• bloomberg
    Sponsored by

    Bloomberg

    Πώς ένας πρώην λαθρέμπορος της Σοβιετικής Ένωσης έγινε ο νέος δισεκατομμυριούχος της Ρωσίας

    Sergei Studennikov


    Ο Πρόεδρος της Ρωσίας, Vladimir Putin, εδώ και 18 χρόνια προσπαθεί να αποτρέψει με κάθε τρόπο του Ρώσους από την αγορά αλκοόλ. Η αλήθεια είναι ότι μετά από σειρά μέτρων, όπως η μείωση των διαφημίσεων αλκοολούχων ποτών, η παρακολούθηση των αποθεμάτων ηλεκτρονικά και οι υψηλοί φόροι, έχει καταφέρει να περιορίσει την κατανάλωση. Παρ’ όλα αυτά, ένας Ρώσος, πρώην λαθρέμπορος βότκας στην πάλαι ποτέ Σοβιετική Ένωση, κατόρθωσε μέσα στο νέο αυτό περιβάλλον να κάνει μία περιουσία πουλώντας φθηνό αλκοόλ.

    Ο Sergei Studennikov άνοιξε το πρώτο κατάστημα φθηνών ποτών κοντά στη βιομηχανική περιοχή  του Chelyabinsk, στην ασιατική πλευρά της οροσειράς των Ουραλίων, πριν από 12 χρόνια. Σήμερα, η αλυσίδα Krasnoe & Beloe είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη μεγάλη αλυσίδα λιανικής πώλησης στη χώρα, με 6.700 καταστήματα σε 57 από τις συνολικά 85 περιοχές.

    Οι πωλήσεις της σημείωσαν άλμα 50% φτάνοντας στα 215 δισ. ρούβλια (3,3 δισ. δολ.) πέρυσι και επιπλέον άνοδο 40% φέτος, μετατρέποντας το χονδρέμπορο σε έναν νέο δισεκατομμυριούχο της Ρωσίας, σύμφωνα με τον Δείκτη Δισεκατομμυριούχων του Bloomberg. Και με χρηματοδότηση από κρατικές τράπεζες, συμπεριλαμβανομένης της Sberbank και της VTB, ο Studennikov, ο οποίος άρχισε να κερδίζει χρήματα πουλώντας παράνομα βότκα εν μέσω μιας εκστρατείας κατά του αλκοόλ στη δεκαετία του 1980, δήλωσε ότι δεν έχει πρόθεση να χαμηλώσει τους τόνους.

    “Ανοίγουμε κατά μέσο όρο έξι νέα καταστήματα την ημέρα” δήλωσε ο νέος μεγιστάνας σε συνέντευξη που παραχώρησε στο λόμπι ενός ξενοδοχείου στη ρωσική πρωτεύουσα, όπου περνά τόσο πολύ χρόνο συζητώντας με αξιωματούχους για τους αντιφατικούς κανονισμούς που σκέφτεται να μεταφέρει την έδρα του εκεί την επόμενη χρονιά.
    Sergei Studennikov

    Η επιχειρηματική δραστηριότητα του Studennikov στηρίζεται στην αναζήτηση και εξεύρεση μία μικρής, περιορισμένης γκάμας τροφίμων τα οποία τοποθετεί σε ένα μεγάλο τμήμα με ποτά, και όχι το αντίθετο. Οι θέσεις στα ράφια διατίθενται σε όποιον προμηθευτή προσφέρει τη χαμηλότερη τιμή. Η ποικιλία μπορεί να διαφέρει αλλά ο αριθμός των προϊόντων διατηρείται περίπου στα 1.300, από τα οποία τα 2/3 περιέχουν αλκοόλ.

    Πρόκειται για ένα μοντέλο που δεν έχει κάνει απλώς πλούσιο τον Studennikov, αλλά έχει φέρει ανατροπή στη βιομηχανία των σούπερ μάρκετ.

    “Το αλκοόλ αποτελεί την πιο κερδοφόρα κατηγορία για τους μεγαλύτερους εμπόρους λιανικής πώλησης τροφίμων, αλλά η Krasnoe & Beloe έχει κατακτήσει την αγορά”, δήλωσε ο Ivan Fedyakov επικεφαλής της Infoline. “Προσφέρει μια ευρύτερη γκάμα μπύρας, κρασιού και οινοπνευματωδών ποτών σε χαμηλότερες τιμές και ακόμη παίρνει μερίδιο αγοράς από τα παντοπωλεία αφού πουλά και τρόφιμα”.

    Krasnoe & Beloe κατάστημα στη Μόσχα

    Ένα τυπικό κατάστημα Krasnoe & Beloe προσφέρει 800 είδη αλκοόλ, συμπεριλαμβανομένων και εισαγόμενων, όπως η μπύρα Corona, το ουίσκι Jack Daniel’s και το κρασί Barton & Guestier – όταν η τιμή είναι σωστή. Περίπου 400 είναι βασικά τα τρόφιμα όπως ο καφές, το γάλα και τα λουκάνικα, με τα υπόλοιπα να αφορούν τσιγάρα και ό,τι άλλο μπορεί να βρει ο Studennikov σε καλή τιμή. Και μπορεί να αφορά από το μπάρμπεκιου μέχρι… παιχνίδια.

    Ο Studennikov συνηθίζει να κάνει σκληρά παζάρια με τους προμηθευτές αλλά και τους 100.000 εργαζόμενους τους. Οι πρώην βοηθοί των καταστημάτων, οι οποίοι πληρώνονται μόλις 25.000 ρούβλια (380 δολάρια) το μήνα σε ορισμένες περιοχές, λένε ότι συχνά έπρεπε να πληρώνουν οι ίδιοι για το απούλητο απόθεμα στο τέλος κάθε μήνα, μια πρακτική που ο επιχειρηματίας τη χαρακτηρίζει ως κίνητρο.

    Ακόμη και η τυπική βιτρίνα στις περισσότερες περιοχές αποτελείται από φθηνά φύλλα οικοδομικών υλικών βαμμένα κόκκινο και λευκό. Αυτό δίνει στα καταστήματα, τα οποία έχουν χώρο πώλησης μόλις 80 τετραγωνικών μέτρων, όχι πολύ περισσότερο από το μέσο διαμέρισμα δύο υπνοδωματίων, ένα είδος ρετρό σοβιετικής εμφάνισης που ταιριάζει με το ίδιο το εμπορικό σήμα.

    “Ο πιο αποτελεσματικός λιανέμπορος είναι εκείνος που προσφέρει περιορισμένη ποικιλία όπως κάνει στην Ευρώπη η Aldi”, λέει ο Studennikov. “Αν η προσφερόμενη στους καταναλωτές γκάμα προϊόντων είναι πολύ μεγάλη, το κόστος που τελικά μετακυλίεται σε αυτούς αυξάνεται”.

    Ο νεόκοπος δισεκατομμυριούχος επισημαίνει, ωστόσο, ότι δεν είναι όλα θέμα κέρδους και ότι ο ίδιος έχει στόχο να αλλάξει τις συνήθειες των Ρώσων στο ποτό.

    Μία πρακτική που ακολουθεί και δεν την ακολουθούν οι ανταγωνιστές του είναι ότι πουλά κρασί το οποίο έχει ήδη βαθμολογηθεί από ειδικούς.

    Στα τρόφιμα ο Studennikov πουλάει τα πιο οικονομικά. Για παράδειγμα έχει στα ράφια του τα Jacker, μια μαλαισιανή μάρκα τσιπς πατάτας, αντί για το γνωστότερο Pringles της Kellogg Co. επειδή είναι πολύ φθηνότερα και η ποιότητα είναι παρόμοια. Δεν έχει το χώρο να προσφέρει και τα δύο.

    Όσον αφορά στη μπύρα, το μεγαλύτερο τμήμα αλκοόλ που διαθέτει, η Krasnoe & Beloe πουλά μία σειρά προϊόντων της Carlsberg, της μεγαλύτερης ζυθοποιίας στη Ρωσία. Επίσης, πουλά ευρεία γκάμα εμπορικών σημάτων από την Anheuser-Busch InBev, μια εταιρία που ανθεί στην εγχώρια αγορά της Ρωσίας.

    Ο Putin έχει  καταφέρει να περιορίσει θεαματικά την κατανάλωση αλκοόλ στη χώρα του κατά την τελευταία 10ετία, ωστόσο οι Ρώσοι εξακολουθούν να πίνουν περίπου 80% περισσότερο από τον παγκόσμιο μέσο όρο, με την κατανάλωση να φτάνει τα 11,7 λίτρα καθαρού οινοπνεύματος ετησίως, σύμφωνα με την Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας.

     



    ΣΧΟΛΙΑ