ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η εγκατάλειψη των σχεδίων μετάβασης στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στις ΗΠΑ και την Ευρώπη έχει δώσει στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες την ευκαιρία να εδραιώσουν την κυριαρχία τους στον αγώνα της ηλεκτροκίνησης, σύμφωνα με αναλυτές.
Σε δύο πλήγματα για τις προοπτικές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έκανε πίσω ουσιαστικά την Τρίτη όσον αφορά στην απαγόρευση των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2035.
Μια μέρα νωρίτερα, η Ford Motor Co. ανακοίνωσε ότι θα θα εγγράψει ζημιές ύψους 19,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων που συνδέονται με την απόσυρση της στρατηγικής της για τα ηλεκτρικά οχήματα.
Αυτό δημιουργεί ένα κενό που μπορούν να καλύψουν οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες έχουν ενισχύσει τη θέση τους ως οι κορυφαίοι παραγωγοί EV την τελευταία δεκαετία, με εταιρείες όπως η BYD Co. και η Xiaomi Corp. να σημειώνουν ταχεία πρόοδο στην τεχνολογία καμπίνας, στα προηγμένα συστήματα υποβοήθησης οδηγού και στην υπερταχεία φόρτιση.
Αντίθετα, η Ford εγκαταλείπει τα σχέδια της για τα ηλεκτρικά φορτηγά F-Series και μετατοπίζει την παραγωγή της προς οχήματα βενζίνης και υβριδικά.
«Γίνεται όλο και πιο σαφές ότι οι ΗΠΑ ή η ΕΕ δεν μπορούν να καλύψουν τη διαφορά», δήλωσε ο Daniel Kollar, επικεφαλής του τομέα Αυτοκινητοβιομηχανίας και Κινητικότητας της συμβουλευτικής εταιρείας Intralink Group.

Οι παραδοσιακοί κατασκευαστές, όπως η Ford, συνειδητοποιούν ότι πρέπει να προσφέρουν ηλεκτρικά οχήματα που να καλύπτουν τις τοπικές ανάγκες, επιαήμανε ο Kollar. Με αυτονομία μόλις 240 μιλίων, το ηλεκτρικό F-150 δεν μπορούσε να μεταφέρει βαριά φορτία σε τόσο μεγάλες αποστάσεις όσο η βενζινοκίνητη έκδοση του «εργάτη» αυτού μοντέλου.
Χρειάζεται να βρουν μια στρατηγική που θα τους επιτρέπει να αξιοποιούν ακόμη την τεχνογνωσία τους στους κινητήρες εσωτερικής καύσης, όπως με τα plug-in υβριδικά ή τα EV με εκτεταμένη αυτονομία, και ταυτόχρονα να αποκρούουν τον ανταγωνισμό από τους Κινέζους κατασκευαστές, οι οποίοι βρίσκονται έτη φωτός μπροστά στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία, πρόσθεσε.
Παρότι η λάμψη της αγοράς EV έχει ατονήσει, το BloombergNEF εξακολουθεί να προβλέπει ότι οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα αυξηθούν κατά 16% το 2026, φτάνοντας τα 25,4 εκατ. οχήματα.
Η Ευρώπη αποτελεί βασική αγορά για τις κινεζικές μάρκες EV που αναζητούν ανάπτυξη και υψηλότερα περιθώρια κέρδους για να αντισταθμίσουν την επιβράδυνση και τον μακροχρόνιο πόλεμο τιμών στην εγχώρια αγορά.
Παρότι η υπαναχώρηση από την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης και η μείωση των κινήτρων για τα EV στην περιοχή θα μπορούσαν να πλήξουν τη ζήτηση, τα κινεζικά αυτοκίνητα εξακολουθούν να έχουν περιθώριο να ανταγωνιστούν, σύμφωνα με τον Yale Zhang, διευθύνοντα σύμβουλο της συμβουλευτικής Automotive Foresight.
«Δεν θα έχει άμεσο αντίκτυπο», είπε ο Zhang. Ακόμη και με τους ευρωπαϊκούς δασμούς, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες «διαθέτουν αρκετά πλεονεκτήματα για να ανταγωνιστούν», πρόσθεσε.
Ένα από τα βασικά αγκάθια για τους οδηγούς που σκέφτονται να στραφούν σε ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι η τιμή — ένας τομέας όπου οι Κινέζοι κατασκευαστές έχουν πλεονέκτημα.
Η BYD λάνσαρε νωρίτερα φέτος στην Ευρώπη το Dolphin Surf, ένα πλήρως ηλεκτρικό hatchback που πωλείται σε τιμή κάτω των 23.000 ευρώ (27.000 δολάρια).
Η υπαναχώρηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής από την απαγόρευση των εκπομπών από την εξάτμιση έως το 2035 δείχνει έλλειψη βούλησης να γίνει το «σωστό αλλά δύσκολο πράγμα», είπε ο Zhang. Αν και φαίνεται να είναι μια θετική κίνηση για τους Ευρωπαίους κατασκευαστές, «αναπόφευκτα θα οδηγήσει σε τεμπελιά και εφησυχασμό».
Η Volkswagen AG θα τερματίσει αυτόν τον μήνα την παραγωγή των ηλεκτρικών hatchback ID.3 στη Δρέσδη. Είναι η πρώτη φορά μετά από 88 χρόνια που η αυτοκινητοβιομηχανία θα παύσει την παραγωγή σε γερμανικό εργοστάσιο συναρμολόγησης.
Βεβαίως, και οι Κινέζοι κατασκευαστές EV αντιμετωπίζουν τις δικές τους προκλήσεις, όπως η επιβράδυνση της ζήτησης στην εγχώρια αγορά, η εντεινόμενη ανταγωνιστικότητα και η αυξημένη ρυθμιστική εποπτεία.
Οι συνολικές πωλήσεις της BYD έχουν μειωθεί για τρεις συνεχόμενους μήνες, ενώ η εταιρεία εξακολουθεί να παράγει ένα plug-in υβριδικό με κινητήρα βενζίνης για κάθε αμιγώς ηλεκτρικό όχημα με μπαταρία. Οι κινεζικές αρχές περιορίζουν επίσης τις υπερβολικές μειώσεις τιμών και ζητούν από τους κατασκευαστές να πληρώνουν ταχύτερα τους προμηθευτές τους, κάτι που θα μπορούσε να επηρεάσει τις πωλήσεις και τις ταμειακές ροές.
Και ενώ τα κινεζικά EV έχουν ουσιαστικά αποκλειστεί από τις ΗΠΑ λόγω των δασμών, σημειώνουν σταθερή διείσδυση σε αγορές από τη Νότια Αμερική έως τη Μέση Ανατολή και τη Νοτιοανατολική Ασία. Η έλλειψη ανταγωνιστικών μοντέλων από Ευρωπαίους και Αμερικανούς κατασκευαστές κινδυνεύει να παραδώσει και αυτές τις αγορές στην Κίνα.
Διαβάστε επίσης:
Παράθυρο για μείωση της προκαταβολής φόρου στις επιχειρήσεις
Το ρολόι ενός θρύλου και μιας ιστορικής ναυμαχίας – Δώρο στον ναύαρχο Νέλσονα σε δημοπρασία
Ο Γκουίντο Γκριμάλντι στο συμβούλιο των Ευρωπαίων Εφοπλιστών
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Πρωτοφανές φιάσκο της κυβέρνησης με τον ΟΠΕΚΕΠΕ: Μηδενικοί λογαριασμοί για τους αγρότες, λόγω… «τεχνικού λάθους»
- Μητσοτάκης σε Τασούλα: Αισιόδοξος ότι σύντομα θα υπάρξει εκτόνωση της κατάστασης με τους αγρότες
- Τάσεις MRB: Πρώτη η ΝΔ με 22,6% – Aκρίβεια και εισοδήματα ορίζουν την ψήφο των πολιτών
- ΟΣΕΘ: Έξι γραμμές σε 24ωρη λειτουργία μέσα στις γιορτές