• Business

    Αποκαλυπτικό: Πώς μια νέα αεροπορική εταιρεία στην Ελλάδα “συνδέεται” με την τραγωδία του “Ηλιος”

    Ανδρέας Δράκου


    «Ο καλύτερος τρόπος για να μάθεις αν μπορείς να εμπιστευτείς κάποιον είναι να τον εμπιστευτείς», έγραφε ο Έρνεστ Χέμινγουεϊ…

    Toν εμπιστεύθηκαν λοιπόν πριν από 15 χρόνια οι 115 επιβάτες της Helios και έχασαν τη ζωή τους στις απόκρημνες πλαγιές του Γραμματικού, παραμονή του Δεκαπενταύγουστου το 2005, πιστεύοντας όταν ξεκίνησαν εκείνο το πρωινό της μοιραίας πτήσης από την Λάρνακα ότι θα έφταναν με ασφάλεια σε Αθήνα και Πράγα (η πτήση εκτελούσε το δρομολόγιο Λάρνακα-Αθήνα-Πράγα).

    Ο λόγος για τον κ. Ανδρέα Δράκου, τον μοιραίο εκτελεστικό πρόεδρο της Helios, που, παρά την αθώωσή του από τα ποινικά δικαστήρια της Κύπρου, η πτήση στον θάνατο του μπόινγκ 737 – 300, στοιχειώνει τις αερομεταφορές, ειδικά όταν η ενασχόλησή του με τον κλάδο συνεχίζεται, επιζητώντας την εμπιστοσύνη των ταξιδιωτών.

    Είναι αυτό που λέμε στην αργκό όταν δεν εμπιστευόμαστε κάποιον ως οδηγό: «Ούτε γράμμα δεν στέλνω» με τον τάδε… Αυτό ισχύει και στην περίπτωση του κ. Δράκου, για να θέσουμε το πράγμα, ωμά, αληθινά, στην πλήρη και κάθετη διάστασή του. Βγήκε το όνομα…

    Οι 115 επιβάτες και τα 6  μέλη του πληρώματος τότε, πέταξαν για τον άλλο κόσμο, ενώ είχαν βγάλει εισιτήριο για την Πράγα.

    Κι ενώ στο ποδόσφαιρο απαγορεύεται η ενασχόληση με το άθλημα για παράγοντες που εκφεύγουν σε συμπεριφορά, μια αθωωτική απόφαση είναι αρκετή για να ασχοληθεί κανείς με το υπεύθυνο και συνάμα εξειδικευμένο και δύσκολο σπορ των αερομεταφορών.

    Οκτώ χρόνια μετά το τραγικό δυστύχημα κι ενώ έχει αθωωθεί τελεσίδικα το 2013, ο κ. Ανδρέου, βλέπουμε να συμμετέχει σε διάφορες αεροπορικές εταιρείες, πότε ως πρόεδρος και πότε ως μέλος του Δ.Σ., όλες κυπριακών συμφερόντων ή τέλος πάντων με εσάνς Κύπρου. Η μία γράφει ζημιές, από την πρώτη κιόλας χρήση, η δεύτερη, επισκέπτεσαι την ιστοσελίδα της, διαβάζεις για τα αεροπλάνα που διαθέτει και… πέφτει η σελίδα!

    Ζητάει άδεια με άλλη εταιρεία να πετάει στην Ελλάδα!

    Σήμερα το mononews.gr, αποκαλύπτει ότι τελικά ο κ., Δράκου έχει σχέση ως μέλος του Δ.Σ. μιάς εταιρείας κυπριακών και βρετανικών συμφερόντων συμφερόντων, την Alltime Aviation, που ειδικεύεται στην εκμίσθωση αεροσκαφών. Μεταξύ των μετόχων εμφανίζεται και offshore εταιρεία που έχει την έδρα της στην εξωτική… Τορτόλα, νησί του συμπλέγματος των Βρετανικών Παρθένων Νήσων!

    Η Alltime Aviation έχει συσταθεί από το 2016 και προκαλεί τουλάχιστον εντύπωση ότι μία από τις υπηρεσίες που παρέχει είναι ακόμα και αυτή της τεχνικής υποστήριξης των αεροσκαφών που εκμισθώνει. Είπαμε, ο κ. Δράκου εμφανίζεται ως μέλος του διοικητικού συμβουλίου…

    Σε κάθε περίπτωση στην ιστοσελίδα της Αlltime Aviation, στην οποία ως μέλος συμμετέχει ο κ. Δράκου (για να μην ξεχνιόμαστε), διατίθενται στοιχεία… καιρού για την Αθήνα, το Άμπου Ντάμπι και το Λονδίνο…

    Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η AllTime Aviation, που όπως γράψαμε πιο πάνω «θέλει» να δραστηριοποιείται στον τουρισμό και την υπομίσθωση αεροσκαφών και έχει έδρα στην Κύπρο, φέρεται να έχει αιτηθεί από την Ελληνική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας την έναρξη απόκτησης άδεια αερομεταφορέα!

    Το mononews.gr έπραξε το καθήκον του και ζήτησε από τον επικεφαλής της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας αν πραγματικά η εν λόγω εταιρεία, με τα «προβληματικά» μέλη διοικητικού συμβουλίου, έχει αιτηθεί την έναρξη των εν λόγω διαδικασιών προκειμένου να πάρει την άδεια αερομεταφορέα.  Η διοίκηση της ΥΠΑ προφανώς αποφεύγει να απαντήσει, τη στιγμή που οι μνήμες για την μοιραία πτήση της Helios ξυπνούν και πάλι. Και μάλιστα σε μία κρίσιμη συγκυρία για την ελληνική οικονομία και τον τουρισμό, αφού οι μακροπρόθεσμες προβλέψεις κάνουν λόγο για αύξηση της τουριστικής κίνησης στη χώρα μας στα 50 εκατομμύρια επισκέπτες από περίπου 30 εκατομμύρια που υπολογίζεται φέτος.

    Ο πρώην εκτελεστικός πρόεδρος της κυπριακής Helios Ανδρέας Δράκου είχε διατελέσει επίσης πρόεδρος στο αρχικό διοικητικό συμβούλιο της FlyGR8, η οποία ιδρύθηκε το 2018 ως Apollon Hellenic Jet.   Ήδη από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας της η εταιρεία έγραψε ζημιές…

    Το πόρισμα για το τραγικό δυστύχημα

    Τον Οκτώβριο του 2006, δεκατέσσερις μήνες μετά τη συντριβή του αεροπλάνου, δόθηκε στη δημοσιότητα το πόρισμα της Ελληνικής Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων υπό του Ακριβού Τσολάκη για τα αίτια της πτώσης.

    Συνυπευθυνότητα στους μηχανικούς που έλεγξαν το αεροσκάφος για την τελευταία πτήση και τους χειριστές του αεροπλάνου της πτήσης HCY522, για διόρθωση των ρυθμίσεων -κυρίως της ρύθμισης manual στο ρυθμιστή συμπίεσης- που τροχοδρόμησαν τα επόμενα γεγονότα.

    Σημειώνεται ότι για το ίδιο θέμα, η Boeing έχει ήδη αποδεχθεί, ότι στα καθοδηγητικά δεσμευτικά εγχειρίδια των μηχανικών και του συγκεκριμένου τύπου αεροπλάνου δεν υπήρχε σαφής υπόδειξη για τοποθέτηση του διακόπτη στο «manual». Επίσης στο Πόρισμα εξεταζόταν το τι υπήρχε στις υποδείξεις του ανάλογου εγχειριδίου των χειριστών στο συγκεκριμένο αεροπλάνο.

    Ευθύνη στους χειριστές, επειδή δεν έκαναν έγκαιρα τις διορθωτικές επεμβάσεις με βάση τις προειδοποιήσεις που ελάμβαναν, έχοντας όμως υπόψη τα όσα έγιναν γνωστά για τις «διπλές» ηχητικές προειδοποιήσεις και ενδείξεις, τις οποίες επίσης μετά την αεροπορική τραγωδία άλλαξε η Boeing.

    Αποτέλεσμα ήταν οι χειριστές σε ελάχιστο χρόνο να καταβληθούν από τα συμπτώματα υποξαιμίας και να μην έχουν τον έλεγχο.

    Το σύστημα ενεργειών του πληρώματος και η συνεννόηση μεταξύ χειριστών στο πιλοτήριο και αεροσυνοδών στην καμπίνα επιβατών (CRM), που δεν προέβλεπε καμία εκπαίδευση για ενέργειες, σε περίπτωση σοβαρού συμβάντος όπως το πέσιμο των μασκών οξυγόνου, παρά το γεγονός ότι για ώρα μετά το αεροσκάφος δεν προχωρούσε στην προβλεπόμενη άμεση κάθοδο και συνέχιζε πορεία στο ίδιο ύψος.

    Τελικό αίτιο της πτώσης, ως απόρροια των προηγουμένων, ήταν η διακοπή της λειτουργίας των κινητήρων λόγω έλλειψης καυσίμων.

    Πάντως, ο κ. Δράκου μπορεί ανενόχλητος να συμμετέχει στα Δ.Σ. αεροπορικών εταιρειών ξυπνώντας μνήμες από ένα δυστύχημα που ανάγκασε ακόμα και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αναθεωρήσει εκ του συστάδην τους όρους πτήσης των αεροσκαφών…

    Εμείς από την πλευρά μας θα περιμένουμε ακόμα μιαν απάντηση από την ΥΠΑ…

    hELIOS ΗΛΙΟΣ
    Εικόνες απο την τραγωδία της αεροπορικής εταιρίας Ηλιος
    Εικόνες απο την τραγωδία της αεροπορικής εταιρίας Ηλιος
    Εικόνες απο την τραγωδία της αεροπορικής εταιρίας Ηλιος
    Εικόνες απο την τραγωδία της αεροπορικής εταιρίας Ηλιος. Αριστερά οι συγγενείς των νεκρών



    ΣΧΟΛΙΑ