• bloomberg
    Sponsored by

    Bloomberg

    Η χώρα που βγαίνει κερδισμένη από τον εμπορικό πόλεμο του Τραμπ


    Για πρώτη φορά εδώ και 30 χρόνια, η Newage Group, μία εταιρεία παραγωγής ενδυμάτων με έδρα το Μπαγκλαντές, αισθάνεται μία ευκαιρία να πουλήσει στις ΗΠΑ. Και θα πρέπει να ευχαριστεί γι’ αυτό τη μάχη του προέδρου Donald Trump με την Κίνα.

    Η Newage, προμηθεύτρια της Hennes & Mauritz AB, συνεργάζεται με ευρωπαϊκές εταιρείες εδώ και τρεις δεκαετίες, αλλά τώρα συγκεντρώνει ενδιαφέρον από τις εταιρείες Macy’s και Gap, δήλωσε σε συνέντευξή του ο Asif Ibrahim, αντιπρόεδρος της Newage Group. Ο ανταγωνιστικός όμιλος Viyellatex προβλέπει ότι οι ετήσιες εξαγωγές του προς τις ΗΠΑ θα υπερδιπλασιαστούν στα 25 εκατομμύρια δολάρια για το έτος που ξεκίνησε την 1η Ιουλίου, ενισχυμένες από τις αυξημένες παραγγελίες, σύμφωνα με τον πρόεδρό του David Hasanat.

    Η χώρα της Νότιας Ασίας, η οποία είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος εξαγωγέας ενδυμάτων στον κόσμο, είδε την αξία των πωλήσεών της στο εξωτερικό να αυξάνεται στα επίπεδα-ρεκόρ των 40,5 δισ. δολαρίων το έτος που έληξε στις 30 Ιουνίου, συμπίπτοντας με τους ενισχυμένους δασμούς του Trump σε κινεζικά αγαθά αξίας 200 δισ. δολαρίων, που αυξήθηκαν στο 25%, από 10%. Ο εκδικητικός εμπορικός πόλεμος έχει φέρει τις αμερικανικές και κινεζικές παραγγελίες για περισσότερα από τα μισά από τα 1.981 προϊόντα στα οποία έχουν μέχρι στιγμής επιβληθεί δασμοί να διοχετεύονται σε άλλες χώρες, συμπεριλαμβανομένου του Βιετνάμ και της Μαλαισίας.

    «Το ποσοστό των αιτημάτων αυξήθηκε κατά 30%», είπε ο Ibrahim της Newage. «Οι δασμοί επιβάλλονται μονομερώς από ένα άτομο σε αυτή τη χρονική στιγμή. Αυτό έκανε ορισμένους λιανοπωλητές λίγο νευρικούς. Μετατοπίζουν τις παραγγελίες τους σε αυτήν τη χώρα για να μειώσουν τους επιχειρηματικούς τους κινδύνους».

    Η Macy’s ανέφερε τον Μάιο ότι η εταιρεία εργάζεται εδώ και «αρκετούς μήνες, και στην πραγματικότητα εδώ και μερικά χρόνια, για τη μετακίνηση της παραγωγής από την Κίνα», ενώ τον ίδιο μήνα η Gap ανακοίνωσε ότι μεταφέρει την παραγωγή από την Κίνα τα τελευταία αρκετά χρόνια.

    Για το Μπαγκλαντές, το οποίο στοχεύει να διπλασιάσει τις συνολικές εξαγωγές σε 72 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2024, η εξασφάλιση του μέρους της αγοράς ένδυσης των 41 δισεκατομμυρίων δολαρίων που πηγαίνει στην Κίνα θα προσφέρει μια ώθηση στην οικονομία για την οποία η Ασιατική Τράπεζα Ανάπτυξης προβλέπει ότι θα αναπτυχθεί κατά 8% τα επόμενα δύο χρόνια. Η βιομηχανία ενδυμάτων του Μπαγκλαντές, η οποία απασχολεί 4 εκατομμύρια ανθρώπους, αντιπροσωπεύει το 13% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος.

    Τα τελικά ενδύματα έχουν αποκλειστεί μέχρι στιγμής από τον κατάλογο, αλλά εάν οι συνομιλίες αποτύχουν και ο Trump αυξήσει τους δασμούς στα 300 δισεκατομμύρια δολάρια κινεζικών προϊόντων στον επόμενο γύρο, τα κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα θα πληγούν. Το Μπαγκλαντές και το Βιετνάμ είναι καλά τοποθετημένα ως κόμβοι παραγωγής ενδυμάτων και θα είναι οι προφανείς επιλογές καθώς οι έμποροι λιανικής πώλησης με έκθεση στις ΗΠΑ θα μεταφέρουν την παραγωγή τους εκτός Κίνας, σύμφωνα με έκθεση της Fitch Solutions.

    Για να εκμεταλλευτεί την αυξανόμενη ζήτηση, η Newage, η οποία έχει ετήσια έσοδα περίπου 100 εκατομμυρίων δολαρίων, συνεργάζεται με έναν Κινέζο επενδυτή να δημιουργήσει ένα εργοστάσιο ενδυμάτων αξίας 20 εκατομμυρίων δολαρίων στο Kaliakoir, στα προάστια της πρωτεύουσας Ντάκα. Η μονάδα αναμένει να ξεκινήσει την παραγωγή σε τέσσερις μήνες.

    «Υπάρχει τεράστια προοπτική για περαιτέρω επέκταση των επενδύσεων» στη βιομηχανία των ενδυμάτων, δήλωσε η πρωθυπουργός του Μπαγκλαντές Sheikh Hasina σε ομιλία προς Κινέζους επιχειρηματίες στο Πεκίνο στις 4 Ιουλίου. «Εκτιμούμε ιδιαίτερα το μεγάλο ενδιαφέρον που έχουν δείξει οι Κινέζοι επενδυτές για τη χώρα μας και έτσι δημιουργούμε μια ειδική οικονομική ζώνη για Κινέζους επενδυτές».

    Αλλά για τις εταιρείες του Μπαγκλαντές υπάρχει ένα εμπόδιο για να κερδίσουν περισσότερες παραγγελίες από τις δυτικές επιχειρήσεις. Με την υποδομή του να κατατάσσεταιστο 103 στον Δείκτη Παγκόσμιας Ανταγωνιστικότητας του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ, σε σύγκριση με την 29η για την Κίνα, το Μπαγκλαντές πρέπει να βελτιώσει την αλυσίδα εφοδιασμού, να εκσυγχρονίσει τα εργοστάσια ένδυσης, να δημιουργήσει αυτοκινητόδρομους και να μειώσει την γραφειοκρατία στα λιμάνια για να προσελκύσει περισσότερους αγοραστές.

    Η πρωθυπουργός Hasina εγκαινίασε δύο γέφυρες τεσσάρων λωρίδων στην εθνική οδό προς το λιμάνι Chittagong τον Μάιο και μια άλλη γέφυρα νωρίτερα τον Μάρτιο, μειώνοντας τον χρόνο ταξιδιού προς το κύριο λιμάνι της χώρας σχεδόν κατά το ήμισυ. Η κυβέρνηση επιταχύνει επίσης την κατασκευή αυτοκινητοδρόμων. Ακόμα και έτσι, όμως, χρειάζονται 168 ώρες για τους εξαγωγείς στη χώρα να μεταφέρουν τα προϊόντα τους από τη Ντάκα, ενώ χρειάζονται μόνο 23 ώρες στη Σαγκάη, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση Doing Business της Παγκόσμιας Τράπεζας.

    «Φυσικά, δεν είμαστε τόσο καλοί όσο το Χονγκ Κονγκ ή η Κίνα», δήλωσε ο Khalid Quadir, συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Brummer & Partners Asset Management (Bangladesh). «Υπάρχει συμφόρηση στο λιμάνι, αλλά η συμφόρηση μπορεί να είναι συνάρτηση των όλο και περισσότερων εμπορευματοκιβωτίων που πηγαίνουν εκεί. Τα λιμάνια μας δεν είναι έτοιμα».

    Οι εξαγωγείς πρέπει επίσης να βελτιώσουν την παραγωγικότητα, δήλωσε η Fahmida Khatun, εκτελεστική διευθύντρια του Dawaka Center for Policy Dialogue. «Για να αυξηθεί η παραγωγικότητα, πρέπει να προχωρήσουμε στην τεχνολογική αναβάθμιση και αυτοματοποίηση της βιομηχανίας ενδυμάτων. Υπάρχουν κάποιες εταιρείες που έχουν υιοθετήσει την αυτοματοποίηση, αλλά πρέπει να γίνει σε ολόκληρο τον τομέα», ανέφερε.

    Έπειτα, υπάρχει το πλεονέκτημα της τιμής. Η Κίνα εξάγει ενδύματα έναντι περίπου 2,3 δολαρίων ανά τεμάχιο, σε σύγκριση με τα 2,79 δολάρια στο Μπαγκλαντές και τα 2,52 δολάρια στην Καμπότζη, σύμφωνα με την Rubana Huq, πρόεδρο της Ένωσης Μεταποιητών και Εξαγωγέων του Μπανγκλαντές. Η κυριαρχία της Κίνας στις τιμές σε σχέση με άλλα κράτη, μαζί με την τεχνολογική της υπεροχή, μπορεί να διατηρήσει σθεναρές τις κινεζικές εξαγωγές, ανέφερε.

    Αλλά προς το παρόν, οι εταιρείες του Μπαγκλαντές εκμεταλλεύονται την κατάσταση όσο μπορούν. Περίπου το 30% των πελατών της Viyellatex , συμπεριλαμβανομένης της PVH Corp. – ιδιοκτήτηριας των αμερικανικών brands Tommy Hilfiger και Calvin Klein – προέρχονται από τις ΗΠΑ, έναντι 20% πριν από ένα χρόνο.

    «Είμαστε έτοιμοι να χειριστούμε μια εισροή επιχειρηματικών παραγγελιών από αμερικανικές εταιρείες», δήλωσε ο πρόεδρος της Viyellatex, Hasanat.



    ΣΧΟΛΙΑ