F

AUTO

F1: Ομονόησαν για το κοινό συμφέρον (1 δις δολάρια)!


Οι ομάδες της F1 υπέγραψαν τη νέα Συμφωνία Ομόνοιας βάσει της οποίας θα κατανέμονται τα τηλεοπτικά έσοδα από το 2021 έως το 2025.

Οι δυο θεμέλιοι λίθοι του στερεώματος της F1, είναι:

α) Το εκατονταετούς διάρκειας συμβόλαιο της FIA με τη SLEC/FOM (σ.σ: σήμερα ανήκει στη Liberty Media) που υπέγραψε ο Μπέρνι Έκλεστον το 2001. Βάση αυτού η Liberty Media σήμερα έχει τα εμπορικά δικαιώματα της F1 έως το 2101.

β) Η συμφωνία Ομόνοιας μεταξύ των ομάδων για τη μοιρασιά των τηλεοπτικών εσόδων και του χρόνου προβολής κατά τη διάρκεια των αγώνων.

Ίσως να μην γνωρίζετε ότι το πόση ώρα θα δείτε το μονοθέσιο της Mercedes, της Ferrari και της Williams στους δέκτες σας, είναι αυστηρώς προκαθορισμένο, προαποφασισμένο και υπολογισμένο με ακρίβεια δευτερολέπτου. Στην τηλεοπτική παραγωγή σημαντικό ρόλο παίζουν, οι βοηθοί του σκηνοθέτη που μετρούν το χρόνο προβολής κάθε ομάδας και κατ’ επέκταση των χορηγών της. Αυτός είναι υπολογισμένος προτού αρχίσει η σεζόν με βάση κάποιες παραμέτρους που περιγράφονται στη συμφωνία Ομόνοιας: Βαθμολογία κατασκευαστών προηγούμενων ετών, χρόνια συμμετοχής, ιστορία (νίκες, pole, αίγλη). Πιθανόν να υπάρχουν και άλλοι όχι τόσο γνωστοί όροι καθότι η συμφωνία Ομόνοιας είναι μυστική. Με βάση αυτό τον εξασφαλισμένο από πριν, χρόνο, οι ομάδες κλείνουν τη συμφωνία με τους χορηγούς τους. Οι οποίοι προφανώς υπολογίζουν με ακρίβεια τα δευτερόλεπτα προβολής και τα εκατομμύρια επένδυσης.

H πρώτη συμφωνία Ομόνοιας υπεγράφη πίσω στο 1981 ανάμεσα στην FISA (παρακλάδι της FIA) και την ένωση των ομάδων FOCA (την εκπροσωπούσε ο Έκλεστον με δικηγόρο το Μόσλεϊ). Η σημερινή υπεγράφη το 2013 από τον Έκλεστον, τη FIA και τις ομάδες και λήγει στο τέλος του χρόνου. Όλες οι ομάδες, η FIA και η Liberty Media υπέγραψαν χτες τη νέα συμφωνία Ομόνοιας που μας πάει ως το 2025. Σημαντική κίνηση που χαλυβδώνει το σπορ έναντι της οικονομικής αβεβαιότητας που προκαλεί η πανδημία.

Βάσει αυτής θα μοιραστεί περίπου το 1 δις δολάρια που δίνει από τα τηλεοπτικά κέρδη η Liberty Media στις ομάδες σε ετήσια βάση. Το 2019 μοιράστηκαν 1019 εκ. δολάρια. Το ποσό αυτό προέρχεται κατά 38% από τα τηλεοπτικά δικαιώματα, κατά 15% από χορηγίες και κατά 30% από τα δικαιώματα διοργάνωσης αγώνα. Το υπόλοιπο 17% από άλλες δραστηριότητες (merchandise, social media). Προφανώς τη μερίδα του λέοντος παίρνουν οι τρεις μεγάλες ομάδες: Ferrari, Mercedes, Red Bull. Μ’ αυτή τη σειρά, παρότι η Mercedes σαρώνει τους τίτλους γιατί η Ferrari απολαμβάνει ενός ειδικού κωδικού «ιστορικότητας».

Καθότι από το 2021 θα ισχύουν οι νέοι περιορισμοί στους προϋπολογισμούς των ομάδων με 145 εκ. δολάρια διαθέσιμα (σ.σ: εξαιρούνται τα χρήματα των οδηγών, 5 κορυφαίων στελεχών και των προωθητικών ενεργειών) αντιλαμβανόμαστε ότι η συμφωνία Ομόνοιας καθιστά βιώσιμη τη F1 σε μια εξαιρετικά δύσκολη οικονομική συγκυρία. Ο επόμενος αγώνας είναι προγραμματισμένος για τις 30/8 στη θρυλική πίστα του Σπα. Ακούγονται φήμες για επιστροφή του Istanbul Park και της Τουρκίας στο καλεντάρι για τα μέσα Νοεμβρίου.


ΣΧΟΛΙΑ