ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πρώην επικεφαλής NATO: Η Ουκρανία αντιμέτωπη με «αιώνιο πόλεμο» αν η Ευρώπη δεν ασκήσει μεγαλύτερη πίεση στη Ρωσία
Μία επιτροπή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου συνέστησε την υιοθέτηση ενός νέου στόχου μείωσης εκπομπών για την Ευρωπαϊκή Ένωση, ένα κρίσιμο βήμα προς την επίτευξη μηδενικών καθαρών εκπομπών έως τα μέσα του αιώνα.
Τη Δευτέρα, η Επιτροπή Περιβάλλοντος στήριξε τη μείωση των εκπομπών κατά 90% έως το 2040 σε σχέση με τα επίπεδα του 1990. Τα κράτη-μέλη είχαν ήδη δώσει την έγκρισή τους την προηγούμενη εβδομάδα, αλλά μόνο αφού ορισμένα σημεία του σχεδίου νόμου «χαλάρωσαν» ώστε να μειωθεί το οικονομικό βάρος στις βιομηχανίες.
Η ΕΕ προχωρά με την φιλόδοξη ενεργειακή της μετάβαση, ακόμη κι όταν άλλες μεγάλες οικονομίες, όπως οι ΗΠΑ, κάνουν πίσω. Ωστόσο, η ευρεία συναίνεση υπέρ της κλιματικής δράσης που επικρατούσε πριν από πέντε χρόνια έχει πλέον διαρραγεί, αφήνοντας χώρο για εμπορικό προστατευτισμό και πολιτικές που δίνουν προτεραιότητα στην οικονομική ανάπτυξη και την ανταγωνιστικότητα.
Σε ψηφοφορία στις Βρυξέλλες, η επιτροπή του Ευρωκοινοβουλίου πρότεινε να επιτραπεί στις χώρες να χρησιμοποιούν μεγαλύτερο ποσοστό εισαγόμενων πιστώσεων άνθρακα από ό,τι είχε αρχικά προτείνει η Κομισιόν, και νωρίτερα χρονικά. Τις τροπολογίες υπέγραψαν τέσσερις πολιτικές ομάδες που διαθέτουν πλειοψηφία στο Ευρωκοινοβούλιο.
Οι ευρωβουλευτές υποστήριξαν επίσης κοινή πρόταση του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος σε συμμαχία με τους Σοσιαλιστές & Δημοκράτες, το Renew και τους Πράσινους, για μονοετή καθυστέρηση της εφαρμογής του νέου συστήματος εμπορίας εκπομπών για κτίρια και μεταφορές, καθώς και για πιο αργή κατάργηση των δωρεάν δικαιωμάτων εκπομπών που δίνονται στις επιχειρήσεις.
Τα κράτη-μέλη συμφώνησαν σε αυτές τις παραχωρήσεις την προηγούμενη εβδομάδα, προκειμένου να αποφύγουν αυξήσεις στο ενεργειακό κόστος που θα μπορούσαν να προκαλέσουν κοινωνικές αντιδράσεις.
Στο επόμενο στάδιο, το νομοσχέδιο θα τεθεί σε ψηφοφορία από το σύνολο του Κοινοβουλίου την Πέμπτη. Μια ομάδα ευρωβουλευτών του ΕΛΚ σκοπεύει ήδη να προτείνει ακόμη μεγαλύτερη καθυστέρηση για το νέο σύστημα εμπορίας εκπομπών για θέρμανση και καύσιμα μεταφορών (ETS2), με τον αντιπρόεδρο του ΕΛΚ Andrzej Halicki να δηλώνει ότι πρέπει να αναβληθεί τουλάχιστον έως το 2030.
Η ψηφοφορία στην ολομέλεια θα καθορίσει τη θέση του Κοινοβουλίου για τις διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Συμβούλιο της ΕΕ σχετικά με την τελική μορφή του κλιματικού νόμου του 2040.
Κεντρικό ζήτημα των διαπραγματεύσεων θα είναι οι όροι χρήσης διεθνών πιστώσεων άνθρακα στο πλαίσιο του Άρθρου 6 της Συμφωνίας των Παρισίων. Τα κράτη-μέλη συμφώνησαν την προηγούμενη εβδομάδα ότι το ποσοστό αυτό θα αυξηθεί στο 5% των καθαρών εκπομπών του 1990, έναντι 3% που είχε προτείνει η Κομισιόν, χωρίς περιορισμούς στους τομείς όπου θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν.
Η επιτροπή Περιβάλλοντος του Κοινοβουλίου στήριξε επίσης το όριο του 5% από το 2031, αλλά εισηγήθηκε ότι οι πιστώσεις αυτές «δεν θα πρέπει να χρησιμοποιούνται για συμμόρφωση στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας εκπομπών (ETS)».
«Τα μέλη του Κοινοβουλίου επιμένουν ότι τα πιστοποιητικά από τρίτες χώρες που αναγνωρίζονται για την ευρωπαϊκή κλιματική προστασία πρέπει να είναι υψηλής ποιότητας και ότι οι σχετικές χρηματορροές δεν πρέπει να αντιβαίνουν στα στρατηγικά συμφέροντα της ΕΕ», δήλωσε ο Peter Liese, εισηγητής του ΕΛΚ για περιβαλλοντικά ζητήματα.
Η ΕΕ έχει ήδη δύο δεσμευτικούς στόχους για τις εκπομπές: 55% μείωση έως το 2030 και καθαρό μηδενικό αποτύπωμα έως το 2050.
Οι ευρωβουλευτές στην επιτροπή πρότειναν επίσης την επιβράδυνση του ρυθμού μείωσης των εκπομπών στο υφιστάμενο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων, που καλύπτει τις ενεργειακές εταιρείες και τη μεταποίηση. Το Κοινοβούλιο ζήτησε από την Κομισιόν να εξετάσει τη μείωση του «συντελεστή γραμμικής μείωσης» — του ρυθμού με τον οποίο μειώνεται κάθε χρόνο το ανώτατο όριο εκπομπών — ώστε να επιτραπεί περιορισμένος όγκος εκπομπών μετά το 2039.
Διαβάστε επίσης
Xρυσός: Άλμα καθώς η προσπάθεια των ΗΠΑ να τερματίσουν το shutdown κεντρίζει την προσοχή της Fed
Eurostat: 4,3 εκατ. Ουκρανοί έχουν λάβει προσωρινή προστασία στην ΕΕ – Πόσοι είναι στην Ελλάδα
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Νίκος Φλώρος: Η Μαρία Κάλλας επιστρέφει στη Φλωρεντία μέσα από ένα ελληνικό έργο τέχνης
- Xclusiv: Στην Κίνα κατασκευάζουν το 68% των φορτηγών πλοίων και το 69% των τάνκερ – Κορυφαίοι στις παραγγελίες Κινέζοι, αλλά και Ιάπωνες εφοπλιστές
- Χρηματιστήριο: Ποιες μετοχές – εκτός των τραπεζών – μπορούν να οδηγήσουν τον δείκτη στις 2.050 μονάδες
- Δριμύ κατηγορώ Σημανδηράκη κατά Γραφάκου για αποτυχία στη διαχείριση απορριμμάτων