ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Σπίτια που μιλούν αποκαλύπτοντας τις ζωές των κατοίκων τους, με άλλοτε κατεβασμένες τέντες κι άλλοτε ορθάνοιχτα παράθυρα, η μπουγάδα απλωμένη στο μπαλκόνι, λίγες γλάστρες για πρασινάδα, ρολά που σφραγίζουν την ιδιοκτησία, πολυκατοικίες δίπλα σε χαμηλά κτίσματα. Αλλά όλα να ακτινοβολούν χρώμα και να εκπέμπουν συναίσθημα. Σαν αυτό, που θα μετέδιδαν οι άνθρωποι αν ήταν παρόντες.
Γιατί στα έργα του Τόνι Μιλάκη πρωταγωνιστές είναι τα σπίτια, οι αθηναϊκές πολυκατοικίες ιδωμένες με τρυφερότητα και ευαισθησία σε μια αποτύπωση της πραγματικότητας, που «πολλές φορές προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί από το τίποτα να τις επινοήσει. Αρκεί να θέλει κανείς να βλέπει και να παρατηρεί τον κόσμο γύρω του», όπως λέει ο ίδιος ο ζωγράφος.
Οι πολυκατοικίες, ειδικά της περιοχής της πλατείας Κολιάτσου είναι το θέμα της έκθεσης του καλλιτέχνη στο καφέ του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου με έργα, που αποτυπώνουν την πολυπλοκότητα των χρωμάτων της εξερευνώντας ταυτόχρονα την σχέση παλιού και καινούργιου και τους συσχετισμούς, που δημιουργούνται ανάμεσά τους. «Συσχετισμοί» είναι ακριβώς και ο τίτλος της έκθεσης σε επιμέλεια της Αιμιλίας Κουγιά προτρέποντας σε έναν διάλογο ανοιχτό σε διαφορετικές ιδέες και αντιλήψεις από όπου κι αν προέρχονται.

Κράμα πρωτοπορίας και παρακμής
«Ο σεβασμός του διαφορετικού, η ανάγκη για συνομιλία, ο πλουραλισμός των μη ταυτόσημων αντιλήψεων, ο χώρος που δίνουμε για να αναδειχθεί κάτι, που δεν μας εκφράζει είτε εννοιολογικά, είτε πολιτικά, είτε αισθητικά και η ενσωμάτωση, η σύνθεση όλων αυτών των αντικρουόμενων στοιχείων καθορίζει και το βαθμό πολιτισμού μιας κοινωνίας», σημειώνει ο Μιλάκης. Για το ίδιο άλλωστε «Ο τρόπος που φέρεται μια κοινωνία στο παλιό μα και στο νέο, στις περισσότερες των περιπτώσεων έχει να κάνει με την παιδεία, το μορφωτικό επίπεδο και το βαθμό ευαισθησίας των ανθρώπων που την απαρτίζουν».
Μέσα από αυτήν την έρευνα μελετά έτσι, και την αθηναϊκή πολυκατοικία, που την ορίζει ως ένα κράμα πρωτοπορίας και παρακμής, κοινωνικού στάτους και οικονομικής επιφάνειας. «Αν και σχετίζεται με άλλους παράγοντες, όπως η γεωγραφική θέση, η χρονολογία κατασκευής, η ποιότητα αρχιτεκτονικής σύλληψης και υλικών, εντέλει η πορεία της επηρεάζεται άμεσα και είναι πάντα εκτεθειμένη στα τερτίπια της πολιτικής και στους κοινωνικούς ανέμους που σε κάθε εποχή πνέουν», όπως λέει.

Οι άνθρωποι και οι πόλεις
Οι πόλεις άλλωστε είναι δημιουργήματα των ανθρώπων κι ο ίδιος διατηρεί την πεποίθηση, ότι «και οι πολιτικές/οικονομικές/ πολιτιστικές/πολιτισμικές δομές, τους διαμορφώνουν και ανάλογα τους μεταχειρίζονται μέσα από τα γρανάζια του πολιτικό-κοινωνικού μηχανισμού τους».
Γεννημένος στα Τίρανα από έλληνες γονείς αλλά ζώντας εδώ και τριάντα χρόνια στην Αθήνα δεν θεωρεί ασφαλώς απαραίτητο «να έχεις γεννηθεί σε μια πόλη για να είσαι πολίτης της, αρκεί να ενταχθείς και να γίνεις οργανικό μέλος της με βίωμα και εμπειρία». Κάτι που ο ίδιος έχει αποδείξει πολλαπλά.
Όσον αφορά την καθ΄ αυτό καλλιτεχνική πλευρά εξάλλου, το σύνολο των έργων του, παρ΄ότι εκκινεί από την παραστατική ζωγραφική έχει στόχο, όπως λέει την δημιουργία ενός εικαστικού λόγου, που να φθάνει στα όρια της αφαίρεσης. Έτσι ώστε «Οι αρχιτεκτονικές φόρμες και τα στοιχεία που πηγάζουν από την παρατήρηση του περιβάλλοντος να αυτονομούνται στο έργο και να αποκτούν μία άλλη ζωή, που δεν θα συμβαδίζει απαραιτήτως με την υπαρξιακή τους υπόσταση».

Info
Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο – Καφέ: Πατησίων 44, τηλ. 213 214 4800
Έκθεση: Τόνι Μιλάκης «Συσχετισμοί»
Διάρκεια: Έως 5 Σεπτεμβρίου
Διαβάστε επίσης:
«Μαζί με το Παιδί» τα μπαλέτα Μωρίς Μπεζάρ
Δημοπρασία – Μέσα στη θρυλική σουρεαλιστική συλλογή της Πολίν Καρπίδα
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Καιρός: Ισχυροί βοριάδες 7 μποφόρ και άνοδος της θερμοκρασίας
- Μακελειό στη Μινεάπολη: Δύο μαθητές νεκροί και 17 τραυματίες σε καθολικό σχολείο από πυρά 23χρονου
- Γουόρεν Μπάφετ: Ποια είναι η γυναίκα που τον δίδαξε πώς χτίζεται μια «αυτοκρατορία»
- Ρεκόρ πώλησης για τη Ferrari: Η μοναδική Daytona SP3 «Tailor Made» έπιασε 26 εκατ. δολάρια
