Ποιος μπορεί να φανταστεί πως ο τρόπος με τον οποίο έχουμε σήμερα πρόσβαση σε χρήματα, οποιαδήποτε στιγμή, όπου κι αν βρισκόμαστε, οφείλεται σε καινοτομίες της δεκαετίας του 1960 και του 1970; Τότε ήταν που πρωτοεμφανίστηκαν τα Αυτόματα Ταμειακά Μηχανήματα (ΑΤΜ) και οι χρεωστικές κάρτες (τότε κάρτες ανάληψης μετρητών – cashcards), που έφεραν επανάσταση στον τραπεζικό τομέα, μειώνοντας την εξάρτηση από τα ταμεία και ανοίγοντας τον δρόμο για το σύγχρονο ηλεκτρονικό τραπεζικό σύστημα.
Με αφορμή τη συμπλήρωση ενός αιώνα αδιάλειπτης παρουσίας της Alpha Bank στο Χρηματιστήριο Αθηνών, ορόσημο που την αναδεικνύει ως τη μακροβιότερη ιδιωτική Τράπεζα στην ελληνική κεφαλαιαγορά, καταγράφουμε μερικές από τις πιο σημαντικές καινοτομίες που χαρακτηρίζουν την πορεία της Τράπεζας και τις πρωτοβουλίες της για τη διαρκή δημιουργία αξίας για τους πελάτες, την οικονομία, τους μετόχους της και την κοινωνία.
Το πρώτο ευρέως αναγνωρισμένο ΑΤΜ εφευρέθηκε από τον σκωτσέζο μηχανικό John Shepherd-Barron και εγκαταστάθηκε στις 27 Ιουνίου 1967 στο Λονδίνο, προσφέροντας για πρώτη φορά πρόσβαση σε μετρητά και πέραν των κανονικών ωρών λειτουργίας των τραπεζών – μια επαναστατική διευκόλυνση για την εποχή. Μια επαναστατική διευκόλυνση που έφερε στην Ελλάδα πρώτη η Alpha Bank το 1981, πρωτοπόρος στην εισαγωγή και χρήση μηχανολογικού εξοπλισμού.

Η Alpha Bank ήταν επίσης εκείνη που καθιέρωσε το Alphaphone, την πρώτη εφαρμογή home banking στην Ελλάδα, αλλά και το Alphalink, το πρώτο σύστημα πληρωμών και αυτόματης έγκρισης συναλλαγών καρτών. Είναι ενδεικτικό ότι η συλλογή μηχανολογικού εξοπλισμού της Τράπεζας Πίστεως, ένας σημαντικός σταθμός στην ιστορία της Alpha Bank, περιλαμβάνει μηχανήματα από το 1960 έως το 1990.
Μια μακρόχρονη πορεία τεχνολογικής εξέλιξης
Από τη δεκαετία του 1960 και μετά, η Τράπεζα Πίστεως άρχισε να καταβάλλει συστηματικές προσπάθειες για να εκσυγχρονίσει τον εξοπλισμό της. Αρχικά, αξιοποίησε τη μηχανική, ύστερα την αναλογική και, πλέον, την ψηφιακή τεχνολογία.
Αργότερα η τράπεζα επεδίωξε τη μηχανογραφική διεκπεραίωση όλων των εργασιών της, τόσο στα κεντρικά καταστήματα όσο και στα καταστήματα της περιφέρειας. Ταυτόχρονα, εισήγαγε τον θεσμό teller, ώστε ο πελάτης να έρχεται σε επαφή με έναν μόνο υπάλληλο του καταστήματος, παραπέμποντας σε μεταγενέστερο χρόνο όσες ενέργειες του καταστήματος δεν προϋπέθεταν συμμετοχή του πελάτη.
Τεχνολογικές συνεργασίες και αυτονομία
Για την τεχνολογική υποστήριξη των εργασιών της, η Τράπεζα Πίστεως συνεργάστηκε με την εταιρεία Time Sharing Hellas SA. Η συγκεκριμένη εταιρεία εκπροσωπούσε στην Ελλάδα τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές General Electric και Honeywell-Bull.
Ωστόσο, από το 1975, η τράπεζα προχώρησε στη δημιουργία δικού της μηχανογραφικού κέντρου. Στεγάστηκε στο πολυώροφο κτίριο της Λεωφόρου Αθηνών 105, το οποίο κατασκευάστηκε ειδικά για αυτόν τον σκοπό.

Το πρώτο σύστημα ηλεκτρονικού υπολογιστή (mainframe) που επέλεξε να εγκαταστήσει η τράπεζα ήταν ένα Univac 90/30.
Μεταφορά των εργασιών online
Από το 1978 η τράπεζα εξοπλίστηκε με την απαραίτητη τεχνολογική υποδομή για να συνδεθεί με τα διεθνή δίκτυα SWIFT (Society for Worldwide Interbank Financial Telecomunication) και Reuter.

Το 1981 εγκατέστησε έναν νέο κεντρικό υπολογιστή. Έτσι, μπόρεσε να προχωρήσει στις πρώτες online εφαρμογές. Επιπλέον εισήγαγε πρώτη στην Ελλάδα τις αυτόματες ταμειολογιστικές μηχανές (ATM) και τις κάρτες ανάληψης μετρητών (cashcards).

Έναν χρόνο αργότερα όλο το δίκτυο των καταστημάτων της Τράπεζας Πίστεως ήταν πλέον συνδεδεμένο online και σε πραγματικό χρόνο για τις εφαρμογές του ταμιευτηρίου. Η διάδοση της cashcard γνώρισε εντυπωσιακές επιδόσεις, παράλληλα με την ανάπτυξη του δικτύου των ATM.

Το 1983 οι λογαριασμοί όψεως και οι τρεχούμενοι λογαριασμοί καταθέσεων εντάχθηκαν και αυτοί στο τηλεπικοινωνιακό δίκτυο της τράπεζας (Creditnet). Το δίκτυο ολοκληρώθηκε το 1985 και παρείχε σε κάθε κατάστημα τη δυνατότητα να λειτουργεί online και σε πραγματικό χρόνο όλο το 24ωρο.

Το 1990, μετά από μια νέα τεχνολογική αναβάθμιση των συστημάτων της τράπεζας, ήρθε και το Alphaphone, η πρώτη εφαρμογή home banking στην Ελλάδα. Η συγκεκριμένη υπηρεσία εξασφάλιζε στους δικαιούχους τραπεζική εξυπηρέτηση μέσω τηλεφώνου.

Την ίδια χρονιά η τράπεζα εγκαινίασε επίσης το Alphalink, το πρώτο σύστημα πληρωμών και αυτόματης έγκρισης συναλλαγών καρτών μέσα από συσκευές της τράπεζας.
Το 1992 ολοκληρώθηκε το σύστημα παροχής ηλεκτρονικών υπηρεσιών στους πελάτες με τη δημιουργία του Alphaline. Ήταν το πρώτο σύστημα εξυπηρέτησης πελατών μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή.
Νέο λογιστικό σχέδιο
Με τις δυνατότητες που προσέφερε η πληροφορική, η τράπεζα επιχείρησε την εισαγωγή του νέου λογιστικού σχεδίου το 1992.
Με το νέο σύστημα, πολλές εφαρμογές που μέχρι τότε γίνονταν με το χέρι ή μερικώς με μηχανογράφηση εντάχθηκαν πλέον στο πληροφορικό σύστημα της τράπεζας. Ταυτόχρονα, οι online συναλλαγές άρχισαν να καλύπτουν και θέματα οργάνωσης σε επίπεδο καταστήματος και διαδικασιών γενικότερα.
Προς μία αμιγώς ψηφιακή τράπεζα
Πλέον προτεραιότητα για την τράπεζα αποτελεί ο ψηφιακός μετασχηματισμός της που βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη. Η ψηφιοποίηση (digital transformation) αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα για την Alpha Bank τα τελευταία χρόνια. Ήδη έχει ψηφιοποιήσει τις καθημερινές συναλλαγές και εργασίες, σε ποσοστό άνω του 90% και έχει στόχο να φτάσουμε το 100%.
Παράλληλα, η τράπεζα έχει εκμεταλλευτεί στο έπακρο την Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ) προκειμένου οι συναλλαγές των Πελατών να γίνονται κατά 98% εκτός καταστημάτων, ενώ το ποσοστό πωλήσεων νέων προϊόντων από ψηφιακά δίκτυα ξεπερνά το30%, πολύ πάνω από τον μέσο όρο του αντίστοιχου δείκτη για τον Ευρωπαϊκό Νότο.
Την ίδια στιγμή, καινοτομεί με τον ψηφιακό της βοηθό που βασίζεται σε τεχνολογίες generative AI. Πλέον το chatbot της τράπεζας μειώνει τον φόρτο εργασίας των υπαλλήλων και επιταχύνει τη διαδικασία εξυπηρέτησης, διαχειριζόμενο 5.500 ψηφιακές συνομιλίες την εβδομάδα με 88% επιτυχία επίλυσης αιτημάτων.
Κοιτάζοντας στο μέλλον
Την τελευταία τετραετία, η Alpha Bank έχει ενισχύσει ουσιαστικά την κεφαλαιακή της θέση και υλοποιεί ένα ολοκληρωμένο στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης στην Ελλάδα και το εξωτερικό, αξιοποιώντας τη στρατηγική της σχέση με τη UniCredit, ενώ επενδύει συστηματικά στον ψηφιακό μετασχηματισμό και τη διαμόρφωση νέων σύγχρονων προϊόντων και υπηρεσιών προς ιδιώτες και επιχειρήσεις.
Με αφετηρία έναν αιώνα χρηματιστηριακής ιστορίας, η Alpha Bank εισέρχεται στη νέα εποχή, με στόχο τη διατηρήσιμη κερδοφορία, την εμπέδωση της εμπιστοσύνης των αγορών και τη στήριξη της ελληνικής επιχειρηματικότητας, σε ένα ολοένα πιο ανταγωνιστικό ευρωπαϊκό περιβάλλον. Όπως δηλώνει ο CEO του Ομίλου Alpha Bank, Βασίλης Ψάλτης, «Με ισχυρές βάσεις, με ευρωπαϊκό προσανατολισμό και με πίστη στις δυνατότητες της ελληνικής οικονομίας, περνάμε στη νέα μας εκατονταετία, έτοιμοι να συμβάλουμε ενεργά στη διαμόρφωση του επόμενου κεφαλαίου ανάπτυξης, στηρίζοντας την πρόοδο στη ζωή και την επιχειρηματικότητα για ένα καλύτερο αύριο».