Ο Paul Costelloe, ο Ιρλανδός σχεδιαστής που κατέκτησε τη διεθνή σκηνή της μόδας με τον χαρακτήρα, την καλοσύνη και το απαράμιλλο γούστο του, έφυγε από τη ζωή πριν λίγες ώρες σε ηλικία 80 ετών, μετά από σύντομη ασθένεια. Πέθανε στο Λονδίνο, έχοντας δίπλα του τη σύζυγο και τα επτά παιδιά του.

Γεννημένος στο Δουβλίνο το 1945, ο Costelloe μετέφερε πάντα στις δημιουργίες του το βάθος της ιρλανδικής παράδοσης: τα καρό, τα μοτίβα tartans, και τα χοντρά υφαντά.

1

Παράλληλα, στη δουλειά του ήταν πάντοτε ορατές οι ιππικές επιρροές — αυστηρές δομές, jacket με αναφορές σε ιππείς, χρώματα που θύμιζαν εξοχή, στάβλους, κυνηγετικούς ομίλους και μια αίσθηση αριστοκρατικής πρακτικότητας.

Λάτρευε τα φορέματα, την έντονη μέση, τις φούστες σε γραμμή άλφα και τους τεράστιους γιακάδες. Η γυναίκα Costelloe έμοιαζε πάντα έτοιμη για απογευματινό τσάι μετά από ένα μάθημα σκοποβολής.

Η διεθνής του αναγνώριση εκτοξεύθηκε όταν το 1983 έγινε ο προσωπικός σχεδιαστής της πριγκίπισσας Νταϊάνα, ρόλο που κράτησε μέχρι τον θάνατό της το 1997. Οι καθαρές, ρομαντικές και ταυτόχρονα δυναμικές γραμμές του συνέβαλαν στη διαμόρφωση της εμβληματικής εικόνας της. Ο ίδιος την χαρακτήρισε ως «το πιο φωτεινό και ζεστό πλάσμα στον κόσμο.»

Ήταν αναπόσπαστο κομμάτι της Εβδομάδας Μόδας του Λονδίνου από το 1984 και είχε μια εμμονή: παρουσίαζε κάθε συλλογή του στο ίδιο ξενοδοχείο, το Waldorf στο Aldwych, και πάντα νωρίς το πρωί.

Και ναι — εκείνες οι πρωινές ώρες για τις οποίες έπρεπε να ξυπνήσουμε στις 5 το πρωί μας εκνεύριζαν. Αλλά τον αγαπούσαμε γιατί το πρωινό ξύπνημα ανταμειβόταν γενναιόδωρα. Η κάθε του συλλογή μας έκανε να ονειρευόμαστε και να πιστεύουμε ότι κι εμείς μπορούμε να γίνουμε καλύτεροι.

Η εμμονή του με τις λεπτομέρειες ήταν θρυλική. Έδινε προσοχή σε κάθε μοντέλο ξεχωριστά: διόρθωνε μια ραφή, επανατοποθετούσε ένα καπέλο, ίσιωνε έναν γιακά, πάντα με το βλέμμα του ανθρώπου που ξέρει ότι η μόδα είναι σχέση — όχι απλώς παρουσίαση.

Το fashion house του επεκτάθηκε σε γυναικεία και ανδρική ένδυση, αξεσουάρ, κοσμήματα, είδη σπιτιού, διατηρώντας πάντα την ποιότητα και την ανθρωπιά που τον χαρακτήριζαν.

Ήταν πάνω απ’ όλα ένας αληθινός «κύριος της μόδας» — ευγενικός, στοργικός, προσεκτικός. Ένας άνθρωπος που νοιαζόταν πραγματικά για τους άλλους, που άκουγε, που παρατηρούσε και που αντιμετώπιζε κάθε συνεργάτη και κάθε μοντέλο με σεβασμό και φροντίδα.

Μετά τα shows μιλούσε σε όλους τους δημοσιογράφους ενώ γύρω επικρατούσε κλίμα γιορτής. Κάποτε είπε «Μου αρέσει η πρόκληση να ανταγωνίζομαι πολύ νεότερους σχεδιαστές. Είμαι λίγο εγωιστής, αλλά μάλλον πιο ταλαντούχος από αυτούς σε κάποιο τομέα» δεν είχε άδικο και του το είπαμε.

H πριγκίπισσα Νταϊάνα με δημιουργία Paul Costelloe

Πίστευε στον έρωτα και στη γυναικεία δύναμη και ομορφιά. Ήταν όμως και τελειομανής. Μέχρι την τελευταία του επίδειξη, μέχρι το τελευταίο του μοντέλο, στεκόταν, διόρθωνε και έδινε την έγκρισή του.

Με τον θάνατό του, η μόδα χάνει έναν από τους πιο αληθινά ευγενικούς, προσηνείς και αγαπημένους της δημιουργούς. Ο τελευταίος άνθρωπος που άγγιξε μια πριγκίπισσα με το μαγικό ραβδί της μόδας είναι ξανά κοντά της.

Και εμείς χάνουμε έναν κύριο, τον Ιρλανδό ποιητή των υφασμάτων, τον άνθρωπο που μετέτρεπε την παράδοση, την ιππική αριστοκρατία και την προσωπική του καλοσύνη σε καθαρή, διαχρονική ομορφιά.

Καλό ταξίδι, κύριε Costelloe.
Θα θυμόμαστε για πάντα εκείνα τα πρωινά στο ξενοδοχείο Waldorf.

Διαβάστε επίσης:

Giorgio Armani: η πορεία του θρύλου που εκτοξεύθηκε από το μηδέν στα 2,4 δισεκατομμύρια 

Giorgio Armani: Η ζωή και το έργο του Βασιλιά της μόδας 

H Tέχνη της Eνδυμασίας: Το άγαλμα της Νίκης στο επίκεντρο της νέας έκθεσης του Μητροπολιτικού Μουσείου της Νέας Υόρκης