Οι προσκλήσεις στις επιδείξεις μόδας έχουν πάψει να είναι απλό χαρτί με μια ημερομηνία και μια διεύθυνση. Σήμερα, μπορεί να είναι μια τσάντα, ένα φλάουτο, ένα ψωμί τοστ ή ακόμη και… ένα προφυλακτικό. Σε μια εποχή που η πρωτοτυπία είναι το νέο νόμισμα της προσοχής, οι σχεδιαστές ανταγωνίζονται ποιος θα στείλει την πιο αξέχαστη πρόσκληση.

Η διοργάνωση μιας επίδειξης μόδας, από μόνη της, παραμένει μια παράλογα αγχωτική υπόθεση: μήνες προετοιμασίας για ένα θέαμα δεκαπέντε λεπτών, όπου κάθε λεπτομέρεια —από το ύφασμα μέχρι τη μουσική— μπορεί να καθορίσει την τύχη ενός Οίκου.

1

Μέρος αυτού του άγχους και σε μια προσπάθεια να αποσπάσουν θετική κριτική, οι περισσότεροι οίκοι εδραίωσαν την παράδοση της θεματικής πρόσκλησης. Πρόκειται για αντικείμενο που γίνεται αναμνηστικό, είναι μοναδικό και έχει άμεση σχέση με το θέμα της συλλογής. Προϊδεάζει για το τι θα ακολουθήσει.

Τον μήνα μόδας που μόλις ολοκληρώθηκε, με τις τελευταίες συλλογές να παρουσιάζονται στο Παρίσι, οι προσκλήσεις των Bottega, Courrèges, Dior, Chanel, Loewe, Givenchy, Balenciaga, και Valentino σίγουρα ξεχώρισαν. Από δερμάτινα έργα τέχνης, γυαλιά ηλίου, κλειδιά σε μυστικές πόρτες, και ξηρούς καρπούς, οι σχεδιαστές επαναπροσδιόρισαν όχι μόνο την αισθητική του κάθε οίκου, αλλά και την έννοια της λέξης «πρόσκληση».

Το δερμάτινο καλάθι της Bottega Veneta

Η πρόσκληση για την επίδειξη της συλλογής του οίκου Bottega Veneta SS26 ήταν μια δερμάτινη τσάντα χωρίς ραφές, η οποία βασίζεται σε ακριβή τρόπο κοψίματος του υλικού. Αρχικά μοιάζει με επίπεδη επιφάνεια, ίσως και χαρτόνι, όμως ξεδιπλώνεται σαν φυσαρμόνικα για να δημιουργήσει μια τσάντα. Η ίδια η πρόσκληση χρησιμεύει ως λειτουργικό αντικείμενο, και αναδεικνύει την έμφαση της μάρκας στην τέχνη και τη λειτουργικότητα. Η πρόσκληση σηματοδότησε το ντεμπούτο της νέας διευθύντριας δημιουργικού, Louise Trotter.

Τα μαύρα γυαλιά ηλίου της Courrèges

Η Courrèges για τη συλλογή SS26 έκανε δώρο στους καλεσμένους ένα ζευγάρι μαύρα γυαλιά ηλίου, τα οποία στάλθηκαν με αυστηρές οδηγίες να τα φέρουν μαζί τους στην επίδειξη. Επάνω στον σκελετό των γυαλιών ήταν τυπωμένες οι πρακτικές πληροφορίες για την επίδειξη. Η συλλογή με τίτλο «Τυφλωμένοι από τον ήλιο» πραγματοποιήθηκε σε έναν χώρο λουσμένο σε έντονο λευκό φως. Η πρόσκληση υποδήλωνε το θέμα της επίδειξης και σκοπός της ήταν να προστατεύσει τους καλεσμένους από το έντονο, λευκό φως που χρησιμοποιήθηκε στο σκηνικό της επίδειξης.

Το σπιτάκι της Chanel

Καλώς ήλθατε στον Οίκο της Gabrielle Chanel, κυριολεκτικά! Η πρόσκληση για την πρώτη επίδειξη του Matthieu Blazy για τη συλλογή Chanel SS26 ήταν ένα ασημένιο, μικροσκοπικό μενταγιόν σε σχήμα σπιτιού με ένα παράθυρο που λειτουργούσε ως μεγεθυντικός φακός. Οι καλεσμένοι έπρεπε να ρίξουν μια κλεφτή ματιά μέσα στο σπιτάκι από το παράθυρο που αποκάλυπτε τις λεπτομέρειες της επίδειξης. Αυτή η δημιουργική πρόσκληση χρησίμευσε τόσο ως ενθύμιο όσο και ως παιχνίδι ικανοποίησης της παιδικής περιέργειας. Η πιο πολυαναμενόμενη επίδειξη της σεζόν ξεκίνησε με ένα πείραγμα.

Το έργο τέχνης της Loewe

Οι Jack McCollough και Lazaro Hernandez έστειλαν ένα τετράγωνο, πολυτελές, πορτοκαλί κουτί που περιείχε μια ορθογώνια πλάκα από δέρμα. Επάνω σε αυτό ήταν τυπωμένο ένα τρισδιάστατο, ανάγλυφο ανοιχτήρι ως σύμβολο μιας νέας αρχής. Το έργο τέχνης φιλοτέχνησε ο Αμερικανός ζωγράφος και γλύπτης Ellsworth Kelly και η πρόσκληση αποτελεί άμεση αναφορά στην τεχνογνωσία και αριστοτεχνία της μάρκας στα δερμάτινα είδη.

Το μυστήριο κλειδί του Givenchy

O Οίκος Givenchy, με τη Sarah Burton σε ρόλο διευθύντριας δημιουργικού για δεύτερη χρονιά, έστειλε ένα μυστήριο κλειδί παλαιού τύπου. Κρέμεται από ένα μπορντό σχοινί και μάλιστα συνοδεύεται από το καλούπι του. Το καλούπι του κλειδιού περιέχει τον κώδικα για τη δημιουργία αντίγραφου κλειδιού αλλά και τις πληροφορίες της επίδειξης.

Η κασέτα και ο ρυθμός της καρδιάς του Balenciaga

O νέος υπεύθυνος δημιουργικού της Balenciaga, Pierpaolo Piccioli, έστειλε ίσως την πιο δημιουργική πρόσκληση για αυτή τη σεζόν. Η κασέτα έπαιζε τον ήχο ενός καρδιακού παλμού, δημιουργώντας την ατμόσφαιρα για μια συλλογή που ουσιαστικά αποτυπώνει την καρδιά και την ψυχή του Balenciaga, φυσικά με τη νέα ματιά του Piccioli. Επάνω στη θήκη της κασέτας ήταν τυπωμένες οι πληροφορίες της επίδειξης.

Οι πυγολαμπίδες του Valentino κατά του φασισμού

Η πρόσκληση για την επίδειξη μόδας του Valentino, υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Alessandro Michele, είχε ένα βαθύ και προσωπικό νόημα. Ήταν ένα πακέτο με πυγολαμπίδες που λάμπουν στο σκοτάδι, του είδους που χρησιμοποιείται για το ψάρεμα. Έμπνευσή του ήταν μια επιστολή που έγραψε ο Ιταλός σκηνοθέτης Pier Paolo Pasolini το 1941 με θέμα τις πυγολαμπίδες. Σύμφωνα με την ερμηνεία του Michele, για τον Pasolini, τα φωτεινά έντομα αντιπροσώπευαν «αμυδρές λάμψεις που ήταν τόσο φευγαλέες ώστε να επιβιώσουν στο σκοτάδι του κυρίαρχου φασισμού». Στο πακέτο ήταν τυπωμένες οι πληροφορίες για την επίδειξη και το κίτρινο φωσφοριζέ χρώμα των πυγολαμπίδων ταίριαζε απόλυτα με την παλέτα της νέας συλλογής του Michele.

Το φλάουτο του Maison Margiela

Η πρόσκληση για την επίδειξη SS26 του Maison Margiela ήταν ένα φλάουτο, που υποδήλωνε το μουσικό θέμα της συλλογής και τη ζωντανή παράσταση μιας παιδικής ορχήστρας που ερμήνευσε κλασικά κομμάτια όπως τα «Space Odyssey» και το «Dance of the Knights» του Προκόφιεφ. Περιλάμβανε επίσης ένα μετρονόμο, τονίζοντας περαιτέρω τη σημασία του ρυθμού και του ήχου για τη συλλογή. Ο διευθυντής δημιουργικού, Glenn Martens, χρησιμοποίησε την πρόσκληση και τη μουσική παράσταση ως μια μεταφορά για τη δημιουργική διαδικασία.

Οι κεραμικοί ξηροί καρποί του Dior

Το πορσελάνινο πιάτο με τα κεραμικά καρύδια, χρησίμευσε ως φυσική πρόσκληση για την πρώτη γυναικεία συλλογή SS26 του Jonathan Anderson για τον οίκο. Έμπνευση για την πρόσκληση ήταν τα περίεργα κεραμικά αντικείμενα που βρέθηκαν στα αρχεία της Dior, συμβολίζοντας την αρχή κάτι καινούργιου για τον Οίκο.

Οι ευφάνταστες και προκλητικές προσκλήσεις δεν είναι κάτι πρόσφατο. Αποτελούν χαρακτηριστικό γνώρισμα της μετα-πανδημικής εποχής· τότε που η επιστροφή στις φυσικές επιδείξεις γέννησε ξανά την ανάγκη για εμπειρίες που συναρπάζουν, προκαλούν και μένουν αξέχαστες. Και κάποιες προσκλήσεις όντως έχουν αποτυπωθεί στην αιωνιότητα, όπως αυτή της Diesel.

Τα προφυλακτικά της Diesel

Σίγουρα πάντα η Diesel προκαλούσε. Εν αναμονή της επίδειξης που άνοιξε με πάταγο την Εβδομάδα Μόδας Γυναικών FW23 του Μιλάνου, ο Glenn Martens συνεργάστηκε με την Durex για τις προσκλήσεις-προφυλακτικά που δόθηκαν σε αγοραστές, δημοσιογράφους και διάφορους καλεσμένους. Ο Martens είχε ανέκαθεν ιστορικό με τις σέξι, αλλά διασκεδαστικές προσκλήσεις.

H δέσμη των 100 δολαρίων του Balenciaga

Ανάμεσα στο κακό γούστο και τη μεγαλοφυΐα, η πρόσκληση για την επίδειξη SS23 του Balenciaga ήταν μια δέσμη χαρτονομισμάτων των 100 δολαρίων με το όνομα της μάρκας. Η επίδειξη πραγματοποιήθηκε στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης και η πρόσκληση δεν ήταν τυχαία.

Τα επιτραπέζια παιχνίδια της Louis Vuitton

Για την επίδειξη SS22 της Louis Vuitton, ο Virgil Abloh άντλησε έμπνευση κατευθείαν από την παιδική του ηλικία, στέλνοντας στους καλεσμένους διάφορα σετ επιτραπέζιων παιχνιδιών, όπως τράπουλες και παζλ, όλα επενδυμένα με το εμβληματικό μοτίβο LV.

Τα iPhone του Balenciaga

Η σχέση μεταξύ Balenciaga και τεχνολογίας υπάρχει εδώ και χρόνια. Για τη συλλογή AW21 η μάρκα του Ομίλου Kering δημιούργησε ένα βιντεοπαιχνίδι ως πρόσκληση, και για τη συλλογή AW22, ο Demna επέλεξε να χρησιμοποιήσει μερικά παλιά iPhone 6s. Αν και τα περισσότερα από τα τηλέφωνα δεν λειτουργούσαν, η ανεπίσημη συνεργασία μεταξύ Balenciaga και Apple εμφανίστηκε και στην επίδειξη με το φούτερ με το διάσημο σλόγκαν της Apple «Think Different».

Τα ζυμαρικά της Fendi

Η Fendi επισκίασε όλους τους άλλους σχεδιαστές, όταν έστειλε προσκλήσεις για την επίδειξη μόδας SS21 με τη μορφή ενός πακέτου ζυμαρικών Rummo στο σχήμα του λογότυπου του οίκου. Ένα αντικείμενο που δημιουργεί μια σαφώς πιο οικεία ατμόσφαιρα καθώς και την τάση που θέλει τη μόδα να συνεργάζεται με τον κόσμο του φαγητού και της φιλοξενίας.

Το ψωμί τοστ του Jacquemus

Μιλώντας για τον συνδυασμό μόδας και φαγητού, δεν θα μπορούσε να λείπει από αυτή τη λίστα ο Jacquemus, ο οποίος ήταν πάντα πολύ δημιουργικός με τις προσκλήσεις του, αλλά άγγιξε την κορυφή της δημιουργικότητας όταν προσκάλεσε τους καλεσμένους του στην επίδειξη FW19 της μάρκας με ένα ζεστό ψωμί τοστ συνοδευόμενο από βούτυρο, με τις πληροφορίες της επίδειξης γραμμένες με το χέρι στο εισιτήριο που το συνόδευε.

Η απόδειξη του Balenciaga

Ο Demna Gvasalia ήταν πολλά πράγματα για την Balenciaga, αλλά δεν ήταν ποτέ προβλέψιμος. Ο Γεωργιανός σχεδιαστής έστειλε στους αγοραστές, τον Τύπο και τους φίλους της μάρκας μια πολύ ειδική πρόσκληση. Η απόδειξη από τη μπουτίκ Balenciaga ανέφερε εκτός από την ημερομηνία της επίδειξης και ένα QR Code για να δει κανείς τη συλλογή ψηφιακά, και το πλήρες κείμενο του La Vie En Rose, του θρυλικού τραγουδιού της Edith Piaf.

Το φωνητικό μήνυμα της Gucci

Ο Alessandro Michele προσκάλεσε τους καλεσμένους του στην επίδειξη FW20 της Gucci στο Μιλάνο με ένα ηχητικό αρχείο μέσω WhatsApp. Σε αυτό ακούγεται η φωνή του Michele να λέει: «Γεια σου, τι κάνεις; Καλά. Σκεφτόμουν ότι αν είσαι στο Μιλάνο την επόμενη Τετάρτη, θα ήταν ωραίο να έρθεις εδώ στο Gucci Hub για την επίδειξη μόδας. Ενημέρωσέ με. Φιλιά.» Ένα οικείο και φιλικό μήνυμα, κάτι διαφορετικό για όσους είναι συνηθισμένοι σε εισιτήρια, μικρά δώρα ή επιστολές και πάνω απ’ όλα βιώσιμο, αφού δεν χρησιμοποιεί χαρτί ή άλλα υλικά εκτός από ηλεκτρομαγνητικές συχνότητες.

Το χαρτόνι «Βρέξε με» του Rains

Η πρόσκληση της RAINS για τη συλλογή SS24, ήταν ένα κομμάτι χαρτόνι, με τη μοναδική φράση «βρέξε με» επάνω του. Οι πληροφορίες για τη συλλογή «Μούσκεμα» αποκαλύπτονταν μόνο κατά την επαφή του χαρτονιού με το υγρό στοιχείο.

Παιχνίδι οριγκάμι του Róisín Pierce

Ο οίκος Róisín Pierce για τη συλλογή FW24 έστειλε στους καλεσμένους ένα παιχνίδι οριγκάμι. Για να αποκαλυφθούν τα στοιχεία της επίδειξης, όποιος ήθελε να παραβρεθεί έπρεπε να παίξει.

Από φλάουτα και προφυλακτικά, μέχρι ψωμί τοστ και κασέτες, οι προσκλήσεις στις επιδείξεις μόδας έχουν πάψει προ πολλού να είναι απλά εισιτήρια εισόδου. Είναι μικρά έργα τέχνης, μέσα αφήγησης και σύμβολα ταυτότητας. Σε μια εποχή που η εμπειρία μετρά περισσότερο από την ίδια τη συλλογή, οι σχεδιαστές χρησιμοποιούν ακόμα και την πρόσκληση για να χτίσουν τον μύθο τους — να κάνουν τους καλεσμένους να νιώσουν μέρος μιας ιστορίας πριν καν ανάψει το πρώτο φως στην πασαρέλα.

Γιατί η μόδα δεν είναι αυτό που φοράς, αλλά αυτό που νιώθεις όταν το φοράς.

Διάβασε ακόμη: 

Hermès SS26: η συλλογή ωδή στη σύγχρονη, σέξι αμαζόνα 

Dior: ο Τζόναθαν Άντερσον βάζει τα φαντάσματα πίσω στο κουτί με τη νέα, τολμηρή, διαφορετική και νεανική συλλογή του

Versace: Η τολμηρή συλλογή του Ντάριο Βιτάλε από τον Όλυμπο στη Γη