• Think Tanks

    Αυτοί θα είναι οι νικητές της, μετά την πανδημία, οικονομίας

    • worldeconomicforum.org


    Η πανδημία δημιουργεί νέα δεδομένα στην παγκόσμια οικονομία. Αρκετές χώρες βαδίζουν σε μία ξαφνική και και άνευ προηγουμένου ύφεση. Αυτή η κρίση θα λειτουργήσει ως καταλύτης φέρνοντας τεράστιες αλλαγές. Λίγες βιομηχανίες θα αποφύγουν είτε να προχωρήσουν σε μεταρρυθμίσεις, είτε να προβούν σε αναδιάρθρωση, είτε και να κλείσουν. Η ευελιξία, η δυνατότητα επέκτασης και ο αυτοματισμός θα είναι οι λέξεις-κλειδιά σε αυτή τη νέα εποχή των επιχειρήσεων και εκείνοι που έχουν αυτές τις δυνατότητες τώρα, θα είναι οι νικητές.

    Χάρη στα οικονομικά πακέτα βοήθειας των κυβερνήσεων, η ρευστότητα επιστρέφει στην αγορά. Θα βοηθήσει να επιβιώσει μεγάλο τμήμα της οικονομίας, ώστε να μπορέσει να ξεφύγει από την ύφεση γρήγορα όταν αρθούν τα lockdowns. Όμως, ο τρόπος με τον οποίο είναι δομημένη όλη αυτή η κρίση, θα ωφελήσει πιθανώς τις επιχειρήσεις με μεγάλη κεφαλαιοποίηση περισσότερο, συγκριτικά με τις μικρότερες εταιρείες που μάλλον θα χρειαστεί να αγωνιστούν περισσότερο.

    Οι τάσεις της τελευταίας δεκαετίας έφεραν τα fintechs (Financial Technology, δηλαδή τεχνολογίες στον χρηματοοικονομικό τομέα) και τις ψηφιακές εταιρείες απέναντι στις μεγάλες τράπεζες και τα εμπορικά σήματα.

    Κάποιος θα μπορούσε να θεωρήσει αυτή την περίοδο ως το πρώτο πραγματικό τεστ των ψηφιακών επιχειρηματικών σχημάτων που δημιουργήθηκαν. Η πανδημία θα οδηγήσει στην αναδιάρθρωση πολλών βιομηχανιών, καθώς όλοι καθόμαστε στο σπίτι λόγω των περιορισμών, επανεκτιμώντας και επαναπροσδιορίζοντας τους τρόπους κατανάλωσης, προμήθειας, αλληλεπίδρασης και παραγωγικότητας. Ως πρόεδρος μιας παγκόσμιας εταιρείας τεχνολογίας ο συντάκτης του κειμένου (), επισημαίνει ότι αυτό που κινεί το ενδιαφέρον είναι το που θα υπάρξουν μετατοπίσεις στις ιδεολογικές δομές, αντίθετες με τις υφιστάμενες τάσεις.

    Για παράδειγμα, η μετάβαση από τα μετρητά στις online πληρωμές επιταχύνεται ξεκάθαρα. Ο συνάδελφός μου στο WEF, Huw Van Steenis, ο οποίος συνεργάζεται με τη UBS, τόνισε ότι 31 χώρες έχουν άρει φέτος τα όρια ανέπαφης πληρωμής για να υποστηρίξουν τα μέτρα κοινωνικής απόστασης. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η χρήση ΑΤΜ είχε ήδη μειωθεί μεταξύ 6% και 14% ετησίως, αλλά τώρα έχει μειωθεί περισσότερο από το μισό. Όπως υποστήριξε στην έκθεσή του «Future of Finance», αυτό έχει σημαντικές επιπτώσεις για: την ανθεκτικότητα των τρόπων πληρωμής, για τα επιχειρηματικά μοντέλα των τραπεζών, και την κοινωνία, καθώς εργαζόμαστε για να διασφαλίσουμε ότι κανένας δεν θα μείνει πίσω σε μια ολοένα και πιο ψηφιακή οικονομία.

    Στους εργασιακούς χώρους βλέπουμε ήδη την αύξηση της εκκολαπτόμενης τάσης του να φέρνει ο καθένας την συσκευή του, κυρίως στις εταιρείες τεχνολογίας. Καθώς οι άνθρωποι προσπαθούν να εργαστούν και να κοινωνικοποιούνται εξ αποστάσεως, εξειδικευμένα εργαλεία όπως τα Zoom, Slack, Teams της Microsoft, ακόμη και η εφαρμογή Houseparty, υποστηρίζουν ξαφνικά εκατομμύρια προσωπικών και εταιρικών σχέσεων κάθε λεπτό.

     

    Zoom tops weekly download charts.

     

    Εκείνες οι επιχειρήσεις που έχουν σχεδιάσει τις λύσεις για να χρησιμοποιήσουν το πλήρες δυναμικό του cloud computing (Υπολογιστικό Νέφος), δεν θα υποστούν πίεση. Για παράδειγμα, το cloud παρέχει στις επιχειρήσεις εύκολη πρόσβαση σε ψηφιακούς τρόπους πληρωμής. Επέτρεψε στις εταιρείες να συνεχίσουν τις εργασίες τους, παρέχοντας γρήγορα και με ασφάλεια πρόσβαση σε επιχειρηματικές εφαρμογές στους υπαλλήλους τους που εργάζονται στο σπίτι. Παράλληλα, παρέχει οικονομική ευελιξία, επιτρέποντας σε όσους βλέπουν μια επιβράδυνση να μειώσουν το κόστος τεχνολογίας των επιχειρηματικών κλάδων που αντιμετωπίζουν προκλήσεις.

    Εν τω μεταξύ, οι αλυσίδες εφοδιασμού πρέπει να αναδιαμορφώνονται σε πραγματικό χρόνο. Καθώς η ζήτηση για ατομικό προστατευτικό εξοπλισμό, αναπνευστήρες και άλλα φάρμακα αυξάνεται, οι κατασκευαστές πρέπει να επανεξετάσουν το αντικείμενο τους και να προσαρμόσουν τις εργασίες τους. Για παράδειγμα, το Βασιλικό Νομισματοκοπείο της Βρετανίας στράφηκε στην παραγωγή ιατρικών μασκών, ενώ η Dyson και πολλοί άλλοι κατασκευαστές, μεγάλοι και μικροί, παράγουν αναπνευστήρες ή προστατευτικό εξοπλισμό.

    Καθώς τα μεγάλα σούπερ μάρκετ αγωνίζονται να διαχειριστούν τις ουρές δυσαρεστημένων πελατών, τα μικρά τοπικά εστιατόρια έχουν μετατραπεί σε λιανοπωλητές, χρησιμοποιώντας τις αλυσίδες εφοδιασμού για την αγορά των πρώτων υλών, προκειμένου να διαθέτουν πλέον τα προϊόντα απευθείας στους τελικούς καταναλωτές.

    Αυτός ο συνδυασμός επέκτασης και ευελιξίας στην παροχή υπηρεσιών είναι που θα καθορίσει την βραχυπρόθεσμη και μεσοπρόθεσμη επιτυχία μίας επιχείρησης, είτε είναι μεγάλη, είτε είναι μικρότερη. Ωστόσο, σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, η αλλαγή θα πρέπει να είναι πιο θεμελιώδης. Η ανθεκτικότητα, σε συνδυασμό με την ευελιξία, πρέπει να είναι το νέο επίκεντρο των επιχειρηματιών, καθώς εξερχόμαστε από αυτήν την κρίση.

    Για να δημιουργήσουμε μακροπρόθεσμη ανθεκτικότητα, πιθανότατα θα δούμε περαιτέρω ρομποτικό αυτοματισμό και τεχνητή νοημοσύνη (AI) στις αλυσίδες εφοδιασμού μας. Αυτές οι τεχνολογίες μειώνουν τη χειροκίνητη παρέμβαση και τους κινδύνους μετάδοσης ιών και περιορίζουν την εξάρτηση της εργασίας από τη φυσική παρουσία του ανθρώπου. Μπορούν επίσης να επιτρέψουν στην παραγωγή να κλιμακωθεί και να συρρικνωθεί ανάλογα με την ξαφνική ζήτηση.

    Πράγματι, οι κυβερνητικές παρεμβάσεις ενδέχεται να έχουν επιταχύνει ακούσια αυτήν την τάση. Τα δημοσιονομικά κίνητρα πολλών χωρών αντιστοιχούν στο μεγαλύτερης κλίμακας πείραμα του Universal Basic Income (UBI) -του βασικού άνευ όρου εισοδήματος- που έχει γίνει μέχρι σήμερα. Το UBI θεωρείται από πολλούς ως προϋπόθεση για μια επιτυχημένη οικονομία που βασίζεται στην τεχνητή νοημοσύνη – επιτρέποντας στις επιχειρήσεις να αντικαταστήσουν δυνητικά ανθρώπους χωρίς να επηρεάσουν την ευημερία τους.

    Είναι σαφές ότι αυτή η κρίση θα εξαλείψει πολλές παλαιότερες πρακτικές, αλλά πολλοί περισσότερες από όσες πιστεύουμε θα συνεχιστούν. Θα θέλουμε πάντα να ταξιδεύουμε, να τρώμε έξω, να διασκεδάζουμε και να έχουμε προσωπικές εμπειρίες και επαφές. Απλώς μην περιμένετε καμία από αυτές τις δραστηριότητες να παραμείνει αμετάβλητη. Ή να πραγματοποιούνται από τις ίδιες εταιρείες και με τα ίδια μέσα με τα οποία έχουμε συνηθίσει.

    Θα βγούμε από αυτήν την περίοδο ισχυρότεροι, σοφότεροι και πιο συνδεδεμένοι ως παγκόσμια κοινωνία. Η ανθεκτικότητα θα βρίσκεται στην πρώτη γραμμή κάθε στρατηγικής, αλλά η ευελιξία θα διασφαλίζει την ανταγωνιστικότητα και την ικανότητα να ανταποκρίνεται μία εταιρεία στο αναπάντεχο. Για να επιτευχθεί αυτό, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να επανεκτιμήσουν σε ποια επίπεδα πρέπει να είναι ισχυρές και σε ποια πρέπει να είναι ευέλικτες.

    Το κείμενο δημοσιεύθηκε στο world economic forum.org και συγγραφέας είναι ο .



    ΣΧΟΛΙΑ