Στη σκιά των προστίμων ύψους 2,2 εκατ. ευρώ που επιβλήθηκαν σε Σκλαβενίτη και Lidl, τα οποία και προκάλεσαν την έντονη αντίδραση των αλυσίδων σούπερ μάρκετ ξεκινά σε λίγες ώρες από σήμερα η πρωτοβουλία για τη μείωση τιμών σε 1.000 προϊόντα.

Αν και ο επικοινωνιακός χειρισμός των δύο αλυσίδων απέναντι στα πρόστιμα είναι τελείως διαφορετικός ίσως και λόγω της διαφορετικής κουλτούρας, η μία είναι γερμανική η άλλη ελληνική, στο τέλος της… γραμμής, εκεί που όλοι κάνουν «ταμείο», τους ενδιαφέρει και η φήμη τους.

1

«Ταμείο» όμως κάνει και η κυβέρνηση. Αφενός στο πόσο μειώνονται οι τιμές και αφετέρου στο τι αποδοχή θα έχει το μέτρο μείωσης των τιμών τόσο από τους προμηθευτές όσο και από τους καταναλωτές. Και φυσικά για το πραγματικό αποτύπωμα στο καλάθι του καταναλωτή σε μια περίοδο η ακρίβεια στα τρόφιμα παραμένει το μεγαλύτερο «αγκάθι» για τα νοικοκυριά παρά την επιβράδυνση του πληθωρισμού.

Η Lidl Ελλάς κινήθηκε περισσότερο στο πεδίο της επικοινωνίας και της τιμολογιακής πολιτικής, ενώ η Σκλαβενίτης επέλεξε να απευθυνθεί άμεσα στους καταναλωτές μέσα από τα καταστήματά του, με ανακοινώσεις της διοίκησης και των εργαζομένων, αλλά και επαφές σε ανώτατο επίπεδο με το Μέγαρο Μαξίμου. Και οι δύο, ωστόσο, λειτουργούν πλέον σε μια αγορά όπου η κυβέρνηση, όπως άλλωστε έχει διαμηνύσει επανειλημμένα ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος,  οι έλεγχοι θα είναι εντατικοί και τα πρόστιμα, όποτε απαιτείται για την τήρηση του Κώδικα Δεοντολογίας, συνεχίζονται κανονικά.

Αντίστροφη μέτρηση για το μέτρο μείωσης 1.000 προϊόντων

Μέσα σε αυτό το περιβάλλον μετρά αντίστροφα ο χρόνος για την έναρξη της νέας πρωτοβουλίας του υπουργείου Ανάπτυξης, που ξεκινά την Τετάρτη και προβλέπει μειώσεις τιμών σε 1.000 προϊόντα στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Η αποστολή των στοιχείων από τους προμηθευτές προς τα σούπερ μάρκετ ξεκίνησε από την περασμένη Δευτέρα και από την Πέμπτη οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, η κάθε μια ξεχωριστά στέλνουν τις λίστες μειώσεων τιμών από τους προμηθευτές αλλά και τη μείωση που οι ίδιες κάνουν, στο υπουργείο Ανάπτυξης.

Ειδική σήμανση στα καρτελάκια

Όπως επισημαίνεται από πηγές της αγοράς το λιανεμπόριο τροφίμων είναι έτοιμο με την ανακοίνωση της λίστας με τα πρώτα προϊόντα να εφαρμοστεί άμεσα στα ράφια των σούπερ μάρκετ κάτι που μπορεί να γίνει ακόμη και την Τρίτη. Αυτό που χρειάζεται να διευθετηθεί είναι η σήμανση. Στην αντίστοιχη περσινή πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης η επικοινωνία του μέτρου αφέθηκε στην ευχέρεια της κάθε αλυσίδας να το επικοινωνήσει στους καταναλωτές με όποιο τρόπο  θεωρούσε πρόσφορο. Οι συνθήκες τώρα είναι διαφορετικές και ο Κώδικας Δεοντολογίας επιβάλλει διαφορετικούς κανόνες για τον τρόπο ανακοίνωσης της μειωμένης τιμής. Και όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές σε ό,τι αφορά τα προϊόντα αυτά θα υπάρχει σήμανση που θα φαίνεται ότι εντάσσεται στην πρωτοβουλία της μείωσης των 1.000 προϊόντων. Με τον χαρακτηρισμό ο καταναλωτής θα μπορεί να ξεχωρίζει και να εντοπίζει τα προϊόντα που εντάσσονται σε αυτήν την ενέργεια.

Το στοίχημα των κωδικών και το αποτύπωμα στην τσέπη των καταναλωτών

Οπως έχει τονίσει ο υπουργός, η πρωτοβουλία μείωσης τιμών σε 1.000 κωδικούς προϊόντων στα σούπερ μάρκετ είναι θετική και αναγκαία και στόχος του υπουργείου είναι οι κωδικοί μειωμένης τιμής να ξεπεράσουν τους 1.000, με εκπτώσεις που θα κυμαίνονται από 5% έως 10%. Το μεγάλο βέβαια στοίχημα είναι όχι το πόσα προϊόντα θα ενταχθούν, που φαίνεται ότι αν όχι σε πρώτη φάση, καθώς η πρώτη λίστα εκτιμάται ότι θα προσεγγίζει τους 800 κωδικούς,  αλλά στη συνέχεια μπορεί να ξεπεράσουν τους 1.000, αλλά τι προϊόντα είναι αυτά. Μέσα σε δεκάδες χιλιάδες κωδικούς που υπάρχουν στα ράφια των σούπερ μάρκετ σημασία έχει το βάρος  προμηθευτών και λιανεμπόρων να πέσει σε βασικά είδη που συνθέτουν το καλάθι του νοικοκυριού. Από τρόφιμα έως και είδη οικιακής φροντίδας και ατομικής υγιεινής. Ετσι, ώστε το μέτρο που απαίτησε ο Τάκης Θεοδωρικάκος από προμηθευτές και σούπερ μάρκετ φτάνοντας μάλιστα σε αντιπαράθεση με τις αλυσίδες για τα κέρδη, να έχει σημαντικό αποτύπωμα στο καλάθι του καταναλωτή.

Από τι εξαρτάται η διάρκεια του μέτρου 

Σε ό,τι αφορά το μέτρο είναι δίμηνο ενώ ο υπουργός έχει ζητήσει παράταση με κύκλους της αγοράς να επισημαίνουν στο mononews ότι όπως και πέρυσι κάποια προϊόντα έμειναν πολύ παραπάνω με μειωμένη τιμή από την περίοδο που είχε συμφωνηθεί.

«Ο προμηθευτής έχει στο μυαλό του τον καταναλωτή. Και με δεδομένο ότι η προσφορά και ζήτηση και φυσικά ο ανταγωνισμός είναι τα καθοριστικά στοιχεία για την αγορά. Οπότε αν κάποιο τα προϊόντα που έχει ενταχθεί στην πρωτοβουλία με μια καλύτερη τιμή έχει μεγάλη ζήτηση και υπάρχει η δυνατότητα να παρατείνει την προσφορά ο προμηθευτής θα το κάνει» τονίζουν.

Οι συζητήσεις υπήρξαν έντονες, ωστόσο, όπως λένε στελέχη της αγοράς, υπάρχει πλέον κοινή αντίληψη ότι η αποκλιμάκωση των τιμών είναι μονόδρομος – όχι μόνο λόγω κυβερνητικής πίεσης αλλά και γιατί ο ανταγωνισμός στο ράφι έχει αρχίσει να επανέρχεται.

Το αν το «καλάθι Θεοδωρικάκου» θα πετύχει, θα φανεί μέσα στις επόμενες εβδομάδες, εκεί όπου κρίνεται τελικά κάθε πολιτική, στο «ταμείο».

Διαβάστε επίσης:

«Κερκόπορτα» η Ελλάδα για τα ψάρια των Τούρκων

Κεραμουργία Βορείου Ελλάδας: Βάζει πόδι στα Βαλκάνια με νέο εργοστάσιο στη Σερβία

Αυξημένα κέρδη και μερίδια για τη Λουξ Μαρλαφέκας