• Business

    ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΟ: Η Alstom πληρώθηκε από την ΕΡΓΟΣΕ για την αμαρτωλή σύμβαση 717 δύο μέρες μετά τα Τέμπη

    Χρήστος Παληός, Μεταβατικός CEO ΕΡΓΟΣΕ, Henri Poupart-Lafarge, CEO Alstom


    Δύο ημέρες μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη η ΕΡΓΟΣΕ πληρώνει την Alstom για το “έργο φάντασμα”  της τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης, το οποίο αν υπήρχε και λειτουργούσε ίσως να είχε αποφευχθεί το τραγικό δυστήχημα. 

    Η ΕΡΓΟΣΕ  εξέδωσε λοιπόν  απόφαση για πληρωμή της κοινοπραξίας Alstom-ΤΟΜΗ για την αμαρτωλή σύμβαση 717, η οποία σέρνεται εδώ και εννέα χρόνια και εάν είχε υλοποιηθεί θα είχε αποφευχθεί η τραγωδία και θα είχαν σωθεί δεκάδες ζωές.

    Το mononews παρουσιάζει την απόφαση που υπογράφηκε και δημοσιεύθηκε στη Διαύγεια στις 2 Μαρτίου, δηλαδή δύο ημέρες ύστερα από τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών στα Τέμπη.

    Την ίδια στιγμή, δηλαδή που η χώρα μας παρέμενε μουδιασμένη με τα όσα είχαν συμβεί στα Τέμπη και με τις έρευνες στον τόπο του δυστυχήματος να είναι σε εξέλιξη, η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ, παρά το γεγονός ότι ο Διευθύνων Σύμβουλος της, Χρήστος Βίνης είχε υποβάλει την παραίτησή του, έδωσε το πράσινο φως για την πληρωμή της κοινοπραξίας Alstom-ΤΟΜΗ.

    Πιο συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στο σχετικό έγγραφο η Κοινοπραξία θα λάμβανε περίπου 400.000 ευρώ, τα οποία και είναι η αμοιβή για τον 39ο Λογαριασμό «Ανάταξη και Αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης και Αντικατάσταση 70 αλλαγών τροχιάς σε εντοπισμένα τμήματα του Άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας».

    Πρόκειται για τη γνωστή σε όλους, πλέον, σύμβαση 717 η οποία έχει υπογραφεί από το 2014 και έχει εγκλωβιστεί σε έναν κυκεώνα καθυστερήσεων, παρατάσεων και «συμφωνιών» μεταξύ των δύο αναδόχων.

     

    Η αμαρτωλή σύμβαση που «φούσκωσε»

    Η σύμβαση αυτή, όπως και οι περισσότερες που υπεγράφησαν και ξεκίνησαν να υλοποιούνται εντός της περασμένης δεκαετίας, κατέληξε να είναι πλήρως προβληματική, να έχει τριπλασιαστεί ο χρονικός ορίζοντας υλοποίησης, καθώς και να υπάρχει εκτίναξη του κόστους της.

    Όπως δηλώνει και η κωδική της ονομασία (717/2014) η σύμβαση υπεγράφη το 2014 αλλά ακόμα και σήμερα δεν έχει ολοκληρωθεί, ενώ όπως είχε ήδη γράψει το mononews είχε δοθεί νέα παράταση για την ολοκλήρωσή της βάσει της οποίας το έργο πρέπει να παραδοθεί εντός του τρέχοντος Σεπτεμβρίου.

    Το έργο αφορούσε τη σηματοδότηση, την τοποθέτηση ECTS και την τηλεδιοίκηση σε 52 σταθμούς στη χώρα και 3 κέντρα τηλεδιοίκησης και θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί εντός τριών ετών. Ωστόσο, αυτό δεν έγινε ποτέ.

    Το κόστος της κύριας σύμβασης είχε εκτιμηθεί στα 65,3 εκατ. Ευρώ και τότε η κοινοπραξία Alstom-ΤΟΜΗ είχε δώσει έκπτωση 21,9% «κλειδώνοντας» το έργο στα 51 εκατ. Ευρώ. Ωστόσο, χρειάστηκε να υπογραφεί το Μάιο του 2021 μία συμπληρωματική σύμβαση με τις δύο εταιρείες, η οποία κόστισε στο ελληνικό δημόσιο επιπλέον 16,5 εκατ. Ευρώ, εκτινάσσοντας με αυτόν τον τρόπο τη συνολική τιμή του έργου στα 67,5 εκατ. Ευρώ

    Στην παρούσα φάση σύμβαση έχει υλοποιηθεί κατά το 70% του φυσικού της αντικειμένου, αλλά η σήμανση στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη δεν μπορεί να τεθεί σε λειτουργία καθώς λόγω του πλαισίου λειτουργία του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ, το έργο πρέπει πρώτα να ολοκληρωθεί και να παραδοθεί από την ΕΡΓΟΣΕ στη μητρική του.

    Το χρονικό μίας προβληματικής σύμβασης

    Η εν λόγω σύμβαση βάσει των όσων ανέφερε ο υπουργός επικρατείας αρμόδιος για τις υποδομές και τις μεταφορές, Γιώργος Γεραπετρίτης, στη συνέντευξη τύπου που παραχώρησε την περασμένη Τετάρτη φαίνεται πως ήταν άκρως προβληματική στην υλοποίησή της, ενώ έχει περάσει από πολλά εμπόδια.

    Αναλυτικότερα:

    • Η πρώτη σύμβαση που υπεγράφη το 2014 υλοποιούταν έως και το 2017.
    • Από το 2017 έως το 2019 το έργο διεκόπη καθώς η αρμόδια αρχή (ΕΔΕΛ) εντόπισε σημαντικά προβλήματα στην εφαρμογή της.
    • Ήδη από το 2017 υπήρξε πρωτόκολλο για την παραλαβή της σηματοδότησης και της τηλεδιοίκησης σε 17 από τους 52 σταθμούς. Εν τούτοις, στους 17 σταθμούς έγιναν πρόσθετα έργα στους μισούς εξ’αυτών καθώς τα συστήματα δεν μπορούσαν να εντοπίσουν το ένα το άλλο. Δηλαδή από το 32% της σύμβασης που είχε ολοκληρωθεί το 2017, εν τέλει το πραγματικό ποσοστό υλοποίησης είχε αγγίξει μόλις το 15%. Πρόκειται για τη χρονιά, που το έργο θα έπρεπε να είχε παραδοθεί.
    • Το 2019 η νέα διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ, δηλαδή ο παραιτηθείς πλέον Χρήστος Βίνης, έκανε προσπάθειες για να αρχίσει εκ νέου η σύμβαση αυτή.
    • Η τελική λύση βρέθηκε το 2021 με τη συμπληρωματική σύμβαση των 16,5 εκατ. Ευρώ. Ωστόσο, οι δύο εταιρείες της κοινοπραξίας προχώρησαν σε εσωτερικό συμφωνητικό βάσει του οποίου η ΤΟΜΗ αποχωρούσε από το σχήμα.
    • Από το 2019 και με την αλλαγή της διοίκησης της ΕΡΓΟΣΕ, έγινε νέα προσπάθεια στην εφαρμογή εκ νέου της σύμβασης. Στις αρχές του 2021 η ΤΟΜΗ αποχώρησε από την κοινοπραξία αναθέτοντας μέσω ιδιωτικού συμφωνητικού στην Alstom το τεχνικό της έργο επί των ηλεκτρονικών συστημάτων. Στα τέλη του 2022 υπεγράφη συμπληρωματική σύμβαση με την κοινοπραξία, πλέον με την Alstom, ύψους άνω των 13 εκατ. Ευρώ.

    Πού βρισκόμαστε σήμερα

    Βάσει των όσων δήλωσε ο Γιώργος Γεραπετρίτης στην παρούσα φάση έχει ολοκληρωθεί το 70% του έργου, αλλά όχι στο τμήμα Ευαγγελισμός\Λάρισα και Πλατύ, όπου και σημειώθηκε η σύγκρουση της 28ης Φεβρουαρίου.

    Πιο συγκεκριμένα, έχουν παραδοθεί οι 36 από τους 52 σταθμούς και ένα κέντρο τηλεδιοίκησης. Στόχος είναι το έργο μέχρι το τέλος του έτους το έργο να έχει ολοκληρωθεί και να είναι λειτουργικό, ενώ πλέον η Alstom φαίνεται πως δεν έχει ιδιαίτερα περιθώρια καθυστερήσεων καθώς έχει ήδη δεχθεί σημαντικές πιέσεις από τον Πρωθυπουργό.

    Διαβάστε επίσης:

    Τραγωδία στα Τέμπη: Νέα ηχητικά ντοκουμένα – Μιλούσαν για σουβλάκια και… ερωτικές επιδόσεις (Βίντεο)



    ΣΧΟΛΙΑ