ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Οριστικά φαίνεται να έχει αφήσει πίσω της τα «δύσκολα» χρόνια η ΑΒΑΞ, περνώντας σε μια νέα φάση σταθερής κερδοφορίας και ενισχυμένων επιδόσεων. Στο εννεάμηνο του 2025, ο κύκλος εργασιών ανήλθε στα 682 εκατ. ευρώ και τα EBITDA διαμορφώθηκαν στα 94 εκατ. ευρώ, επίδοση που ισοδυναμεί ουσιαστικά με τα αποτελέσματα ολόκληρης της προηγούμενης χρήσης.
Με βάση τις εκτιμήσεις της διοίκησης, η χρονιά αναμένεται να κλείσει με τζίρο περίπου 850 εκατ. ευρώ και EBITDA της τάξεως των 120 εκατ. ευρώ, επιβεβαιώνοντας ότι το 2025 αποτελεί έτος-ορόσημο. Παράλληλα, η ΑΒΑΞ διαθέτει σήμερα ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων περίπου 2,5 δισ. ευρώ, ισχυρό χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων με προβλεπόμενα έσοδα περίπου 900 εκατ. ευρώ έως το 2038 και έναν από τους χαμηλότερους δείκτες μόχλευσης στον ελληνικό κατασκευαστικό κλάδο.
Η εικόνα αυτή αποκτά μεγαλύτερη βαρύτητα αν αναλογιστεί κανείς από ποιο σημείο ξεκίνησε η αναστροφή. Για σχεδόν μία δεκαετία, ο Όμιλος ΑΒΑΞ βρέθηκε αντιμέτωπος με συνεχόμενες ζημιογόνες χρήσεις, σοβαρές απώλειες από δραστηριότητες στο εξωτερικό και έντονες πιέσεις στη ρευστότητα και στον ισολογισμό του. Το γεγονός ότι μέσα σε λίγα χρόνια κατάφερε όχι μόνο να επιστρέψει στην κερδοφορία, αλλά να καταγράφει σήμερα ιστορικά υψηλές επιδόσεις, να απομοχλεύσει ουσιαστικά τον ισολογισμό του και να χαράξει ήδη τον στρατηγικό του ορίζοντα για την περίοδο 2026–2030, συνιστά ένα χαρακτηριστικό turnaround story.
Πηγαίνοντας λίγο πίσω, για σχεδόν μία δεκαετία, από το 2011 έως το 2019, η ΑΒΑΞ βρέθηκε σε μια παρατεταμένη περίοδο ζημιών, με τελευταίο κερδοφόρο έτος το 2010, όταν είχε εμφανίσει καθαρά κέρδη 5,4 εκατ. ευρώ. Η πίεση κορυφώθηκε το 2019, χρονιά κατά την οποία οι ζημίες εκτοξεύθηκαν στα 43,1 εκατ. ευρώ, κυρίως λόγω των σοβαρών απωλειών από τη δραστηριότητα στο Κατάρ.
Στην προσπάθεια να κρατήσει ζωντανή τη διεθνή του παρουσία, η ΑΒΑΞ δημιούργησε την Avax Middle East, εξαγοράζοντας τρεις πρώην θυγατρικές της J&P Overseas. Όμως οι καθυστερήσεις και οι παύσεις πληρωμών στο Κατάρ οδήγησαν τελικά στη δύσκολη απόφαση της πλήρους αποχώρησης στα τέλη του 2019, με την εγκατάλειψη έργων αξίας περίπου 200 εκατ. ευρώ. Εκείνη την περίοδο, η στήριξη των βασικών μετόχων αποδείχθηκε καθοριστική, με τον πρόεδρο και βασικό μέτοχο Χρήστο Ιωάννου να διαθέτει σημαντικά ίδια κεφάλαια για να διατηρηθεί όρθιος ο Όμιλος.
Η πρώτη αλλαγή ήρθε το 2020. Μετά από χρόνια αρνητικών αποτελεσμάτων, η ΑΒΑΞ επέστρεψε στην κερδοφορία, καταγράφοντας κέρδη μετά από φόρους 6,5 εκατ. ευρώ, με τον κύκλο εργασιών να διατηρείται σταθερός στα 576,6 εκατ. ευρώ. Η ανάκαμψη αυτή δεν ήρθε σε εύκολες συνθήκες, καθώς ο Όμιλος είχε να διαχειριστεί τόσο την πανδημία όσο και τις συνέπειες της κατάρρευσης της J&P Overseas.
Το 2022, στο πλαίσιο της εξυγίανσης, η ΑΒΑΞ αποεπένδυσε από τον τομέα της ενέργειας μέσω της πώλησης της θυγατρικής Volterra, απελευθερώνοντας κεφάλαια για βασικές δραστηριότητες του Ομίλου.
Μέσα σε τρία χρόνια, η καθαρή κερδοφορία της ΑΒΑΞ αυξήθηκε θεματικά από 2 εκατ. ευρώ το 2021 σε περίπου 30 εκατ. ευρώ το 2024.
Πως γύρισε το «παιχνίδι»
Σε αυτό το περιβάλλον σταδιακής εξυγίανσης τα οικονομικά μεγέθη των τελευταίων ετών έρχονται να επιβεβαιώσουν ότι η επιστροφή της ΑΒΑΞ στην κερδοφορία είναι οριστική.
Μετά τη θετική εικόνα που είχε διαμορφωθεί σε όλη τη διάρκεια του 2024 και ενισχύθηκε περαιτέρω στο πρώτο εξάμηνο του 2025, ο Όμιλος κατέγραψε ιστορικά υψηλές επιδόσεις και στο εννεάμηνο του 2025. Ο κύκλος εργασιών ανήλθε στα 682 εκατ. ευρώ και τα EBITDA έφτασαν τα 94 εκατ. ευρώ, επίδοση που ουσιαστικά ισοδυναμεί με τα αποτελέσματα ολόκληρης της προηγούμενης χρήσης. Με βάση τη διοίκηση, η χρονιά αναμένεται να κλείσει με τζίρο περίπου 850 εκατ. ευρώ και EBITDA της τάξεως των 120 εκατ. ευρώ, επιβεβαιώνοντας ότι το 2025 εξελίσσεται σε χρονιά-ορόσημο για τον Όμιλο.
Η ανατροπή αυτής της εικόνας βασίστηκε σε μια σειρά στοχευμένων επιλογών και φυσικά σε μια σειρά «χρυσοφόρων» έργων.
Η ΑΒΑΞ προχώρησε σε επιλεκτική ανάληψη έργων με σαφή κριτήρια κερδοφορίας, συγκεντρώνοντας σήμερα ανεκτέλεστο υπόλοιπο περίπου 2,5 δισ. ευρώ.
Από αυτό, το 85% αφορά μόλις οκτώ μεγάλα έργα υψηλής προστιθέμενης αξίας, μεταξύ των οποίων ξεχωρίζουν η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, το εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας συνδυασμένου κύκλου στη Ρουμανία, τα τρία νοσοκομεία του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, το Flyover της Θεσσαλονίκης, τα έργα υποδομής στο Ελληνικό, οι οδικοί άξονες Μπράλος – Άμφισσα και Ιωάννινα – Κακαβιά, καθώς και τα έργα αποκατάστασης των ζημιών που προκάλεσε η θεομηνία Daniel.
Παράλληλα, σημαντική ώθηση στα αποτελέσματα έδωσε η σταθερή είσπραξη εσόδων από τις παραχωρήσεις, αλλά και η στρατηγική επιλογή μεγιστοποίησης της αξίας μέσω της πώλησης ώριμων περιουσιακών στοιχείων.
Κομβικό ρόλο στο turnaround διαδραμάτισε και η ουσιαστική απομόχλευση του ισολογισμού. Η διοίκηση φρόντισε να μειώσει αισθητά τον καθαρό δανεισμό, εξασφαλίζοντας τα απαραίτητα χρηματοοικονομικά εργαλεία τόσο για τη διατήρηση της ηγετικής θέσης της ΑΒΑΞ στον κλάδο των κατασκευών και των παραχωρήσεων όσο και για τη διαφοροποίηση του μίγματος εσόδων της στο μέλλον.
Το αποτέλεσμα αυτής της πολιτικής αποτυπώνεται στα περιθώρια κατασκευαστικού EBITDA, τα οποία ξεπερνούν το 10% την τελευταία διετία και διαμορφώθηκαν στο 11,4% στο εννεάμηνο του 2025, αλλά και στη μείωση του δείκτη καθαρού δανεισμού προς EBITDA στο 1,6x στις 30 Σεπτεμβρίου 2025, έναν από τους χαμηλότερους στον ελληνικό κατασκευαστικό κλάδο.
Η βελτιωμένη αυτή εικόνα αντικατοπτρίζεται και στις αποτιμήσεις. Με τη χρηματιστηριακή αξία της εταιρείας να διαμορφώνεται περίπου στα 400 εκατ. ευρώ και τον καθαρό δανεισμό στα 210 εκατ. ευρώ, η συνολική επιχειρηματική αξία της ΑΒΑΞ ανέρχεται στα 610 εκατ. ευρώ. Το επίπεδο αυτό αντιστοιχεί σε περίπου 4,6 φορές τα EBITDA των τελευταίων δώδεκα μηνών, συνιστώντας τον χαμηλότερο σχετικό δείκτη στην ελληνική αγορά.
Όσον αφορά τη μετοχή, μέσα σε έναν χρόνο, από τις 10 Οκτωβρίου 2024 έως τις 10 Οκτωβρίου 2025, η μετοχή της ΑΒΑΞ έχει καταγράψει άνοδο περίπου 75%, υπεραποδίδοντας σημαντικά έναντι του Γενικού Δείκτη, ο οποίος στο ίδιο διάστημα ενισχύθηκε κατά 32%. Παράλληλα, από την αρχή του 2025 η μετοχή εμφανίζει κέρδη περίπου 74%, όταν το σύνολο της αγοράς κινείται επίσης στο +32%.
Το στρατηγικό σχέδιο 2026 – 2030
Την ίδια στιγμή, η διοίκηση χαράσσει ήδη τον «οδικό χάρτη» της επόμενης ημέρας. Σύμφωνα με το στρατηγικό σχέδιο της περιόδου 2026–2030, στόχος είναι η επίτευξη EBITDA ύψους 150 εκατ. ευρώ μέσα στα επόμενα τρία έως πέντε χρόνια, με τα 90 εκατ. ευρώ να προέρχονται από την κατασκευαστική δραστηριότητα και τα υπόλοιπα 60 εκατ. ευρώ από λοιπές, μη κατασκευαστικές δραστηριότητες. Προκειμένου να διατηρηθεί σε βάθος χρόνου ένα υψηλό και επαναλαμβανόμενο επίπεδο EBITDA εκτός κατασκευών, ο Όμιλος προσανατολίζεται στην ανάληψη νέων παραχωρήσεων μέσω της συμμετοχής του σε διαγωνισμούς ΣΔΙΤ που βρίσκονται σε εξέλιξη ή πρόκειται να δημοπρατηθούν.
Ιδιαίτερη σημασία έχει και το υφιστάμενο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων, το οποίο περιλαμβάνει κυρίως τους τρεις εν λειτουργία οδικούς άξονες, την Ολυμπία Οδό, τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου και τον Μορέα, καθώς και το υπό κατασκευή Flyover της Θεσσαλονίκης. Από τα έργα αυτά εκτιμάται ότι θα προκύψουν συνολικά έσοδα περίπου 900 εκατ. ευρώ έως τη λήξη των περιόδων παραχώρησης, γύρω στο 2038.
Σε συνδυασμό με τα ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα μόχλευσης, με τον δείκτη καθαρού δανεισμού προς EBITDA να βρίσκεται μόλις στο 1,6x, η ΑΒΑΞ αποκτά σημαντική «δύναμη πυρός» για τη χρηματοδότηση νέων επενδυτικών πρωτοβουλιών στους τομείς των παραχωρήσεων, του real estate και της ενέργειας τα επόμενα χρόνια.
Στο πλαίσιο αυτό, ο Όμιλος εξετάζει επιλεκτικά νέες οικιστικές αναπτύξεις, αξιοποιώντας την εμπειρία του από αντίστοιχα έργα του παρελθόντος, με έμφαση σε δημοφιλείς αλλά και ανερχόμενους, κυρίως νησιωτικούς, προορισμούς. Παράλληλα, βρίσκεται σε προσεκτική αξιολόγηση η εκ νέου δραστηριοποίησή του στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, με ιδιαίτερη στόχευση σε έργα αποθήκευσης ενέργειας. Βασική επιδίωξη της διοίκησης είναι οι νέες αυτές επενδύσεις να υλοποιηθούν κυρίως μέσω των ισχυρών λειτουργικών ταμειακών ροών του Ομίλου, με λελογισμένη χρήση δανεισμού υπό τη μορφή project finance, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα τη σταθερή και γενναιόδωρη ανταμοιβή των μετόχων μέσω μερισμάτων τα επόμενα έτη.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Νίκος Μάντζαρης (Green Tank): Αποκλίνουμε πλήρως από την τροχιά του ΕΣΕΚ – Στα 15 εκατ. τόνοι οι εκπομπές ηλεκτροπαραγωγής
- Νίκος Χασαπόπουλος: Ρώτησα ευθέως αν θα ρίξει την κυβέρνηση
- Κοντογεώργης στο mononews: H αποχή των αγροτών απ’ το διάλογο δεν είναι παραγωγική
- Χρύσα Ρώμα στο mononews: H ζωή δεν θέλει τόση υπερανάλυση