• Business

    Aegean Airlines: 5+1 λόγοι για το sell off, η κρατική ενίσχυση, οι επαφές με Βρυξέλλες και η εμπιστοσύνη της αγοράς

    • Contributor
    Aegean

    Ευτύχης Βασιλάκης. Πρόεδρος Aegean Airlines


    Από 35 έως 40 εκατ. ευρώ τον μήνα “μπαίνει μέσα” η Aegean Airlines, όσο κρατάει τα αεροπλάνα της καθηλωμένα, αναφέρουν οι εκτιμήσεις της διοίκησης και ανησυχία από τον Ευτύχη Βασιλάκη φτάνει στο Μέγαρο Μαξίμου και το υπουργείο Οικονομικών που καλούνται να ακολουθήσουν το παράδειγμα άλλων ευρωπαϊκών χωρών που παίρνουν μέτρα στήριξης ή και διάσωσης των ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών.

    Η Aegean ΑΡΑΙΓ -0,33% 12,26 δεν είναι κρατική επιχείρηση, δεν ξυπνάει μνήμες Ολυμπιακής, όπως σχολίαζαν νωρίτερα τραπεζικές πηγές, αλλά πρόκειται για υγιή αυτόνομη ελληνική επιχείρηση με γιγαντιαία επενδυτικά προγράμματα, προσωπικό χιλιάδων ατόμων, που δίνει μέρισμα και επιστρέφει μετρητά στους μετόχους της.

    «Μπορεί οι άλλες επιχειρήσεις να μπαίνουν σε φάση “επιστροφή στην κανονικότητα” όμως αυτό δεν ισχύει για εμάς. Εμείς γνωρίζουμε ότι για να βρεθούμε σαν κλάδος στα επίπεδα που βρισκόμασταν πριν την υγειονομική κρίση θα περάσουν 2-3 χρόνια άρα δυστυχώς είναι μονόδρομος η μείωση του κόσμου που απασχολούμε.

    Η άμεση δυσκολία που θα έχουμε είναι η επιλογή, ο τρόπος και ο χρόνος που θα πρέπει να γίνει αυτή η ενέργεια. Όταν δεν έχεις παραγωγή για κάποιους μήνες και δεν έχεις και εικόνα πόσο θα κρατήσει, μπορεί να ακούγετε σκληρό, αλλά δεν έχεις επιλογές.

    Ελπίζουμε να υπάρξει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα υποστήριξης από το κράτος που να μπορέσει να μας βοηθήσει και εμάς που είμαστε τόσο πολύ πληττόμενοι να διατηρήσουμε περισσότερο κόσμο ή να τους δίνουμε κάτι περισσότερο από αυτό που μπορούμε».

    Αυτά δήλωσε το περασμένο τριήμερο ο επικεφαλής του ελληνικού αεροπορικού ομίλου, κ. Βασιλάκης και η κυβέρνηση, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες πάντα, βρίσκεται σε επαφή με τις Βρυξέλλες για την χρηματοδότηση του ομίλου.

    Η μετοχή της Aegean νωρίτερα την Δευτέρα, καταγράφει έντονη πτώση πάνω από 21%, στα 4,63 ευρώ και με 161 χιλιάδες τεμάχια. Κι όμως, η μετοχή, σχολιάζουν χρηματιστές, δεν υποχωρεί με μεγάλους όγκους, που σημαίνει ότι οι επενδυτές εμπιστεύονται την μετοχή και την διοίκηση.

    Οι λόγοι της πτώσης αποδίδονται σε μια σειρά από λόγους που ο ίδιος ο επιχειρηματίας ανέλυσε τις προηγούμενες μέρες και ο οποίος, θα πρέπει να σημειωθεί, δεν θα λάβει αμοιβή το 2020.

    Α) Σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκη, υπό κανονικές συνθήκες επιχειρηματικά εξετάζουμε αν θα πάμε 20% αριστερά ή 20% δεξιά και ξαφνικά σε έναν μήνα πήγαμε από το ρετιρέ στο υπόγειο. Σήμερα η εταιρεία μπορεί να λειτουργεί, αλλά ουσιαστικά είναι σαν να έχει κλείσει καθώς έχουμε το 0,05% των εσόδων μας ανά ημέρα.

    Β) Λάθος εκτίμηση σε ότι αφορά τις εκτιμήσεις της ταχύτητας επανάκαμψης. Όπως είπε, «νομίζαμε αρχικά για ένα μήνα, μετά για δύο μήνες και τώρα δυστυχώς μιλάμε για τουλάχιστον έξι. Παράλληλα είχαμε και την λανθασμένη εντύπωση ότι τα ταμειακά μας αποθέματα είναι τόσα πολλά που δεν θα μπορέσουμε να έχουμε οικονομικό πρόβλημα στο χρονικό διάστημα που το είχαμε προσδιορίσει».

    Γ) Η HSBC εκτίμησε πως η Aegean θα συνεχίσει να έχει λεφτά στο ταμείο, ακόμη και εάν ο στόλος της παραμείνει καθηλωμένος στο έδαφος μέχρι το τέλος του 2020. Με τα ταμειακά διαθέσιμα να διαμορφώνονται στα τέλη του περασμένου Φεβρουαρίου στα 577 εκατ. ευρώ, η εταιρεία θα έχει… απόθεμα περί τα 94 εκατ. ευρώ, με το ποσό να διαμορφώνεται στα 294 εκατ. ευρώ σε περίπτωση, που τα αεροπλάνα μείνουν αδρανή όλο τον Μάιο, στα 177 εκατ. ευρώ έως τον Ιούνιο και στα 104 εκατ. ευρώ έως τον Ιούλιο. Εκτίμηση, που, όμως, δεν φαίνεται να συμμερίζεται ο επικεφαλής της, επισημαίνοντας σε πάνελ, που οργάνωσε η Endeavor Greece, με θέμα «Διοίκηση επιχειρήσεων σε ταραγμένους καιρούς» ότι η εταιρεία μπορεί να λειτουργεί, αλλά ουσιαστικά είναι σαν να έχει κλείσει, καθώς έχει το 0,05% των εσόδων ανά ημέρα.

    Δ) Σε πρόσφατο report της Euroxx εξηγεί πως θα ψαλιδιστούν κερδοφορία και ταμείο από το παρατεταμένο lockdown: «Οποιαδήποτε πιθανή μείωση του αριθμού των επιβατών ή του όγκου των εμπορευματικών μεταφορών θα μπορούσε να οδηγήσει σε μείωση των εσόδων, χωρίς αναλογική μείωση του κόστους, καθώς τα πάγια έξοδα δεν μπορούν να μειωθούν σε σύντομο χρονικό διάστημα και ορισμένα από αυτά δεν μπορούν να μειωθούν καθόλου. Αυτό σημαίνει ότι κατά τη διάρκεια μιας οικονομικής ύφεσης, ο Όμιλος ίσως αναγκαστεί να μειώσει τον αριθμό των πτήσεων, που προσφέρει. Η μείωση της συχνότητας πτήσεων μπορεί να οδηγήσει σε συρρίκνωση της ζήτησης για τις υπηρεσίες του Ομίλου και ως εκ τούτου να οδηγηθεί σε μειωμένους ναύλους και λειτουργική κερδοφορία».

    Ε) Η κρίση των αερομεταφορών αντανακλάται στην ελαχιστοποίηση της κίνησης και των αφίξεων – αναχωρήσεων στα αεροδρόμια. Ενδεικτικά, στις 28 Μαρτίου ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών εμφάνισε μειωμένη κατά 98% κίνηση, συγκριτικά με την ίδια ημέρα του 2019, ενώ αντίστοιχα μεγέθη, τα οποία παραπέμπουν σε βιβλική καταστροφή, παρουσιάζουν τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport Greece.

    Και στη συνέχεια, η αγορά κατατάσσει την Aegean στον… σωρό του πανικού και φόβου που πλήττει τον κλάδο διεθνώς.

    Η επιβίωση του γαλλo-ολλανδικού ομίλου Air France – KLM εξαρτάται αποκλειστικά από την κρατική χείρα βοηθείας, με το γαλλικό Δημόσιο, ως βασικός μέτοχος της Air France, να σχεδιάζει τη χορήγηση κρατικών εγγυήσεων για δάνεια της τάξεως των 6 δισ. ευρώ στην αεροπορική. Ανάλογα εκτιμούν οι αναλυτές ότι θα πράξει το ολλανδικό κράτος και για την KLM, όπου η συμμετοχή του ανέρχεται στο 14%.

    Η Lufthansa που έχει αναστείλει το 95% του πτητικού έργου της βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τη γερμανική κυβέρνηση για τη χορήγηση «ένεσης» ρευστότητας αξίας πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ. Η Lufthansa, που ελέγχει τους μεγαλύτερους αερομεταφορείς της Ελβετίας (Swiss International), της Αυστρίας (Austrian Airlines) και του Βελγίου (Brussels Airlines) διαθέτει ρευστότητα άνω των 4 δισ. ευρώ, αλλά λόγω της πανδημίας αιμορραγεί οικονομικά, καθώς τους επόμενους μήνες εκτιμάται ότι θα έχει απώλειες περίπου 1 εκατ. ευρώ ανά ώρα.

    Η Norwegian και οι αεροπορικές εταιρείες SAS και Widerøe της Νορβηγίας έχουν λάβει, υπό τη μορφή εγγυήσεων δανείων, που συνοδεύονται με αυστηρούς όρους επάρκειας ιδίων κεφαλαίων, από την κυβέρνηση της χώρας περίπου 500 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, το ποσό αυτό δεν είναι βέβαιο ότι επαρκεί για τη διάσωση της Norwegian, ενώ όλα θα εξαρτηθούν από τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης.

     H Alitalia, ο εθνικός αερομεταφορέας της γειτονικής χώρας που εμφάνιζε πριν ξεσπάσει η κρίση της πανδημίας σοβαρά χρηματοοικονομικά προβλήματα –υπολογίζεται ότι έχανε περίπου 700.000 ευρώ κάθε μέρα– βρίσκεται στο κατώφλι της κρατικοποίησης. Θα λάβει, σε πρώτη φάση, «ένεση» τόνωσης ύψους 600 εκατ. ευρώ από την ιταλική κυβέρνηση, έχοντας χρηματοδοτηθεί, τέλη του περασμένου Δεκεμβρίου, με το ποσό των 400 εκατ. ευρώ από το ιταλικό Δημόσιο.

    H Turkish Airlines, οι αερογραμμές της Τουρκίας, χώρας που πλήττεται σφόδρα από την πανδημία και βιάζεται να ανοίξει το τουριστικό της προϊόν για φέτος, αναμένεται να λάβει στήριξη από την τουρκική κυβέρνηση, σε πρώτη φάση, μέσω της χρηματοδότησης με περίπου 14 δισ. ευρώ των επιχειρήσεων της χώρας. Η οποία, όμως, τίθεται εν αμφιβόλω λόγω των ισχυρών κραδασμών που δέχεται η τουρκική λίρα.

    Στην Αμερική, μεγάλος αριθμός αεροπορικών εταιρειών όπως οι American Airlines, Delta Air Lines, United Airlines Holdings, JetBlue Airways Corp. και Southwest Airlines Co. έχουν υποβάλει αίτηση στήριξης στην αμερικανική κυβέρνηση μέσω του πακέτου στήριξης ύψους 2 τρισ. ευρώ που ενέκρινε το Κογκρέσο αρχές του μήνα. Ενδεικτικό του αδιεξόδου στο οποίο βρίσκονται και οι αερομεταφορείς των ΗΠΑ είναι ότι η Delta έχει λειτουργικές δαπάνες περίπου 55 εκατ. ευρώ ανά ημέρα, ενώ μόνο για μία ημέρα του περασμένου Μαρτίου οι απώλειες σε έσοδα για τη United διαμορφώθηκαν σε 92 εκατ. ευρώ.



    ΣΧΟΛΙΑ