Tο πετρέλαιο κατέγραψε τη μεγαλύτερη άνοδο των τελευταίων τριών ετών, μετά την πραγματοποίηση αεροπορικών επιδρομών από το Ισραήλ κατά του Ιράν και την απάντηση του δεύτερου το βράδυ της Παρασκευής.

Οι επιθέσεις ενέτειναν τους φόβους για έναν ευρύτερο πόλεμο σε μια περιοχή που παράγει το ένα τρίτο της παγκόσμιας παραγωγής αργού.

1

Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του West Texas Intermediate (WTI) αυξήθηκαν περισσότερο κατά 7,3%, στα 72,98 δολάρια το βαρέλι , σημειώνοντας τη μεγαλύτερη ημερήσια άνοδο από τον Μάρτιο του 2022. Το Brent Αυγούστου ενισχύθηκε κατά 7%, στα 74,23 δολάρια το βαρέλι.

Ο Πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, κάλεσε την Τεχεράνη να προχωρήσει σε συμφωνία «πριν να είναι πολύ αργά», με ανάρτησή του στο Truth Social. Οι επόμενες επιθέσεις που σχεδιάζονται «θα είναι ακόμα πιο βίαιες», προειδοποίησε.

Η επίθεση του Ισραήλ στο Ιράν αποτελεί τη μεγαλύτερη κλιμάκωση έως τώρα σε μια σύγκρουση που διαρκεί περίπου 20 μήνες και μέχρι τώρα δεν είχε προκαλέσει σημαντικές απώλειες σε όγκο πετρελαίου. Ένας ευρύτερος περιφερειακός πόλεμος στη Μέση Ανατολή απειλεί με σοβαρές ανατροπές στις παγκόσμιες ροές πετρελαίου, καθώς ενδέχεται να περιοριστούν οι μεταφορές μέσω των Στενών του Ορμούζ και να μειωθούν οι εξαγωγές του Ιράν.

Η JPMorgan εκτιμά ότι η πιθανή απώλεια θα μπορούσε να ξεπεράσει τα 2,1 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως.

Η ταχεία άνοδος του πετρελαίου εξάλειψε τις έως τώρα απώλειες του 2025, οι οποίες οφείλονταν σε εντάσεις στο παγκόσμιο εμπόριο και στην αυξημένη παραγωγή από τον OPEC+. Παρόλα αυτά, η αντίδραση της αγοράς δεν υποδήλωνε ακόμη ανησυχία για το χειρότερο σενάριο.

«Υπάρχουν περισσότερα άγνωστα από γνωστά αυτή τη στιγμή, αλλά ένα πράγμα είναι σίγουρο: Είναι απίθανο αυτή να είναι η τελευταία κίνηση του Ισραήλ», δήλωσε η Rebecca Babin, ανώτερη trader ενέργειας στην CIBC Private Wealth Group. «Αυτό με κάνει πιο επιφυλακτική στο να πουλήσω τώρα το premium της μεταβλητότητας, ειδικά στην πρώτη μέρα μιας πιθανώς μεγαλύτερης κλιμάκωσης».

Οι επιθέσεις του Ισραήλ προκάλεσαν επίσης άνοδο στα ναύλα των δεξαμενόπλοιων. Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης για τη μεταφορά πετρελαίου από τη Μέση Ανατολή προς την Ασία για τον Ιούλιο αυξήθηκαν κατά 15%, στα 12,83 δολάρια ανά μετρικό τόνο, σύμφωνα με στοιχεία της Marex Group Plc.

Η Frontline Ltd., από τους μεγαλύτερους διαχειριστές δεξαμενόπλοιων παγκοσμίως, εμφανίζεται πλέον «πολύ πιο διστακτική» να διαθέσει πλοία για φόρτωση πετρελαίου από τον Περσικό Κόλπο, όπως δήλωσε ο CEO, Lars Barstad.

Το Στενό του Ορμούζ είναι μια στενή θαλάσσια οδός στην είσοδο του Περσικού Κόλπου από όπου διέρχεται μεγάλο μέρος του παγκόσμιου εμπορίου πετρελαίου. Το Ιράν έχει στο παρελθόν στοχοποιήσει εμπορικά πλοία στην περιοχή και έχει απειλήσει να το μπλοκάρει.

Παρότι οι αγορές ανησυχούν ότι οι προμήθειες πετρελαίου μπορεί να διακοπούν, τα μέλη του OPEC+ διαθέτουν σημαντικά αποθέματα που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν. Επίσης, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) έχει τη δυνατότητα να συντονίσει την αποδέσμευση αποθεμάτων έκτακτης ανάγκης, αν χρειαστεί.