ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η LUXUS, εταιρεία επενδύσεων σε πολυτελή περιουσιακά στοιχεία, λάνσαρε όχι ένα, αλλά δύο επενδυτικά fund αφιερωμένα αποκλειστικά στις τσάντες Hermès Birkin και Kelly, και οι επενδυτές έχουν προτεραιότητα στην αγορά των τσαντών, εάν το επιθυμούν.
Η έμπνευση μιας γυναίκας που ξέρει
Όταν η πρώην διευθύντρια της Blackstone, Dana Auslander, αποχώρησε από την εταιρεία που διαχειρίζεται πάνω από 1 τρισεκατομμύριο δολάρια σε περιουσιακά στοιχεία, αναζητούσε εναλλακτικές επενδύσεις. Η ριζοσπαστική της πρόταση στον κόσμο των hedge funds είναι οι επενδύσεις αποκλειστικά σε τσάντες Hermès Birkin και Kelly.

Η ιδέα αντλεί έμπνευση από την αυξανόμενη αξία των πολυτελών ειδών στη δευτερογενή αγορά και τη μετατροπή τους από σύμβολα κύρους σε περιουσιακά στοιχεία υψηλής απόδοσης. Συνδυάζοντας χρηματοοικονομική τεχνογνωσία, τεχνολογία και πάθος για τη μόδα, η Dana Auslander φιλοδοξεί να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο οι συλλέκτες και οι επενδυτές βλέπουν την πολυτέλεια – όχι απλώς ως κατανάλωση, αλλά ως επένδυση με προοπτική.
Birkinomics 101
Οι μετοχές, τα ομόλογα και τα εμπορεύματα είναι τα βασικά επενδυτικά στοιχεία των περισσότερων hedge funds. Αλλά η LUXUS επενδύει σε κάτι διαφορετικό: τσάντες Hermès. Η εταιρεία τεχνολογίας πλούτου που επικεντρώνεται σε επενδύσεις πολυτελείας, ιδρύθηκε το 2021 από την Auslander.
Η ιδρύτρια, πρώην στέλεχος της Blackstone, είναι γυναίκα, διαβασμένη και πολυσπουδασμένη. Ξέρει πολλά για επενδύσεις, αποδόσεις, αποτιμήσεις, και… Hermès. Τα hedge funds, αποκλειστικά για τσάντες Hermès Birkin και Kelly, αντιμετωπίζουν τις τσάντες ως περιουσιακά στοιχεία επενδυτικού χαρακτήρα.
Όταν η μόδα συνάντησε τα hedge funds
«Το πάθος μου ήταν πάντα να δημιουργώ χρηματοοικονομικά προϊόντα και εναλλακτικές επενδύσεις, οπότε ήταν κυρίως hedge funds, ιδιωτικά κεφάλαια, και ιδιωτικά δάνεια», αναφέρει η Auslander στο Forbes. «Αλλά πάντα αγαπούσα τις γυναίκες-λάτρεις της μόδας και προσπαθούσα να προσθέσω κάτι πιο διασκεδαστικό στον βαρετό κόσμο των ιδιωτικών κεφαλαίων και των hedge funds».
Η πρότασή της είναι πολύ απλή: ο επενδυτής και ο συλλέκτης είναι συνήθως ένα και το ίδιο πρόσωπο, οπότε πρέπει να εξυπηρετούνται με τον ίδιο τρόπο, και θέλουν να μπορούν να επενδύουν και στα περιουσιακά στοιχεία που συλλέγουν, είτε πρόκειται για έργα τέχνης, είτε για κοσμήματα, είτε για Hermès. Όπως αναφέρει η ιδρύτρια η συλλογή τσαντών Hermès αποτελεί ιδιαίτερα διαδεδομένη επενδυτική πρακτική.

Με τη στήριξη του Christie’s
Πλέον, έχοντας και την υποστήριξη του οίκου δημοπρασιών Christie’s, το LUXUS διαθέτει το πρώτο επενδυτικό fund στον κόσμο με στρατηγική για επενδύσεις αποκλειστικά σε τσάντες Hermès. Αρχικά, τον Μάιο του 2025, το fund συγκέντρωσε 1 εκατομμύριο δολάρια και πραγματοποίησε καθαρή απόδοση επένδυσης 34%, με 43 ημέρες μέσο χρόνο μεταπώλησης των τσαντών.
Ωθούμενοι από την τεράστια ζήτηση, δημιούργησαν και ένα δεύτερο fund με τον ίδιο σκοπό που συγκέντρωσε 2 εκατομμύρια δολάρια. Μέχρι τώρα, το fund λειτουργούσε χωρίς να έχει πάρει μεγάλη διάσταση, και έγινε γνωστό σε επενδυτές από στόμα σε στόμα. Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία, οι τσάντες Hermès παρουσιάζουν επενδυτική απόδοση συγκρίσιμη ή και ανώτερη του χρυσού.
Η τσάντα ως περιουσιακό στοιχείο
«Στη δευτερογενή αγορά, οι τσάντες Hermès Birkin και Kelly έχουν δείξει ανθεκτικότητα και ανατίμηση», λέει η Rachel Koffsky, διεθνής υπεύθυνη τσαντών και αξεσουάρ στον Christie’s. «Την τελευταία δεκαετία, οι τιμές έχουν αυξηθεί κατά μέσο όρο 5% ετησίως.
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, καθώς η ζήτηση αυξήθηκε, οι τιμές ανέβηκαν ραγδαία. Αν και υπήρξε μια διόρθωση της αγοράς μετά την πανδημία, οι τιμές παρέμειναν πάνω από τα προ-πανδημικά επίπεδα. Αν και ορισμένα μοντέλα παρουσιάζουν διακυμάνσεις ανάλογα με τις τάσεις ή τη διαθεσιμότητα, η πορεία της δευτερογενούς αγοράς για τις τσάντες Hermès Birkin και Kelly είναι σταθερά ανοδική στο σύνολό της».
Ένας από τους λόγους για τους οποίους οι τσάντες Hermès είναι τόσο περιζήτητες είναι επειδή παραμένουν δυσεύρετες. Οι συλλέκτες και λάτρεις της μάρκας Hermès δεν μπορούν απλά να μπουν σε ένα κατάστημα Hermès και να αγοράσουν μια τσάντα Birkin ή Kelly — πρέπει να κάνουν αίτημα και να περιμένουν την απάντηση του οίκου πολυτελείας. Αλλά αυτό δεν ισχύει για την αγορά μεταπώλησης.
Η καθόλου επιφανειακή δύναμη της γνώσης
Η LUXUS όμως δεν επενδύει σε οποιεσδήποτε τσάντες, επιλέγει προσεκτικά τι αγοράζει. H Auslander επισημαίνει ότι αγοράζουν με πολύ ειδικά κριτήρια και το fund στοχεύει συγκεκριμένα μοντέλα σε άριστη κατάσταση. Το fund αγοράζει δύο τύπους τσαντών. Αρχικά, τις πιο συνηθισμένες Birkin και Kelly σε χρώματα όπως μαύρο και μπεζ, οι οποίες διατίθενται σε πολλές αγορές, τόσο σε ηλεκτρονικά καταστήματα, όπως το Farfetch και το 1stDibs, όσο και σε φυσικά καταστήματα. Η δεύτερη κατηγορία τσαντών στις οποίες επενδύουν είναι από εξωτικά δέρματα (σαύρας, αλιγάτορα, στρουθοκαμήλου) και περιορισμένες, σπάνιες τσάντες, οι οποίες πωλούνται κυρίως από τους οίκους Christie’s και Sotheby’s.

Η ιδρύτρια του fund παρευρέθηκε στη δημοπρασία της πρώτης τσάντας Birkin της Jane Birkin στο Παρίσι τον Ιούλιο, η οποία πωλήθηκε για 10,1 εκατομμύρια δολάρια. «Ήταν απίστευτο να βλέπεις μια δημοπρασία για ένα συλλεκτικό αντικείμενο μιας γυναίκας να προσελκύει τέτοια προσοχή», αναφέρει.
«Είναι η πιο ακριβή τσάντα που έχει πωληθεί ποτέ και το δεύτερο πιο ακριβό αντικείμενο μόδας, με το πρώτο αντικείμενο μόδας να είναι τα γοβάκια της Dorothy», δήλωσε – αναφερόμενη στα εμβληματικά κόκκινα γοβάκια, που φόρεσε η θρυλική ηθοποιός Judy Garland στην ταινία του 1939, και πουλήθηκαν σε δημοπρασία για 28 εκατομμύρια δολάρια.

Η επιρροή των social media στη δευτερογενή αγορά
Όσοι γνωρίζουν για Birkin δεν εξεπλάγησαν από το αποτέλεσμα της δημοπρασίας. Την τελευταία δεκαετία, η αναγνωρισιμότητα των τσαντών Hermès Birkin και Kelly ως συλλεκτικά αντικείμενα έχει αυξηθεί σημαντικά. «Στον οίκο Christie’s, έχουμε δει τις σημαντικές και αυξανόμενες τιμές που επιτυγχάνονται στις δημοπρασίες να προβάλλονται στα μέσα ενημέρωσης, προσελκύοντας νέους πελάτες και συλλέκτες στις μελλοντικές μας πωλήσεις».
«Οι πλατφόρμες κοινωνικών μέσων όπως το Instagram και το TikTok έχουν διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην προβολή της δευτερογενούς αγοράς, καθώς οι συλλέκτες και οι δημιουργοί περιεχομένου αναδεικνύουν τις τάσεις της αγοράς, τα σπάνια κομμάτια και τα ρεκόρ των δημοπρασιών», προσθέτει η υπεύθυνη δημοπρασιών στον οίκο Christie’s, Rachel Koffsky.
Ο πόλεμος ενάντια στις απομιμήσεις με σύμμαχο την τεχνολογία
Η εταιρεία του νέου fund Hermès βασίζεται και δίνει τεράστια προσοχή στην πιστοποίηση της γνησιότητας σε βαθμό που έχει προσλάβει διευθυντή επαλήθευσης γνησιότητας. Ο Graham Wetzbarger εξηγεί ότι καθώς η αγορά μεταπώλησης πολυτελών ειδών έχει εκτοξευθεί, το ίδιο έχει συμβεί και με τις απομιμήσεις υψηλής ποιότητας.
«Η ποιότητα των απομιμήσεων Hermès ξεπερνά οποιασδήποτε άλλης πολυτελούς τσάντας», λέει. «Οι παραχαράκτες δίνουν μεγάλη προσοχή στις Birkin και στην ποιότητά τους. Οι περισσότερες απομιμήσεις πωλούνται online».
Ο Wetzbarger παραδέχεται ότι, καθώς οι απομιμήσεις τσαντών είναι πιο δύσκολο να εντοπιστούν, είναι πιο εύκολο και πιο συνηθισμένο να πέσεις θύμα απάτης. Αν και είναι πιο δύσκολο να διακριθούν, υπάρχουν ακόμα ενδείξεις που τις προδίδουν. Σαφώς, «ο στόχος ενός παραχαράκτη είναι να πουλήσει κάτι που μοιάζει με κάτι άλλο σε πολύ φθηνότερη τιμή και να βγάλει πολλά χρήματα από αυτό», λέει.
Η ψεύτικη Birkin από τη μύτη πιάνεται
Πάραυτα, υπάρχουν διαφορές στην ποιότητα των προϊόντων, των υλικών, των εξαρτημάτων, των εξαρτημάτων που αγοράζουν από άλλους κατασκευαστές, όπως το φερμουάρ, τα κουμπιά, το κούμπωμα, οτιδήποτε μεταλλικό στοιχείο και, φυσικά, η ποιότητα του δέρματος και οι ραφές – όπως και η μυρωδιά του δέρματος. Όλα αυτά μπορούν να προδώσουν μια ψεύτικη Hermès. Στη συνέχεια, υπάρχουν άλλα διακριτικά στοιχεία, όπως η επωνυμία, το λογότυπο, η σήμανση της πνευματικής ιδιοκτησίας και ο μοναδικός αριθμός κάθε τσάντας όπως και ο τρόπος με τον οποίο αναγράφονται στο προϊόν.
Για τους μυημένους γνώστες η επαλήθευση δεν είναι κάτι δύσκολο. Καθώς όμως δεν αρκεί μόνο η ανθρώπινη άποψη και γνώση, πολλές εταιρείες μεταπώλησης, όπως οι Love Luxury, Luxury Promise και Pre-Porter, έχουν αναπτύξει δικές τους τεχνολογικές λύσεις ή και συνεργασίες με αυτό τον σκοπό. Πολλές από αυτές, με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, εκδίδουν πιστοποιητικά γνησιότητας. Άλλες εταιρείες αναθέτουν τη διαδικασία σε εξωτερικούς επαληθευτές ώστε να αποφεύγεται η σύγκρουση συμφερόντων.
Ο πρωτοποριακός δείκτης τιμών Hermès και οι προβλέψεις
Ένας άλλος τρόπος με τον οποίο η LUXUS συμβάλει στη σταθεροποίηση και την ανάπτυξη της αγοράς μεταπώλησης πολυτελών προϊόντων, πέραν της επαλήθευσης, είναι η δημιουργία ενός επίσημου δείκτη τιμών Hermès για την τυποποίηση των δεδομένων της αγοράς. «Πρόκειται για το ποια κανάλια εξόδου έχουν την υψηλότερη απόδοση και τη σωστή τιμολόγηση σε γενικές γραμμές για, ας πούμε, μια Birkin 30 Noir από δέρμα Epsom που όλοι θέλουν», λέει η Auslander.
«Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε είναι να προβλέψουμε, με βάση τη συμπεριφορά, τι θα συμβεί με αυτές τις τσάντες, όχι μόνο σήμερα, αλλά και σε ένα χρόνο, σε τρία χρόνια και σε πέντε χρόνια. Επίσης, είμαστε σε θέση να προσαρμόζουμε τα χαρτοφυλάκια και να αγοράζουμε ειδικά για το χαρτοφυλάκιο με τρόπο που θα βελτιστοποιεί την καλύτερη απόδοση της επένδυσης».
Ο δείκτης τιμών και τα δεδομένα που θα συγκεντρώσει είναι κάτι όντως πρωτοποριακό καθώς θα επισημοποιήσει τις πληροφορίες για τους επενδυτές. Αν και οι γυναίκες είναι οι κύριοι αγοραστές Birkin και Kelly, οι άνδρες αποτελούν τη συντριπτική πλειοψηφία των επενδυτών του κεφαλαίου.
Για τους άνδρες το πιο σημαντικό είναι να αποφέρουν κέρδη οι επενδύσεις. Καταλαβαίνουν ότι η δημοτικότητα των τσαντών Birkin τις κάνει να πωλούνται πολύ γρήγορα και, ως εκ τούτου, το χαρτοφυλάκιό τους θα αποφέρει διπλάσια ή δυόμισι φορές περισσότερα κέρδη, και γρήγορα, κάτι που δεν είναι εφικτό με άλλου είδους επενδύσεις. Είναι μεν τσάντες, αλλά είναι ένα χαρτοφυλάκιο.
Πώς πραγματικά λειτουργεί όλο αυτό
Μέσω του fund, oι επενδυτές δεν αγοράζουν τσάντες, αλλά κατέχουν ένα μέρος του κεφαλαίου. Τα χρήματά τους επενδύονται σε αγορές τσαντών που μετέπειτα πωλούνται σε συνεργασία με πιστοποιημένο συνεργαζόμενο μεταπωλητή (LUXUS x myGemma), συμπεριλαμβανομένου του οίκου δημοπρασιών Christie᾽s.
Ενδεικτικά, μια Hermès Birkin 30 Noir από δέρμα Epsom, μπορεί να αγοραστεί σήμερα για 10.000 ευρώ και να πωληθεί μέσα σε 43 ημέρες από τον οίκο Christies για 15.000-20.000 ευρώ. Ως πρόσθετο πλεονέκτημα, εάν επιθυμούν, οι επενδυτές έχουν προτεραιότητα στην αγορά των τσαντών που αποκτά η LUXUS για το κεφάλαιο, σε χαμηλότερη τιμή.
Τελικά, το fund στοχεύει να ανατρέψει τη διαχείριση ιδιωτικής περιουσίας προσφέροντας εναλλακτικές επενδύσεις σε είδη πολυτελείας. «Τα εναλλακτικά περιουσιακά στοιχεία είναι πραγματικά πολύ σημαντικά αυτή τη στιγμή», προσθέτει η ιδρύτρια.
Η νέα εποχή της πολυτέλειας-επένδυσης
Η ίδια πιστεύει ότι η Γενιά Z και Millennials ενδιαφέρονται λιγότερο για την απόκτηση των τσαντών και περισσότερο για την επένδυση σε αυτές ή για την εμπειρία του να παρακολουθούν μια δημοπρασία ώστε να αισθανθούν την ενέργεια της αίθουσας».
Η πρωτοβουλία της LUXUS δείχνει πώς η σύγχρονη επενδυτική πραγματικότητα μπορεί να συνδεθεί με τον κόσμο της μόδας, δημιουργώντας μια νέα κατηγορία επενδυτικών εργαλείων. Οι τσάντες Hermès, με τη σπανιότητα και τη σταθερή τους αξία, αποδεικνύουν ότι η πολυτέλεια δεν είναι μόνο θέμα αισθητικής, αλλά και έξυπνης, εναλλακτικής και διαφοροποιημένης τοποθέτησης κεφαλαίου.
Καθώς οι νέες γενιές επενδυτών αναζητούν πιο προσωπικές, βιωματικές και δημιουργικές μορφές απόδοσης, το παράδειγμα της LUXUS ίσως σηματοδοτεί την αρχή μιας νέας εποχής όπου το στιλ και το κέρδος συνυπάρχουν αρμονικά.
Και μακάρι η επένδυση σε ένα πολυτελές προϊόν να αποφέρει την πραγματική πολυτέλεια στον επενδυτή: αυτή του χρόνου.
Διαβάστε επίσης;
Birkin vs. S&P 500: Η τσάντα που κερδίζει τη Wall Street
Hermès Birkin Voyageur: Άλλη μία τσάντα της Jane Birkin σε δημοπρασία από τη Sotheby’s
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Η Ryanair καταργεί τις έντυπες κάρτες επιβίβασης – Μόνο μέσω εφαρμογής από 12 Νοεμβρίου
- Καραβίας (Εurobank): Ανάγκη για επενδύσεις, επιτάχυνση των μεταρρυθμίσεων και άρση της γραφειοκρατίας για την αναπτυξιακή πορεία της χώρας
- Βασίλης Κορκίδης: Οι προκλήσεις για τις επιχειρήσεις πριν το τέλος του έτους
- Όμιλος ΔΕΗ: Με έξι νέες αεριοστροβιλικές μονάδες εκσυγχρονίζονται οι σταθμοί σε Ρόδο, Κρήτη και Χίο