AUTO

F1, Βρετανία: Ούτε κλατάρισμα δε τον σταματά!


Για 7η φορά ο Χάμιλτον κέρδισε στο Σίλβερστον. Ήταν η 87η νίκη της καριέρας του και επετεύχθη με δραματικό τρόπο.

Είναι αλήθεια πως στα 30 χρόνια που παρακολουθώ F1, δεν έχω ξαναδεί τέτοιο πράγμα. Έχω δει πολλά: Το Χάκινεν να μένει από διαφορικό λίγο πριν το φινάλε του Ισπανικού GP, την ανάρτηση του Ράικονεν να καταρρέει στον προτελευταίο γύρο στο Νίρμπουργκρινγκ, τον Ολιβιέ Πανί να κερδίζει αγώνα στο Μονακό, το Φισικέλα να παίρνει το τρόπαιο για το Βραζιλιάνικο GP του 2003, 15 μέρες μετά, το Φέτελ υπό βροχή το 2008 στη Μόντσα να κερδίζει με μια Minardi βαμμένη σε χρώματα Toro Rosso μέχρι και το Μαλντονάντο με Williams έχω δει να κερδίζει. Έχω δει ακόμη και τις Ferrari να περνούν μαζί τη γραμμή τερματισμού, στην Ινδιανάπολη.

Αλλά τέτοιο πράγμα δεν το έχω ξαναδεί. Ο Χάμιλτον τερμάτισε με το εμπρός αριστερά ελαστικό κλαταρισμένο λόγω υπέρμετρης φθοράς. Κατέρρευσε το εμπρός αριστερά γιατί αυτό πιέζεται περισσότερο λόγω της μορφής της πίστας του Σίλβερστον.  Η νίκη που πήρε χτες ο Χάμιλτον, ήταν καθαρά νίκη ψυχολογίας. Μιας ψυχολογίας που έχει φτιαχτεί χάρη στην απόλυτη κυριαρχία του. Ακόμη και με κλαταρισμένο ελαστικό, δεν έκοψε υπέρμετρα και πήρε μια εμφατική νίκη για 6 sec. Αξίζει να τονίσω για όσους κάνουν το λάθος να φέρνουν στο μυαλό τους ένα κανονικό αυτοκίνητο, ότι τα μονοθέσια της F1 δεν έχουν εμπρόσθια κατανομή βάρους. Πηγαίνουν και με 3 ρόδες, γιατί το κέντρο βάρους τους είναι πολύ χαμηλά και το βάρος συγκεντρωμένο ανάμεσα στους δυο άξονες, όχι εμπρός ή πίσω απ’ αυτούς. Ρύθμισαν και την κατανομή της πέδησης πίσω αμέσως και τα κατάφερε.

Πως φτάσαμε όμως ως εκεί; To Σάββατο οι Mercedes έκαναν το 1-2. Ο Χάμιλτον πέτυχε την 91η του pole και ο χρόνος του (1:24.3) αποτελεί νέο ρεκόρ πίστας. Σε σχέση με την περσινή επίδοση (1:25.0) της pole του Μπότας, οι Mercedes βελτιώθηκαν κατά 7 δέκατα στο γύρο. Αντίθετα Ferrari, Red Bull αλλά και οι υπόλοιποι ήταν πιο αργοί από πέρυσι. Στην ίδια πίστα με τα ίδια λάστιχα.

H Ferrari του Λεκλέρκ ήταν 2.5 δέκατα πιο αργή (πέρυσι ήταν 3ος στην εκκίνηση φέτος 4ος) και η Red Bull του Φερστάπεν 1 δέκατο πιο αργή από πέρυσι (πέρυσι ήταν 4ος στην εκκίνηση, φέτος 3ος). Αξίζει να τονιστεί πως στη Ferrari δείχνουν να βρίσκουν τον τρόπο. Σε μια πίστα όπου η αεροδυναμική παίζει κυρίαρχο ρόλο η SF1000 δεν ήταν τραγική. Ο Λεκλέρκ πάλεψε και στις κατατακτήριες δοκιμές και στον αγώνα, εκμεταλλεύτηκε το στραβοπάτημα του Μπότας και ανέβηκε στο βάθρο, έστω και από τύχη. Ο Φέτελ βρίσκεται σ’ ένα καθοδικό ψυχολογικό σπιράλ από το οποίο όσο νωρίτερα απεγκλωβιστεί τόσο περισσότερο θα διαφυλάξει την αξιοπρέπειά του.   

Το σβήσιμο των κόκκινων φώτων βρήκε 19 μονοθέσια στην εκκίνηση. Ο Χούλκενμπεργκ που αντικαθιστούσε τον Πέρεζ δεν τα κατάφερε γιατί είχε ξεβιδώσει ένα παξιμάδι από το συμπλέκτη στο μονοθέσιό του. Οι Mercedes έφυγαν μπροστά και οι Λεκλέρκ, Φερστάπεν μονομάχησαν για την 3η θέση. Μια μονομαχία όπου ο Φερστάπεν την κέρδισε επάξια γιατί επέδειξε ψυχραιμία και αποφασιστικότητα. Ο Ολλανδός έχει φτιάξει σχολή ή κερδίζει τη θέση ή τρακάρει. Περιέργως του βγαίνει, αποδίδει και τα καταφέρνει.

Η σύγκρουση των Άλμπον Μάγκνουσεν στον πρώτο γύρο επηρέασε την ροή του αγώνα καθώς εμφανίστηκε αυτοκίνητο ασφαλείας. Ο αγώνας στον 4ο γύρο ξαναβρήκε ρυθμό αλλά στον 12ο ο Κβίατ βγήκε με μεγάλη ταχύτητα στην Maggots. Ο ίδιος λέει ότι αφαιρέθηκε αλλάζοντας ρυθμίσεις στο τιμόνι, από την ομάδα μιλούν για κλατάρισμα.

Στον 13ο – 14ο γύρο όλοι πλην του Γκροζάν άλλαξαν ελαστικά βάζοντας τη σκληρή γόμα. Ο αγώνας ξαναβρήκε ρυθμό στον 19ο γύρο και οι οδηγοί έπρεπε να διανύσουν 33 γύρους μ’ αυτό το σετ ως το φινάλε. Ο Μπότας δυο γύρους πριν το φινάλε στη στροφή 3 ίσως από θραύσμα (σ.σ: διερευνάται από την Pirelli) είδε το εμπρός αριστερά ελαστικό του να καταρρέει. Έτσι έχασε τη 2η θέση στο βάθρο. Ο Φερστάπεν μπήκε νωρίτερα για να βάλει τη μαλακή γόμα ώστε να πάρει το βαθμό του ταχύτερου γύρου. Από τη Red Bull λένε ότι αν δεν έμπαινε, πιθανόν να μην άντεχαν τα ελαστικά του. Αν όμως άντεχαν θα κέρδιζε!

Ο Χάμιλτον προειδοποιήθηκε από την ομάδα, πήγε προσεκτικά αλλά το ελαστικό του κλάταρε στον τελευταίο γύρο. Ο Φερστάπεν προσπάθησε αλλά ο Χάμιλτον κατάφερε να τερματίσει με 3 ρόδες, έχοντας ακόμη διαφορά λίγων δευτερολέπτων. Κλατάρισμα υπέστη και ο Σάινθ με τη McLaren. Ο Χάμιλτον μετά τον αγώνα έλεγε ότι σταμάτησε η καρδιά του και ευχαριστούσε το Θεό για τη νίκη.

Υπό το πρίσμα των ελαστικών:

– Ο οδηγός της Mercedes, Λιούις Χάμιλτον κυριάρχησε στον αγώνα εκκινώντας από την pole. Ακολούθησε στρατηγική μιας αλλαγής αντικαθιστώντας τη μέση γόμα με σκληρή στον 13ο γύρο, υπό καθεστώς αυτοκινήτου ασφαλείας. Το εμπρός αριστερά ελαστικό του κατέρρευσε στον τελευταίο γύρο, για λόγους που ακόμη ερευνώνται, παραταύτα κατόρθωσε να κερδίσει στον αγώνα.

– Ο έτερος οδηγός της Mercedes, Βάλτερι Μπότας και ο Κάρλος Σάινθ με τη McLaren επίσης είχαν θέμα με τα ελαστικά στον προτελευταίο και στους τελευταίους γύρους αντίστοιχα.

– Ο Φερστάπεν της Red Bull τερμάτισε τελικά δεύτερος, αφού πραγματοποίησε μια δεύτερη αλλαγή, στο φινάλε. Εκεί έβαλε τη μαλακή γόμα και πήρε τον εξτρά βαθμό του ταχύτερου γύρου.

– Οι θερμοκρασίες ήταν παρόμοιες με του Σαββάτου, περίπου 40 βαθμούς Κελσίου στο οδόστρωμα μετά από μια ασυνήθιστα ζεστή Παρασκευή.

– Ο μόνος οδηγός που δε σταμάτησε όταν εμφανίστηκε το αυτοκίνητο ασφαλείας ήταν ο Γκροζάν με τη Haas. Παρέμεινε στην πίστα με το αρχικό σετ μέσης γόμας και μετά από 36 γύρους έβαλε τη σκληρή γόμα.

ΠΩΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΕΡΘΗΚΕ ΚΑΘΕ ΕΛΑΣΤΙΚΟ

– ΣΚΛΗΡΗ C1: Χρησιμοποιήθηκε απ’ όλους σχεδόν τους οδηγούς για το τελικό μέρος του αγώνα. Ο οδηγός της Racing Point, Νίκο Χούλκενμπεργκ θα είχε εκκινήσει μ’ αυτή αλλά δεν μπόρεσε τελικά να φτάσει στην εκκίνηση.

– MEΣΗ C2: Οι τέσσερις πρώτοι εκκίνησαν μ’ αυτή τη γόμα και οι τρεις εξ’ αυτών ανέβηκαν στο βάθρο.

– ΜΑΛΑΚΗ C3: Χρησιμοποιήθηκε μόνο από πέντε οδηγούς στην εκκίνηση, ενώ οι Φερστάπεν, Μπότας την έβαλαν και στο τέλος του αγώνα.

Ο επικεφαλής F1 και αγώνων αυτοκινήτου της Pirelli, Μάριο Ίσολα, τόνισε: “Προφανώς θα διερευνήσουμε τι ακριβώς συνέβη στα ελαστικά των δυο Mercedes και της McLaren του Σάινθ στους τελευταίους δυο γύρους του αγώνα. Αυτό που γνωρίζουμε με βεβαιότητα είναι πως τα ελαστικά που ενεπλάκησαν σε αστοχία είχαν εξαντληθεί μετά από 40 γύρους αγώνα: παρότι κάποιοι εξ’ αυτών των γύρων ήταν πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας. Η εξέλιξη του αγώνα επηρεάστηκε από το αυτοκίνητο ασφαλείας, η δεύτερη εμφάνισή του, οδήγησε σχεδόν όλους στα πιτ. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα ένα πολύ μεγάλο δεύτερο μέρος. Μετά από πλήρη ανάλυση θα είμαστε σε θέση να καταλάβουμε τι ακριβώς συνέβη. Προφανώς αυτή είναι μια πολύ σημαντική πληροφορία ενόψει του επόμενου αγώνα, εδώ, το Σαββατοκύριακο.”

Επόμενος αγώνας στην ίδια πίστα αυτό το Σαββατοκύριακο, το επετειακό GP για τα 70 χρόνια της F1.

Στη βαθμολογία των οδηγών προηγείται ο Χάμιλτον με 88 βαθμούς και ακολουθούν Μπότας 58, Φερστάπεν 52, Νόρις 36.

Στη βαθμολογία των κατασκευαστών προηγείται η Mercedes με 146 βαθμούς και ακολουθούν Red Bull 78, ΜcLaren 51 βαθμοί.



ΣΧΟΛΙΑ