• Business

    Μπερνάρ Αρνό: O 70χρονος billionaire των 100 δισ. δολαρίων (και της LV, της DIOR, της Tiffany και άλλων 70 brands)

    • NewsRoom

    Bernard Arnault με τον γιο του Frederic Arnault


    Γιατί είναι τόσο επιτυχημένα τα brands όπως η Louis Vuitton και η Dior;” αναρωτιέται ο Bernard Arnault (Μπερνάρ Αρνό). “Έχουν ταυτόχρονα δύο στοιχεία, που μπορεί να είναι αντιφατικά: Είναι διαχρονικές, [και ταυτόχρονα] αποπνέουν νεοτερισμό… Είναι σαν τη φωτιά με το νερό”.

    Το παράδοξο αυτό μείγμα μεταφράζεται σε ρεκόρ πωλήσεων και κερδών για τον όμιλο LVMH, το χαρτοφυλάκιο του οποίου, με περισσότερα από 70 εμπορικά σήματα, περιλαμβάνει τις φίρμες Fendi, Bulgari, Dom Pérignon και Givenchy. Αυτό, επίσης, συνέβαλε στην αύξηση της τιμής της μετοχής του ομίλου LVMH, η οποία έχει τριπλασιαστεί σε λιγότερο από τέσσερα χρόνια.

    Η μετοχή της LVMH καταγράφει συνεχή άνοδο, καθιστώντας τον Arnault έναν από τους τρεις ανθρώπους στον κόσμο με περιουσία άνω των 100 δισ. δολαρίων. Τον χωρίζουν μόλις 8 δισ. δολάρια από τον Bill Gates  και τον Jeff Bezos σύμφωνα με το Bloomberg Billionaires Index. 

    Το τελευταίο χρόνο από την αύξηση της τιμής της μετοχής της εταιρίας του η περιουσία του έχει αυξηθεί κατά περίπου 32 δισ. δολάρια.

    Ο Arnault, ο οποίος μαζί με την οικογένειά του κατέχει το 47% των μετοχών της εταιρείας, “αξίζει” σήμερα 100 δισ. δολάρια, καθιστώντας τον τον τρίτο πλουσιότερο άνθρωπο στον πλανήτη. Και στα εβδομήντα του, ο Arnault απέχει πολύ από το τέρμα της καριέρας του.

    Στα τέλη Οκτωβρίου, η LVMH έκανε μια απρόσμενη πρόταση, ύψους 14,5 δισ. δολαρίων, για την εξαγορά του αμερικανικού οίκου κοσμημάτων, με 182 χρόνια ιστορίας, Tiffany. Τελικά το deal έκλεισε προ ολίγων ωρών στα 16,2 δισ. δολάρια.

    “Αν μας συγκρίνετε με τη Microsoft, [είμαστε] μικροί”, λέει. Πράγματι, η χρηματιστηριακή αξία του ομίλου LVMH, ύψους 214 δισ. δολαρίων, απέχει παρασάγγας από αυτή του γίγαντα του λογισμικού, ύψους 1,1 τρισ. δολαρίων. “Είναι μόνο η αρχή”, λέει χαρακτηριστικά ο Arnault.

    Έδωσε 16,2 δισ. δολάρια 

    Η εξαγορά της Tiffany & Co, με ιστορία στον χώρο των κοσμημάτων που «κρατά» από το 1837, έναντι του ιλιγγιώδους ποσού των 16,2 δισ. δολαρίων, αναμένεται να δώσει στη Louis Vuitton ακόμα μεγαλύτερη αίγλη. Σύμφωνα με το CNN Business, ωστόσο, αναλυτές του Bernstein, υποστήριξαν ότι η Louis Vuitton είναι εκείνη που, με αυτή τη συναλλαγή, δίνει το φιλί της ζωής στην Tiffany.

    Οι ίδιοι αναλυτές είχαν υποστηρίξει ότι η εξαγορά της Tiffany από τη Louis Vuitton θα ήταν ένα πολύ λογικό σενάριο.

    Οπως ανέφεραν σε έρευνά τους που δημοσιεύτηκε τον περασμένο Οκτώβριο, η Tifanny έχει ακόμα προοπτικές ανάπτυξης, κυρίως στα κοσμήματα και τα ρολόγια. Και οι βαθιές τσέπες της Louis Vuitton θα βοηθήσουν την Tiffany να σηκώσει ανάστημα, μετά από μια ταραγμένη περίοδο, κατέληγε η ανάλυσή τους.

    Για να αντιληφθεί κάποιος το μέγεθος της Louis Vuitton, αρκεί μονάχα μια ματιά σε κάποια από τα βασικά  brands που έχει στο δυναμικό της.

    LVMH: Ρολόγια και κοσμήματα

    Σε ό,τι αφορά τα ρολόγια και τα κοσμήματα, στην οικογένεια της Louis Vuitton έχουν ήδη προχωρήσει έξι πασίγνωστοι οίκοι.

    Πρόκειται για τους: Chaumet (1780), TAG Ηeuer (1860), Zenith (1865), BVLGARI (1884), FRED (1936), HUBLOT (1980).

    Πλέον στην LVMH ανήκει και η Tiffany & Co.

    LVMH: Καλλυντικά

    Η Louis Vuitton είναι μεγάλος «παίκτης» και στον χώρο των αρωμάτων και των καλλυντικών. Κάτω από τις «φτερούγες» της έχει τα εξής 13 δυνατά brands:

    Guerlain (1828), ACQUA DI PARMA (1916), Christian Dior (1947), Givenchy (1957), Loewe (1972), Benefit (1976), Make Up For Ever (1984), KENZO (1988), FRESH (1991), KAT VON D BEAUTY (2008), Maison Francis Krkdijan (2009), Mark Jacobs Beauty (2013), Cha Ling (2016), Fenty Beauty By Rihanna (2017)

    LVMH: Ρούχα και δερμάτινα είδη

    Σε ότι αφορά στη μόδα στη LVMH ανήκουν τα εξής brands:

    • Berluti
    • Céline
    • Charles & Keith
    • Christian Dior
    • Emilio Pucci
    • Fendi
    • Fenty (brand)
    • Givenchy
    • Kenzo
    • Loewe
    • Loro Piana
    • Louis Vuitton
    • Marc Jacobs
    • Moynat
    • Nicholas Kirkwood
    • Patou
    • Rimowa
    • Thomas Pink

    LVMH: Εταιρείες λιανικής

    Aκόμη τις εταιρείες λιανικής:

    • DFS
    • La Grande Epicerie
    • Le Bon Marché
    • Sephora
    • Starboard Cruise Service

    LVMH: Αλλες δραστηριότητες

    Δραστηριοποιείται ακόμη μέσω των ακολούθων εταιρειών στους εξής τομείς:

     

    • Belmond (ξενοδοχεία)
    • Caffè-Pasticceria Cova
    • Cheval Blanc (ξενοδοχεία)
    • Feadship (πολυτελή γιοτ)
    • Les Echos (οικονομική εφημερίδα)
    • Pinarello (ποδήλατα)

    LVMH: Ποτά

    Και τέλος σε ότι αφορά στα κρασιά και τα ποτά περιλαμβάνει στο portfolio της τα εξής brands:

    • Ardbeg
    • Belvedere
    • Bodega Numanthia
    • Cape Mentelle
    • Chandon
    • Château Cheval Blanc
    • Château d’Yquem
    • Cloudy Bay
    • Dom Pérignon
    • Glenmorangie
    • Hennessy
    • Krug
    • Mercier
    • Moët & Chandon
    • Newton Vineyard
    • Ruinart
    • Terrazas de los Andes
    • Veuve Clicquot
    • Volcan de mi tierra
    • Wenjun

     

    Μπερναρ Αρνό (Bernard Arnaut)

    Ο λύκος με το κασμιρένιο παλτό

    Σύμφωνα με το Forbes, τα πρώτα βήματα του Arnault στον βιομηχανικό Βορρά της Γαλλίας, δεν έχουν καμία σχέση με τη λαμπερή ζωή που απολαμβάνει τώρα. Η πρώτη του αγάπη ήταν η μουσική, αλλά δεν είχε το ταλέντο για να γίνει ένας μεγάλος πιανίστας. Αντ’ αυτού, αφού αποφοίτησε από μια κορυφαία γαλλική σχολή ως μηχανικός το 1971, δούλεψε δίπλα τον πατέρα του στην κατασκευαστική εταιρεία που ίδρυσε ο παππούς του στην πόλη Ρουμπέ.

    Μια συναναστροφή με έναν οδηγό ταξί της Νέας Υόρκης εκείνη τη χρονιά έβαλε τον “σπόρο” για την ανάπτυξη της LVMH. Ο Arnault ρώτησε τον οδηγό ταξί εάν γνώριζε τον πρόεδρο της Γαλλίας, Georges Pompidou. “Όχι”, απάντησε ο οδηγός, “αλλά γνωρίζω τον Christian Dior”.

    Σε ηλικία 25 ετών, ο Arnault ανέλαβε την οικογενειακή επιχείρηση. Μετά την ανάδειξη του σοσιαλιστή François Mitterrand στην προεδρία της Γαλλίας το 1981, ο Arnault μετακόμισε στις Ηνωμένες Πολιτείες και προσπάθησε να επεκτείνει την εταιρεία του εκεί. Αλλά οι φιλοδοξίες του εκτείνονταν πέρα από το χώρο των κατασκευών. Ήθελε μια επιχείρηση που θα μπορούσε να αναρριχηθεί στην κορυφή, μια επιχείρηση με γαλλικές ρίζες και διεθνή εμβέλεια.

    Έτσι, το 1984, όταν έμαθε ότι η Christian Dior ήταν προς πώληση, “όρμησε”. Η μητρική της, μία εταιρεία κλωστοϋφαντουργίας με το όνομα Boussac, είχε πτωχεύσει και η γαλλική κυβέρνηση αναζητούσε αγοραστή. Ο Arnault έβαλε 15 εκατ. δολάρια από την οικογενειακή περιουσία, ενώ η εταιρεία Lazard κάλυψε τα υπόλοιπα του τιμήματος των 80 εκατ. δολαρίων.

    Εκείνη την εποχή, σύμφωνα με δημοσιεύματα, ανέλαβε τη δέσμευση να αναζωογονήσει την επιχείρηση και να διατηρήσει τις θέσεις εργασίας, αλλά αντ’ αυτού απέλυσε 9.000 εργαζόμενους και έβαλε στην τσέπη 500 εκατ. δολάρια, πουλώντας τις περισσότερες δραστηριότητες της επιχείρησης.

    Οι επικριτές του έμειναν άφωνοι από τον κυνισμό του, που θύμισε περισσότερο αμερικανική και όχι γαλλική ευγένεια.

    Αργότερα τα μέσα ενημέρωσης χαρακτήρισαν τον Arnault “λύκο με το κασμιρένιο παλτό”.

    Χτίζοντας την αυτοκρατορία του

    Το επόμενο “θύμα” του Arnault ήταν το τμήμα αρωμάτων της Dior, το οποίο είχε πουληθεί στη εταιρεία Louis Vuitton Moët Hennessy, με τη μάχη των επικεφαλής των δύο brands της επιχείρησης (σ.σ. Louis Vuitton και Moët Hennessy) να του ανοίγει την πόρτα για να εισβάλλει. Αρχικά, συνεργάστηκε με τον επικεφαλής της Vuitton, της εταιρείας δερμάτινων ειδών, της οποίας ο ιδρυτής είχε κατασκευάσει μπαούλα για την αυτοκράτειρα Ευγενία, τη σύζυγο του Ναπολέοντα Γ ‘. Ο Arnault βοήθησε τον επικεφαλής της Vuitton να εκδιώξει τον επικεφαλής της Moët, μόνο και μόνο για να ξεφορτωθεί αργότερα και τον ίδιο.

    Το 1990, υποστηριζόμενος και πάλι από τη Lazard και χρησιμοποιώντας τα κεφάλαια που έβγαλε από την Boussac, ανέλαβε τον έλεγχο της εταιρείας, που περιλάμβανε επίσης τη γαλλική οινοποιία Moët & Chandon, που παρήγαγε τη διάσημη ομώνυμη σαμπάνια, και την Hennessy, τη γαλλική οινοποιία παραγωγής κονιάκ που ιδρύθηκε το 1765.

    Μετά την “κατάκτηση” της Louis Vuitton Moët Hennessy, ο Arnault ξόδεψε δισεκατομμύρια για να αποκτήσει διάφορες κορυφαίες ευρωπαϊκές εταιρείες μόδας, αρωμάτων, κοσμημάτων και ρολογιών, εκλεκτών κρασιών και ποτών. Από το 2008, η LVMH εξαγόρασε συνολικά 20 εταιρείες, συγκεντρώνοντας ένα χαρτοφυλάκιο συνολικά 79 brands. Το 2011 κατέβαλε σχεδόν 5 δισ. δολάρια για την ιταλική κοσμηματοποιία Bulgari σε συμφωνία που επετεύχθη με ανταλλαγή μετοχών.

    Δύο χρόνια αργότερα αγόρασε την εταιρεία προμήθειας μαλλιού Loro Piana για 2,6 δισ. δολάρια. Ενώ η πιο πρόσφατη εξαγορά του Arnault ήταν τον Απρίλιο, όταν η LVMH πλήρωσε 3,2 δισ. δολάρια για τον λονδρέζικο ξενοδοχειακό όμιλο Belmond, στον χαρτοφυλάκιο του οποίου περιλαμβάνεται το ξενοδοχείο Cipriani στη Βενετία, η πολυτελής σιδηροδρομική εταιρεία Orient Express και τρία υπερπολυτελή καταλύματα σαφάρι στην Μποτσουάνα.

    “Ο Bernard Arnault είναι αρπακτικό, όχι δημιουργός”, λέει τραπεζίτης που παρακολούθησε εκ του σύνεγγυς τη συμφωνία για την απόκτηση της Boussac.

    Ωστόσο, δεν είχαν όλες οι απόπειρες “κατάκτησης” του Arnault επιτυχή κατάληξη. Το 2001 έχασε τον αποκαλούμενο από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης “πόλεμο της τσάντας” για τον έλεγχο του θρυλικού ιταλικού οίκου μόδας Gucci, από τον γάλλο ανταγωνιστή του πολυτελών ειδών, François Pinault.

    Κατά τη διάρκεια της επόμενης δεκαετίας, ο όμιλος LVMH χρησιμοποίησε μια “κρυφή” τακτική, διαδεδομένη στον κόσμο των hedge funds -το swaps μετοχών- για να αποκτήσει μυστικά το 17% της Hermès, της 182 ετών εταιρείας κατασκευής μεταξωτών κασκόλ και της διάσημης τσάντας Birkin. Η Hermès πολέμησε σθεναρά τον Arnault, σε ένα πόλεμο που έληξε το 2017 με τον όμιλο LVMH να παραιτείται από τις μετοχές της Hermès.

    Η καθημερινότητα του Arnault

    Η τέλεια εξευγενισμένη εμφάνιση του Arnault προσομοιάζει με πανοπλία. Είναι ένα συννεφιασμένο πρωινό Παρασκευής, στα τέλη Σεπτεμβρίου, και ο ίδιος είναι ντυμένος με τα brands του ομίλου LVMH: κοστούμι Celine, γραβάτα Loro Piana, μαύρα δερμάτινα παπούτσια Berluti και λευκό πουκάμισο Dior με τα αρχικά του κεντημένα ακριβώς κάτω από το σημείο της καρδιάς. Παραμένει γυμνασμένος παίζοντας τέσσερις ώρες τένις κάθε εβδομάδα, μερικές φορές με τον φίλο του Roger Federer. “Προσπαθώ να μην παχύνω, όπως βλέπετε, και κάνω πολλά αθλήματα”, λέει.

    Αυτά τα παιχνίδια είναι από τα μοναδικά διαλείμματα του εργασιομανούς Arnault, που ξεκινά τη δουλειά στις 6:30 το πρωί στο σπίτι του, ένα αρχοντικό του 17ου αιώνα στο 7ο διαμέρισμα του Παρισιού. Ξεκινά την ημέρα του ακούγοντας κλασική μουσική, διαβάζοντας τον οικονομικό Τύπο και στέλνοντας γραπτά μηνύματα στα μέλη της οικογένειας και στους επικεφαλής των brands του ομίλου. “Αυτό που έχω κατά νου κάθε πρωί είναι ότι η επιθυμία για ένα brand πρέπει να είναι το ίδιο ισχυρή σε 10 χρόνια από τώρα”, λέει. “Αυτό είναι πραγματικά το κλειδί για την επιτυχία μας”.

    Μέχρι τις 8:00 π.μ. βρίσκεται στο γραφείο του στον αριθμό 22 της Λεωφόρου Μονταίν, όπου μένει μέχρι τις 9 μ.μ. Περιστασιακά θα κάνει μια παύση 20 έως 30 λεπτών για να παίξει πιάνο.

    “Εργάζεται 24 ώρες”, λέει η Delphine Arnault, 44 ετών, το μεγαλύτερο παιδί του Arnault από τον πρώτο γάμο του, και αντιπρόεδρος της Louis Vuitton. “Όταν κοιμάται, ονειρεύεται νέες ιδέες”.

    Κάθε Σάββατο, γυρίζει στα καταστήματα λιανικής πώλησης, αναδιατάσσει τις βιτρίνες με τις τσάντες και κάνει υποδείξεις στους υπαλλήλους. Επισκέπτεται μέχρι και 25 καταστήματα, συμπεριλαμβανομένου του ανταγωνισμού, σε ένα μόνο πρωί. “Είναι ένα τελετουργικό”, λέει ο γιος του Frédéric, 25 ετών, ο οποίος εργάζεται στην κορυφαία μάρκα ρολογιών του LVMH, TAG Heuer.

    Ο Arnault μεταφέρει τα ευρήματα της επιτόπιας έρευνάς του στα καταστήματα στους επικεφαλής των κορυφαίων εμπορικών σημάτων του ομίλου. Πρόσφατα επέστησε την προσοχή στον διευθύνοντα σύμβουλο της Louis Vuitton, Michael Burke, ότι η νέα τσάντα “it”, αξίας 2.480 δολαρίων, δεν ήταν διαθέσιμη στο κατάστημα στην πλατεία Βαντόμ. “Διαμαρτύρεται όταν πολλοί κωδικοί (stock keeping unit – SKUs) έχουν εξαντληθεί”, λέει ο Burke, ο οποίος εργάζεται στο πλευρό του Arnault από το 1980.

    Τα εγκαίνια με τον Τραμπ

    Τουλάχιστον μία φορά το μήνα, ο Arnault ταξιδεύει με το Bombardier τζετ του σε κάποια γωνιά της αυτοκρατορίας του. Τον Οκτώβριο επισκέφθηκε τη μικρή πόλη Keene του Τέξας, όπου ο ίδιος και ο Donald Trump έκοψαν την κορδέλα στο πρώτο από τα δύο νέα εργοστάσια της Louis Vuitton που αναμένεται να δημιουργήσουν 1.000 θέσεις εργασίας τα επόμενα πέντε χρόνια. (Το brand έχει ήδη δύο εργοστάσια στην Καλιφόρνια.)

    “Δεν είμαι εδώ για να κρίνω την πολιτική του. Δεν έχω πολιτικό ρόλο”, δήλωσε ο Arnault στους δημοσιογράφους. Παρ’ όλα αυτά, η εκδήλωση των εγκαινίων πυροδότησε μια διαμάχη στο εσωτερικό του ομίλου. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής γυναικείων ενδυμάτων της Vuitton, Nicolas Ghesquière, έγραψε στο instagram: “Είμαι σχεδιαστής μόδας που αρνείται αυτήν την ένωση #trumpisajoke #homophobia”. Ο Arnault δεν απάντησε στο καυστικό σχόλιο του Ghesquière.

    Στα τέλη Οκτωβρίου, ο Arnault, ο Burke και ο διευθύνων σύμβουλος της Dior, Pietro Beccari σχεδιάζουν να μεταβούν στη Σεούλ για να επισκεφθούν καταστήματα, συμπεριλαμβανομένου του νέου καταστήματος Vuitton που σχεδίασε ο Frank Gehry. Είναι το έκτο κατάστημα της Vuitton που περιλαμβάνει γκαλερί τέχνης όπου θα παρουσιάζονται επιλογές από τη μεγάλη συλλογή έργων τέχνης του Fondation Louis Vuitton το οποίο χρηματοδοτείται από την LVMH, η οποία εκτίθεται επίσης στο Μουσείο του Fondation στο Παρίσι, μια επένδυση αξίας 135 εκατ. δολαρίων (το οποίο σχεδιάστηκε επίσης από τον Gehry).

    Παρότι το συνολικό αποτύπωμα του ομίλου στον κόσμο να είναι τεράστιο -4.590 καταστήματα σε 68 χώρες- το άνοιγμα και το κλείσιμο καταστημάτων συχνα εξαρτάται τόσο από το θάρρος του Arnault και από την ατμόσφαιρα που επικρατεί σε μια γειτονιά όσο και από πιο παραδοσιακούς παράγοντες όπως οι πωλήσεις. Στην Κίνα, μία από τις σημαντικότερες αγορές του ομίλου LVMH, ο Arnault περιορίζει τον αριθμό των καταστημάτων Louis Vuitton με στόχο τον έλεγχο του ρυθμού επέκτασης.

    Πέρυσι, η Louis Vuitton κατέβασε ρολά σε ένα κατάστημα στο Φορτ Λοντερντέιλ της Φλόριντα, επειδή τα παρακείμενα καταστήματα, τα εστιατόρια και το πάρκινγκ δεν ήταν αρκετά πολυτελή και κομψά. Ο Arnault επισκέφθηκε ένα ακίνητο στα Ηλύσια Πεδία πολλές φορές πριν εγκρίνει το άνοιγμα ενός νέου καταστήματος Dior κοντά στην Αψίδα του Θριάμβου, το οποίο άνοιξε τελικά τον Ιούλιο, παρά το γεγονός ότι τα στοιχεία δείχνουν ότι ο προηγούμενος μισθωτής σημείωνε υποτονικές πωλήσεις. “Σε πιέζει ώστε να είσαι πραγματικά σίγουρος”, λέει ο επικεφαλής της Dior, Beccari. “Θέλει να σε προκαλεί, αυτή είναι η τακτική του”.

    Το ξάφνιασμα των “αντιπάλων” είναι μια άλλη τακτική που ακολουθεί. Τον Ιούλιο, καθώς στον τομέα της ένδυσης αυξανόταν ο ανταγωνισμός μεταξύ των brands για το ποιο θα μπορούσε να γίνει το πιο περιβαλλοντικά ευσυνείδητο, ανακοίνωσε μια συνεργασία με τη βρετανή σχεδιάστρια μόδας Stella McCartney (κόρη του Paul), η οποία εδώ και καιρό προωθεί τις οικολογικές μεθόδους της (λέει ότι αρνείται να χρησιμοποιήσει κόλλα στη γραμμή των παπουτσιών που έχει δημιουργήσει επειδή είναι κατασκευασμένη από ζωικά μέρη).

    Ο Arnault απηύθυνε πρόκληση στην McCartney, η οποία το 2018 τερμάτισε μια συνεργασία 17 χρόνων με τον όμιλο Kering (ιδιοκτήτη της Gucci) της οικογένειας Pinault, για να γίνει “ειδικός σύμβουλός” του. Η Stella δέχτηκε την πρόταση παρά την απόφαση του LVMH να συνεχίσει να παράγει προϊόντα με δέρμα και γούνα (και κόλλα).

    Επίσης ο Arnault αρνήθηκε να συμμετάσχει στο “Σύμφωνο Μόδας”, με επικεφαλής τον όμιλο Kering, το οποίο υπέγραψαν 32 κατασκευαστές ενδυμάτων, συμπεριλαμβανομένων των Chanel, Hermès, H&M, καθώς και της McCartney, δεσμευόμενοι να μειώσουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

    Στη συνέχεια, ο Arnault έκανε μια σειρά από κινήσεις που δείχνουν οικολογική ευαισθησία κατά τη διάρκεια της εβδομάδας μόδας, όταν τα μέσα μαζικής ενημέρωσης συνέρρευσαν στο Παρίσι για να καλύψουν τα σόου μόδας. Στο σόου της Dior, όπου τα μοντέλα περπάτησαν σε ένα σκηνικό διακοσμημένο με 170 δέντρα, ο Τύπος είπε ότι το θέμα ήταν η αειφορία και ότι το ρεύμα για την εκδήλωση είχε παραχθεί από γεννήτριες που τροφοδοτούνται με έλαιο κανόλας.

    Το επόμενο απόγευμα, η LVMH φιλοξένησε 50 δημοσιογράφους για μια εκδήλωση δυόμισι ωρών στην αίθουσα εκδηλώσεων στα κεντρικά γραφεία της εταιρείας. Ο Arnault και 10 επικεφαλής εμπορικών σημάτων της LVMH εξήγγειλαν σειρά δεσμεύσεων για περιβαλλοντική διαχείριση, με τις παρουσιάσεις τους να διανθίζονται από βίντεο με μοντέλα να περπατούν σε πασαρέλες και κατσίκες ράτσας κασμίρ να τρέχουν στις μογγολικές στέπες.

    Στη διάρκεια της εκδήλωσης, ο Arnault κλήθηκε να μοιραστεί τις σκέψεις του με νέους ακτιβιστές του κλίματος σαν τη 16χρονη Greta Thunberg. “Είμαι φύσει αισιόδοξος”, είπε, “σε αντίθεση με τη Greta, η οποία έχει μεγάλο πρόβλημα, με αποτέλεσμα να προβάλλει εξωφρενική δόση απαισιοδοξίας στα μηνύματά της χωρίς καμία πραγματική λύση”.

    Δεν αποτελεί έκπληξη για έναν τιτάνα του επιχειρείν το γεγονός ότι δεν του αρέσει να κολλάει σε προβλήματα. “Δεν του αρέσει να ακούει τη λέξη ‘όχι’”, λέει η Anna Wintour, επί μακρόν συντάκτρια της Vogue. “Δεν υπάρχει στο λεξιλόγιό του”. Ούτε από τους αντιπάλους του, ούτε από τους στόχους εξαγοράς ή ούτε καν από τους ακτιβιστές υπέρ του περιβάλλοντος.

    Η McCartney είναι εξάλλου μόνο ένα από τα μεγάλα ονόματα που κατάφερε να ελέγξει. Το 2017, ο όμιλος LVMH λάνσαρε μια σειρά καλλυντικών, την Fenty Beauty, με την ποπ σταρ Rihanna, διανέμοντας τα προϊόντα μέσω των 2.600 καταστημάτων της αλυσίδας Sephora. Κεφαλαιοποιώντας την γκάμα της σειράς Fenty -καλύπτει 40 αποχρώσεις δέρματος- και τους 77 εκατ. “ακολούθους” στο Instagram της Rihanna, το τμήμα καλλυντικών Fenty θα φτάσει τα 550 εκατ. δολάρια πωλήσεις φέτος, λέει ο Arnault. Στοιχηματίζει επίσης ότι η Fenty Fashion, η συλλογή ενδυμάτων της LVMH που λάνσαρε με τη Rihanna τον Μάιο, θα έχει παρόμοια επιτυχία. “Φέρνει ένα διαφορετικό όραμα στη μόδα”, λέει ο Arnault. “Για το μέλλον, είναι πολύ καλό για εμάς να είμαστε συνδεδεμένοι με τους Millennials”.

    Για να διατηρήσει τα εμπορικά σήματα του ομίλου μοντέρνα και επίκαιρα, προσβλέπει επίσης στη συνδρομή των πεντε παιδιών που έχει αποκτήσει από τους δύο γάμους του, τέσσερα από τα οποία δουλεύουν στον όμιλο LVMH. Πρόκειται για τη Delphine, 44 ετών, τον Antoine, 42 ετών, τον Alexandre, 27 ετών, και τον Frédéric, 25 ετών. Ο μικρότερος γιός του, Jean, 21 ετών, πιθανότατα θα ενταχθεί στην επιχείρηση όταν τελειώσει το σχολείο, σύμφωνα με τον Alexandre.

    Λίγο αφότου που ξεκίνησε ως σύμβουλος στρατηγικής και διευθυντής ψηφιακών μέσων στην ελβετική μάρκα ρολογιών TAG Heuer πριν από 13 μήνες, ο Frédéric Arnault έριξε μια ιδέα στον πατέρα του κατά τη διάρκεια του δείπνου. Για κάνει πιο ελκυστικό το smartwatch της μάρκας στους παίκτες του γκολφ, ήθελε να αποκτήσει μια γαλλική startup, τη FunGolf, που είχε δημιουργήσει μια εφαρμογή με λεπτομερή δεδομένα εδάφους σε 39.000 γήπεδα. Οι παίκτες θα μπορούσαν να την χρησιμοποιήσουν για έχουν εικόνα του πόσο μακριά είναι από τα εμπόδια που υπάρχουν στα γήπεδα. “Οι άνθρωποι στο τμήμα εξαγορών και συγχωνεύσεων σκέφτηκαν ότι ήμουν τρελός”, λέει. Αλλά, όπως λέει, όταν έκανε την παρουσίαση στον πατέρα του, εκείνος του είπε “Προχώρα”.

    Ο Alexandre Arnault λέει ότι ο Bernard έσπευσε να ανάψει “πράσινο φως” στις συμφωνίες του στο τομέα της τεχνολογίας, με αιχμή του δόρατος το οικογενειακό “όχημα επενδύσεων”, Groupe Arnault, συμπεριλαμβανομένων των προσφορών σε Spotify, Slack, Airbnb, Uber και Lyft. Στη συνέχεια, το 2016, έπεισε τον όμιλο LVMH να πληρώσει 719 εκατ. δολάρια για το 80% της 121 ετών γερμανικής εταιρείας κατασκευής αποσκευών, Rimowa, την οποία προτιμούν διάσημοι όπως ο David Beckham και η Angelina Jolie. Αργότερα, ο Alexandre οδήγησε τη Rimowa σε συνεργασίες, όπως με την αμερικανική Supreme.

    Η Delphine, στο μεταξύ, ηγείται της πρωτοβουλίας LVMH Young Fashion Designer, ένα βραβείο που δίνεται εδώ και έξι χρόνια και απονέμεται κάθε χρόνο σε έναν σχεδιαστή που επιλέγεται μεταξύ χιλιάδων υποψηφιοτήτων. Ο σχεδιαστής Virgil Abloh, που πλέον εργάζεται στη Louis Vuitton, ήταν ο φιναλίστ για το βραβείο του 2015 (είχε μπει στη σχολή Fendi το 2009 με τον φίλο του Kanye West).

    Επιπλέον, ο όμιλος LVMH εγκαινίασε ένα πρόγραμμα επιτάχυνσης νεοφυών επιχειρήσεων, για έως και 50 υποσχόμενες startups στον τομέα των ειδών πολυτελείας, στο Station F, “πνευματικό τέκνο” του γάλλου δισεκατομμυριούχου Xavier Niel, ο οποίος τυχαίνει να είναι και ο σύντροφος της Delphine, με τον οποίο έχει αποκτήσει δύο παιδιά.

    Bernard Arnault με τον γιο του Frederic Arnault τον Ιούνιο του 2018

    Ο διάδοχος;

    Τι λένε όμως οι απόγονοι του Arnault όσον αφορά το ποιος από αυτούς θα αναλάβει τα ηνία της εταιρείας κάποια μέρα; Όλοι τους αγνοούν την ερώτηση. “Ο πατέρας μας είναι πολύ νέος”, λέει η Delphine. “Θα εργαστεί άλλα 30 χρόνια”, σημειώνει ο Aleaxandre. “Δεν νομίζω ότι θα σταματήσει ποτέ”, προσθέτει ο Antoine, επικεφαλής του τμήματος εταιρικής επικοινωνίας της LVMH και του Berluti. “Αυτό δεν είναι κάτι που σκεφτόμαστε”, συμπληρώνει ο Frederic. “Ελπίζουμε ότι θα παραμείνει όσο το δυνατόν περισσότερο σε αυτή τη θέση”.

    “Ο κόσμος με ρωτά συνεχώς”, λέει ο Arnault και συμπληρώνει: “Αυτό που είναι σημαντικότερο για τον όμιλο είναι να βρούμε την καλύτερη λύση, επομένως θα δούμε αν θα προέρχεται από την οικογένεια ή όχι”. Όσον αφορά το πόσο καιρό ακόμα θα συνεχίσει να εργάζεται, δηλώνει: “Δεν έχω αποφασίσει ακόμα πότε θα έρθει το τέλος”.

    Παρότι δεν πρόκειται να αποκαλύψει ποιο από τα παιδιά του είναι πιο πιθανό να προωθήσει ο ίδιος, είναι πρόθυμος να μιλήσει για τις ικανότητές του. Μου δείχνει ένα βίντεο στο iPhone 11 που κρατά, όπου ο Frederick παίζει μια σονάτα του Λίστ στο πλαίσιο της προετοιμασίας του για ένα κονσέρτο που θα δώσει σε ένα μουσικό φεστιβάλ έξω από το Παρίσι μαζί με τη μητέρα του. Η Καναδή πιανίστρια Helene Mercier-Arnault, 59 ετών, κάνει συχνά εμφανίσεις ως σολίστ ή μετέχει σε σύνολα μουσικής δωματίου. “Σαν επαγγελματίας”, λέει ο Arnault για τη δεξιοτεχνία του Frederick. “Εγώ δεν παίζω έτσι”, σημειώνει.

    Όσον αφορά το ενδεχόμενο αδελφικης αντιπαλότητας, τόσο ο Arnault όσο και τα παιδιά του περιγράφουν μια αρμονική σχέση. Τα τέσσερα αδέλφια συγκεντρώνονται συχνά τα Σάββατα για να γευματίσουν με τους γονείς τους, ενώ όλοι τους περνούν μέρος των διακοπών του Αυγούστου στο συγκρότημα Arnault στο Σαν Τροπέ. Μόνο ο Frederic παραδέχεται ότι υπάρχουν κάποιες επιφανειακές διαφωνίες, κι αυτές στο γήπεδο του τένις. “Μπορεί να υπάρχει ένταση”, λέει. “Ο πατέρας μας είναι πολύ ανταγωνιστικός. Δεν του αρέσει να χάσει και αυτό είναι κάτι που έχει μεταδώσει και σε μας”. Κανείς από το στενό περιβάλλον της οικογένειας δεν κάνει προβλέψεις για τον διάδοχο του Arnault. Ωστόσο, κάποιος που παρακολουθεί καιρό την οικογένεια σημειώνει ότι όταν τελικά αποχωρήσει ο Arnault, “Θα δούμε το “Game of Thrones”.

    Ο ίδιος ο Arnault πάντως βλέπει το μέλλον τελείως διαφορετικό και έχει την πεποίθηση ότι ο έλεγχος της εταιρείας από τη στενά δεμένη οικογένειά του θα προσφέρει πλεονέκτημα στη LVMH τα επόμενα χρόνια. Κατά τη δική του οπτική, ο ίδιος βρίσκεται αντιμέτωπος όχι μόνο με τους ανταγωνιστές του στον τομέα των πολυτελών αγαθών, αλλά και παγκόσμιους γίγαντες. Αποκαλεί τη Microsoft “όμορφη εταιρεία” αλλά επισημαίνει ότι ο Gates έχει διατηρήσει στην εταιρεία μόνο ένα μικρό ποσοστό. “Μακροπρόθεσμα δεν θα συνεχίσει να βρίσκεται εκεί”, σημειώνει.

    Πριν αποκαλύψει το όραμά του για το δημιούργημά του, σκέφτεται λιγάκι. “Ίσως, δεν θα έπρεπε να το πω αυτό, διότι μπορεί να σκεφτείτε ότι είμαι ξιπασμένος”, λέει. Ωστόσο στη συνέχεια χαλαρώνει: “[Η LVMH] αποτελεί μνημείο για τη Γαλλία. Διότι αντιπροσωπεύει τη χώρα σε όλο τον πλανήτη.

    Ο κόσμος γνωρίζει το όνομα Louis Vuitton, Christian Dior, Dome Perignon, Cheval Blanc, περισσότερο από οτιδήποτε άλλο. Ίσως να ξέρουν επίσης τον Ναπολέοντα; Τον στρατηγό Ντε Γκολ; Πιστεύουμε ότι είναι σημαντικό ο όμιλος, μακροπρόθεσμα, να συνεχίσει να ελέγχεται από μια γαλλική οικογένεια”.

     

     



    ΣΧΟΛΙΑ