Η Ευρωπαϊκή Ένωση εξετάζει το ενδεχόμενο να επιβάλει σε κινεζικές εταιρείες να μεταφέρουν τεχνογνωσία σε ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, εάν επιθυμούν να δραστηριοποιηθούν εντός της ΕΕ — μια επιθετική κίνηση με στόχο να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας.

Τα μέτρα αυτά, σύμφωνα με πηγές που γνωρίζουν τις προθέσεις των ρυθμιστικών αρχών, θα εφαρμόζονται σε επιχειρήσεις που επιδιώκουν πρόσβαση σε κρίσιμους ψηφιακούς και βιομηχανικούς τομείς, όπως η αυτοκινητοβιομηχανία και οι μπαταρίες. Επιπλέον, οι εταιρείες θα πρέπει να χρησιμοποιούν συγκεκριμένο ποσοστό ευρωπαϊκών αγαθών ή εργατικού δυναμικού, καθώς και να προσθέτουν αξία στα προϊόντα εντός της ΕΕ.

1

Η επιβολή υποχρεωτικών κοινοπραξιών (joint ventures) είναι επίσης ένα ενδεχόμενο που εξετάζεται.

Αν και οι κανόνες — που αναμένονται τον Νοέμβριο — θα ισχύουν τυπικά για όλες τις μη ευρωπαϊκές εταιρείες, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, ο πραγματικός στόχος είναι η Κίνα, ώστε να αποφευχθεί το ενδεχόμενο να κατακλύσει τη βιομηχανία της ΕΕ με την ισχύ της.

Η Κίνα απειλεί, η Ευρώπη αντεπιτίθεται

Η κίνηση αυτή έρχεται σε κρίσιμη συγκυρία για την Ευρώπη. Τα επιδοτούμενα κινεζικά προϊόντα έχουν πλημμυρίσει την ευρωπαϊκή αγορά, ενώ οι επικείμενοι περιορισμοί της Κίνας στις εξαγωγές σπάνιων γαιών απειλούν περαιτέρω τους ευρωπαίους κατασκευαστές. Ωστόσο, το να στοχεύσει η ΕΕ την Κίνα — χρησιμοποιώντας μάλιστα μέσα προστατευτισμού που παραπέμπουν στο κινεζικό μοντέλο — ενδέχεται να προκαλέσει αντιδράσεις και να πλήξει τις εμπορικές σχέσεις.

«Εξετάζονται διάφορα μέτρα για την ενίσχυση μιας ισχυρής, ανταγωνιστικής και απανθρακοποιημένης ευρωπαϊκής βιομηχανίας», δήλωσε ο Thomas Regnier, εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία ετοιμάζει τη σχετική νομοθεσία.

«Δεν έχει ληφθεί ακόμη τελική απόφαση για την ακριβή μορφή και το εύρος των μέτρων».

Οι εντάσεις μεταξύ ΕΕ και Κίνας είναι ήδη υψηλές. Πρόσφατα, η ΕΕ αποφάσισε να διπλασιάσει τους δασμούς στις εισαγωγές χάλυβα, πλήττοντας τις φθηνές κινεζικές εισαγωγές. Λίγες ημέρες αργότερα, το Πεκίνο ανακοίνωσε νέα μέτρα ελέγχου στις εξαγωγές σπάνιων γαιών, προκαλώντας νέες εκκλήσεις για μείωση της εξάρτησης της ΕΕ από την Κίνα.

Το νέο ρυθμιστικό πακέτο: Industrial Accelerator Act

Η νέα αυτή δέσμη μέτρων αποτελεί μέρος της επικείμενης πρότασης “Industrial Accelerator Act” (Νόμος για την Επιτάχυνση της Βιομηχανίας).

Η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, είχε παρουσιάσει τη νομοθεσία τον Σεπτέμβριο ως εργαλείο στήριξης των τεχνολογιών αιχμής στην Ευρώπη:

«Το μέλλον της καθαρής τεχνολογίας θα συνεχίσει να διαμορφώνεται στην Ευρώπη. Για να συμβεί αυτό, πρέπει να διασφαλίσουμε ότι η βιομηχανία μας θα έχει πρόσβαση στα απαραίτητα υλικά εδώ, στην Ευρώπη», δήλωσε η φον ντερ Λάιεν ενώπιον του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

«Με λίγα λόγια, όταν πρόκειται για την ψηφιακή και την πράσινη τεχνολογία: πιο γρήγορα, πιο έξυπνα, πιο ευρωπαϊκά».

Η Ευρώπη μιμείται την Κίνα — και αντιδρά στην κινεζική επιρροή

Με τις προτάσεις αυτές, η ΕΕ μιμείται στρατηγικές που η Κίνα εφαρμόζει εδώ και χρόνια, θέτοντας αυστηρούς όρους σε ξένες εταιρείες που θέλουν να δραστηριοποιηθούν στην κινεζική αγορά. Παράλληλα, η Κίνα έχει επενδύσει μαζικά στην Ευρώπη και αλλού μέσω της Πρωτοβουλίας του Δρόμου του Μεταξιού, αποκτώντας έτσι πρόσβαση σε τεχνογνωσία.

«Η Κίνα επιδεικνύει την ισχύ της, χρησιμοποιώντας τις εμπορικές εξαρτήσεις για πολιτικά οφέλη», δήλωσε ο Επίτροπος Οικονομίας της ΕΕ, Βάλντις Ντομπρόβσκις, σε ομιλία του στην Ουάσιγκτον.

Την ίδια στιγμή, η ευρωπαϊκή οικονομία βρίσκεται σε στασιμότητα, με ασθενή ανάπτυξη και χαμηλές επενδύσεις — ιδιαίτερα λόγω της υποτονικής πορείας της Γερμανίας.

Οι ευρωπαϊκές βιομηχανίες αναζητούν τρόπους να προστατεύσουν τα επιχειρηματικά τους μοντέλα, και τα λόμπι του κλάδου πιέζουν την Επιτροπή να λάβει μέτρα για την πρόσβαση σε κρίσιμες τεχνολογίες όπου η Κίνα διατηρεί πλεονέκτημα.

«Είναι ζωτικής σημασίας οι ξένες επενδύσεις —π.χ. στις μπαταρίες ή στην καθαρή τεχνολογία— να συνοδεύονται από μεταφορά τεχνογνωσίας και ανάπτυξη δεξιοτήτων του ευρωπαϊκού εργατικού δυναμικού», δήλωσε ο Victor van Hoorn, διευθυντής του οργανισμού Cleantech for Europe.

«Αυτό πρέπει να συμφωνηθεί σε επίπεδο ΕΕ».

Στήριξη στην ευρωπαϊκή βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων

Ένας από τους βασικούς στόχους της πρότασης είναι να στηρίξει τη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων της Ευρώπης, σύμφωνα με τις πηγές.

Η πρόταση θα επικεντρωθεί ιδιαίτερα στη μεταφορά τεχνογνωσίας για τεχνολογία μπαταριών, δεδομένου ότι οι ευρωπαίοι κατασκευαστές εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από κινεζικές εταιρείες, όπως η BYD, μένοντας πίσω από τους ανταγωνιστές τους.

Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες ήδη ενισχύουν την παρουσία τους στην Ευρώπη:

Η BYD επενδύει σε εργοστάσιο στην Ουγγαρία και σχεδιάζει επέκταση στην παραγωγή μπαταριών.

Η CATL, κορυφαίος κινεζικός κατασκευαστής μπαταριών, σχεδιάζει να στείλει 2.000 εργαζομένους στην Ισπανία για να κατασκευάσουν και να στελεχώσουν εργοστάσιο ύψους €4 δισ., σε κοινοπραξία με τη Stellantis.

Σύμφωνα με την πρόταση, ξένοι κατασκευαστές αυτοκινήτων που θέλουν να πωλούν οχήματα στην ΕΕ, θα πρέπει να προμηθεύονται ένα μέρος των αγαθών και υπηρεσιών τους τοπικά. Εξετάζεται επίσης το ενδεχόμενο.

Διαβάστε επίσης: 

Bloomberg: Η Ιταλία πιέζει τις τράπεζες ζητώντας €5 δισ. για τον προϋπολογισμό της

Ο άργυρος υποχωρεί καθώς η πίεση στην αγορά του Λονδίνου δείχνει σημάδια αποκλιμάκωσης

AMD: Ενισχύει τη θέση της στην Τεχνητή Νοημοσύνη – Nέα συμφωνία με την Oracle