ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Με τον θάνατο του Giorgio Armani, στις 4 Σεπτεμβρίου 2025, σε ηλικία 91 ετών, ανοίγει ένα κρίσιμο κεφάλαιο για έναν από τους τελευταίους ανεξάρτητους μεγάλους οίκους μόδας. Ο σχεδιαστής —γνωστός ως «King Giorgio»— παρέμεινε ενεργός σχεδόν μέχρι τέλους, έχοντας τον απόλυτο έλεγχο του ομίλου που ίδρυσε το 1975 με τον Sergio Galeotti.
View this post on Instagram
Οι δύο διαθήκες
Σύμφωνα με αποκαλύψεις των La Repubblica και Reuters, ο Armani αναθεώρησε πέρυσι δύο διαθήκες —μία για τον όμιλο και μία για την προσωπική του περιουσία— εν μέρει γραμμένες ιδιοχείρως, στο πίσω μέρος δύο παλιών φακέλων. Και οι δύο κατατέθηκαν την Πέμπτη στις ιταλικές φορολογικές αρχές. Ο όμιλος Armani δεν έχει σχολιάσει.
Η κατανομή των μετοχών και του ελέγχου
Από την επιχειρηματική διαθήκη προκύπτουν τα η εξής:
- 40% στον μακροχρόνιο συνεργάτη του και επικεφαλής ανδρικής ένδυσης, Pantaleo (Leo) Dell’Orco
- 15% στην ανιψιά του Silvana Armani (επικεφαλής γυναικείας ένδυσης) και στον ανιψιό του Andrea Camerana
- 30% στο Ίδρυμα Armani, που ο ίδιος ίδρυσε το 2016 για να λειτουργήσει ως θεματοφύλακας της κληρονομιάς του
- 15% χωρίς δικαίωμα ψήφου στην ανιψιά του Roberta Armani και την αδελφή του Rosanna Armani
Το πενταμελές διοικητικό συμβούλιο θα προεδρεύεται από τον Dell’Orco, σύμφωνα με τον εσωτερικό κανονισμό του ιδρύματος. Άλλα μέλη του διοικητικού συμβουλίου θα είναι ο συνεργάτης της Rothschild, Irving Bellotti, ο ανιψιός του Armani, Andrea Camerana και δύο άτομα εκτός της οικογένειας, σύμφωνα με πληροφορίες που έδωσε στο Reuters πρόσωπο που έχει γνώση του θέματος.
Το Ίδρυμα Armani θα αναλάβει τη διαχείριση της μάρκας Armani και του ομίλου.

Οι προβλέψεις της διαθήκης
Αναλυτικά, και σύμφωνα με τη Reuters, οι επιθυμίες του Armani για το μέλλον της αυτοκρατορίας του, προβλέπουν:
1. Πώληση μειοψηφικού μεριδίου (15%)
Οι κληρονόμοι οφείλουν να διαθέσουν 15% του οίκου 12 μήνες μετά τον θάνατο του σχεδιαστή το συντομότερο και 18 μήνες το αργότερο.
2. Μεταβίβαση μεγαλύτερου μεριδίου (30% έως 55%)
Ένα επιπλέον ποσοστό, από 30% έως 54,9%, θα πρέπει να μεταβιβαστεί στον ίδιο αγοραστή σε διάστημα τριών έως πέντε ετών μετά τον θάνατο του Armani.
3. Προτεραιότητα σε συγκεκριμένους υποψήφιους αγοραστές
Προβάδισμα δίνεται σε ομίλους με ισχυρή παρουσία στον κλάδο πολυτελείας, με αυτή τη σειρά: LVMH, L’Oréal, EssilorLuxottica ή άλλη εταιρεία «ισότιμης θέσης» που θα προσδιοριστεί από το Ίδρυμα Armani, πάντα σε συμφωνία με τον μακροχρόνιο συνεργάτη και στενό φίλο του Armani, Pantaleo Dell’Orco.
4. Εναλλακτική λύση: Δημόσια προσφορά (IPO)
Αν δεν υπάρξει συμφωνία με κάποιον από τους προτεινόμενους αγοραστές, η διαθήκη προβλέπει την πιθανότητα εισαγωγής της εταιρείας στο χρηματιστήριο. Το ίδρυμα θα διατηρήσει μερίδιο 30,1% σε αυτή την περίπτωση, σύμφωνα με τη διαθήκη.
5. Οι υπόλοιπες επιλογές
Οι κληρονόμοι καλούνται επίσης να αξιολογήσουν ενδεχόμενες συνεργασίες ή εξαγορές από άλλες εταιρείες μόδας και πολυτελών προϊόντων με τις οποίες ο οίκος Armani διατηρεί ήδη εμπορικές σχέσεις ήτοι L’Oreal (ομορφιά) και Essilor (οπτικά). Η Essilor έχει ήδη εκφράσει το ενδιαφέρον της.

Αξιολόγηση των προοπτικών και οι πιθανές επιπτώσεις
- Δημόσια προσφορά (IPO): Θα εξασφαλίσει νέα κεφάλαια και πρόσβαση σε αγορές, αλλά θα φέρει αυξημένες πιέσεις από μετόχους και υποχρεώσεις διαφάνειας.
- Συγχώνευση/εξαγορά: Η είσοδος ενός ισχυρού ομίλου μπορεί να φέρει τεχνογνωσία, κεφάλαια, και μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα, αλλά ενέχει τον κίνδυνο απώλειας ελέγχου στη δημιουργική κατεύθυνση και κατάρρευσης της ταυτότητας και της ποιότητας.
- Το Ίδρυμα Armani ως θεματοφύλακας: Θα μπορούσε να παίξει ρόλο-κλειδί στη διασφάλιση ότι οι αξίες του ιδρυτή θα διατηρηθούν, ανεξαρτήτως της μελλοντικής ιδιοκτησιακής μορφής.

Η εξήγηση της απροσδόκητης ανατροπής
Ο Armani πέρασε δεκαετίες απορρίπτοντας προτάσεις εξαγοράς, προκειμένου να κρατήσει την εταιρεία ανεξάρτητη και με έντονη ιταλική ταυτότητα. Η διαθήκη του, ωστόσο, αναγνωρίζει την πραγματικότητα: η βιωσιμότητα απαιτεί ευελιξία και στρατηγικές επιλογές.
Η πρόβλεψη για πώληση μειοψηφικών μεριδίων ή εισαγωγή στο χρηματιστήριο φανερώνει επίγνωση των προκλήσεων που φέρνει η εποχή — από την αστάθεια της αγοράς πολυτελείας μέχρι την ανάγκη για ισχυρές επενδύσεις που θα εξασφαλίσουν την ανάπτυξη.
Με αγοραία αξία 240 δισεκατομμυρίων ευρώ και φήμη ως υπομονετικός και υποστηρικτικός μειοψηφικός επενδυτής, ο όμιλος LVMH, που ελέγχεται από τον δισεκατομμυριούχο Bernard Arnault, ενδέχεται τελικά να επικρατήσει.
«Πιστεύουμε ότι η LVMH θα ήταν πιθανότατα η πιο ενδιαφερόμενη από τις τρεις για την απόκτηση μεριδίου, αν αυτό γινόταν διαθέσιμο, δεδομένης της στρατηγικής συμβατότητας», ανέφεραν αναλυτές της Berenberg σε σημείωμα. O όμιλος θα μπορούσε εύκολα να αντέξει οικονομικά την αγορά της Armani, την οποία αποτίμησαν μεταξύ 5 και 7 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Οι προκλήσεις και τα ερωτήματα παραμένουν
- Μπορεί να βρεθεί αγοραστής που να σέβεται όχι μόνο την εμπορική αξία, αλλά και το δημιουργικό DNA του Armani;
- Πώς θα διασφαλιστεί η ταυτότητα του brand —η ποιότητα, η κομψότητα, η ιταλική ανεξαρτησία— υπό την ιδιοκτησία ενός διεθνούς κολοσσού;
- Θα μπορέσουν οι νέοι μέτοχοι να χαράξουν κοινή στρατηγική χωρίς συγκρούσεις;
- Σε μια αγορά πολυτελείας που επιβραδύνεται, με τους καταναλωτές να ζητούν βιωσιμότητα, ηθική προσέγγιση και αυθεντική, μοναδική αισθητική, πώς θα προσαρμοστεί ο οίκος;
- Θα καταφέρει το Ίδρυμα Armani να λειτουργήσει ως θεματοφύλακας των αξιών του ιδρυτή ή θα μετατραπεί σε μηχανισμό εμπορικών αποφάσεων;
- Θα επιτευχθεί η επιθυμητή σταδιακή διαδοχή και αποφυγή της ρήξης σύμφωνα με το όραμα του το βασιλιά;
- Και ίσως το πιο βασικό ερώτημα: Ποιος θα είναι ο επόμενος Υπεύθυνος Δημιουργικού Armani; Και πρόκειται για ένα ρόλο;

Μια αυτοκρατορία σε σταυροδρόμι
Το 2024, ο όμιλος Armani κατέγραψε έσοδα 2,4 δισεκατομμύρια ευρώ, αν και τα κέρδη επηρεάστηκαν από την ευρύτερη επιβράδυνση στον χώρο της πολυτέλειας. Η προσωπική περιουσία του Armani εκτιμάται στα 12,1 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ η επωνυμία εκτείνεται πέρα από τη μόδα: ξενοδοχεία, εστιατόρια, ακόμη και ανθοκομία.
Οι τελευταίες συλλογές Emporio Armani και Giorgio Armani που σχεδίασε ο Armani θα παρουσιαστούν αργότερα αυτό το μήνα κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Μόδας του Μιλάνου, η οποία ξεκινά στις 23 Σεπτεμβρίου. Μια ειδική έκθεση στην Pinacoteca di Brera θα σηματοδοτήσει την 50ή επέτειο του οίκου μόδας.
Στη διαθήκη του, ο Armani διευκρίνισε ότι οι μελλοντικές συλλογές θα πρέπει να χαρακτηρίζονται από «απλό, μοντέρνο, κομψό και διακριτικό σχεδιασμό με προσοχή στη λεπτομέρεια και την ευκολία στη χρήση».
Η κληρονομιά του Giorgio Armani δεν είναι απλώς μια λίστα περιουσιακών στοιχείων και μετοχών, αλλά μια στρατηγική παρακαταθήκη. Πρόκειται για μια προσεκτική εξίσωση ανάμεσα στην παράδοση και την αλλαγή: από τη μία η εμμονή στην ανεξαρτησία, από την άλλη η αναγνώριση ότι για να επιβιώσει ένας οίκος-σύμβολο ίσως χρειάζεται ισχυρούς συμμάχους.
Το μέλλον θα εξαρτηθεί από το αν οι κληρονόμοι-μέτοχοι και το Ίδρυμα θα καταφέρουν να ισορροπήσουν αυτά τα αντίρροπα στοιχεία. Η απόφασή τους, όποια κι αν είναι, σίγουρα θα σηματοδοτήσει το τέλος μιας εποχής.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Δεν φταίει ο Γιάννης. Ούτε ο Σπανούλης, και πριν μιλήσεις για την Εθνική μπάσκετ δες την εικόνα στον καθρέφτη [βίντεο]
- Fitch: Υποβάθμισε τη Γαλλία από «AA-» σε «A+»
- Οι «Νύχτες» της Λήδας Κοντογιαννοπούλου: Η ζωγράφος που κάνει το σκοτάδι ποίηση και κατακτά τις αίθουσες τέχνης
- Όμιλος Φάις: Με υπογραφή Ergon Agora η επόμενη ευκαιρία για την Αγορά Μοδιάνο
