Ο Τζον Έλκαν έστειλε ένα περιεκτικό μήνυμα μέσω των δικών του μέσων κοινωνικής δικτύωσης προς τους οπαδούς της Juventus: «Η ομάδα, η ιστορία και οι αξίες μας δεν είναι προς πώληση».

Είχε προηγηθεί μία προσφορά ύψους 1,1 δισ. ευρώ από τους ιδρυτές της πλατφόρμας κρυπτονομισμάτων Tether. Η άρνηση από την πλευρά της πιο διάσημης επιχειρηματικής δυναστείας της Ιταλίας ήρθε σε μία περίοδο, που η οικογένεια έχει να αντιμετωπίσει σημαντικές προκλήσεις.

1

Προσωπικές και επιχειρηματικές προκλήσεις

Μόλις πριν μία εβδομάδα, ένας δικαστής στο Τορίνο διέταξε την απαγγελία κατηγοριών εναντίον του Έλκαν για φορολογική απάτη, στο πλαίσιο μιας μακροχρόνιας διαμάχης του με τη μητέρα του Μαργκερίτα Ανιέλι, η οποία διεκδικεί μέρος της περιουσίας της οικογένειας.

Ο πρόεδρος της Stellantis και της Ferrari έχει μπλεχτεί εδώ και αρκετά χρόνια σε μία ατελείωτη δικαστική διαμάχη. Έχει στο πλευρό του τα αδέρφια του κι απέναντί του τη μητέρα του. Και δεν είναι ο μόνος λόγος που ο 49χρονος γόνος έχει λόγους να αισθάνεται ότι βρίσκεται σε μία κατάσταση συνεχών απογοητεύσεων ή όπως ανέφερε ένας στενός του συνεργάτης, μόλις πέρασε μία από τις χειρότερες χρονιές στη ζωή του.

Οι μετοχές της Exor, της ολλανδικής εισηγμένης εταιρείας χαρτοφυλακίου που διευθύνει ο Έλκαν και στην οποία η οικογένεια Ανιέλι κατέχει το 55%, έχουν βουλιάξει 18% από την αρχή του έτους, με την χρηματιστηριακή της αξία να έχει πέσει στα 15,1 δισ. ευρώ.

Οι δύο μεγαλύτερες συμμετοχές της Exor είναι στις αυτοκινητοβιομηχανίες Ferrari και Stellantis. Και οι δύο μετοχές, έχουν ακολουθήσει αντίστροφη πορεία από τις ευρωαγορές, με απώλειες άνω του 20%, καθώς οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν μια σειρά προκλήσεων. Ειδικά στην περίπτωση των αυτοκινητοβιομηχανιών των Ανιέλι, οι επενδυτές ανησυχούν για τα επόμενα σχέδια της οικογένειας και την στρατηγική τους με μάρκες όπως Fiat, Peugeot, Chrysler και Jeep.

Δεν αντιμετωπίζουν, βέβαια, όλες οι συμμετοχές της Exor προκλήσεις. Μία από τις πιο επιτυχημένες είναι η Lingotto, μια επενδυτική εταιρεία που ανήκει εξ ολοκλήρου στον Έλκαν, η οποία ιδρύθηκε το 2023 και έχει αναπτυχθεί ώστε να διαχειρίζεται περιουσιακά στοιχεία αξίας περίπου 10 δισ. δολαρίων.

Στο στόχαστρο των πολιτικών

Στην περίπτωση της Stellantis, ο Έλκαν έχει προσπαθήσει να εξομαλύνει μία σειρά από προβλήματα. Η αιφνίδια αποχώρηση του διευθύνοντος συμβούλου Κάρλος Ταβάρες το 2024 έγινε σε μία περίοδο που η αυτοκινητοβιομηχανία επιχειρούσε μία περίπλοκη μετάβαση, σε μία προσπάθεια να ανταποκριθεί στις νέες ανάγκες και στον αυξανόμενο ανταγωνισμό. Ο Έλκαν έφερε τον Αντόνιο Φιλόζα στη θέση του Ταβάρες, έναν ήπιο χαρακτήρα που κλήθηκε να διαχειριστεί οργισμένους βουλευτές στο κοινοβούλιο, εξαιτίας των σεναρίων για μεγάλες περικοπές σε θέσεις εργασίας.

Παρά τις φιλότιμες προσπάθειες του Φιλόζα, η αυτοκινητοβιομηχανία ακόμα δεν έχει βρει τον βηματισμό της ούτε έχει ανακτήσει ένα χαμένο μερίδιο στην αγορά, με αποτέλεσμα να έχει κλείσει –προσωρινά- εργοστάσια σε Ιταλία και Γαλλία.

Ο Έλκαν έχει βρεθεί στο στόχαστρο και των εθνικιστών της Ιταλίας, οι οποίοι τον κατηγορούν ότι διαλύει την αυτοκινητοβιομηχανία της χώρας, καθώς μεταφέρει μονάδες παραγωγής στο εξωτερικό και το 2019 συγχώνευσε τη Fiat Chrysler Automobiles με την Peugeot σε μια που, σύμφωνα με τους επικριτές, έδωσε το πλεονέκτημα στον γαλλικό όμιλο.

Τα επιχειρηματικά εμπόδια του Έλκαν έχουν συμπέσει με προσωπικές δυσκολίες. Τον Σεπτέμβριο, ο 49χρονος γόνος συμφώνησε να πληρώσει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ και να παράσχει κοινωνική εργασία για να διευθετήσει την υπόθεση φορολογικής απάτης.

Αν και στη συμφωνία δεν υπήρχε ομολογία ενοχής, ο ίδιος δήλωσε τότε ότι ήταν μια ευκαιρία να «κλείσει γρήγορα και οριστικά αυτή η οδυνηρή υπόθεση». Ωστόσο, αυτό το μήνα, ο δικαστής, του οποίου η έγκριση ήταν απαραίτητη για τη διευθέτηση, διέταξε τους εισαγγελείς να τον παραπέμψουν σε δίκη.

Η επικείμενη πώληση του ζημιογόνου ομίλου μέσων ενημέρωσης Gedi της Exor σε έναν ελληνικό όμιλο διέρρευσε στον Τύπο, προκαλώντας οργή στην Ιταλία και οδηγώντας σε απεργίες στην La Stampa με έδρα το Τορίνο και στην αριστερή La Repubblica, κορυφαίες ιταλικές εφημερίδες που ανήκουν στην Gedi.

Η συντακτική ομάδα της La Repubblica δήλωσε αυτή την εβδομάδα ότι ήταν απογοητευτικό να βλέπει ότι ενώ η «ιστορία και οι αξίες» της Juventus δεν ήταν προς πώληση, αυτές των ιταλικών εφημερίδων ήταν.

Η La Stampa εξαγοράστηκε από τους Agnellis τη δεκαετία του 1920 και έγινε σύμβολο της επιρροής της οικογένειας στην Ιταλία.

Η La Repubblica αποκτήθηκε ως μέρος της συμφωνίας Gedi το 2020, όταν ο Elkann δήλωσε ότι η Exor «δεσμεύεται σε ένα αυστηρό επιχειρηματικό σχέδιο» και ότι θα χρησιμοποιήσει την εμπειρία της στον τομέα των μέσων ενημέρωσης «για να επιταχύνει τον απαραίτητο τεχνολογικό και δομικό μετασχηματισμό» στις εκδόσεις.

Με τον ψηφιακό μετασχηματισμό να βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη και την εγχώρια επιρροή της La Stampa να επιβαρύνει τις πωλήσεις του ομίλου, η Gedi δεν κατάφερε να επιστρέψει στην κερδοφορία στα πέντε χρόνια που έχουν περάσει από τη συμφωνία.

Με την πάροδο των ετών, η Exor έχει πουλήσει κι άλλες επιχειρήσεις, όπως τον ταξιδιωτικό πρακτορείο Alpitour, την ασφαλιστική εταιρεία PartnerRe και τον όμιλο υπηρεσιών ακινήτων Cushman & Wakefield.

Ωστόσο, ορισμένες επιχειρήσεις έχουν ειδικό συμβολικό βάρος σε σχέση με άλλες.

Σχολιάζοντας την είδηση της πώλησης του ομίλου μέσων ενημέρωσης, η Ιταλίδα πρωθυπουργός Τζόρτζια Μελόνι κατηγόρησε τους αριστερούς προκατόχους της στην κυβέρνηση ότι δεν έκαναν τίποτα κατά τη διάρκεια της θητείας τους για να εμποδίσουν τον Έλκαν να πουλήσει τα «κοσμήματα της χώρας» σε ξένους.

Η εκστρατεία γοητείας του Έλκαν την άνοιξη δεν κατάφερε να αλλάξει την εθνικιστική ρητορική στη Ρώμη, σύμφωνα με Ιταλό αξιωματούχο.

«Το ειρωνικό είναι ότι έχει κατηγορηθεί ότι κατέχει έναν όμιλο μέσων ενημέρωσης ακριβώς για να ελέγχει τη δημόσια γνώμη, όμως δεν έχει ελέγξει σχεδόν τίποτα και πλέον έχει εναντίον του τις εξουσίες της χώρας, συμπεριλαμβανομένης της δικαιοσύνης και της τέταρτης εξουσίας (των μέσων ενημέρωσης)», δήλωσε ένας δημοσιογράφος.

Η απόπειρα αναβίωσης μιας αυτοκρατορίας

Ενώ ο παππούς του, Τζιάνι Ανιέλι, ηγήθηκε του ακμάζοντος ομίλου Fiat για μισό αιώνα, καθώς η ιταλική οικονομία βρισκόταν σε άνθηση και η κυβέρνηση επιδοτούσε σε μεγάλο βαθμό τις βιομηχανίες της, ο Έλκαν ανέλαβε τα ηνία της οικογενειακής αυτοκρατορίας το 2004, όταν αυτή βρισκόταν σε απότομη πτώση. Η συγχώνευση με τη γαλλική PSA το 2019 ακολούθησε τη συνεργασία με την Chrysler Automobiles μια δεκαετία νωρίτερα.

Όταν ο Έλκαν ανέλαβε, «η επιβίωση της επιχείρησης ήταν αμφίβολη και κανείς δεν θα στοιχημάτιζε ότι θα κατάφερνε να αναδιαρθρώσει τις επιχειρήσεις», δήλωσε ένα άτομο που έχει εργαστεί σε εταιρεία που ανήκει στην οικογένεια. «Είναι μια ιστορία επιβίωσης, είναι ένας επιζών, και ουσιαστικά επέζησε αναζητώντας κλίμακα εκτός της πατρίδας του».

Τα κέρδη της Ferrari, που ξεπερνούν τα κέρδη του κλάδου, την καθιστούν το πιο λαμπρό asset του Έλκαν. Ωστόσο, οι επενδυτές ανησυχούν για το αν η μάρκα, η οποία πρόκειται να λανσάρει το πρώτο της ηλεκτρικό σπορ αυτοκίνητο το επόμενο έτος, θα συνεχίσει να αποφέρει εξαιρετικά κέρδη και αύξηση των εσόδων.

Και η χρονιά της αυτοκινητοβιομηχανίας δεν ήταν καθόλου λαμπρή στις πίστες. Με επικεφαλής τον Γάλλο μηχανικό Fred Vasseur, η Ferrari είναι η μόνη ομάδα της Φόρμουλα 1 που έχει συμμετάσχει σε κάθε σεζόν από την έναρξη του διαγωνισμού το 1950, κατακτώντας το ρεκόρ των 16 τίτλων κατασκευαστών και 15 τίτλων οδηγών. Όλα αυτά μέχρι το 2008.

Αν και η άφιξη του επτά φορές πρωταθλητή Λουίς Χάμιλτον αυτή τη σεζόν γέννησε ελπίδες ότι η ομάδα θα μπορούσε να διεκδικήσει τον τίτλο μετά τη δεύτερη θέση που κατέκτησε πέρυσι, τελικά κατέληξε στην τέταρτη θέση, το χειρότερο αποτέλεσμα της από το 2020.

Οι εντάσεις έγιναν όλο και πιο εμφανείς καθώς προχωρούσε η σεζόν. Ο Χάμιλτον δήλωσε ότι η πρώτη του σεζόν στη Ferrari ήταν «εφιάλτης» μετά την αποτυχία του να τερματίσει στο Grand Prix του Σάο Πάολο τον Νοέμβριο. Ο άλλος οδηγός της ομάδας, ο Σαρλ Λεκλέρ, δήλωσε τον περασμένο μήνα ότι το υπόλοιπο της σεζόν θα είναι «γεμάτο προκλήσεις».

Σε μια σπάνια παρέμβαση, ο Έλκαν απάντησε ότι οι οδηγοί «πρέπει να επικεντρωθούν περισσότερο και να μιλάνε λιγότερο».

Άτομα από το περιβάλλον του Έλκαν λένε ότι αυτό ήταν ένα παράδειγμα του πώς ο 49χρονος γόνος παρεμβαίνει όπου χρειαστεί και αναλαμβάνει δράση, όπως στην περίπτωση της Juventus.

Στο βίντεο που δημοσιεύτηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης το περασμένο Σαββατοκύριακο, ο Έλκαν δήλωσε ότι η σχέση του με την ποδοσφαιρική ομάδα ήταν «μια ιστορία αγάπης» και υποσχέθηκε να χτίσει ένα «νικηφόρο μέλλον» για τον σύλλογο, παρά τις πρόσφατες δυσκολίες του. Η Juventus δεν έχει κερδίσει το πρωτάθλημα της Serie A, την κορυφαία κατηγορία της Ιταλίας, από το 2020.

Ενώ ο σύλλογος έχει χάσει σχεδόν 1 δισ. ευρώ από το οικονομικό έτος 2017-18, ο Έλκαν  είναι έτοιμος να παλέψει «με νύχια και με δόντια» για να υπερασπιστεί την ιδιοκτησία της Exor στη Juventus, λένε οι άνθρωποι.

«Μερικές μάχες αξίζει να δοθούν, άλλες όχι, επειδή απλά δεν έχουν επιχειρηματικό νόημα», είπε ένα άτομο. «Ο στόχος το 2026 θα είναι να βρεθούν οι λύσεις».

Διαβάστε επίσης:

Μπέσεντ: Υπάρχει περιθώριο μελλοντικής αναθεώρησης για τον στόχο πληθωρισμού 2% της Fed

Χαλκός: Ιστορικό ράλι και νέο ρεκόρ πάνω από τα 12.000 δολάρια – Οι εκτιμήσεις των αναλυτών

Ασθενεί το δολάριο: Η χειρότερη πτώση από το 2017 – Η αγορά options βλέπει νέες απώλειες


© The Financial Times Limited 2024. All Rights Reserved. Not to be redistributed, copied or modified in any way.
mononews.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation.