Την ανάγκη εφαρμογής και υλοποίησης περισσότερων μέτρων για την οδική ασφάλεια, με στόχο την αποτροπή ατυχημάτων από την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ανέδειξε η ημερίδα «Συσκευές ανίχνευσης αλκοόλ με σύστημα ακινητοποίησης οχήματος για την καταπολέμηση της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ στην Ελλάδα», που διοργάνωσε χθες, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC) σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» στα αμαξοστάσια της ΟΣΥ.

Η ημερίδα άνοιξε τον διάλογο σχετικά με το επίπεδο οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα και τις προοπτικές μείωσης των τροχαίων ατυχημάτων με αιτία την επήρεια αλκοόλ, δίνοντας έμφαση στην πρόληψη. Στην εκδήλωση συμμετείχαν φορείς από την Ελλάδα και το εξωτερικό και παρουσιάστηκε η συσκευή ανίχνευσης αλκοόλ με σύστημα ακινητοποίησης οχήματος, το Alcolock (Alcohol Interlock), μία πρακτική που είναι διαδεδομένη στο εξωτερικό, ενώ στην Ελλάδα είναι εγκατεστημένη ήδη στα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία τελευταίας τεχνολογίας της ΟΣΥ.

1

Κατά τη διάρκεια της τοποθέτησής του, ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, ανέφερε την πολιτική που ακολουθεί το υπουργείο και συνεπώς η κυβέρνηση για τη μείωση των τροχαίων με την εφαρμογή του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, τη διεύρυνση του ωραρίου στα ΜΜΜ κάθε Σάββατο, τη βελτίωση των υποδομών και οδικού δικτύου, δράσεις οδικής παιδείας και το Alcolock.

@ran.papadopoulouΟμιλία του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών Κωνσταντίνου Κυρανάκη στην ημερίδα του ETSC σε συνεργασία με το ΙΟΑΣ, 3/11/2025, Αμαξοστάσια ΟΣΥ♬ πρωτότυπος ήχος – Rania Papadopoulou

Τι είναι το Alcohol Interlock

alcolock

Το alcolock είναι μια μικρή συσκευή που συνδέεται με τη μίζα του αυτοκινήτου. Για να μπορέσει ο οδηγός να ξεκινήσει, πρώτα θα πρέπει να φυσήξει στο alcolock. Ο κινητήρας θα ξεκινήσει μόνο αν η ποσότητα αλκοόλ που έχει καταναλώσει ο οδηγός είναι μηδενική ή στο επιτρεπτό όριο. Παράλληλα, το alcolock καταγράφει πόσες φορές έχει αναπνεύσει ο οδηγός, το επίπεδο αλκοόλ, την ημερομηνία και την ώρα που χρησιμοποίησε το σύστημα.

Το σύστημα αυτό χρησιμοποιείται όχι μόνο από παραβάτες, αλλά και σε προληπτική βάση από οδηγούς ταξί, οδηγούς φορτηγών, σχολικών λεωφορείων κ.ο.κ. Επιπλέον, η εθελοντική συμμετοχή σε ένα πρόγραμμα αλκοτέστ αποτελεί εναλλακτική λύση και για όσους οδηγούς έχουν βρεθεί υπό την επήρεια αλκοόλ για να αποφύγουν την ανάκληση της άδειάς τους.

Το εν λόγω σύστημα είναι ιδιαίτερα διαδομένο σε χώρες του εξωτερικού, όπως η Σουηδία, το Βέλγιο και τη Νορβηγία. Ωστόσο, σε όλες τις χώρες δεν υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο που να ενισχύει τη χρήση του. Επίσης, ένα μειονέκτημα είναι και το υψηλό κόστος αγοράς του. Για παράδειγμα, η χρήση της συσκευής για έναν χρόνο στο Βέλγιο φτάνει τις 3.500€ ενώ για τρία χρόνια τις 6.000€.

Το Alcolock στα νέα λεωφορεία της ΟΣΥ

Αν και συνήθως στην Ελλάδα οι νέες εξελίξεις αργούν να φτάσουν, το σύστημα του Alcohol Interlock είναι εγκατεστημένο ήδη σε ένα μεγάλο μέρος του στόλου των νέων ηλεκτρικών λεωφορείων της ΟΣΥ, η ανανέωση του οποίου αγγίζει το 70%.

«Πρέπει να περάσουμε μία νέα κουλτούρα, κυρίως όσον αφορά στις νέες γενιές που έρχονται, για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να συμπεριφέρονται στον δρόμο. Σαν ΟΣΥ έχουμε κάνει ένα μεγάλο βήμα στην προσπάθεια αυτή. Ανανεώσαμε και ανανεώνουμε τον στόλο μας με ολοκαίνουρια οχήματα, τα οποία δεν έχουν μόνο  εγκατεστημένη μία σειρά συστημάτων που κάνουν τα οχήματα ασφαλέστερα. Στην ουσία αλλάξαμε μία τεχνολογία και με αυτό προσπαθούμε να αλλάξουμε και τον τρόπο σκέψης που υπάρχει στην οδική λογική και συμπεριφορά», ανέφερε ο Στέφανος Αγιάσογλου Διευθύνων Σύμβουλος της ΟΣΥ, υπογραμμίζοντας ότι η ασφάλεια εργαζομένων και πολιτών είναι προτεραιότητα της εταιρείας. 

Ο κ. Αγιάσογλου πρόσθεσε ότι στα περισσότερα λεωφορεία υπάρχει ήδη το σύστημα και στα υπόλοιπα καινούρια λεωφορεία που δεν υπάρχει ακόμα, υπάρχει η υποδομή για να εγκατασταθεί, ενώ ήδη έχουν γίνει ενέργειες από την ΟΣΥ και οι κατάλληλες παραγγελίες για τους διαγωνισμούς που έρχονται, ώστε μέχρι το 2027 που θα επέλθει το 100% της ανανέωσης του στόλου, όλα τα λεωφορεία να έχουν το Alcolock.

Στο παρακάτω βίντεο, ο Sergey Krasaev, Manager Product Management στην Alcohol Countermeasure Systems, προχώρησε σε επίδειξη της εφαρμογής σε λεωφορεία της ΟΣΥ.

@ran.papadopoulouΕπίδειξη του Alcohol Interlock από τον Sergey Krasaev, Manager, Product Management στην Alcohol Countermeasure Systems, σε λεωφορείο της ΟΣΥ♬ πρωτότυπος ήχος – Rania Papadopoulou

Επίσης, ο κ. Αγιάσογλου δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στο σημαντικό κεφάλαιο της εκπαίδευσης των οδηγών σε θέματα συμπεριφοράς προς τον πολίτη, τεχνικά ζητήματα που αφορούν κυρίως τις νέες τεχνολογίες, αλλά και στην οδική συμπεριφορά, με αφορμή τις πρόσφατες προσλήψεις οδηγών, ενώ τόνισε και το γεγονός της 24ωρης λειτουργίας γραμμών.

«Με την ευκαιρία της πρωτοβουλίας του αναπληρωτή υπουργού κ. Κωνσταντίνου Κυρανάκη να λειτουργεί η ΟΣΥ, το μετρό και το Τραμ για να βοηθήσει κυρίως τα νέα παιδιά να μπορούν και να διασκεδάζουν και να επιστρέφουν στο σπίτι τους με ασφάλεια, κάναμε τη λειτουργία μας το Σάββατο 24ωρη και διπλασιάσαμε τις γραμμές που εκτελούσαμε το 24ωρο. Στόχος μας, κάτι που έχουμε ήδη σχεδιάσει, όταν μας δοθεί το πράσινο φως και μπορέσουμε να το συνδυάσουμε και με το μετρό, η 24η λειτουργία να εφαρμοστεί και Παρασκευή και Σάββατο. Αυτό βέβαια, στην ΟΣΥ θα μπορούσαμε να το συνεχίσουμε και κατά τη διάρκεια όλης της εβδομάδας, δεδομένου ότι πάνω από 15 γραμμές μας λειτουργούν ούτως ή άλλως όλο το 24ωρο. Εμείς στην ΟΣΥ, είμαστε δίπλα στις πρωτοβουλίες της ΕΕ και του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας ”Πάνος Μυλωνάς”».

Μειώθηκαν τα τροχαία το πρώτο δεκάμηνο του 2025

Με βάση τα στοιχεία που παρουσίασε ο Διευθυντής της Διεύθυνσης Τροχαίας, Ταξίαρχος Σωτήρης Καλταμπάνης το πρώτο δεκάμηνο του 2025 παρατηρείται ύφεση στα τροχαία ατυχήματα, σε σχέση με το 2023 και το 2024, γεγονός που έχει κάνει και με την εφαρμογή του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

Τροχαία ατυχήματα, στατιστικά στοιχεία
Πηγή: Ελληνική Αστυνομία

Ειδικότερα, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025 τα τροχαία ατυχήματα υπό την επήρεια αλκοόλ έφτασαν στο 11,2% σε σχέση με το 12,4% που ήταν το πρώτο εξάμηνο του 2023.

Σύμφωνα με τον κ. Καλταμπάνη, ο επιχειρησιακός σχεδιασμός της Τροχαίας βασίζεται σε τρεις πυλώνες:

  1. την πρόληψη μέσω της εμφανούς αστυνομικής παρουσίας σε σημεία και ώρες αιχμής και την υλοποίησης ενημερωτικών δράσεων σε συνεργασία με το ΙΟΑΣ,
  2. την καταστολή με στοχευμένους και αιφνιδιαστικούς ελέγχους (αλκοτέστ), την αξιοποίηση στατιστικών δεδομένων για τον εντοπισμό “hotspots” και την πρακτική καθολικού ελέγχου όλων των οχημάτων και
  3. τη συνεργασία με τις Δικαστικές Αρχές, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και φορείς και υπηρεσίες, που εμπλέκονται στην Οδική Ασφάλεια.

Ακολούθως, ο κ. Καλταμπάνης εξήγησε ότι ο εκσυγχρονισμός και η υιοθέτηση καινοτόμων εργαλείων συμβάλλουν στο έργο της Ελληνικής Αστυνομίας και όσον αφορά στα Alcohol Interlocks -που τα χαρακτήρισε και ως πρόκληση- είπε ότι είναι ένα Εργαλείο Πρόληψης Υποτροπής σε οδηγούς που έχουν παραβεί τον νόμο, βοηθούν στη διασφάλιση της συμμόρφωσης στον νέο ΚΟΚ, καθώς ο παραβάτης δεν οδηγεί ξανά υπό την επήρεια αλκοόλ, κάτι που οι παραδοσιακές ποινές όπως η αφαίρεση άδειας δεν εξασφαλίζουν πλήρως, αλλά και στην αποσυμφόρηση των ελέγχων, επιτρέποντας την εστίαση των δυνάμεων της ΕΛ.ΑΣ. σε άλλες επικίνδυνες παραβάσεις.

Ωστόσο, ο Ταξίαρχος τόνισε ότι όλα αυτά προϋποθέτουν την ύπαρξη σαφούς και ολοκληρωμένου νομοθετικού πλαισίου, τον ορισμό διαδικασιών για πιστοποίηση και εγκατάσταση των alcohol interlocks και την αποτελεσματική συνεργασία με τα αρμόδια Υπουργεία για ομαλή υλοποίηση.

Συνεπώς, η ύπαρξη νομοθετικού πλαισίου σε συνδυασμό με τη συνεργασία των αρμόδιων φορέων και τη χρήση του αλκοολόμετρο μπορούν να παίξουν ακόμα πιο καθοριστικό ρόλο στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.

Διαβάστε επίσης:

Αγιάσογλου (ΟΣΥ): Στα σκαριά η λύση της έλλειψης οδηγών – Πώς θα αυξηθεί η συχνότητα των δρομολογίων

ΔΑΑ: Ισχυρές επιδόσεις με φόντο την ανάπτυξη των διεθνών αγορών

Κινεζική μάχη για τα 50 αρθρωτά 18μετρα ηλεκτρικά λεωφορεία του ΟΑΣΘ – Τα «παρατράγουδα» του διαγωνισμού