• Business

    Αυξήσεις στα ζυμαρικά – Πώς διαμορφώθηκαν οι τιμές το τελευταίο εξάμηνο

    σούπερ μάρκετ

    Οι επικεφαλής των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ (Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, Μy Market, Μασούτης)


    Σημαντικές ανατιμήσεις καταγράφονται τους τελευταίους μήνες στις τιμές πώλησης των ζυμαρικών από τους προμηθευτές προς τα σούπερ μάρκετ και τις επιχειρήσεις τροφίμων.

    Κι αυτό γιατί εκτός της διαταραχής στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, την αύξηση του κόστους ενέργειας και των μεταφορικών που πιέζουν ολόκληρη την αγορά τους τελευταίους μήνες,  στο συγκεκριμένο προϊόν, καταλυτικό παράγοντα για τις ανατιμήσεις αποτελεί η άνοδος της πρώτης ύλης, με την τιμή του σιταριού διεθνώς να έχει πάρει την ανηφόρα.

    Σύμφωνα με στοιχεία από τα τιμολόγια προμηθευτών προς τις επιχειρήσεις που έχει στη διάθεσή του το mononews, από τις αρχές του έτους οι τιμές σε ορισμένους κωδικούς επώνυμων προϊόντων έχουν εμφανίσει άνοδο έως και κατά 18%.

    Οι αυξημένες τιμές χονδρικής δεν «περνάνε» βεβαίως στο σύνολό τους στο ράφι και τον τελικό καταναλωτή καθώς οι επιχειρήσεις απορροφούσαν όλο το προηγούμενο διάστημα μέρος του αυξημένου κόστους αναζητώντας μία «χρυσή τομή». Από τη μία πλευρά να προκειμένου να μην έχουν μεγάλες απώλειες στον τζίρο τους και από την άλλη να μην επιβαρύνουν σημαντικά τον καταναλωτή.

    Μεγαλύτερη η άνοδος σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας

    Ακόμη μεγαλύτερες, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία είναι οι ποσοστιαίες αυξήσεις σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Χαρακτηριστικό είναι σε συγκεκριμένο κωδικό ζυμαρικών από το 0,31 ευρώ το μισό κιλό που πωλούνταν, η τιμή διαμορφώθηκε μέσα σε λίγους μήνες σε 0,46 ευρώ.

    Παράγοντες της αγοράς σημειώνουν πως το τελευταίο εξάμηνο σε ζυμαρικά ιδιωτικής ετικέτας έχουν καταγραφεί δύο φορές ανατιμήσεις, κατά 30% και 15% αντίστοιχα. Εξηγώντας πως η επιβάρυνση στα συγκεκριμένα προϊόντα είναι σημαντικότερη καθώς η αρχική τιμή είναι μικρότερη. Επιπλέον στα επώνυμα προϊόντα μέρος της αύξησης μπορεί να «καλυφθεί» μέσω της μείωσης των προσφορών, κάτι που δεν συμβαίνει σε εκείνα της ιδιωτικής ετικέτας.

    Όσον αφορά ωστόσο στα «επώνυμα» ζυμαρικά ενδεικτικά της ανόδου των τιμών είναι τα παρακάτω στοιχεία που αφορούν σε γνωστές μάρκες:

    • Σε κωδικό συγκεκριμένης εταιρείας (σπαγγέτι νο 7) η τιμή πώλησης από το 1,05 ευρώ τον Οκτώβριο διαμορφώθηκε σε 1,16 τον Ιανουάριο. Αύξηση της τάξεως του 10%.

    • Σε άλλο κωδικό της ίδιας εταιρείας  (λιγκουίνι) η τιμή από 1,20 ευρώ η τιμή ανέβηκε κατά την ίδια περίοδο στα 1,32 ευρώ.

    • Σε διαφορετική εταιρεία ζυμαρικών το τελευταίο εξάμηνο η τιμή διαμορφώθηκε από το 0,90 σε 1,04 ευρώ.

    Χαρακτηριστική εξάλλου της τάσης των αυξήσεων στο συγκεκριμένο προϊόν όχι μόνο στη χώρα μας αλλά και διεθνώς ήταν η πρόσφατη προειδοποίηση του προέδρου της δεύτερης μεγαλύτερης ιταλικής εταιρείας ζυμαρικών Vincenzo Divella ο οποίος έκανε λόγο για αυξήσεις 38% στη χονδρική εξαιτίας του αυξανόμενου κόστους των πρώτων υλών καθώς και της ενέργειας. Όπως επεσήμανε ο ίδιος ένα κιλό ζυμαρικά το οποίο τον Σεπτέμβριο αγόραζαν οι μεγάλοι λιανοπωλητές έναντι 1,10 ευρώ, πλέον κοστίζει 1,40, εκτιμώντας ότι το επόμενο διάστημα θα φτάσει το 1,52 ευρώ.

    Διαβάστε επίσης:

    Σούπερ μάρκετ: Σε ποια προϊόντα οι τιμές παίρνουν την ανηφόρα



    ΣΧΟΛΙΑ