• Business

    Case study στο Harvard ο πετυχημένος μετασχηματισμός του ΟΤΕ υπό τη διοίκηση του Μιχάλη Τσαμάζ

    ΟΤΕ: Στις 19/7 η ακύρωση και διαγραφή 3,47 εκατ. μετοχών

    Μιχάλης Τσαμάζ, επικεφαλής ΟΤΕ


    «Υπάρχουν δύο τρόποι αντιμετώπισης της κρίσης: είτε παίζεις άμυνα και ελπίζεις για το καλύτερο, είτε αντιμετωπίζεις την κρίση ως ευκαιρία, καταλήγεις σε συγκεκριμένη στρατηγική και βγαίνεις στην επίθεση» πιστεύει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΤΕ, Μιχάλης Τσαμάζ, και ο μετασχηματισμός του ΟΤΕ έγινε case study από τη σχολή Διοίκησης Επιχειρήσεων του Harvard (Harvard Business School).

    H κορυφαία Σχολή στο είδος της πραγματοποίησε πρόσφατα μελέτη περίπτωσης (case study), η οποία εστίασε στην κατάσταση και τα δεδομένα που αντιμετώπιζε ο Όμιλος OTE το 2010, όταν ξεκινούσε η οικονομική κρίση στην Ελλάδα καθώς και στη στρατηγική της διοίκησης και την υλοποίησή της για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας της εταιρείας και της δυναμικής ανάπτυξής της.

    Η μελέτη περίπτωσης «OTE: Managing in Times of National Crisis» είναι διαθέσιμη για φοιτητές και καθηγητές ώστε να διδάσκεται στη Σχολή Διοίκησης Επιχειρήσεων του Harvard και σε άλλα πανεπιστήμια ανά τον κόσμο, ως παράδειγμα διοίκησης σε δυσμενή οικονομικά περιβάλλοντα.

    Ο Μιχάλης Τσαμάζ θα παραμείνει στο τιμόνι του ΟΤΕ, ως πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, τουλάχιστον έως τον Ιούνιο του 2023 και έχει ήδη διανύσει στη θέση αυτή μια δεκαετία. Η ανανέωση της θητείας του που ανακοινώθηκε χθες, ένα χρόνο πριν λήξει η προηγούμενη, δεν ξάφνιασε καθώς υπό τη διοίκησή του, ο Όμιλος εξυγίανε τα οικονομικά του, δημιούργησε νέες πηγές εσόδων και μετασχηματίστηκε σε μια σύγχρονη εταιρεία τεχνολογίας με τον πελάτη στο επίκεντρο και την COSMOTE ως ενιαία εμπορική μάρκα για τα προϊόντα της σε σταθερή, κινητή, internet και τηλεόραση.

    Τα νούμερα καταγράφουν τις αλλαγές που έχουν επέλθει στην επιχείρηση την τελευταία δεκαετία: Το 2010 ο όμιλος ΟΤΕ είχε μείωση εσόδων 8%. Μόνο εκείνη τη χρονιά έχασε 500.000 πελάτες. Ο καθαρός δανεισμός ανερχόταν σε 4,3 δισ. ευρώ και το ετήσιο κόστος προσωπικού στην Ελλάδα ήταν 1 δισ. ευρώ.

    Στο τέλος του 2019 η κεφαλαιοποίηση του ΟΤΕ ήταν 6,8 δις από 1,4 δις το 2011, σχεδόν 5 φορές επάνω, με τη μετοχή του να καταγράφει άνοδο 402%, σημειώνοντας την καλύτερη επίδοση στην Ευρώπη και με διαφορά, όπως έχουν αναγνωρίσει οι διεθνείς οίκοι. Την ίδια στιγμή ο δανεισμός του μειώθηκε 85% στα 0,655 δις. ευρώ, το κόστος προσωπικού 52% στα 0,47 δις. ενώ έχει διαθέσει περί το 1 δις ευρώ για την εθελουσία έξοδο εργαζομένων, οι πελάτες με ευρυζωνικές υπηρεσίες αυξήθηκαν 80% από 1,11 εκατ. το 2010 σε 2 εκατ. το 2019 και οι πελάτες στην COSMOTE TVαπό 50.000 σήμερα είναι 555.000.

    Το 2019 έκλεισε με τον Όμιλο ΟΤΕ να έχει εγκαταστήσει πάνω από το 75% των συνολικών γραμμών Fiber To The Home της χώρας (οπτική ίνα στο σπίτι). Περί τα 150.000 νοικοκυριά και επιχειρήσεις δύναται να έχουν εγγυημένες ταχύτητες Internet με 100% οπτική ίνα και στόχος είναι μέχρι το 2022 η κάλυψη FTTH να φτάσει σταδιακά το 1 εκατομμύριο. Στην κινητή τηλεφωνία ο ΟΤΕ διαθέτει την μεγαλύτερη πληθυσμιακή κάλυψη 4G στην Ελλάδα, φτάνοντας περίπου το 99%, αλλά και 4G+, τεχνολογίας LTE Advanced, με πληθυσμιακή κάλυψη 96% και παράλληλα προετοιμάζεται για την επόμενη γενιά της ασύρματης επικοινωνίας, το 5G.

    Επόμενη μεγάλη πρόκληση για τον Όμιλο ΟΤΕ είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός. Από το 2016, ο κ. Τσαμάζ έθεσε ως όραμα για τον Όμιλο ΟΤΕ να γίνει παράδειγμα ψηφιακού μετασχηματισμού στην Ελλάδα, αλλά και την Ευρώπη. Ο Όμιλος προχωρά ταχύτατα το δικό του digital transformation μέσα από ένα στρατηγικό πρόγραμμα 360°, που κινείται σε τρεις κατευθύνσεις: την εμπειρία του πελάτη, τα δίκτυα και την εσωτερική λειτουργία του.

    Οι επενδύσεις του ΟΤΕ την ερχόμενη τετραετία για την περαιτέρω αναβάθμιση των δικτύων σταθερής και κινητής, σύμφωνα με το επιχειρησιακό σχέδιο που έχει εκπονηθεί από την διοίκηση του Ομίλου, είναι ύψους 2 δις. ευρώ.

    Ο σχεδιασμός αυτός αποτελεί συνέχεια των επενδύσεων που έχουν ήδη υλοποιηθεί την περασμένη δεκαετία, ύψους 4,7 δις. ευρώ (πάνω από το 60% των συνολικών επενδύσεων του κλάδου) καθιστώντας τον ΟΤΕ ως τον μεγαλύτερο επενδυτή σε νέες τεχνολογίες και υποδομές στην Ελλάδα.

    Η συνολική συμβολή της δραστηριότητάς του Ομίλου στο ελληνικό ΑΕΠ φτάνει τα 5,7 δισ. ετησίως, που αντιστοιχεί στο 3,2% του ΑΕΠ.

    Η επίδρασή του στα δημόσια έσοδα υπερβαίνει τα 1,6 δισ., ή 2,6% των συνολικών εσόδων του Δημοσίου από φόρους και ασφαλιστικές εισφορές, ενώ αντιπροσωπεύει πάνω από το 10% της κεφαλαιοποίησης του Χρηματιστηρίου Αθηνών.

    Βιώσιμη ανάπτυξη (sustainability)

    Μιχάλης Τσαμάζ: «Αν θέλουμε να κληροδοτήσουμε στα παιδιά μας έναν κόσμο καλύτερο για όλους, πρέπει να αναλάβουμε όλοι δράση. Πρέπει να βρούμε τρόπους ώστε να καλύπτουμε τις ανάγκες μας, χωρίς να θέτουμε σε κίνδυνο το μέλλον των επόμενων γενιών. Αυτό είναι το νόημα της βιώσιμης ανάπτυξης.»

    Η βιώσιμη ανάπτυξη αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της επιχειρηματικής στρατηγικής του Ομίλου και διέπει όλη τη λειτουργία του. Το 2019, η κοινωνική συνεισφορά του ΟΤΕ ανήλθε σε περίπου 3,7 εκατ.

    Επίκεντρο των δράσεών του ήταν η ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων ανθρώπων όλων των ηλικιών, αλλά και η κάλυψη καίριων αναγκών της κοινωνίας, στηρίζοντας ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες, τα παιδιά, την εκπαίδευση, την επιχειρηματικότητα, τις τοπικές κοινωνίες, τον πολιτισμό και τον αθλητισμό.

    Το περιβάλλον έχει κεντρική θέση στη στρατηγική του Ομίλου για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη.

    Βασικοί άξονες της περιβαλλοντικής στρατηγικής του, είναι η μείωση του περιβαλλοντικού του αποτυπώματος, η ανάπτυξη προϊόντων και υπηρεσιών που συμβάλλουν στην προστασία του περιβάλλοντος, μέσα από τεχνολογικές λύσεις όπως το Internet of Things (ΙοΤ), αλλά και η ευαισθητοποίηση του κοινού.

    Το 2019, για πρώτη φορά, ο Όμιλος ΟΤΕ μείωσε δραστικά τη χρήση των πλαστικών μίας χρήσης σε κτίρια και καταστήματα, ενώ έθεσε φιλόδοξους στόχους που αφορούν στην εκπομπή άμεσων και έμμεσων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου.



    ΣΧΟΛΙΑ