• Μετοχές

    Γιατί επί μια δεκαετία είναι επίμονοι πωλητές μετοχών της Motor Oil τα παιδιά του Θόδωρου Βαρδινογιάννη

    Βαρδής Βαρδινογιάννης, Motor Oil

    Βαρδής Βαρδινογιάννης, Motor Oil


    Μπορεί εκ πρώτης όψεως να φαντάζει κάπως οξύμωρο. Ωστόσο δεν παύει να συνιστά μια απτή πραγματικότητα. Εξηγήσιμη, όμως σε σημαντικό βαθμό. Τουλάχιστον από εκείνους που πιστεύουν οτι το χρήμα είναι αναγκαίο για να επέλθει η λύτρωση απ’ τις ανάγκες…

    Διαχρονικά λοιπόν και σε βάθος δεκαετίας οι πιο σταθεροί και συνάμα επίμονοι πωλητές μετοχών της Motor Oil, προέρχονται μέσα από τους κόλπους της ίδιας της οικογένειας που τη διαφεντεύει.

    Είναι τα αδέλφια Νίκος και Ιωάννης Βαρδινογιάννης, ηλικίας 47 και 48 ετών αντίστοιχα. Παιδιά του αείμνηστου Θόδωρου Βαρδινογιάννη (αδελφού του Βαρδή) που έφυγε αιφνιδίως από τη ζωή τον Σεπτέμβριο του 1996.

    Τα δύο ανίψια του «πατριάρχη» του κραταιού επιχειρηματικού Ομίλου, έχουν κληρονομημένη μετοχική συμμετοχή στην Motor Oil μέσω της εταιρείας Doson Investment, που εδρεύει στη Λευκωσία της Κύπρου.

    Παράλληλα, τα δύο αδέλφια που αποφεύγουν συστηματικά ακόμη και την παραμικρή έκθεσή τους στη δημοσιότητα, αναπτύσσουν μια δική τους, αυτόνομη επιχειρηματική δραστηριότητα. Με πιο αναγνωρίσιμο σημείο αναφοράς την εισηγμένη στο χρηματιστήριο AVE Group. Πρώην Αudiovisual, την οποία είχε ιδρύσει το 1982 ο πατέρας τους Θόδωρος Βαρδινογιάννης, ώς εταιρεία διανομής κινηματογραφικών ταινιών σε Ελλάδα και Κύπρο.

    Στην πορεία των χρόνων η εταιρεία έχει αλλάξει αρκετές φορές το επιχειρηματικό της αντικείμενο, ενώ τα δύο αδέλφια μαζί με την αλεξανδρινής καταγωγής μητέρας τους Αναστασία Βαρδινογιάννη, διατηρούν πάντα τον πλήρη μετοχικό έλεγχο. Με ποσοστά πού τώρα ανέρχονται στο 87,4%.

    Χωρίς όμως κανένας εξ αυτών να μετέχει στο διοικητικό συμβούλιο της εισηγμένης από το 2005 εταιρείας. Η οποία επί σειρά ετών παράγει συνεχώς ζημιές «καίγοντας» άφθονο χρήμα.

    Το μετοχικό status και ο χορός των πωλήσεων

    Ο Νίκος και ο Ιωάννης Θ. Βαρδινογιάννης έχοντας από κοινού την ιδιοκτησία της Doson Investment, κατείχαν τον Ιούλιο του 2014 το 8,78% της Motor Oil. Δηλαδή 9.726.171 μετοχές, όπως προκύπτει από πληροφοριακό δελτίο εκείνης της περιόδου.

    Από τις μετοχές αυτές και σύμφωνα με τα στοιχεία των συναλλαγών του χρηματιστηρίου, το μεγαλύτερο κομμάτι τους είχε παραχωρηθεί (στην Doson) τον Μάιο του 2011.

    H εκχώρηση 6.251.481 μετοχών που εκφράζουν ποσοστό 5,64% έγινε από χαρτοφυλάκιο εταιρείας (Petroventure) συμφερόντων της ευρύτερης οικογένειας του Βαρδή Βαρδινογιάννη. Η συναλλαγή μεταβίβασης ήταν εξωχρηματιστηριακή και τιμολογήθηκε σε 56.272.329 ευρώ, ήτοι στα 9 ευρώ ανά μετοχή.

    Οι πρώτες πωλήσεις μετοχών από τα παιδιά του Θόδωρου Βαρδινογιάννη έλαβαν χώρα στις αρχές του 2015 και έκτοτε συνεχίστηκαν αδιαλείπτως σε όλα τα χρόνια.

    Μέχρι και τις 3 Φεβρουαρίου του 2023 είχαν πουληθεί συνολικά 4.203.790 μετοχές της Μotor Oil. Καθώς όπως ανακοινώθηκε, το ποσοστό της συμμετοχής της Doson εκείνη την ημέρα κατήλθε του 5%, διαμορφούμενο στο 4,98%. Και για την ακρίβεια σε 5.522.381 μετοχές της Motor Oil. Της οποίας ο συνολικός αριθμός των μετοχών παραμένει σταθερός από το 2001 όταν και μπήκε στο χρηματιστήριο.

    Συνολικά έσοδα 73,9 εκατ. ευρώ για τους πωλητές

    Από τις πωλήσεις που έγιναν για λογαριασμό των αδελφών Νίκου και Ιωάννη Θ. Βαρδινογιάννη έως τις 3 Φεβρουαρίου του 2023, έχει δηλωθεί χρηματιστηριακά η εκχώρηση 2.342.943 μετοχών, από τις οποίες εισπράχθηκε το ποσό των 32,3 εκατ. ευρώ.

    Για τις υπόλοιπες 1.860.847 μετοχές δεν υπάρχουν στοιχεία. Και τούτο γιατί δεν υπήρχε η υποχρέωση δημοσιοποίησής τους. Η εν λόγω υποχρέωση ήταν σε ισχύ από το 2005 έως τα τέλη του 2018, όταν ο Νίκος Θ. Βαρδινογιάννης ήταν μέλος του Δ.Σ της Motor Oil. Στη συνέχεια έμεινε εκτός για ένα διάστημα, ενώ επανήλθε ως μη εκτελεστικό μέλος τον Ιούνιο του 2022, θέση που διατηρεί έως τώρα.

    Στην περίοδο των 3,5 ετών που ο συνιδιοκτήτης της Doson investments ήταν εκτός του Δ.Σ της Motor Oil, η μεσοσταθμική τιμή της μετοχής της είχε διαμορφωθεί στα 14,8 ευρώ. Με την τιμή αυτή ως οδηγό, υπολογίζεται προσεγγιστικά ότι τα έσοδα από το υπολειπόμενο κομμάτι της πώλησης μετοχών, μπορεί να είναι της τάξεως των 27,5 εκατ. ευρώ.

    Όμως το «κοντέρ» των πωλήσεων δεν σταμάτησε αλλά συνεχίζει να γράφει. Αφού από μετά από την περσινή ημερομηνία της 3η Φεβρουαρίου, μέχρι και προ ημερών εκποιήθηκαν 591.000 μετοχές αξίας 14,1 εκατ. ευρώ. Κάτι που σημαίνει ότι από το αρχικό ποσοστό του 8,78%, η συμμετοχή της Doson της Motor Oil έχει υποχωρήσει τώρα στο 4,45%.

    Με τα παιδιά του Θόδωρου Βαρδινογιάννη να έχουν αποκομίσει έσοδα 73,9 εκατ. ευρώ ή ενδεχομένως και κάτι περισσότερο.

    Αν είχαν διακρατηθεί οι μετοχές αυτές σήμερα θα είχαν αξία 114,8 εκατ. ευρώ. Ενώ παράλληλα θα είχαν προσφέρει μερισματικά έσοδα 33 εκατ. ευρώ σε βάθος δεκαετίας. Ένα μικρό τμήμα από αυτά τα μερίσματα έχουν εισπραχθεί από τους πωλητές, καθώς αρκετές από τις εκποιήσεις μετοχών έχουν γίνει μετά από τις εκάστοτε χρηματικές διανομές.

    Συνεχής η «αιμοδοσία» για την AVE Group

    Σε ό,τι όμως αφορά τον Νίκο και τον Ιωάννη Θ .Βαρδινογιάννη, από την μια πλευρά αντλούν ρευστότητα από τις συνεχείς πωλήσεις μετοχών της Motor Oil, ενώ από την άλλη «αιμοδοτούν» ακατάπαυστα την εταιρεία τους AVE Group.

    Στο διάστημα της τελευταίας δεκαετίας εκτιμάται ότι έχουν διοχετεύσει σε αυτήν περί τα 60 εκατ. ευρώ, μέσω διαδοχικών αυξήσεων κεφαλαίου και παράπλευρης οικονομικής αρωγής. Επίσης η Doson Investments έχει καταστεί ανάδοχος χρέους της AVE Group, το ύψους του οποίου ανέρχεται τώρα σε 12,4 εκατ. ευρώ. Οφειλόμενο στην τράπεζα Πειραιώς (4,8 εκατ. ευρώ) και στη συνεταιριστική τράπεζα Χανίων (7,6 εκατ. ευρώ).

    Όλα τούτα έρχονται να ερμηνεύσουν επαρκώς το γιατί τα παιδιά του Θόδωρου Βαρδινογιάννη είναι επίμονοι πωλητές στην Motor Oil. Διότι προφανώς δεν μπορούν να έχουν άθικτο και το μετοχικό τους χαρτοφυλάκιο, αλλά και να βάζουν συνεχώς πλάτη για την οικονομική στήριξη της AVE Group. Κάτι από τα δύο είναι αναγκαίο να «θυσιαστεί». Έστω κι αν θεωρηθεί ότι οι ανάγκες δεν κάνουν ποτέ καλά παζαρέματα…

    Οι πωλήσεις δεν δημιουργούν ζήτημα για την ηγεσία της Μotor Oil. Κάθε άλλο, αφού ο Νίκος Θ. Βαρδινογιάννης παραμένει μέλος του Δ.Σ, ενώ ένα τμήμα των μετοχών που εκποιούνται σποραδικά, απορροφώνται είτε από την ίδια την εταιρεία είτε από το χαρτοφυλάκιο του βασικού μετόχου.

    Στην περίπτωση βέβαια της AVE Group τα πιεστικά προβλήματα διαιωνίζονται χωρίς ακόμη να έχει βρεθεί η επιχειρηματική συνταγή για την επιστροφή στην κερδοφορία. Οι κατά καιρούς εναλλασσόμενες βασικές δραστηριότητες, στην οικιακή ψυχαγωγία, στην εκμετάλλευση κινηματογραφικών αιθουσών, στα πάρκα ψυχαγωγίας, αλλά και στην αγορά της κινητής τηλεφωνίας, δεν έφεραν αποτέλεσμα.

    Το νέο της «στοίχημα» επικεντρώνεται τώρα στο χώρο των τροφίμων μέσα από τη συνεργασία με τον γαλλικό λιανεμπορικό όμιλο Carrefour. Του οποίου διαχειρίζεται το σήμα και τα εμπορικά προϊόντα, μέσω της κατά 65% θυγατρικής Retaile & More.

    Μάλιστα πρόσφατα εξαγοράστηκε έναντι 3,15 εκατ. ευρώ η εταιρεία Χουλιόπουλος, που έχει 11 σούπερ μάρκετ στη Αθήνα και τα οποία θα μετονομαστούν σε Carrefour Express. Ενώ εντείνεται και η συνεργασία με τον Γιάννη Αντετοκούνμπο για την αποκλειστική διανομή στην Ελλάδα του ενεργειακού ποτού Ready.

    Πέραν των δραστηριοτήτων στο χονδρικό εμπόριο προϊόντων, η ΑVE Group διατηρεί την παρουσία της στην εκμετάλλευση δικαιωμάτων ταινιών και διανομή Video Games.

    Μεγάλες ζημιές και «καμπανάκι» από τον ορκωτό

    Στο πρώτο εξάμηνο της περσινής χρονιάς οι ζημιές από συνεχιζόμενες δραστηριότητες ανήλθαν σε 4,7 εκατ. ευρώ, ενώ από τη χρήση του 2014 το σύνολο των ζημιών αγγίζει τα 95 εκατ. ευρώ…

    Με βάση τα τελευταία στοιχεία του ισολογισμού η AVE Group έχει αρνητικό κεφάλαιο κίνησης, αλλά και αρνητική καθαρή θέση κατά 9,3 εκατ. ευρώ. Καθώς οι συσσωρευμένες ζημιές που επιδρούν στα ομιλικά ίδια κεφάλαια ανέρχονται σε 42,67 εκατ. ευρώ.

    Ενώ σε προγενέστερες περιόδους έχουν κεφαλαιοποιηθεί ζημιές περίπου 95 εκατ. ευρώ. Ο ορκωτός ελεγκτής χτυπάει «καμπανάκι», αλλά η εταιρεία λέει ότι έχει σχεδιάσει τη λήψη μέτρων για τη βελτίωση της χρηματοοικονομικής της θέσης και την ομαλή συνέχεια των δραστηριοτήτων της.

    Στα μέτρα αυτά συγκαταλέγονται η νέα αύξηση κεφαλαίου ύψους έως 5 εκατ. ευρώ (σε συνέχεια της πρόσφατης των 7 εκατ. ευρώ) όπως επίσης και η αναδιάρθρωση του τραπεζικού δανεισμού που κινείται στα επίπεδα των 32 εκατ. ευρώ. Με το μέσο επιτόκιο να είναι στο 6,5% στο πρώτο εξάμηνο της περσινής χρονιάς.

    Χρηματιστηριακά η AVE Group αποτιμάται τώρα σε 71,8 εκατ. ευρώ. Το 2023 η μετοχή κατέγραψε πτώση 7%, ενώ στις 4 πρώτες συνεδριάσεις του 2024 γράφει επί πλέον απώλειες 8,1% υποχωρώντας στα 0,463 ευρώ.

    Από τον Ιούλιο του 2014 ο αριθμός των μετοχών της εισηγμένης έχει αυξηθεί κατά… 3,4 φορές, ενώ η AVE Group διαθέτει και 17.142.856 προνομιούχους τίτλους, άνευ δικαιώματος ψήφου. Αλλά με τη δυνατότητα μετατροπής σε κοινές μετοχές. Απόρροια όλα αυτά της… πλοκής των αυξήσεων κεφαλαίου και των πρωθύστερων καταβολών από την πλευρά των βασικών μετόχων.

    Με τα σημερινά δεδομένα η χρηματιστηριακή αξία της AVE Group αντιστοιχεί στο 2,7% της Motor Oil και στο 3% αν συνυπολογιστούν και οι προνομιούχες μετοχές. Ενώ οι μετοχές της Motor Oil που έχουν απομείνει στο χαρτοφυλάκιο της Doson Investments των αδελφών Νίκου και Ιωάννη Θ. Βαρδινογιάννη αποτιμώνται λίγο παραπάνω από τα 118 εκατ. ευρώ.

    Διαβάστε επίσης:

    Motor Oil: Πώληση μετοχών από τον κ. Νικόλαο Θ. Βαρδινογιάννη (Doson Investments)

    Ζητούνται κεφάλαια 885 εκατ. ευρώ για το placement του Ελ. Βενιζέλος και τα ομόλογα των Autohellas και Intralot

    Τελευταία εβδομάδα του Ιανουαρίου η δημόσια προσφορά για το 18,5% του Ελ. Βενιζέλος και την εισαγωγή στο Χ.Α.



    ΣΧΟΛΙΑ