O Luca de Meo ανέλαβε τα ινία της Kering την ίδια εβδομάδα που πέθανε ο Armani και αποχώρησε η Anna Wintour από το αμερικανικό Vogue, μόλις λίγες εβδομάδες πριν από μια σεζόν με ιστορικές πρεμιέρες σχεδιαστών. Η «μεγάλη αναγέννηση» του κλάδου της μόδας ήταν ήδη σε πλήρη εξέλιξη.

Η δυναμική εκκίνηση του Luca de Meo

Ο νέος διευθύνων σύμβουλος της Kering, Luca de Meo, ένα μήνα μετά την ανάληψη της ηγεσίας του προβληματικού ομίλου πολυτελείας, στον οποίο ανήκει η Gucci, κάλεσε σε σύσκεψη 300 διευθυντικά στελέχη και ανακοίνωσε τις πιθανές οδούς ανάπτυξης της εταιρείας.

1

Ο De Meo γνωρίζει τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο γαλλικός όμιλος, αν και πέρασε μια εικοσαετία στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Στόχος του είναι η αναζωογόνηση της επιχείρησης χωρίς περικοπές θέσεων εργασίας και έχει δηλώσει επανειλημμένα ότι το χρέος και τα έξοδα πρέπει να μειωθούν.

Αν και αναμένεται να παρουσιάσει το στρατηγικό του όραμα την επόμενη άνοιξη, ήδη οι κινήσεις του υποδηλώνουν την πορεία που θα ακολουθήσει. Ο νεοδιορισμένος CEO δεν διακατέχεται από τις συναισθηματικές ευαισθησίες των συναδέλφων του, που έχουν πολυετή εμπειρία στον κλάδο της μόδας, και διαθέτει την απαιτούμενη ρεαλιστική και κυνική προσέγγιση που απαιτείται σε περιπτώσεις χρηματοοικονομικής αναδιάρθρωσης.

Αυτό φάνηκε από το ότι από τη στιγμή της ανάληψης των καθηκόντων του, ο De Meo έχει επισκεφθεί καταστήματα και εργοστάσια παραγωγής και έχει συναντηθεί με τις επιχειρηματικές και δημιουργικές ομάδες της Kering. Ήταν επίσης παρών στην παρουσίαση της ταινίας της Gucci στο Μιλάνο και κάθισε για πρώτη φορά στη ζωή του στην πρώτη σειρά στις επιδείξεις των Yves Saint Laurent και Balenciaga κατά τη διάρκεια της εβδομάδας μόδας του Παρισιού, τον Σεπτέμβριο που μας πέρασε.

Από τη Renault στην Gucci και η συμφωνία με τη L’Oréal

Ο διάσημος Ιταλός διευθύνων σύμβουλος από την αυτοκινητοβιομηχανία, γνωστός για την ανάπτυξη της Renault και της Fiat, αρχικά δεν ανέφερε τα σχέδιά του για τη μοίρα του τμήματος καλλυντικών της Kering ούτε και τις προθέσεις του για την ολοκλήρωση της εξαγοράς της Valentino, που ακόμη εκκρεμεί μετά την απόκτηση του 30% των μετοχών από τη Mayhoola το 2023. Ο όμιλος έχει την επιλογή να ολοκληρώσει την εξαγορά της ιταλικής μάρκας έως το 2028.

Ένα μήνα μετά, ο CEO ηγήθηκε της σύμπραξης με τη L’Oréal καθώς αδιαμφισβήτητα κατάλαβε τη χρηματοοικονομική αιμορραγία που επιφέρει το τμήμα στον όμιλο. Η κίνηση της πώλησης ήταν ένα πικρό αλλά απαραίτητο φάρμακο για την εξυγίανση του ομίλου, όμως με έξυπνη εκτέλεση, καθώς η Kering δεν χάνει ολοκληρωτικά αυτό το τμήμα της, αλλά το αναθέτει στη θερμοκοιτίδα της L’Oréal.

Οι προκλήσεις της Kering για τον De Meo

Η Kering βρίσκεται υπό πίεση να επιτύχει την ανατροπή, καθώς τα λειτουργικά κέρδη της έχουν μειωθεί κατά περισσότερο από 50% σε δύο χρόνια. Κατά την ίδια περίοδο, το χρέος της αυξήθηκε σε πάνω από 10 δισεκατομμύρια ευρώ. Ωστόσο, το πάτημα του κουμπιού επαναφοράς στην ιστορία της Kering έχει ήδη κάνει θαύματα. Οι μετοχές έχουν αυξηθεί κατά 24% από τη στιγμή της υποψηφιότητας του De Meo για τον ρόλο του CEO. Το ίδιο συνέβη και με την τιμή της μετοχής της Renault, που σχεδόν διπλασιάστηκε, από τη στιγμή της ανάληψης της ηγεσίας από τον De Meo τον Ιούλιο του 2020. Το όνομά του φαίνεται να είναι συνώνυμο της ανόδου.

Οι επενδυτές τότε, χρειάζονταν μια ξεκάθαρη κατεύθυνση και ένα φιλόδοξο επιχειρηματικό όραμα. Η επιλογή του Pinault να διορίσει τον De Meo μπορεί να αποτέλεσε έκπληξη, αλλά ήταν ένα τολμηρό στοίχημα. Ο De Meo «είναι στρατηγικός και κατανοεί τις μάρκες», δήλωσε ο Pinault. «Είναι γνωστός για την ικανότητά του να ενώνει ομάδες και να προωθεί την αλλαγή», πρόσθεσε.

Ο Pinault σκεφτόταν αλλαγές στη διοίκηση της Kering, συμπεριλαμβανομένου του διαχωρισμού των ρόλων του προέδρου και του διευθύνοντος συμβούλου από το 2023, και έψαχνε διακριτικά υποψηφίους για τη θέση του CEO. Ωστόσο, μόνο όταν συνάντησε τον De Meo μέσω της εταιρείας προσλήψεων Jouve τους τελευταίους μήνες, ένιωσε ότι είχε βρει το κατάλληλο πρόσωπο.

24 εκατομμύρια και μηδέν περιθώριο λάθους για τον Ιταλό CEO

Ο De Meo ανέλαβε με ισχυρή εντολή των μετόχων, και το πακέτο αποδοχών του, το οποίο περιλαμβάνει μπόνους «καλωσορίσματος» ύψους 24 εκατομμυρίων ευρώ, επιπλέον της σταθερής και μεταβλητής αμοιβής του, δεν του αφήνει πολλά περιθώρια λάθους.

Φαίνεται επίσης ότι ήδη επιβλέπει στενά το προβληματικό παιδί της Gucci, τον Demna, για τον οποίο δήλωσε ότι θα χρειαστεί χρόνο για να παρουσιάσει το πλήρες όραμά του. Το ντεμπούτο του στο Μιλάνο θα είναι «μια παρουσίαση με μια ταινία που θα δείχνει πώς βλέπει και ερμηνεύει τη Gucci», είπε ο De Meo.

Η τελευταία κίνησή του επιβεβαιώνει τις φήμες που ήθελαν την Kering να διερευνά τη δυνατότητα σύσφιξης των σχέσών της με την L’Oréal στο πλαίσιο μιας πολύ μακροπρόθεσμης συμφωνίας. «Η ομορφιά είναι ένας πολύ ενδιαφέρων τομέας στον οποίο μπορούμε να αξιοποιήσουμε τα επιτεύγματα του παρελθόντος, αλλά πρέπει να βρούμε τον σωστό τρόπο να εδραιώσουμε τη θέση μας σε αυτήν την αγορά», δήλωσε.

Το παλιό κρυφό φλερτ του στελέχους με τη μόδα και την πολυτέλεια

Μπορεί να έχει περάσει όλη του την καριέρα στην αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά η αλήθεια είναι, εδώ και καιρό φλερτάρει με τη βιομηχανία πολυτελών προϊόντων. Ο Luca de Meo ήταν μεταξύ της ελίτ των Γάλλων επιχειρηματιών που γιόρτασαν την έναρξη των Ολυμπιακών Αγώνων του 2024 σε πάρτι που διοργάνωσε ο όμιλος πολυτελείας LVMH στο πεντάστερο ξενοδοχείο Cheval Blanc στο Παρίσι τον περασμένο Ιούλιο.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Renault ήπιε σαμπάνιες μαζί τον Bernard Arnault της LVMH και άλλα κορυφαία στελέχη, όπως τον διευθύνοντα σύμβουλο της Louis Vuitton, Pietro Beccari. Ωστόσο, λίγοι περίμεναν ότι μέσα σε έναν χρόνο ο βετεράνος της αυτοκινητοβιομηχανίας θα κατέληγε στην κορυφαία θέση του μακροχρόνιου ανταγωνιστή της LVMH, στην Kering.

Ηγεσία χωρίς συναίσθημα και επίβλεψη του παιδιού της Gucci

Σίγουρα πολλοί αμφιβάλουν τις ικανότητές του λόγω της έλλειψης εμπειρίας του de Meo στην πώληση τσαντών και ψηλοτάκουνων παπουτσιών. Ο τομέας των πολυτελών προϊόντων είναι λίγο διαφορετικός από της αυτοκινητοβιομηχανίας, όμως η Kering δεν στερείται δημιουργικότητας, αλλά δομής και πειθαρχίας.

Η επιβράδυνση της Kering ακολουθεί αρκετά χρόνια ισχυρής ανάπτυξης. Τα έσοδα αυξήθηκαν κατά ένα τρίτο, φτάνοντας τα 20,4 δισ. ευρώ, μεταξύ 2018 και 2022, χάρη στην έκρηξη της ζήτησης για πολυτελή προϊόντα στην Κίνα και την τότε επιτυχία της Gucci. Ωστόσο, η Gucci, η οποία αντιπροσωπεύει περίπου το ήμισυ των εσόδων του ομίλου, έχει από τότε χάσει τη δημοτικότητά της, καθώς διαθέτει λίγα διαχρονικά προϊόντα που να αντισταθμίζουν τις πτώσεις του κλάδου ή τις αλλαγές στις τάσεις της μόδας.

Οι κορυφαίες προτεραιότητες του De Meo εύλογα είναι η αναθεώρηση της ομάδας και της στρατηγικής της Gucci, της μεγαλύτερης μάρκας του ομίλου, κάτι που φαίνεται να υλοποιείται ήδη με την επίβλεψη του Demna. Τον Μάρτιο, οι μετοχές έπεσαν 12% την ημέρα που η Kering διόρισε τον Demna ως διευθυντή δημιουργικού της Gucci, καθώς ο Demna είναι μία πολύ διχαστική προσωπικότητα στον κλάδο της μόδας. Αν και οι μετοχές ανέβηκαν 11,8% μετά την ανακοίνωση του διορισμού του De Meo, έχουν πέσει πάνω από 60% τα τελευταία τρία χρόνια, μειώνοντας την αγοραία αξία του ομίλου, που είναι εισηγμένος στο χρηματιστήριο του Παρισιού, σε 24,1 δισ. ευρώ.

Μα ποιος είναι ο χαρισματικός CEO της Kering;

Είναι γεγονός ότι στον κλάδο των πολυτελών προϊόντων, οι πωλήσεις συχνά ωθούνται από το συναίσθημα και από την ποιότητα. Με αυτό το επιχείρημα, κάποιοι αμφισβητούν αν η υπάρχουσα εμπειρία του θα αποφέρει τα ίδια αποτελέσματα. Η έλλειψη συναισθηματισμών βέβαια ίσως αποτελεί και το δυνατό σημείο του De Meo. Άλλωστε, αρκετοί διευθυντές προέρχονται από άλλους κλάδους (Antonio Belloni – LVMH, Pietro Beccari – Louis Vuitton).

Όσοι έχουν συνεργαστεί με τον De Meo τον χαρακτηρίζουν ως έξυπνο και φιλόδοξο. Γνωστός για την προτίμησή του σε κομψά κοστούμια και ελβετικά ρολόγια, ο τρόπος διοίκησης του De Meo δεν ήταν πάντα αποδεκτός από τους συναδέλφους του, καθώς το εγώ του φέρεται να έχει προκαλέσει εντάσεις σε ορισμένες περιπτώσεις. «Το πρόβλημα του De Meo είναι ο ίδιος ο De Meo», δήλωσε στέλεχος της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Ωστόσο, κοντινό του άτομο αναφέρει ότι είναι καλός στο να εντοπίζει τις αδυναμίες του και στο να προσλαμβάνει άτομα είτε για να καλύψει τις ελλείψεις του, είτε για να τον κρατούν υπόλογο. Επίσης, άτομα εντός του ομίλου ελπίζουν ότι οι γαλλικοί και ιταλικοί πολιτισμικοί δεσμοί του θα τον βοηθήσουν να καλλιεργήσει καλές σχέσεις μεταξύ της γαλλικής έδρας της Kering και των δραστηριοτήτων της στην Ιταλία, όπου έχουν υπάρξει εντάσεις σχετικά με την κατεύθυνση της εταιρείας.

Έχει βέβαια μπροστά του έναν μακρύ δρόμο. «Είναι πολύ δύσκολο να αναστρέψεις μια μάρκα όπως η Gucci, όταν έχεις καταστρέψει την εικόνα της… Όταν χάνεις τους καταναλωτές με αυτόν τον τρόπο, χρειάζεται χρόνος για να τους ξανακερδίσεις», δήλωσε ένας Γάλλος τραπεζίτης, και έχει απόλυτο δίκιο.

Τελικά ξέρει από μόδα;

Μπορεί ο βετεράνος της αυτοκινητοβιομηχανίας να παραβρέθηκε στην πρώτη επίδειξη της ζωής του τον Σεπτέμβριο, κατανοεί όμως πολύ καλά τις παραλληλίες μεταξύ των δύο κλάδων. «Όπως σε μία έκθεση αυτοκινήτων, έτσι και στην εβδομάδα μόδας, οι μάρκες έχουν την ευκαιρία να συνδεθούν με το κοινό τους. Είναι μια εμπειρία φυσικής παρουσίας που πυροδοτεί τις πόλεις που φιλοξενούν την εβδομάδα μόδας. Η προστασία αυτού του θεσμού είναι ζωτικής σημασίας», αναφέρει στο Vogue Business.

Αναφορικά με τη δημιουργικότητα προσθέτει ότι «η δουλειά μας είναι να ωθούμε την καινοτομία» και όταν βλέπει κάτι διαφορετικό το εκτιμά. Ένα εύλογο ερώτημα για τον De Meo θα ήταν αν εκτίμησε την τελευταία και καθόλου διαφορετική συλλογή της επίσης προβληματικής μάρκας του ομίλου, Yves Saint Laurent.

Τα σημερινά αποτελέσματα του ομίλου και το μέλλον

Το γεγονός όμως ότι η Kering ξόδεψε 3,8 δισεκατομμύρια ευρώ για να αγοράσει την Creed και συμφώνησε να πουλήσει ολόκληρο το τμήμα καλλυντικών της για 4,6 δισ., τονίζει τη μικρή απόδοση της επένδυσης. Μετά την ανακοίνωση του deal την περασμένη Κυριακή, σήμερα 22 Οκτωβρίου η Kering ανακοίνωσε τα αποτελέσματά της για το τρίτο τρίμηνο του 2025.

Ενώ τα έσοδα της Gucci μειώθηκαν κατά 10%, η Bottega Veneta σημείωσε αύξηση 3% και η Yves Saint Laurent σημείωσε μείωση αλλά όχι τόση όσο ήταν αναμενόμενο. Τα συγκρίσιμα έσοδα του ομίλου μειώθηκαν κατά 5% σε 3,42 δισ. ευρώ, ξεπερνώντας τις εκτιμήσεις των αναλυτών για μείωση 8,65%. Αυτό σηματοδοτεί μια διαδοχική βελτίωση από τη μείωση της τάξης του 15% το δεύτερο τρίμηνο του 2025.

Στο τέλος της παρουσίασης η Kering υπογράμμισε τις στρατηγικές κατευθύνσεις του ομίλου: συμμαχία στον τομέα της ομορφιάς και της ευεξίας με την L’Oréal, πρόοδος με την εξαγορά της Valentino από τη Mayhoola, και αναχρηματοδότηση των ακινήτων.

Τελικά, ο Luca de Meo ξέρει τι κάνει;

Διαβάστε επίσης: 

Kering-L’Oréal: Όλο το παρασκήνιο πίσω από το deal των 4 δισ. και τη στρατηγική σύμπραξη των δύο κολοσσών

Μόδα: Η Kering ανακάμπτει, η Chanel διχάζει, και ο μήνας μόδας μας (απο)τελείωσε 

Kering: Πούλησε την μονάδα καλλυντικών της στην L’Oréal έναντι 4 δισ. ευρώ