ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η Tesla είχε ήδη πολλά να κάνει με το πολυαναμενόμενο λανσάρισμα του ρομποτικού ταξί της, πολύ πριν ο Έλον Μασκ αποφασίσει να σπάσει τη συμμαχία του με τον πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ- και την τιμή της μετοχής της εταιρείας.
Τώρα οι επενδυτές αναζητούν μια νίκη που μπορεί να βοηθήσει στην αποκατάσταση της ζημιάς στο εμπορικό σήμα και να μετατοπίσει την Tesla πίσω σε αναπτυξιακή λειτουργία.
Ο Μασκ δήλωσε ότι η Tesla θα ξεκινήσει τη νέα υπηρεσία αυτοκινούμενων αυτοκινήτων στο Austin μόλις στις 22 Ιουνίου, ως μέρος του μεγάλου στοιχήματος της κατασκευάστριας εταιρείας EV στην τεχνητή νοημοσύνη και την αυτόνομη οδήγηση. Ενώ η Tesla έδωσε στην πόλη ένα περίγραμμα των προσωρινών σχεδίων της, η εταιρεία δεν είχε αποκαλύψει ημερομηνία έναρξης – είτε δημόσια είτε απευθείας στους αξιωματούχους του Όστιν – μέχρι αργά την Τρίτη, όταν ο Μασκ προειδοποίησε ότι το ντεμπούτο της υπηρεσίας θα μπορούσε να μετατοπιστεί επειδή ήταν «σούπερ παρανοϊκή για την ασφάλεια».
Η διακήρυξη ήρθε στο πλαίσιο μιας ολονύχτιας σειράς μηνυμάτων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από τον Μασκ, τα οποία περιλάμβαναν μια σχεδόν συγγνώμη ότι «μετανιώνω για κάποιες από τις αναρτήσεις μου» σχετικά με τον πρόεδρο, οι οποίες «το παράκαναν». Τα σχόλια συνέβαλαν στην άνοδο των μετοχών κατά περίπου 3% την Τετάρτη από τους επενδυτές που προέτρεπαν τον Μασκ να επικεντρωθεί εκ νέου στην επιχειρηματική του αυτοκρατορία.
Ο δισεκατομμυριούχος έχει πει ότι η κυκλοφορία θα ξεκινήσει αργά, με 10 έως 20 οχήματα, και ένας χώρος δοκιμών που επαληθεύτηκε από το Bloomberg News υποδηλώνει ότι τα αρχικά περιγράμματα του ντεμπούτου μοιάζουν περισσότερο με μια αναβαθμισμένη επίδειξη παρά με μια ολοκληρωμένη εκτόξευση.
Αυτό μπορεί να μην έχει σημασία για τους μεγαλύτερους οπαδούς της Tesla ή για την τιμή της μετοχής. Οι επενδυτές είναι γενικά πρόθυμοι να δώσουν στον Μασκ το πλεονέκτημα της αμφιβολίας βραχυπρόθεσμα, καθώς πιστεύουν στο μακροπρόθεσμο όραμά του.
Προς το παρόν, οι πωλήσεις της Tesla καταρρέουν σε όλο τον κόσμο, η μετοχή της έχει υποχωρήσει περίπου 20% φέτος και οι αναλυτές έχουν μειώσει τις προσδοκίες τους για τις επιδόσεις της εταιρείας. Ενώ ο Μασκ προσπαθεί να αναιρέσει μέρος της ζημιάς από την κατάρρευσή του με τον Τραμπ, ο άμεσος αντίκτυπος στις μετοχές της Tesla και στον πλούτο του ίδιου του Μασκ δείχνει πόσο λεπτή είναι η όλη ισορροπία. Η κυβέρνηση έχει υπέρμετρη επιρροή στις επιχειρήσεις του, από συμβάσεις δισεκατομμυρίων δολαρίων μέχρι το ρυθμιστικό περιβάλλον για τα αυτόνομα οχήματα και το δίκτυο ρομποταξί της Tesla.
«Πρέπει να μειώσει τη ρητορική και το δράμα και να επιστρέψει στη δουλειά του Optimus και των ρομποταξί και της πλήρους αυτόνομης οδήγησης», δήλωσε η Nancy Tengler, διευθύνουσα σύμβουλος και επικεφαλής επενδύσεων της Laffer Tengler Investments, στην τηλεόραση του Bloomberg. «Γι’ αυτό ο κόσμος κατέχει τη μετοχή – και για την ευφυΐα και την ιδιοφυΐα του φυσικά – αλλά όχι για την θεατρικότητα».
Ο Μασκ έχει υποσχεθεί να δημιουργήσει ένα δίκτυο μετακίνησης που θα είναι εν μέρει «Airbnb, εν μέρει Uber». Η εταιρεία επιθυμεί ο στόλος να βασίζεται στην τεχνολογία πλήρους αυτοοδήγησης και τελικά να περιλαμβάνει τόσο ειδικά κατασκευασμένα Cybercabs χωρίς πετάλι ή τιμόνι, όσο και Teslas που ανήκουν στην εταιρεία και σε μεμονωμένους οδηγούς. Ο Μασκ προβλέπει εκατοντάδες χιλιάδες από τα οχήματα στους δρόμους μέχρι τα τέλη του 2026. Το λανσάρισμα των ρομποταξί είναι το πρώτο βήμα για να δείξει στους επενδυτές ότι μπορεί να τα καταφέρει.
Η Tesla θα είναι η τέταρτη υπηρεσία ρομποταξί που θα ξεκινήσει στο Όστιν τα τελευταία χρόνια. Ενώ η Tesla μπορεί να λειτουργήσει τα τυποποιημένα καταναλωτικά μοντέλα της στο Τέξας χωρίς οδηγό, χρειάζεται ομοσπονδιακές εξαιρέσεις για να χρησιμοποιήσει το Cybercab στο στόλο της. Σε άλλες πολιτείες, συμπεριλαμβανομένης της Καλιφόρνιας, η Tesla αντιμετωπίζει ένα συνονθύλευμα κανονισμών.
Υπήρξαν σημάδια της προετοιμασίας της εταιρείας στο Όστιν. Τα οχήματα Model Y με τις πινακίδες του κατασκευαστή έχουν γίνει συχνό θέαμα στην πόλη στα νότια και νοτιοανατολικά τμήματα της πόλης που είναι γεμάτα με κατοικημένες γειτονιές και εμπορικά κέντρα λιανικής πώλησης και απέχουν λίγα λεπτά με το αυτοκίνητο από το κέντρο της πόλης. Σε ορισμένες περιπτώσεις, τα οχήματα κινούνται σε διαδρομές που μοιάζουν να είναι κυκλικές.
Η αρχική περιοχή επιχειρήσεων θα καλύπτει πιθανότατα μόνο μερικά τετραγωνικά μίλια, σύμφωνα με άτομο που γνωρίζει το σχέδιο και δεν είχε την εξουσιοδότηση να μιλήσει δημόσια γι’ αυτό. Η ζώνη θα μπορούσε να αλλάξει πριν από την έναρξη ή να τροποποιηθεί γρήγορα μετά την έναρξη της υπηρεσίας.
Οι κανόνες που διέπουν τα οχήματα χωρίς οδηγό στο Τέξας είναι ιδιαίτερα χαλαροί. Ενώ οι εταιρείες κοινής χρήσης οχημάτων με ανθρώπους οδηγούς πρέπει να λάβουν άδεια για να λειτουργήσουν στο Τέξας, ένα νομικό κενό σημαίνει ότι τα ρομποτάξι, όπως αυτά που διαχειρίζεται η Tesla, δεν χρειάζονται τις ίδιες εγκρίσεις, σύμφωνα με το Τμήμα Αδειοδότησης και Εγγραφής του Τέξας. Αυτό καθιστά την πολιτεία δημοφιλή επιλογή για εταιρείες που βρίσκονται στα πρώτα στάδια της αυτόνομης υπηρεσίας.
Η Waymo, η επιχείρηση διαμοιρασμού διαδρομών χωρίς οδηγό που ανήκει στη μητρική της Google, Alphabet, διαθέτει επί του παρόντος περίπου 100 ρομποταξί στο Όστιν σε συνεργασία με την Uber και σχεδιάζει να τα αυξήσει σε εκατοντάδες με την πάροδο του χρόνου. Η Volkswagen ADMT και η Zoox της Amazon.com δοκιμάζουν τα οχήματά τους εκεί. Ορισμένες εταιρείες αυτόνομων φορτηγών κάνουν επίσης δοκιμές σε άλλα σημεία της πολιτείας.
Η Tesla έχει υιοθετήσει μια διαφορετική προσέγγιση στην αυτονομία, προτιμώντας ένα σύστημα μόνο με κάμερα αντί για ένα συνδυασμό lidar, ραντάρ και προ-χαρτογράφησης που χρησιμοποιούν οι ανταγωνιστές. Ο Μασκ ισχυρίζεται εδώ και καιρό ότι μια τέτοια προσέγγιση θα επιτρέψει στην εταιρεία να επεκταθεί νωρίτερα από τους ανταγωνιστές της, συμπεριλαμβανομένης της Waymo, την οποία θεωρεί πολύ ακριβή.
Σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις, το σύστημα αισθητήρων της Tesla κοστίζει περίπου 400 δολάρια ανά όχημα- ο στόλος της Waymo, που αριθμεί συνολικά 1.500 οχήματα στην Καλιφόρνια, την Αριζόνα και το Τέξας, κοστίζει περίπου 9.300 δολάρια ανά αυτοκίνητο. Οι επικριτές έχουν πει ότι το σύστημα της Tesla που βασίζεται μόνο στην όραση είναι πιο επικίνδυνο, καθώς είναι πιο περιορισμένο σε ορισμένες συνθήκες με μικρότερη ορατότητα, όπως η αντανάκλαση του ήλιου, η ομίχλη ή η σκόνη.
Ανεξάρτητα από τις προδιαγραφές των οχημάτων, οι δοκιμές αυτόνομων οχημάτων στο Όστιν και αλλού έφεραν προκλήσεις. Το καταργηθέν πλέον Cruise της General Motors παρέσυρε ένα άτομο κατά μήκος ενός δρόμου στο Σαν Φρανσίσκο σε ένα φρικιαστικό περιστατικό που άφησε τον πεζό σε κρίσιμη κατάσταση. Αυτοκίνητα rideshare χωρίς οδηγό έχουν προκαλέσει ευρεία κυκλοφοριακή συμφόρηση στο Όστιν και την περασμένη εβδομάδα, η Waymo οδήγησε σε μια πλημμυρισμένη περιοχή μετά από καταιγίδα.
«Η ασφάλεια είναι η ύψιστη προτεραιότητά μας στη Waymo, τόσο για τους ανθρώπους που επιλέγουν να οδηγούν μαζί μας όσο και για εκείνους με τους οποίους μοιραζόμαστε τους δρόμους. Παραμένουμε προσηλωμένοι στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας μέσα από τη συνεχή μάθηση και την εμπειρία μας», δήλωσε εκπρόσωπος της Waymo.
Στο πλαίσιο της προετοιμασίας για το λανσάρισμά της, η Tesla έχει έρθει σε επαφή με αξιωματούχους της πόλης του Όστιν και φορείς πρώτης αντίδρασης για να συζητήσει τις προσδοκίες ασφάλειας, σύμφωνα με μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που είδε το Bloomberg News και τα οποία χρονολογούνται τουλάχιστον από τον Μάιο του 2024. Η Tesla έχει δηλώσει ότι τα ρομποταξί θα παρακολουθούνται αρχικά εξ αποστάσεως.
Αλλά αρκετές βασικές πτυχές του σχεδίου της Tesla δεν έχουν ακόμη οριστικοποιηθεί με την ομάδα εργασίας αυτόνομων οχημάτων της πόλης, η οποία επικοινωνεί με τις εταιρείες AV που δραστηριοποιούνται στο Όστιν. Η Tesla έχει δείξει στους αξιωματούχους μόνο ένα προσχέδιο ενός αναμενόμενου οδηγού για τους πρώτους ανταποκριτές, ενώ εκκρεμεί ακόμη μια εκπαίδευση έκτακτης ανάγκης, σύμφωνα με τον Andre Jordan, τμηματάρχη εσωτερικής ασφάλειας και ειδικών επιχειρήσεων της πυροσβεστικής υπηρεσίας του Όστιν και μέλος της ομάδας εργασίας της πόλης.
«Τα αυτόνομα οχήματα οφείλουν να ακολουθούν το νόμο, αλλά τι συμβαίνει όταν ο νόμος και οι οδηγίες των πρώτων ανταποκριτών έρχονται σε σύγκρουση; Είναι ένας περίπλοκος κόσμος», δήλωσε ο Jordan.
Είναι επίσης μια περίπλοκη στιγμή για τον Μασκ να προωθήσει την Tesla ως μια αξιόπιστη μάρκα που θα μεταφέρει τους επιβάτες, πολλοί από τους οποίους δεν έχουν συνηθίσει να ταξιδεύουν με αυτοκινούμενα αυτοκίνητα, εκεί που πρέπει να πάνε. Χάρη στους μήνες που πέρασαν μέσα από την πολιτική αναταραχή στην Ουάσινγκτον, ο δισεκατομμυριούχος και τα αυτοκίνητά του δεν ήταν ποτέ πιο πολωτικά.
Αν και ο Μασκ προσπάθησε να μειώσει την εχθρότητα με τον πρόεδρο, η δημόσια διαμάχη του δισεκατομμυριούχου με τον Τραμπ απειλεί να αποξενώσει ακόμη περισσότερους πελάτες.
«Η Tesla αυτή τη στιγμή είναι μια μάρκα με κάθε είδους ανάμεικτους συνειρμούς», δήλωσε ο Tim Calkins, καθηγητής μάρκετινγκ στη Σχολή Διοίκησης Kellogg του Πανεπιστημίου Northwestern. «Αν οι άνθρωποι έχουν αρνητικά συναισθήματα για τον Έλον Μασκ και αυτά διαχέονται στο ρομποταξί, δεν νομίζω ότι θα είναι πρόθυμοι να κάνουν μια βόλτα. Υπάρχουν πολλές εναλλακτικές λύσεις».
Τα οχήματα χωρίς οδηγό απαιτούν ένα επιπλέον στοιχείο εμπιστοσύνης και οι επικριτές θα είναι έτοιμοι να ενισχύσουν τυχόν ατυχίες, δήλωσε ο Mike Paul, πρόεδρος της εταιρείας συμβούλων κρίσεων Reputation Doctor LLC.
«Όταν ξεκινάς από ένα έλλειμμα σήμερα, από την άποψη της εμπιστοσύνης στο branding, με όλα τα πράγματα Elon», είπε ο Paul, «θα είναι πολύ δύσκολο να δείξεις επιτυχία».
Ο Μασκ έχει δημιουργήσει προσδοκίες για αυτή την εκτόξευση εδώ και χρόνια. Ενώ ορισμένοι επενδυτές είναι πρόθυμοι να του δώσουν κάποια επιείκεια όσον αφορά το χρονοδιάγραμμα και τις ακριβείς λεπτομέρειες, πολλοί θέλουν συγκεκριμένα σημάδια προόδου.
Ο αναλυτής της Baird, Ben Kallo, υποβάθμισε την Tesla σε ουδέτερη, επικαλούμενος, εν μέρει, τις υπερβολικές προσδοκίες του Musk γύρω από το λανσάρισμα των ρομποτικών ταξί και την εντατικοποίηση του ανταγωνισμού στον χώρο. Ο Kallo δήλωσε επίσης ότι η επιδείνωση της σχέσης του Musk με τον Trump έχει οδηγήσει σε μεγαλύτερη αβεβαιότητα.
«Η αποτίμηση έχει ξεφύγει από τον εαυτό της γύρω από το ρομποταξί», δήλωσε ο Kallo στην τηλεόραση του Bloomberg. “Πιστεύω ότι η ανάπτυξη θα πάρει περισσότερο χρόνο. Στην αρχή θα απαιτήσει περισσότερους ανθρώπους, δηλαδή ανθρώπους στα κέντρα ελέγχου που θα διασφαλίζουν ότι τα αυτοκίνητα δεν θα έχουν ατυχήματα ή κάτι τέτοιο”.
Για το λόγο αυτό, ο Kallo δήλωσε ότι πιθανότατα θα υπάρξει κάποιος βραχυπρόθεσμος πόνος. «Η εξάπλωσή του θα είναι πολύ δύσκολη».
Διαβάστε επίσης:
Λούτνικ: Η ΕΕ πιθανότατα θα είναι στο «τέλος» των εμπορικών συμφωνιών που θα συνάψουν η ΗΠΑ
Πέθανε σε ηλικία 102 ετών ο «βασιλιάς της Μπανάνας» David Murdock
Jensen Huang (Nvidia): Βλέπει 10πλάσια αύξηση της υπολογιστικής ισχύος της Ευρώπης στον τομέα της AI
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Μήνυμα Παπασταύρου για Καλώδιο Ελλάδας-Κύπρου: Το έργο θα γίνει, δεν επηρεαζόμαστε από απειλές
- Ιχθυοκαλλιέργειες Γαλαξίδι: Επιστροφή στην κερδοφορία – Ανεβαίνουν οι τιμές λόγω Τουρκίας
- Το Βατερλώ των αναλυτών, η έκπληξη από JP Morgan και ποια μετοχή αγοράζουμε τώρα με οδηγό την Goldman
- Χάρης Σαχίνης: Περιορίστε την κατανάλωση για να έχουμε νερό- Τι είπε για αυξήσεις στις τιμές
