• ΑΓΟΡΕΣ

    Μαρινάκης, Κωνσταντακόπουλος, Χατζηιωάννου: Δεύτερη ευκαιρία για ελκυστικές αποδόσεις στα ναυτιλιακά ομόλογα τους

    Βαγγέλης Μαρινάκης - Κωστής Κωνσταντακόπουλος - Πόλυς Βάσσου Χατζηιωάννου

    Βαγγέλης Μαρινάκης – Κωστής Κωνσταντακόπουλος – Πόλυς Βάσσου Χατζηιωάννου


    Δεύτερη ευκαιρία για αποδόσεις που μπορούν να περιορίσουν τις σημαντικές επιπτώσεις του πληθωρισμού στην αγοραστική δύναμη του χρήματος, προσφέρουν τα ναυτιλιακά ομόλογα. Τέσσερα από τα συνολικά 20 εταιρικά, τα οποία αποτελούν αντικείμενο διαπραγμάτευσης στη χρηματιστηριακή αγορά της Αθήνας.

    Οι εφοπλιστές Βαγγέλης Μαρινάκης, Κωστής Κωνσταντακόπουλος και Πόλυς Βάσσου Χατζηιωάννου,  έχουν «σηκώσει» ελληνικά επενδυτικά κεφάλαια, συνολικού ύψους 450 εκατ. ευρώ. Μέσω τεσσάρων εκδόσεων που έχουν γίνει από κυπριακές εταιρείες χαρτοφυλακίου, εξολοκλήρου θυγατρικές των εισηγμένων στη Wall Street ναυτιλιακών τους.

    Δύο από τα ναυτιλιακά ομόλογα, ονομαστικής αξίας 150 εκατ. ευρώ το πρώτο και 100 εκατ. ευρώ το δεύτερο, έχουν ώς κεντρικό σημείο αναφοράς την Capital Product Partners (CPLP). Με τρέχουσα χρηματιστηριακή αξία 308,6 εκατ. δολαρίων στην αγορά του Nasdaq και με τον Έλληνα εφοπλιστή να κατέχει το 26,2% των μετοχών. Η ναυτιλιακή έχει στόλο 21 πλοίων, που σύντομα θα ανέβει στα 23. Αριθμός όμως που δεν εκφράζει παρά ένα μικρό υποσύνολο της πραγματικής δύναμης Μαρινάκη, καθώς ο συνολικός στόλος των βαποριών που διαχειρίζεται και μέσω άλλων εταιρειών είναι σχεδόν πενταπλάσιος σε σχέση με αυτόν της εισηγμένης.

    Στο αρχικό διάστημα της δημόσιας προσφοράς για τα δύο ομόλογα υπήρξε πολύ μεγάλο ενδιαφέρον, που εκφράστηκε με τη συμμετοχή 15.491 επενδυτών και στις δύο περιπτώσεις.

    Τον περσινό Μάιο η Costamare του Κωστή Κωνσταντακόπουλου ήταν εκείνη που έσπασε το «άβατο» της ελληνικής αγοράς, εκδίδοντας ( επίσης μέσω θυγατρικής) το πρώτο ναυτιλιακό ομόλογο. Αντλώντας 100 εκατ. ευρώ με τη συμμετοχή 9.211 επενδυτών.

    Η εισηγμένη στον NYSE ναυτιλιακή διαθέτει 118 πλοία και αποτιμάται τώρα χρηματιστηριακά στα 1,197 δισ. δολάρια. Το 21,9% των μετοχών της είναι στο χαρτοφυλάκιο του Κωστή Κωνσταντακόπουλου, ενώ ποσοστά 16,6% και 16,8% αντίστοιχα έχουν τα δύο αδέλφια του Αχιλλέας (που ελέγχει την ξενοδοχειακή μονάδα του Costa Navarino) και Χρήστος.

    Ο κυπριακής καταγωγής εφοπλιστής Πόλυς Χατζηιωάννου, που είναι «πολιτογραφημένος» κι αυτός ως μέλος της ισχυρής ομάδας των Greeks, έχει κάνει την τελευταία έκδοση ναυτιλιακού ομολόγου. Ονομαστικής αξίας 100 εκατ. ευρώ, στην οποία μετείχαν  7.257  Έλληνες επενδυτές κατά τη διαδικασία της δημόσιας προσφοράς.

    Η εισηγμένη στον NYSE ναυτιλιακή Safe Bulkers διαθέτει 40 βαπόρια στα οποία θα προστεθούν άλλα 9, ενώ η χρηματιστηριακή αξία είναι τώρα στα 327 εκατ. δολάρια. Με τον Πόλυ Χατζηιωάννου να ελέγχει το 39,77%.

    Οι κρίσιμες λεπτομέρειες που κάνουν τη διαφορά

    Οι πολύπλευρα ανατρεπτικές καταστάσεις που κυριαρχούν καιρό τώρα στο διεθνοποιημένο οικονομικό σκηνικό, έχουν επιδράσει και στην πορεία των ναυτιλιακών ομολόγων. Όπως σε όλες εν γένει στις εταιρικές εκδόσεις.

    Η κλιμακούμενη άνοδος των επιτοκίων ασκεί πιέσεις στις τιμές των ομολόγων, με αποτέλεσμα να αυξάνονται οι αποδόσεις τους. Έτσι, σήμερα και οι τέσσερις εκδόσεις της συγκεκριμένης κατηγορίας έχουν υποχωρήσει κάτω από την ονομαστική τους αξία, η οποία είναι αυτή που αποπληρώνεται στη λήξη τους.

    Όπως προκύπτει από τα στοιχεία η απομείωση των τιμών φτάνει μέχρι το 8,5% και αντιστοιχεί σε ισοδύναμη ζημιά για όσους από τους ομολογιούχους θελήσουν να πουλήσουν τώρα τα «χαρτιά» που πήραν στη διαδικασία της δημόσιας εγγραφής. Αν βέβαια τα κρατήσουν έως τη λήξη τους δεν θα έχουν την παραμικρή απώλεια. Καρπούμενοι τις αποδόσεις από τα ετήσια, σταθερά επιτοκιακά «κουπόνια».

    Στην αντίπερα όχθη κάμψη των τιμών των ναυτιλιακών ομολόγων δίνει τη δυνατότητα σε επενδυτές να τα αποκτήσουν σε φθηνότερες τιμές, καθώς είναι διαπραγματεύσιμα στο χρηματιστήριο της Αθήνας. Μάλιστα το ελάχιστο κόστος είναι πλέον κάτω από τα 1.000 ευρώ, που σημαίνει ότι και μικροαποταμιευτές μπορεί να διεκδικήσουν κάτι περισσότερο από τις τραπεζικές καταθέσεις, οι αποδόσεις των οποίων παραμένουν σχεδόν σε μηδενικά επίπεδα.

    Επί της ουσίας οι τωρινές αγορές ναυτιλιακών ομολόγων από το χρηματιστήριο συνιστούν μια δεύτερη επενδυτική ευκαιρία. Αφού λόγω της πτώσης των τιμών οι αποδόσεις έχουν γίνει υψηλότερες σε σχέση με εκείνες της αρχικής έκδοσης.

    Για παράδειγμα ένα ομόλογο που αγοράζεται «στο 100» της ονομαστικής του αξία και έχει «κουπόνι» 3% αποφέρει απόδοση 3% ετησίως. Αν αγοραστεί «στο 95» και καθώς το προσφερόμενο «κουπόνι» παραμένει στο 3, η απόδοση ανεβαίνει στο 3,157% (3/95%). Μάλιστα η απόδοση θα αυξηθεί έτι περαιτέρω αφού η αγορά που έγινε «στο 95» θα αποπληρωθεί στο 100 της ονομαστικής αξίας.

    Κρίσιμο στοιχείο για τους επενδυτές είναι ο χρόνος αγοράς, καθώς τα ομόλογα αποδίδουν τόκους ανά εξάμηνο. Οι τόκοι αποδίδονται αναλογικά με την περίοδο διακράτησης του ομολόγου, σε πωλητή και αγοραστή. Ο τελευταίος όμως βαρύνεται με ολόκληρο τον φόρο του 15% επί των συνολικών τόκων που έχουν αποδοθεί και στις δύο πλευρές…

    Κατά τα άλλα το επενδυτικό ρίσκο, πέραν αυτού της αθέτησης των υποχρεώσεων από την εκδότρια του ομολόγου, ανάγεται και στο ενδεχόμενο της περαιτέρω υποχώρησης των τιμών. Κάτι που θα σηματοδοτήσει ζημιές για όσους ρευστοποιήσουν πριν από την ημερομηνία λήξης της έκδοσης.

    Όλο το πάζλ και για τις 4 εκδόσεις που δίνουν μέχρι 5,83%

    Με τον πληθωρισμό να «τρέχει» με 9,1% από την αρχή της εφετινής χρονιάς, το δεύτερο κατά σειρά έκδοσης ομόλογο Μαρινάκη είναι αυτό με τη μεγαλύτερη απόδοση. Καθώς φτάνει στο ετησιοποιημένο 5,839%.

    Με σταθερό επιτόκιο στο 4,40% το 7ετές ομόλογο της CPLP Sipping που βγήκε τον περασμένο Ιούλιο, τιμολογείται τώρα στο χρηματιστήριο στο 92,627 της ονομαστικής του αξίας. Αυτό σημαίνει ότι αγοράζοντας τώρα ένα ομόλογο πληρώνει κάποιος 926,27 ευρώ και στη λήξη του ( 26/7/29) θα λάβει 1.000 ευρώ. Αν και το έχει αγοράσει φτηνότερα θα παίρνει ετησίως (ανά εξάμηνο) 44 ευρώ τόκους. Δηλαδή το 4,40% επί της ονομαστικής αξίας. Για το τρέχον εξάμηνο οι δεδουλευμένοι τόκοι είναι 12,833 ευρώ και ο αγοραστής θα λάβει τα υπολειπόμενα 31.167 ευρώ της περιόδου εκτοκισμού. Με τον αναλογούντα φόρο να τον βαρύνει εξ ολοκλήρου. Δηλαδή 6,6 ευρώ, που είναι το15% επιβάρυνσης για τα 44 ευρώ των τόκων.

    Για το συγκεκριμένο ομόλογο υπάρχει ρήτρα πρόωρης αποπληρωμής μετά από την πρώτη διετία «ζωής» του. Σε τιμές όμως 1,5% πάνω από την ονομαστική του αξία, οι οποίες πέφτουν βαθμιαία στο 0,5% μετά την τετραετία.

    Στο χρηματιστήριο διαπραγματεύεται και το πρώτο ομόλογο Μαρινάκη, που είναι 5ετούς διάρκειας και λήγει τον Οκτώβριο του 2026. Έχει «κουπόνι» 2,65%, το χαμηλότερο από όλα τα άλλα, καθώς το κόστος χρήματος δεν ήταν πέρσι στα εφετινά υψηλά επίπεδα. Καθώς η τρέχουσα τιμή του ναυτιλιακού αυτού ομολόγου είναι στο 91,499 της ονομαστικής του αξίας, οι τωρινοί αγοραστές θα έχουν ετησιοποιημένη απόδοση 5,052% μέχρι τη λήξη του. Όπως επισήμως δίνεται στο δελτίο του χρηματιστηρίου. Με το οποίο όμως «ψαλιδίζεται» κατά τι η πραγματική απόδοση, αφού στο κόστος κτήσης μετράνε και οι δεδουλευμένοι τόκοι.

    Το 5ετές ομόλογο Χατζηιωάννου (Safe Bulkers) έχει «κουπόνι» 2,95%, λήγει στις 11 Φεβρουαρίου του 2027 και η τιμή του είναι τώρα στο 92,52 της ονομαστικής αξίας. Με συνέπεια η απόδοση να έχει ανέβει στο 4,94% ετησίως μέχρι τη λήξη του. Με άλλα λόγια οι τωρινοί, δευτερογενείς αγοραστές από το χρηματιστήριο, να έχουν κατά…67,5% καλύτερη απόδοση από εκείνους που μπήκαν στη δημόσια εγγραφή.

    Ημερομηνία λήξης στις 20 Μαίου του 2026 έχει το 5ετές ομόλογο Κωνσταντακόπουλου (Costamare) που έχει «κουπόνι» 2,70% και η τιμή διαπραγμάτευσής του είναι στο 94,2 της ονομαστικής του αξίας, η οποία λογίζεται στο 100. Με τα δεδομένα αυτά η ετησιοποιημένη απόδοση έχει ανέβει πλέον στο 4,389%. Λόγω του ότι πλησιάζει η περίοδος εκτοκισμού, το ομόλογο έχει δεδουλευμένους τόκους 12,525 ευρώ ανά ομολογία. Από τα περίπου 13,5 ευρώ της επικείμενης καταβολής.

    Η «συμπεριφορά» των μετοχών στη Wall Street

    Ενδεχομένως για τους επενδυτές να προκύπτει το δίλημμα ομόλογα ή μετοχές; Καθώς πέραν της παρουσίας στην ελληνική αγορά των εταιρικών ομολόγων, όπου η εμπορευσιμότητα κινείται σε χαμηλούς ρυθμούς, οι τρείς ναυτιλιακές έχουν εισηγμένες μετοχές στην Wall Street.

    Κατά συνέπεια ο βαθμός του συνεπαγόμενου ρίσκου που μπορούν να αναλάβουν, είναι ένα από τα καθοριστικά κριτήρια των επενδυτών.

    Από το ξεκίνημα της εφετινής χρονιάς και μέχρι τώρα, και οι τρείς μετοχές των ναυτιλιακών εταιρειών καταγράφουν ζημιές.

    Πιο αμυντική συμπεριφορά παρουσιάζει η Capital Product του Βαγγέλη Μαρινάκη. Η μετοχή ξεκίνησε τη χρονιά από τα 16,11 δολάρια και είναι τώρα στα 15,15. Δηλαδή 5,96% χαμηλότερα. Έχοντας όμως διανεμηθεί μερίσματα 0,60 δολαρίων ανά μετοχή, οι απώλειες περιορίζονται στο 2,23%.

    Τον περασμένο Μάρτιο ή μετοχή είχε φτάσει στα υψηλά των 19,65 δολαρίων, ενώ τον Ιούλιο βρέθηκε στο χαμηλό των 12,80 δολαρίων. Όλα αυτά για μια ναυτιλιακή πού είχε κέρδη 45,5 εκατ. δολάρια στο πρώτο 6μηνο της εφετινής χρονιάς.

    Το «χαρτί» της Costamare του Κωστή Κωνσταντακόπουλου ξεκίνησε το 2022 από τα 12,65 δολάρια και τώρα είναι στα 9,83. Με τις απώλειες να φτάνουν στο 22,3%. Συνυπολογιζόμενων των μερισμάτων που είναι 0,96 δολάρια ανα μετοχή, οι απώλειες πέφτουν στο 15%. Για μια ναυτιλιακή που το εφετινό 9μηνο είχε κέρδη 337,2 εκατ. δολάρια. Ενώ η μετοχή έχει κινηθεί με υψηλό στα 18,01 δολάρια και χαμηλό στα 8,55 δολάρια, τον περασμένο Οκτώβριο.

    Η μετοχή της Safe Bulkers του Πόλυ Χατζηιωάννου ξεκίνησε τη χρονιά από τα 3,77 και είναι τώρα στα 2,71 δολάρια. Με απώλειες 28,1%. Που μειώνονται στο 24,1% με τα διανεμηθέντα μερίσματα των 0,15 δολαρίων ανά μετοχή. Στο εφετινό εξάμηνο τα κέρδη της ναυτιλιακής έφτασαν στα 81,7 εκατ. δολάρια, ενώ το εύρος διακύμανσης της μετοχής είναι από τα 5,25 έως τα 2,35 δολάρια, όπου βρέθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο.

    Διαβάστε επίσης:

    JPMorgan, Eurobank Equities & Axia Ventures δίνουν «ψήφο εμπιστοσύνης» στις εγχώριες τράπεζες

     



    ΣΧΟΛΙΑ