ΑΓΟΡΕΣ

Με νιώθεις; Γιατί η συναισθηματική κουλτούρα μετράει στο χώρο εργασίας

Businessman Making Presentation To Office Colleagues


Στη λίστα του Fortune με τις “100 Best Companies to Work For 2016”, υπάρχει μόνο μια εταιρεία μόδας – το αμερικάνικο εμπορικό κέντρο Nordstrom Inc, που βρίσκεται στη θέση 92. Όντως, αν οι εταιρείες μόδας θέλουν να ανταγωνιστούν στο πεδίο της κουλτούρας μεγαθήρια όπως η Google ή η Boston Consulting Group, έχουν πολλή δουλειά να κάνουν και η συναισθηματική κουλτούρα μπορεί να αποτελέσει το πρώτο βήμα.

Σύμφωνα με μια μελέτη του Harvard Business Review τον Ιανουάριο, όταν οι εταιρείες μιλούν για εταιρική κουλτούρα αναφέρονται στη «γνωσιακή κουλτούρα», που εξηγεί πώς πρέπει να είναι οι καινοτόμοι, ανταγωνιστικοί εργαζόμενοι που τοποθετούν στο επίκεντρο τον πελάτη και διακατέχονται από ομαδικό πνεύμα. Όμως η «συναισθηματική κουλτούρα», που συχνά παραβλέπεται, παίζει έναν εξίσου σημαντικό ρόλο.

Editable vector silhouettes of four people painting a blank wall different colors with copy space

Τι είναι η συναισθηματική κουλτούρα

Οι Sigal Barsade και Olivia O’ Neill, συγγραφείς της μελέτης του Harvard Business Review, περιγράφουν τη διάκριση ανάμεσα στη γνωσιακή και τη συναισθηματική κουλτούρα ως «το σκέφτομαι εναντίον του νιώθω». Οι δυο μορφές της κουλτούρας εκφράζονται διαφορετικά: ενώ η γνωσιακή κουλούρα αποδίδεται προφορικά, η συναισθηματική αποδίδεται με μη λεκτικούς τρόπους, όπως η γλώσσα του σώματος και οι εκφράσεις του προσώπου.

Η Barsade και η O’ Neill ανακάλυψαν ότι οι εργαζόμενοι θριαμβεύουν σε περιβάλλοντα όπου η ευτυχία, η αγάπη και η διασκέδαση κυριαρχούν εν αντιθέσει με το θυμό, το φόβο και την εχθρότητα. Ακόμα, η μελέτη έδειξε ότι τέτοια συναισθήματα επηρεάζουν τη δημιουργικότητα, τη δυνατότητα λήψης αποφάσεων, την ποιότητα της δουλειάς και  τη δέσμευση του κάθε εργαζόμενου.

Two business colleagues shaking hands during meeting

Γιατί η συναισθηματική κουλτούρα μετράει

Η συναισθηματική κουλτούρα μπορεί να επηρεάσει δραματικά την παραγωγικότητα μιας εταιρείας.

Σε μια εποχή που οι οίκοι μόδας έχουν βάσεις παγκοσμίως, η συναισθηματική κουλτούρα μπορεί να παρέχει τα θεμέλια που στηρίζουν έναν οργανισμό. Και στη μόδα, μια βιομηχανία που στηρίζεται στη δημιουργικότητα, «οι ηγέτες των επιτυχημένων εταιρειών πρέπει να στηρίζουν ένα κλίμα όπου η καινοτόμος δημιουργικότητα ενθαρρύνεται, όπου θα περιλαμβάνονται και οι αποτυχίες ή οι προσπάθειες που δεν πετυχαίνουν», λέει ο Douglas Labier, εταιρικός ψυχολόγος και ιδρυτής του Center for Progressive Development στη Washington.

«Όταν διευκολύνεις τον άλλο να έχει προσωπική ζωή, τότε βρίθει δημιουργικότητας και ευτυχίας», λέει η Tory Burch, ιδρύτρια και CEO του ομώνυμου αμερικάνικου οίκου μόδας, με 3000 υπαλλήλους. «Ως εργαζόμενη μητέρα και επιχειρηματίας, ήθελα να δημιουργήσω ένα περιβάλλον όπου οι άνθρωποι να νιώθουν πως μπορούν να έχουν και οικογενειακή ζωή και μια υποσχόμενη καριέρα. Θέλαμε οι άνθρωποι να έχουν την ευελιξία να πάνε το παιδί τους στο γιατρό ή να το συνοδεύσουν σε ένα αθλητικό παιχνίδι», είπε.

Portrait of happy business team interacting in the office

Παρέχοντας συναισθηματική κουλτούρα

Κάθε εταιρεία έχει συναισθηματική κουλτούρα, είτε αυτή προστάζει την ελευθερία της έκφρασης ή το αντίθετό της. Αυτή η κουλτούρα μπορεί να βελτιωθεί τόσο απλά όσο το να αλλάζεις τη διακόσμηση σε ένα γραφείο. «Φωτογραφίες των εργαζόμενων να χαμογελούν σε ένα εταιρικό event δείχνει δείγματα ευτυχίας. Αντίθετα λίστες κανόνων και συνεπειών παράβασής τους δείχνει ένα περιβάλλον που κυριαρχεί ο φόβος», λένε οι Barsade και O’ Neill.

Η κατανόηση βασικών συναισθημάτων, όπως η χαρά, η αγάπη, ο θυμός, ο φόβος και η λύπη, είναι μια καλή βάση για κάθε ηγέτη που προσπαθεί να διαχειριστεί τη συναισθηματική κουλτούρα.

Κάποια στοιχεία εταιρικής κουλτούρας έρχονται κατευθείαν από την ηγεσία της. Στο Aldo Group, μεγάλος προμηθευτής παπουτσιών με έδρα το Montreal του Καναδά που απασχολεί 2000 άτομα σε 93 χώρες, ο CCO Douglas Bensadoun είπε ότι η συναισθηματική κουλτούρα της επιχείρησης πηγάζει από τις ίδιες τις αρχές του ιδρυτή και «το αποτέλεσμα είναι μια κουλτούρα ευγένειας που δίνει έμφαση στην αγάπη, το σεβασμό και την ακεραιότητα και στοχεύει να αναπτύξει ο καθένας το μέγιστο των δυνατοτήτων του».

«Η αλλαγή κουλτούρας ξεκινάει από την κορυφή», συμφωνεί ο Meehan. «Η διαδικασία ξεκινάει με την ευθυγράμμιση των στελεχών με ένα κοινό όραμα για το μέλλον που μετά θα το μεταφέρουν και στα υπόλοιπα στρώματα της επιχείρησης».

Η Barsade και η O’ Neill τονίζουν ότι η αλλαγή θα πρέπει να υποστηρίζεται σε όλα τα επίπεδα: «Ενώ η ηγεσία δίνει το παράδειγμα και φτιάχνει τους κανόνες, οι μεσαίοι managers και οι υπεύθυνοι πρώτης γραμμής πρέπει να σιγουρεύονται ότι αυτές οι αρχές συνεχίζουν να τηρούνται από όλους. Πρέπει να κάνουν σίγουρο ότι τα συναισθήματα που εκφράζονται στο χώρο εργασίας αντανακλούν την επιλεγμένη κουλτούρα και να μιλάνε ρητά γι’ αυτό που περιμένουν από τους υπαλλήλους τους».

Business people in meeting

Μεταδοτική κουλτούρα

Οι Barsade & O’ Neill βρήκαν ότι άνθρωποι σε ομάδες «κολλάνε» συναισθήματα από τους άλλους μέσω μιας μορφής συναισθηματικής επιδημίας: «Αν εισέρχεσαι τακτικά σε ένα χώρο υψηλής ενέργειας όπου επικρατεί το χαμόγελο, μάλλον θα αναπτύξεις κι εσύ μια κουλτούρα ευτυχίας». Με τον ίδιο τρόπο, τα αρνητικά συναισθήματα μεταδίδονται σαν ασθένεια – οπότε το να μπορείς να τα αναγνωρίζεις, να τα κατανοείς και να αντιδράς σε τέτοια συναισθήματα είναι ζωτικής σημασίας.

Κάποιοι οργανισμοί έχουν εγκαθιδρύσει ομαδικές δραστηριότητες ή πατέντες για να αναπτύξουν θετική συναισθηματική κουλτούρα. Στην Tory Burch, στο πρόγραμμα “Day It Forward”, κάθε ομάδα «λαμβάνει ένα πληρωμένο ρεπό για να κάνουν κάτι μαζί που να εμπνέεται από την ανταπόδοση, όπως μια φιλανθρωπία», λέει η Burch. Έτσι, όχι μόνο συμβάλλουν στο να βοηθηθεί ένας φιλανθρωπικός σκοπός αλλά είναι καλό και για την ίδια την ομάδα.

Corporate-Culture-Fit

Συναισθηματικό feedback

Για να καταγράψουν την εξελισσόμενη συναισθηματική κουλτούρα κάποιες εταιρείες χρησιμοποιούν ασυνήθιστα προγράμματα όπως το Niko Niko, που επιτρέπει στους υπαλλήλους να εισάγουν τα καθημερινά τους συναισθήματα στο χώρο εργασίας, βοηθώντας την εταιρεία να συσχετίσει τη διάθεσή τους με την παραγωγικότητα.

Ο οίκος κοσμημάτων Pandora ενθαρρύνει το προσωπικό να δίνει feedback μέσω μιας ανώνυμης ετήσιας έρευνας.  «Ένα από τα θέματα  που ανέκυψαν στην τελευταία έρευνα ήταν η ανάγκη για δυνατότερη επικοινωνία, οπότε εγκαθιδρύσαμε το συμβούλιο υπαλλήλων όπου αντιπρόσωποι από κάθε τμήμα θα συναντιούνται και θα αναλύουν ζητήματα, κάνοντας προτάσεις για βελτίωση», λέει ο Bethan Lewis, αντιπρόεδρος Ανθρώπινου Δυναμικού της Pandora.

 corporate-culture-determine

Αγκαλιάζοντας την αλλαγή

Παρόλα αυτά, δε συμφωνεί κάθε ηγεσία στο ρόλο που παίζει η συναισθηματική κουλτούρα στην επιχείρηση. «Πολλές εταιρείες βλέπουν την κουλτούρα σαν ένα τρόπο να κάνει τους υπαλλήλους να νιώθουν καλύτερα και όχι σαν ένα τρόπο που τους βοηθάει να είναι πιο παραγωγικοί –και κατ’ επέκταση και η επιχείρηση», λέει ο Meehan.

Και ενώ κάποιοι ηγέτες μπορεί να βλέπουν την αλλαγή στη συναισθηματική κουλτούρα δύσκολη επειδή επηρεάζει πεποιθήσεις και συνήθειες στη δουλειά, «οι επιχειρήσεις δεν πρέπει να περιμένουν να ξεσπάσει μια κρίση για να ξεκινήσουν την αλλαγή κουλτούρας», προσθέτει.

«Όταν ο κόσμος θέλει να τα πηγαίνει καλά και να κάνει το σωστό, αυτό για τις επιχειρήσεις είναι ανεκτίμητης αξίας. Είναι το μόνο πράγμα που δεν μπορούν να αντιγράψουν οι ανταγωνιστές. Και σαν αποτέλεσμα, μπορεί να αποτελέσει μια αστείρευτη πηγή συγκριτικού πλεονεκτήματος».

Διαβάστε ακόμη:

http://www.mononews.gr/prosochi-prin-entachthis-se-mia-startup-diavase-afto/36714


ΣΧΟΛΙΑ