ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η αναγέννηση ενός μυθικού ρολογιού τσέπης και η μάχη της Audemars Piguet να το εντάξει ξανά στην ιστορική της κληρονομιά.
Ένα ρεκόρ που αναμενόταν από λίγους
Στη Νέα Υόρκη, σε μια από τις πιο έντονες δημοπρασίες της χρονιάς, ένα ιστορικό ρολόι τσέπης Audemars Piguet του 1914 έγραψε ιστορία. Το περίφημο S. Smith & Son Astronomical Watch, γνωστό ως “Grosse Pièce”, πωλήθηκε έναντι 7,7 εκατ. δολαρίων, κατακτώντας τον τίτλο του ακριβότερου AP που έχει βγει ποτέ σε δημοπρασία.
Η πραγματική έκπληξη δεν ήταν το ποσό της πώλησης, αλλά ο ίδιος ο αγοραστής: η Audemars Piguet. Σε μια έντονη, δεκάλεπτη αναμέτρηση ανάμεσα σε τέσσερις συλλέκτες, o διάσημος οίκος διεκδίκησε και τελικά επανέκτησε το δικό του αριστούργημα.
Μια κίνηση που δεν υπογραμμίζει μόνο τη μοναδική ιστορική σημασία του ρολογιού, αλλά και τη στρατηγική πρόθεση της εταιρείας να φέρει ξανά στην κατοχή της κομμάτια-σταθμούς που διαμόρφωσαν την ίδια της την κληρονομιά.
Ένα ουράνιο σώμα σε χρυσό 18Κ

Το ρολόι No. 16869 δεν είναι απλώς ένα ακόμη πολύπλοκο ρολόι τσέπης· είναι ένα εργαστήριο μικρομηχανικής, ικανό να αποτυπώσει τον νυχτερινό ουρανό του Λονδίνου με 315 αστέρια και 18 αστερισμούς, αποτελώντας το μοναδικό Audemars Piguet με τόσο λεπτομερή ουράνια χαρτογράφηση.
Πλάι σε αυτή τη σπάνια αστρονομική απεικόνιση, συγκεντρώνει sidereal time, perpetual calendar, φάσεις σελήνης, εξίσωση του χρόνου, καθώς και ένα πλήρες σύνολο ηχητικών και χρονομετρικών σύνθετων λειτουργιών – από minute repeater μέχρι grande και petite sonnerie και chronograph.
Το χαρακτηριστικό, όμως, που το ανυψώνει σε μια κατηγορία σχεδόν μυθική είναι το γεγονός ότι φέρει το μοναδικό tourbillon που έχει ενσωματώσει ποτέ η Audemars Piguet σε pocket watch της εποχής, καθιστώντας το ένα από τα κορυφαία δείγματα υψηλής ωρολογοποιίας του 20ού αιώνα.
Συνολικά, 19 σύνθετες λειτουργίες δημιουργούν μια ωρολογιακή συμφωνία που κατατάσσει το “Grosse Pièce” στο ίδιο επίπεδο με το θρυλικό Universelle του 1899. Είναι ένα από εκείνα τα έργα που ξεπερνούν το αντικείμενο και αγγίζουν την τέχνη.
Η εξαφάνιση ενός θρύλου
Η παραγγελία πραγματοποιήθηκε το 1914 από τον οίκο Smith & Sons του Λονδίνου για λογαριασμό ενός Αμερικανού πελάτη. Έπειτα από έξι χρόνια χειροποίητης κατασκευής, το ρολόι παραδόθηκε το 1921 — και στη συνέχεια εξαφανίστηκε για δεκαετίες.
Η ύπαρξή του επιβεβαιωνόταν μόνο από σημειώσεις αρχείου και σπάνιες φωτογραφίες, κάτι που φυσικά ενίσχυσε τον μύθο γύρω του. Επανεμφανίστηκε το 1970 όταν το απέκτησε ο διάσημος συλλέκτης Robert M. Olmsted, στη συλλογή του οποίου παρέμεινε μέχρι σήμερα.
Η δημοπρασία της Sotheby’s, στο πλαίσιο της συλλογής Exceptional Discoveries: The Olmsted Complications, έφερε το ρολόι ξανά στο προσκήνιο — και από εκεί, ξανά στο σπίτι του.
Γιατί η Audemars Piguet πάλεψε να το αποκτήσει
Οι μεγάλοι οίκοι έχουν μια τάση να επανακτούν ιστορικά έργα, αλλά η Audemars Piguet δεν παρεμβαίνει συχνά σε δημοπρασίες. Αυτή όμως ήταν η εξαίρεση που επιβεβαιώνει τον κανόνα.
Το “Grosse Pièce” δεν είναι απλώς ένα αριστούργημα· είναι κομμάτι της ταυτότητας της εταιρείας. Αντιπροσωπεύει την εποχή κατά την οποία η Audemars Piguet έθετε τα θεμέλια της φιλοσοφίας της στις σύνθετες υψηλές λειτουργίες, πολύ πριν το Royal Oak εξελιχθεί σε εμπορικό θρύλο.
Με την άνοδο της αξίας των vintage σύνθετων λειτουργιών, ο οίκος αντιλαμβάνεται ότι ο έλεγχος της κληρονομιάς της είναι στρατηγική επένδυση. Και σε έναν κλάδο όπου η ιστορία είναι εξίσου πολύτιμη με την τεχνολογία, τέτοια κομμάτια λειτουργούν σαν κεφάλαιο εμπιστοσύνης.
Το ταξίδι που ξεκινά τώρα
Μετά τη δημοπρασία, η Audemars Piguet ανακοίνωσε ότι το ρολόι θα ξεκινήσει μια πολυετή παγκόσμια περιοδεία, με παρουσία σε επιλεγμένους λιανέμπορους και ειδικές εκδηλώσεις ωρολογοποιίας. Στόχος: το κοινό να δει από κοντά ένα από τα πιο μοναδικά έργα της haute horlogerie.
Στη συνέχεια θα τοποθετηθεί μόνιμα στο Μουσείο της Audemars Piguet στο Le Brassus, εκεί όπου ήδη βρίσκεται το “Universelle”.
Ένα φινάλε αντάξιο της ιστορίας του — και μια νέα αρχή για το πώς η AP επιλέγει να αφηγηθεί το παρελθόν της στις επόμενες γενιές.
Το ευρύτερο μήνυμα προς την αγορά
Η αγορά των συλλεκτικών ρολογιών περνά περίοδο αναπροσαρμογής. Όμως, κομμάτια όπως αυτό υπενθυμίζουν ότι οι πραγματικοί θησαυροί —τα έργα που δεν αντιγράφονται, δεν επαναλαμβάνονται, δεν «ξαναβγαίνουν»— παραμένουν σχεδόν ανεπηρέαστοι από κύκλους ύφεσης ή διόρθωσης.
Η δημοπρασία του “Grosse Pièce” δεν ήταν απλώς μια εμπορική επιτυχία. Ήταν ένα ισχυρό μήνυμα: η αυθεντική, ιστορική υψηλή ωρολογοποιία εξακολουθεί να αποτελεί την κορυφή της αξίας — υλικής και άυλης.
Διαβάστε επίσης:
Montblanc: Το παλάτι των Βερσαλλιών γίνεται πένα υψηλής κομψότητας
Patek Philippe: Οι αναπτήρες των 40.000 δολαρίων που συνοδεύουν τα ρολόγια
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Γεωργιάδης: Και περισσότερα χρήματα δίνουμε για τη δημόσια υγεία και περισσότερο προσωπικό εξασφαλίζουμε
- Βουλή: Δεύτερη ημέρα συζήτησης για τον προϋπολογισμό για το 2026 – Δείτε Live
- ΟΠΕΚΕΠΕ: Αύριο στην Αθήνα οι 15 συλληφθέντες στην Κρήτη – Ποια η διαδικασία
- Στην… υπηρεσία της εθνικής Αγγλίας η τεχνητή νοημοσύνη ενόψει Μουντιάλ 2026