• Think Tanks

    Οι κορυφαίες χώρες για τουρισμό το 2019


    Η Ισπανία, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ιαπωνία και οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι οι πλέον ανταγωνιστικές τουριστικά χώρες, σύμφωνα με την τελευταία κατάταξη του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ για τα ταξίδια και τον τουρισμό.

    Δεν υπάρχει καμία αλλαγή από τότε που κυκλοφόρησε η τελευταία έκδοση πριν από δύο χρόνια, με μια μόνο χώρα να αλλάζει θέση: το Ηνωμένο Βασίλειο έχει υποχωρήσει στην έκτη θέση, πίσω από τις Ηνωμένες Πολιτείες.

    Λοιπόν, τι κάνει αυτούς τους προορισμούς τόσο ελκυστικούς για τους επισκέπτες; Στην περίπτωση της Ισπανίας, η οποία διατηρεί την πρώτη θέση στον δείκτη από το 2015, η δημοτικότητά της ενισχύεται από την κορυφαία κατάταξή της ως προς τους φυσικούς και πολιτισμικούς πόρους της – από τις γεμάτες ζωή πόλεις έως τις ηλιόλουστες παραλίες και με ένα ποικίλο πολιτιστικό πρόγραμμα που εκτείνεται από μεσαιωνικά φεστιβάλ έως τη σύγχρονη τέχνη.

    Οι υποδομές είναι ένα άλλο σημαντικό μέτρο της ανταγωνιστικότητας των χωρών σε σχέση με τα ταξίδια και με βάση το κριτήριο αυτό, η Ισπανία έχει υψηλά ποσοστά, έχοντας δαπανήσει εκατομμύρια ευρώ κατά την τελευταία δεκαετία για την αναβάθμιση των δρόμων, των σιδηροδρόμων και των αερολιμένων.

    Ο τουρισμός αυξάνεται

    Η ταξιδιωτική και τουριστική βιομηχανία συμβάλλει κατά 5% στο συνολικό ΑΕΠ της Ισπανίας, ποσοστό το οποίο φαίνεται βέβαιο ότι θα αυξηθεί κατά την επόμενη δεκαετία, καθώς η παγκόσμια μεσαία τάξη – ιδίως σε περιοχές όπως η Ασία – συνεχίζει να αναπτύσσεται.

    Στην πραγματικότητα, το ταξίδι και ο τουρισμός ως παγκόσμια βιομηχανία γνώρισε άνθηση από την τελευταία έκθεση τοy 2017 και η συμβολή του στο παγκόσμιο ΑΕΠ (σήμερα 10%) αναμένεται να αυξηθεί έως και κατά 50% κατά την επόμενη δεκαετία. Ταυτόχρονα, ένα από τα μεγάλα ευρήματα της φετινής έκθεσης ήταν ότι η ανάπτυξη υποδομών που είναι φιλικές προς τον τουρισμό – δρόμοι, λιμάνια, αεροδρόμια και καταλύματα σε ξενοδοχεία, για παράδειγμα – έχει κινηθεί χαμηλά, μόλις στο 1,4%.

    «Καθώς η διεθνής συνδεσιμότητα συνεχίζει να αυξάνεται, βλέπουμε ότι η ταξιδιωτική και τουριστική ανταγωνιστικότητα συνεχίζει να αυξάνεται», λέει ο Christoph Wolff, επικεφαλής κινητικότητας του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ. «Ο αυξημένος τουρισμός προσφέρει πολλά οφέλη σε πολλές οικονομίες, αλλά πρέπει να γίνεται σωστή διαχείριση από τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής και τις επιχειρήσεις για ένα βιώσιμο μέλλον».

    Το τίμημα της επιτυχίας

    Το πρόβλημα είναι ότι όπου πηγαίνει μεγάλος αριθμός τουριστών, σύντομα θα ακολουθήσουν δυσκολίες. Πάρτε για παράδειγμα τον γραφικό κόλπο στην Ταϊλάνδη που έγινε διάσημος από την ταινία The Beach, ο οποίος έχει κλείσει επ ‘αόριστον μετά από εκτεταμένες οικολογικές ζημιές στα κοράλλια, το θαλασσινό νερό και τη χλωρίδα. Ή τη Βενετία, η οποία σχεδιάζει να στέλνει τα κρουαζιερόπλοια σε άλλα λιμάνια για να αποφευχθεί η ζημιά από υπερπληθυσμό.

    Στη Βαρκελώνη, η ετήσια εισροή επισκεπτών – 32 εκατομμύρια έναντι των 1,2 εκατομμυρίων κατοίκων της πόλης – έχει προκαλέσει ένα ισχυρό αντιτουριστικό αίσθημα μεταξύ των ντόπιων. Ο ανταγωνισμός για τη διαμονή έχει οδηγήσει στα ύψη τις τιμές των ακινήτων και πλήθη έχουν κατακλύσει τις παράκτιες περιοχές της πόλης, σε ορισμένες περιπτώσεις επιταχύνοντας τη διάβρωση των ακτών.

    Για αυτούς τους προορισμούς και αλλού, η εκμάθηση της διαχείρισης της ροής των ανθρώπων είναι καθοριστική. Η έκθεση προτείνει διάφορους τρόπους για να γίνει αυτό, όπως η ενθάρρυνση των επισκεπτών να έρχονται σε ώρες εκτός αιχμής, η διαβούλευση με τους κατοίκους για αποφάσεις πολιτικής που σχετίζονται με τον τουρισμό και η χρέωση των επισκεπτών για την είσοδό τους, όπως συνέβη στη Βενετία. Στην άλλη άκρη του κόσμου, η Νέα Ζηλανδία και το νησί Παλάου έκαναν ακόμα και την τολμηρή κίνηση να ζητούν από νέους επισκέπτες να υπογράψουν μια οικολογική δέσμευση να διαφυλάξουν τα οικοσυστήματα τους.

    Ωστόσο, μία από τις σημαντικότερες στρατηγικές που περιγράφονται στην τελευταία έκθεση για την ταξιδιωτική και τουριστική δραστηριότητα επικεντρώνεται στις υποδομές. Ο πιο σίγουρος τρόπος για να επωφεληθεί μια χώρα από την τουριστική της βιομηχανία, εξηγεί, είναι να επενδύσει σε υποδομές που να φροντίζουν τις ανάγκες των κατοίκων της περιοχής, καθώς και των επισκεπτών.

    Το κείμενο δημοσιεύθηκε στο world economic forum.org και συγγραφέας είναι η Anna Bruce-Lockhart



    ΣΧΟΛΙΑ