• Business

    ΔΑΑ: Οι επενδύσεις 1,3 δισ., η τριπλή επέκταση για 50 εκατ. επιβάτες και τι θα γίνει το 2040 με τη νέα παραχώρηση

    O CEO του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) Ελ. Βενιζέλος, Ιωάννης Παράσχης.

    O CEO του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) Ιωάννης Παράσχης


    Το δικαίωμα να «κτυπήσει» την καλύτερη προσφορά για τη νέα παραχώρηση του ΔΑΑ θα έχει το 2040 ο υφιστάμενος παραχωρησιούχος που διαχειρίζεται το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών Ελευθέριος Βενιζέλος σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο Διευθύνων Σύμβουλος του αεροδρομίου, Γιάννης Παράσχης, κατά τη διάρκεια της πρώτης ενημέρωσης των αναλυτών για τα οικονομικά αποτελέσματα του 2023, ενώ παρουσίασε και το πλάνο για τις τρεις επεκτάσεις του αερολιμένα ώστε να μπορεί να εξυπηρετεί 50 εκατ. επιβάτες σε ετήσια βάση έως το 2050.

    Πιο συγκεκριμένα, ο νέος διαγωνισμός για την παραχώρηση του αερολιμένα αναμένεται να τρέξει το 2040 και η Avi Alliance, ο Όμιλος Κοπελούζου και η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (δηλαδή το υπερταμείο) θα μπορούν να δώσουν καλύτερη προσφορά από αυτή του επικρατέστερου προτιμητέου επενδυτή, ώστε να διατηρήσουν τη διαχείριση του αεροδρομίου.

    Υπενθυμίζεται ότι η «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών» ιδρύθηκε το καλοκαίρι του 1995 από το Ελληνικό Δημόσιο και ιδιώτες επενδυτές. Σκοπός της εταιρείας ήταν η  χρηματοδότηση, την κατασκευή, τη λειτουργία και την ανάπτυξη του νέου αεροδρομίου στα Σπάτα Αττικής.

    Σε αντάλλαγμα του έργου που ανέλαβε η εταιρεία το Ελληνικό Δημόσιο, τους παραχώρησε το αεροδρόμιο για 30 έτη, δηλαδή έως το 2026 και στη συνέχεια δόθηκε παράταση 20 ετών και επομένως αυτή λήγει το καλοκαίρι του 2046.

    Όσον αφορά τις προοπτικές για το 2024 ο κ. Παράσχης ανέφερε ότι καταγράφονται ισχυρές επιδόσεις από τους δύο πρώτους στον αριθμό πτήσεων και την επιβατική κίνηση. Αναλυτικότερα κατά τον Ιανουάριο και το Φεβρουάριο διακινήθηκαν συνολικά 3,2 εκατ. Επιβάτες με το ποσοστό να αυξάνεται κατά 14,4%, ενώ το στο δίκτυο εξωτερικού διακινήθηκαν 2,23 εκατ. επιβάτες .

    Από την άλλη πλευρά κατά τη διάρκεια του προηγουμενου δίμηνου πραγματοποιήθηκαν 29.415 πτήσεις, στις οποίες κατεγράφη αύξηση 11,8%.

    Αξίζει να αναφερθεί ότι ο ΔΑΑ επενδύει στρατηγικά προς Ανατολάς με την Κίνα να αναμένεται να επιστρέψει στα επίπεδα ταξιδιωτών του 2019 όσον αφορά τις πτήσεις προς Αθήνα. Μάλιστα κατά τη διάρκεια εκδήλωσης του Αεροδρομίου για την Air China ειπώθηκε ότι το 2024 μπορεί να γίνει η «χρονιά του Δράκου» και στον τουρισμό με την αεροπορική εταιρεία να προσθέτει δύο ακόμα καθημερινές πτήσεις από Σαγκάη προς Αθήνα.

    Επιπλέον το βλέμμα του ΔΑΑ στρέφεται και προς την αγορά της Ινδίας, ενώ το αεροδρόμιο υπολογίζει σημαντικά στα επενδυτικά πλάνα των εγχώριων Aegean και SKY express, αλλά και στην επέκταση των εμπορικών χώρων κατά 60% προκειμένου να έχει μακροπρόθεσμη ανάπτυξη.

    Το σχέδιο για 50 εκατ. eπιβάτες το χρόνο

    Με το φράγμα των 28 εκατ. επιβατών να έχει σπάσει από το 2023  το αεροδρόμιο ξεπαγώνει την τριπλή επέκταση των υποδομών του ώστε να μπορεί να εξυπηρετεί 50 εκατ. επιβάτες μέχρι το 2050 και οι επενδύσεις αναμένεται να ξεπεράσουν τα 1,3 δισ. Ευρώ.

    Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΔΑΑ ανέφερε ότι έχει ήδη ξεκινήσει το «κυνήγι» για τη χρηματοδότηση της πρώτης φάσης της επέκτασης αρχικού εκτιμώμενοι κόστους 650 εκατ. Ευρώ (βάσει των τιμών του 2022), η οποία θα χρηματοδοτηθεί από τραπεζικό δανεισμό. Πρόσθεσε, δε, ότι στη παρούσα φάση ο ΔΑΑ βρίσκεται σε διαρκείς συζητήσεις με τις τράπεζες, χωρίς ωστόσο να υπάρχει ακόμα ξεκάθαρη εικόνα και για το ύψος του επιτοκίου.

    Παράλληλα, σε εξέλιξη βρίσκεται και το τελικό στάδιο για την επιλογή του του αρχιτεκτονικού γραφείου που αναλάβει το σχεδιασμό της πρώτης και της δεύτερη φάσης της επέκτασης.

    Η πρώτη φάση έχει ονομαστεί 33 MAP (Million Annual Passengers) και ο διαγωνισμός θα τρέξει εντός του τρέχοντος έτους καθώς τα έργα θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί το 2028 με τμηματικές παραδόσεις (2025: Ολοκλήρωση 25%, 2026: ολοκλήρωση 55%, 2027 ολοκλήρωση 80% και 2028: ολοκλήρωση 100%). Αξίζει να σημειωθεί ότι η επέκταση αυτή θα έπρεπε ήδη να είχε ενεργοποιηθεί καθώς από το 2018 το Ελευθέριος Βενιζέλος είχε σπάσει το φράγμα των 22 εκατ. Επιβατών αλλά αυτή πάγωσε λόγω της πανδημίας του κορονοϊού και των ταξιδιωτικών περιορισμών.

    Με την ολοκλήρωση του MAP33 θα ακολουθήσει μία ακόμα επέκταση όταν η επιβατική κίνηση τους 36 εκατ. επιβάτες (MAP 40) και στόχος θα είναι το Ελευθέριος Βενιζέλος να μπορεί να εξυπηρετεί 50 εκατ. επιβάτες έως το 2045 με το διαγωνισμό να προκηρύσσεται περί το 2035 (MAP 50) αλλά προς το παρόν δεν έχει εξεταστεί το κόστος της.

    Ποια είναι τα έργα του MAP 33

    Τα έργα που θα τρέξουν άμεσα με τον νέο διαγωνισμό είναι τα εξής:

    • Επέκταση του κτιρίου του κεντρικού τερματικού σταθμού κατά περίπου 81.000 τετραγωνικά μέτρα (από νέες αίθουσες επιβίβασης επιβατών με φυσούνα και λεωφορεία, επέκταση του χώρου check-in συμπεριλαμβανομένης μιας νέας πρόσοψης του τερματικού σταθμού, μιας νέας αίθουσας διαλογής αποσκευών που συνοδεύεται από επέκταση της περιοχής παραλαβής καθώς και νέους χώρους για εμπορικά καταστήματα και χώρους γραφείων).
    • Ανάπτυξη νέας πίστας στάθμευσης 32 αεροσκαφών με τροχόδρομους, δύο νέες γέφυρες εξυπηρέτησης (φυσούνες) και ένας σταθμός εξυπηρέτησης αεροσκαφών (ramp service)
    • Νέο VIP Terminal
    • Επέκταση του οδικού δικτύου στην περιοχή του τέρμιναλ, καθώς και κατασκευή νέου πολυώροφου πάρκινγκ κοινοπραξίας ότι παραμένει δεσμευμένη στο χρονοδιάγραμμα με βάση το οποίο έχει συμβασιοποιηθεί το έργο.

    Διαβάστε επίσης:

    ΔΑΑ: Άλμα 18,4% στην επιβατική κίνηση τον Φεβρουάριο

    ΔΑΑ: Ισχυρή ανάκαμψη το 2023 με κέρδη 231 εκατ. ευρώ – Πρόταση για μέρισμα €0,33 ανά μετοχή

    Εισαγωγή Αεροδρομίου στο Χρηματιστήριο: Οι νομικές προκλήσεις πίσω από την επιτυχία
     



    ΣΧΟΛΙΑ