ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Στις ράγες με την αναδιάρθρωση του ελληνικού σιδηροδρόμου έχει μπει για τα καλά και η στρατηγική διασύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με τα λιμάνια της χώρας, δημιουργώντας νέες δυνατότητες για επενδύσεις και οικονομική ανάπτυξη.
Ήδη, ως γνωστόν η Ισπανία μέσω της σιδηροδρομικής εταιρείας ADIF, κατά τη διάρκεια της υπογραφής του μνημονίου συνεργασίας με το ελληνικό υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών παρουσίασε επενδυτικό ενδιαφέρον για έργα υποδομών και μεταφορών στην Ελλάδα συζητώντας, παράλληλα τη δυνατότητα υπερβάσεων σε υφιστάμενες επενδύσεις από ισπανικές εταιρείες. Τα έργα αυτά αφορούν ως επί το πλείστον σιδηροδρομικές υποδομές και τις διασυνδέσεις με τα λιμάνια όπως πχ. Πειραιάς με Προμαχώνα, τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας, της Αλεξανδρούπολης κ.ο.κ. με επίκεντρο της εμπορευματικές μεταφορές.
Με τη θέση του τεχνικού συμβούλου να διεκδικείται από 4 χώρες του εξωτερικού, ο ελληνικός σιδηρόδρομος προσελκύει το ενδιαφέρον ολοένα και περισσότερων Ευρωπαίων Εταίρων, γεγονός που προμηνύει ιδιαίτερα θετικές εξελίξεις για την ελληνική πλευρά.
Το στρατηγικό σχέδιο διασύνδεσης
Το στρατηγικό σχέδιο διασύνδεσης του σιδηρόδρομου με τα λιμάνια της χώρας στηρίζεται σε τρεις βασικούς άξονες. Η καθιέρωση της Ελλάδας ως ενός σημαντικού διαμετακομιστικού κόμβου στον άξονα Κίνα – Ινδία – Ευρώπη είναι στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος της κυβέρνησης και του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, κάτι που μπορεί να επιτευχθεί μέσω της ανάπτυξης σύγχρονων σιδηροδρομικών συνδέσεων με βασικά λιμάνια, εμπορευματικά κέντρα και βιομηχανικές περιοχές.
Την ίδια ώρα, έμφαση αναμένεται να δοθεί και στη δημιουργία logistics centers σε κρίσιμους εμπορευματικούς κόμβους, όπως το Ικόνιο, η Θεσσαλονίκη, η Αλεξανδρούπολη και ο Βόλος. Απώτερος σκοπός η βελτίωσητης αποτελεσματικότητας των σιδηροδρομικών μεταφορών και η ανάπτυξη του εμπορευματικού τομέα.
Τρίτος και εξίσου βασικός άξονας του σχεδίου της στρατηγικής διασύνδεσης είναι και η βελτίωση της διασύνδεσης λιμένων, όπως του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης, του Βόλου και της Αλεξανδρούπολης, με το ίδιο το σιδηροδρομικό δίκτυο. Ο Πειραιάς δε, είναι ένα από τα σημαντικότερα διαμετακομιστικά κέντρα της Μεσογείου, ενώ η σύνδεση του λιμανιού με τον σιδηρόδρομο και το εμπορευματικό κέντρο του Θριάσιου αναμένεται να δημιουργήσει ένα σύστημα συνδυασμένων θαλάσσιων-σιδηροδρομικών μεταφορών.
Με βάση αυτούς τους τρεις άξονες, τα αποτελέσματα του στρατηγικού σχεδίου προβλέπεται ότι θα παρέχουν πολλά οφέλη στην ελληνική επικράτεια, με τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του σιδηρόδρομου, αρχής γενομένης με τη μείωση του κόστους των μεταφορών, τη βελτίωση της εμπορευματικής διακίνησης και ακολούθως με την ενίσχυση του ρόλου της Ελλάδας ως διαμετακομιστικού κόμβου και την περιβαλλοντική αναβάθμιση μέσω της προώθησης των μέσων σταθερής τροχιάς ως πιο βιώσιμου μέσου μεταφοράς σε σχέση με τα οδικά μέσα.
Η σημασία της διασύνδεσης
Η διασύνδεση του σιδηρόδρομου με τα λιμάνια παίζει καθοριστικό ρόλο στην οικονομία αλλά και την ανάπτυξη του τομέα των μεταφορών με ποικίλους τρόπους. Η αποτελεσματικότητα των εμπορευματικών μεταφορών βελτιώνεται, καθώς ενισχύεται η πολυτροπικότητα των μεταφορών, με τη διασύνδεση των κρίσιμων εγκαταστάσεων, όπως λιμάνια, αεροδρόμια, βιομηχανικές ζώνες και εμπορευματικά κέντρα, με το σιδηροδρομικό δίκτυο και με αυτόν τον τρόπο βελτιώνεται η αποτελεσματικότητα στις εμπορευματικές μεταφορές.
Ταυτόχρονα, συμβάλει στην ολοκλήρωση της διασύνδεσης της Ελλάδας με τα Βαλκάνια και την υπόλοιπη Ευρώπη, ενισχύοντας τον ρόλο της χώρας ως εμπορική πύλη. Παράλληλα, χρόνος και κόστος μεταφοράς μειώνονται, καθώς βελτιώνεται η χωρητικότητα και η ταχύτητα διακίνησης εμπορευμάτων.
Εξίσου σημαντικό είναι και το γεγονός ότι οι σιδηροδρομικές μεταφορές έχουν μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα σε σχέση με τις οδικές, κάτι που ωθεί την περιβαλλοντική βιωσιμότητα, που αποτελεί βασικό πυλώνα προτεραιοτήτων της κυβέρνησης για τις μεταφορές. Όσον αφορά στη γεωστρατηγική θέση της Ελλάδας ενισχύεται ακόμα περισσότερο, μιας και λόγω της σύνδεσης των λιμανιών με το σιδηροδρομικό δίκτυο, δίνεται ακόμα μεγαλύτερη ώθηση στο διεθνές εμπόριο.
Επίσης, προωθούνται επενδύσεις και περαιτέρω ανάπτυξη στον κλάδο των logistics και της εφοδιαστικής αλυσίδας, κάτι που θα έχει θετικό αντίκτυπο στην ελληνική οικονομία και την προσέλκυση κεφαλαίων.
Σημειώνεται ότι η πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης δίνει έμφαση και προωθεί τις ολοκληρωμένες και βιώσιμες μεταφορές, μέσω κατευθύνσεων και χρηματοδότησης που ενθαρρύνουν την ανάπτυξη δικτύων συνδυασμένων μεταφορών, συμβάλλοντας με αυτόν τον τρόπο και στον στρατηγικό σχεδιασμό της Ελλάδας. Επομένως, η σύγχρονη υποδομή σιδηροδρομικής σύνδεσης στα λιμάνια είναι κομβικής σημασία για να παραμείνει η Ελλάδα ανταγωνιστική ως διαμετακομιστικός κόμβος στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου και των Βαλκανίων.
Διαβάστε επίσης:
Σπέτσες: Μάχη επιβίωσης για το καρνάγιο που ναυπήγησε την Αργώ – Στο μάτι «ισχυρών» η επιχείρηση
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Έλληνες εφοπλιστές: Πούλησαν 148 πλοία με μεγάλα κέρδη – Οι Κινέζοι αγόρασαν τα διπλάσια
- Διατηρητέο στην Ερμού μετατρέπεται σε ξενοδοχείο με τη σφραγίδα της οικογένειας Μπαρμπαλιά
- Γιώργος Οικονόμου: Αμφισβητεί μέχρι και το δίκαιο των Ν. Μάρσαλ για να επικρατήσει στη διαμάχη για την Seanergy
- Το πάρτι του Πάνου Καρνέζη με τον Αριστοτέλη Ωνάση
