Τη μεγαλύτερη πτώση στην ιστορία της έγραψε σήμερα, Δευτέρα 22 Σεπτεμβρίου, η μετοχή της Porsche AG, μετά την αναθεώρηση των σχεδίων της για τα ηλεκτρικά οχήματα, η οποία έρχεται να διορθώσει μια πολυδάπανη στρατηγική που μείωσε τα περιθώρια κέρδους της και έπληξε τη μητρική Volkswagen.

Η κατασκευάστρια της 911 ανέβαλε τα σχέδια για ένα μελλοντικό πολυτελές SUV με μπαταρία και ανακοίνωσε ότι θα κυκλοφορήσει περισσότερα μοντέλα με κινητήρα εσωτερικής καύσης και υβριδικά μοντέλα για να ενισχύσει το χαρτοφυλάκιό της.

1

Η αλλαγή αυτή προκαλεί ζημιά 1,8 δισ. ευρώ στα λειτουργικά κέρδη και ανάγκασε την Porsche και τη Volkswagen να μειώσουν τις προβλέψεις τους για το έτος. Πρόκειται για ένα ακόμη πλήγμα για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία αντιμετωπίζει αφενός υψηλά κόστη και αφετέρου βλέπει τις πωλήσεις της να μειώνονται.

Η μετοχή της Porsche έφτασε να σημειώνει πτώση έως και 9,3% στη Φρανκφούρτη, καταγράφοντας τις μεγαλύτερες ενδοσυνεδριακές απώλειες που έχει γράψει ποτέ από τότε που μπήκε στο χρηματιστήριο πριν από περίπου τρία χρόνια.

Η μετοχή της Porsche έχει χάσει σχεδόν 30% φέτος.

Η Volkswagen έφτασε να υποχωρεί έως και 8,4%, σημειώνοντας τη μεγαλύτερη υποχώρησή της τα τελευταία δύο και πλέον χρόνια.

Οι γερμανοί κατασκευαστές — όπως και οι Stellantis και Renault — βρίσκονται αντιμέτωποι με χαμηλότερη από την αναμενόμενη ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, έχοντας επενδύσει δισεκατομμύρια ευρώ στην τεχνολογία αυτή. Η Porsche καταβάλλει μεγάλες προσπάθειες να ανταποκριθεί στις προσδοκίες από την επιτυχημένη εισαγωγή της στο χρηματιστήριο το 2022, με την επιβράδυνση στην Κίνα και δασμούς Τραμπ να έχουν επίσης αρνητικές επιπτώσεις. Η προειδοποίηση για τα κέρδη της Παρασκευής ήταν η τέταρτη φορά που η εταιρεία μείωσε τις προβλέψεις της φέτος και η τιμή της μετοχής έχει πέσει τόσο χαμηλά που η Porsche αποχωρεί από τον DAX, τον δείκτη αναφοράς της Γερμανίας.

Οι αγοραστές αυτοκινήτων «δεν δίνουν μεγάλη αξία στα πολυτελή ηλεκτρικά αυτοκίνητα», δήλωσε ο Matthias Schmidt, ανεξάρτητος αναλυτής αυτοκινήτων με έδρα κοντά στο Αμβούργο. Και πρόσθεσε: «Η Porsche το έχει πλέον συνειδητοποιήσει και επιστρέφει στα μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης που έχουν υψηλά περιθώρια κέρδους».

Μέρος του προβλήματος είναι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει η Porsche στην Κίνα, την μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο, όπου οι δαπάνες για πολυτελή προϊόντα παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα και οι τοπικοί κατασκευαστές, με επικεφαλής την BYD, κυριαρχούν στον τομέα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η εταιρεία είναι επίσης από τις πιο πληγείσες από τους δασμούς που επέβαλε ο αμερικανός πρόεδρος, Ντόναλντ Τραμπ, στις ΗΠΑ, τη μεγαλύτερη μεμονωμένη αγορά της Porsche, όπου βασίζεται αποκλειστικά στις εισαγωγές.

Τα προβλήματα της Porsche επηρεάζουν πλέον όλο και περισσότερο τη μητρική εταιρεία. Η Volkswagen — η πρώτη από τις παραδοσιακές κατασκευάστριες εταιρείες που μπήκε στον χώρο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων — έχει ήδη αναθεωρήσει ορισμένα από τα πιο φιλόδοξα σχέδιά της για τις μπαταρίες και βρίσκεται σε διαδικασία σημαντικής αναδιάρθρωσης με στόχο τη μείωση του κόστους.

Η εταιρεία προειδοποίησε την Παρασκευή ότι θα υποστεί ζημιά περίπου 3 δισεκατομμυρίων ευρώ που δεν αφορά ταμειακές ροές, λόγω των κινήσεων της Porsche, και μείωσε τις προβλέψεις της για την απόδοση των πωλήσεων φέτος στο 2% έως 3%, από 5% που ήταν προηγουμένως.

Βεβαίως, η Volkswagen έχει σημειώσει κάποια πρόοδο στον τομέα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων φέτος. Πωλεί περισσότερα αυτοκίνητα από τις Tesla, Stellantis και BYD στην Ευρώπη και έχει παρουσιάσει αρκετά προσιτά μοντέλα μπαταριών για να ενισχύσει περαιτέρω τη ζήτηση. Και οι κατασκευαστές αυτοκινήτων στην περιοχή ενδέχεται να έχουν ελαφρύνσεις, αφού πολλοί πολιτικοί, μεταξύ των οποίων και ο γερμανός καγκελάριος, έχουν δεχθεί τις προειδοποιήσεις της βιομηχανίας ότι το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης να τους υποχρεώσει να πωλούν μόνο νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε δέκα χρόνια είναι μη ρεαλιστικό.

Ωστόσο, οι πολυτελείς μάρκες της Volkswagen, που συνήθως ενίσχυαν τα περιθώρια κέρδους, αντιμετωπίζουν δυσκολίες. Ο όμιλος Audi — στον οποίο ανήκουν επίσης οι Bentley, Lamborghini και η κατασκευάστρια μοτοσικλετών Ducati — αναθεώρησε τον Ιούλιο προς τα κάτω τις προβλέψεις του για το έτος, μετά τη μείωση των πωλήσεων στις περισσότερες μεγάλες αγορές κατά το πρώτο εξάμηνο.

Η Porsche αντικατέστησε αρκετά στελέχη της και προχωρά σε περικοπές δαπανών, μεταξύ άλλων μέσω απολύσεων, προκειμένου να επανέλθει στην πορεία της. Επίσης, εγκατέλειψε το σχέδιο να παράγει τις δικές της μπαταρίες λόγω της χαμηλής ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Ωστόσο, τα προβλήματα ασκούν μεγαλύτερη πίεση στον Oliver Blume, ο οποίος είναι διευθύνων σύμβουλος και των δύο εταιρειών, να παραιτηθεί από τη θέση του στην Porsche και να επιτρέψει σε κάποιον άλλο να αναστρέψει την πορεία της μάρκας. Η αναζήτηση νέου διοικητικού ηγέτη έχει ξεκινήσει, σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg News τον περασμένο μήνα, με την οικογένεια Porsche-Piëch, ιδιοκτήτρια της εταιρείας, να βρίσκεται σε συζητήσεις με πιθανούς υποψηφίους.

«Η Porsche απογοητεύει τους επενδυτές πάνω από δύο χρόνια τώρα», ανέφερε ο αναλυτής της Citi Harald Hendrikse σε σημείωμά του, προσθέτοντας ότι οι απογοητεύσεις μπορεί να μην έχουν τελειώσει.