• Business

    Σοκ. Αίρεται το τραπεζικό απόρρητο για τα δάνεια που θα πουληθούν


    Ο τρόπος με τον οποίο θα γίνει η διαχείριση των «κόκκινων» δανείων (σε πρώτη φάση μόνο των επιχειρηματικών) από ειδικές εταιρείες που θα συσταθούν γι’ αυτόν τον σκοπό παρουσιάζεται στο νομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα που αναμένεται να ψηφιστεί το βράδυ της Τρίτης. Ένα από τα σημεία που απαιτούν μεγαλύτερη προσοχή στις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου είναι αυτό της άρσης του τραπεζικού απορρήτου, η οποία όπως αναφέρεται κρίθηκε απαραίτητη, καθώς η προβολή τραπεζικού απορρήτου θα μπορούσε να οδηγήσει σε αδυναμία της εταιρίας για να διεκπεραιώσει τη διαχείριση. Ωστόσο, τίθενται όρια στην ανακοίνωση προσωπικών δεδομένων του οφειλέτη στην εταιρία διαχείρισης, καθώς αυτά επιτρέπονται μόνο στο μέτρο που είναι αναγκαία για τους σκοπούς της διαχείρισης.

    Σε γενικές γραμμές, το νομοσχέδιο προβλέπει τη μεταβίβαση απαιτήσεων από συμβάσεις χορήγησης κάθε μορφής δανείων και πιστώσεων. Το θεσμικό πλαίσιο της λειτουργίας των εταιρειών που θα αναλάβουν τη διαχείρισή τους περιλαμβάνεται επίσης στο νομοσχέδιο. Διαβάστε έδω πως θα κερδίσουν πολλά εκατομμύρια ευρώ τα funds που θα αγοράσουν τα δάνεια.

    Έτσι, οι εταιρείες αυτές θα πρέπει να είναι ανώνυμες εταιρείες, να εδρεύουν στην Ελλάδα ή σε κράτος-μέλος του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου και να εγκαθίστανται στην Ελλάδα μέσω υποκαταστήματος. Η άδεια θα χορηγείται από την Τράπεζα της Ελλάδος, ενώ για τη λήψη της είναι απαραίτητη η πιστοποίηση της ταυτότητας των άμεσων και έμμεσων μετόχων, και όσων έχουν ποσοστό άνω του 10%. Πιστοποίηση προβλέπεται και για τους συμβούλους της εταιρείας, η οποία θα πρέπει να διαθέτει μετοχικό κεφάλαιο τουλάχιστον 100.000 ευρώ.

    Προβλέπεται επίσης η καταβολή ετήσιου τέλους από κάθε εταιρία προς την Τράπεζα της Ελλάδος για την κάλυψη των εξόδων που σχετίζονται με τη διεξαγωγή των εποπτικών της λειτουργιών.

    Μάλιστα, θα υπάρχει και η δυνατότητα εκχώρησης στις εταιρείες αυτές και εξυπηρετούμενων δανείων «μόνο μαζί με απαιτήσεις κατά των ίδιων οφειλετών».

    Από τη ρύθμιση εξαιρούνται έως τις 15 Φεβρουαρίου του 2016 όλες οι απαιτήσεις από καταναλωτικές δανειακές συμβάσεις, δανειακές συμβάσεις με υποθήκη ή προσημείωση υποθήκης πρώτης κατοικίας, δάνεια και πιστώσεις χορηγούμενες σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, όπως αυτές ορίζονται από τη σύσταση 2003/361/ΕΚ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής καθώς και από δάνεια με εγγυήσεις του Ελληνικού Δημοσίου.

    Με αυτόν τον τρόπο δίνεται χρόνος ώστε να διαπιστωθούν τυχόν προβλήματα που θα μπορούσαν να προκύψουν στην πράξη και να διορθωθούν με τον κατάλληλο νομοθετικό καθορισμό του εφαρμοστικού πλαισίου πριν την εφαρμογή της προτεινόμενης ρύθμισης στις ανωτέρω κατηγορίες δανείων.

    Το νομοσχέδιο προβλέπει πως 12 μήνες πριν την προσφορά προς πώληση των απαιτήσεων των μη εξυπηρετούμενων δανείων πρέπει να έχει προταθεί στο δανειολήπτη και τον εγγυητή με εξώδικη πρόσκληση η ρύθμιση του δανείου του, ώστε αυτό να καταστεί εξυπηρετούμενο. Η πρόβλεψη αυτή υπάρχει προκειμένου να είναι μεγάλο το χρονικό διάστημα ανάμεσα στην όχληση προς τον οφειλέτη και την εκχώρηση του δανείου, ώστε να αποφευχθεί ο αιφνιδιασμός.

    Η συγκεκριμένη πρόβλεψη δεν αφορά σε περιπτώσεις επίδικων ή επιδικασθεισών απαιτήσεων ή απαιτήσεων κατά των μη συνεργάσιμων δανειοληπτών.

    Αξίζει να σημειωθεί ότι στο νομοσχέδιο προβλέπεται ξεκάθαρη απαγόρευση της χειροτέρευσης της θέσης του οφειλέτη και του εγγυητή ως συνέπεια της πώλησης ή της μεταβίβασης των απαιτήσεων, ενώ επιτρέπεται η αναπροσαρμογή ή πίστωση του τιμήματος της πώλησης και η υπαναχώρηση από τη σύμβαση πώλησης κατά τους όρους της σύμβασης και των σχετικών διατάξεων του Αστικού Κώδικα.



    ΣΧΟΛΙΑ