της είναι να ενδυναμώσει ακόμη περισσότερο το δίκτυο καταστημάτων της ανοίγοντας νέα σημεία σε όλη την Ελλάδα, προκειμένου να βελτιώσει την πρόσβαση στους πελάτες της.

    Παράλληλα  ενισχύει και εμπλουτίζει  την γκάμα των προϊόντων και των υπηρεσιών της, όπως είναι οι «έξυπνες» υπηρεσίες σε σπίτια και επιχειρήσεις.

     ΗΡΩΝ     Τα συνδυαστικά πακέτα των ανταγωνιστικών χρεώσεων μαζί με τις προτάσεις εξοικονόμησης, αποτελούν την λεγόμενη ‘επόμενη μέρα’ στο χώρο. Η εταιρεία δίνει επίσης έμφαση στις «έξυπνες» υπηρεσίες για  σπίτια και επιχειρήσεις- με στόχο την άνεση της καθημερινότητας των καταναλωτών, την προστασία τους αλλά και την μείωση των λειτουργικών εξόδων τους.  Στο πλαίσιο αυτό υπάγεται και η στρατηγική συνεργασία στην οποία πρόκειται να προχωρήσει το 2020 η εταιρεία με τον leader της αγοράς στο σκέλος της εξοικονόμησης Ηλεκτρικής Ενέργειας, με στόχο την επίτευξη της κάθετης μείωσης της Ηλεκτρικής Ενέργειας που ο πελάτης καταναλώνει.

     Η ΖΕΝΙΘ που ήδη προσφέρει συνδυαστικά πακέτα ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου λάνσαρε πρόσφατα 3 νέες ενεργειακές υπηρεσίες για την κάλυψη των αναγκών των πελατών της: τη συντήρηση λέβητα, την παροχή ηλεκτρολογικού σχεδίου και την έκδοση πιστοποιητικού ενέργειας. Φιλοσοφία της εταιρείας   είναι να αφουγκραζόμαστε συνεχώς τις ανάγκες των καταναλωτών διαφορετικού προφίλ προκειμένου να εξυπηρετούμε τις αυξανόμενες ενεργειακές τους ανάγκες.

     

     



    ΣΧΟΛΙΑ