ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η Tesla διατάχθηκε να πληρώσει 243 εκατομμύρια δολάρια σε αγωγή σχετικά με δυστύχημα που συνέβη το 2019 στη Φλόριντα με το σύστημα Autopilot και είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο μιας νεαρής γυναίκας και τον σοβαρό τραυματισμό του φίλου της.
Πρόκειται για την πρώτη σημαντική δικαστική ήττα της αυτοκινητοβιομηχανίας σε υπόθεση σχετική με την τεχνολογία υποβοήθησης οδήγησης.
Ένορκοι σε ομοσπονδιακό δικαστήριο του Μαϊάμι αποφάνθηκαν την Παρασκευή ότι η Tesla φέρει το 33% της ευθύνης για το δυστύχημα. Ένα Tesla Model S παραβίασε ένα στοπ σε διασταύρωση τύπου Τ στα Florida Keys και συγκρούστηκε με το σταθμευμένο Chevrolet Tahoe του ζευγαριού, ενώ οι δυο τους στέκονταν δίπλα στο όχημα.
Το σώμα των ενόρκων εξέδωσε την απόφασή του ύστερα από λιγότερο από μία ημέρα διαβουλεύσεων, μετά από τρεις εβδομάδες δίκης. Αποφάνθηκε ότι ο οδηγός του Model S φέρει τη βασική ευθύνη για το δυστύχημα και επιδίκασε αποζημίωση 42,5 εκατ. δολαρίων στα θύματα. Επιπλέον, η Tesla κλήθηκε να πληρώσει 200 εκατ. δολάρια ως ποινική αποζημίωση, ποσό που όμως η εταιρεία αναμένει ότι θα μειωθεί από το δικαστήριο.
Η Tesla υποστήριξε ότι η ευθύνη ανήκει εξ ολοκλήρου στον οδηγό, καθώς αποσπάστηκε όταν του έπεσε το κινητό τηλέφωνο στο δάπεδο του αυτοκινήτου.
«Η σημερινή απόφαση είναι λανθασμένη και το μόνο που καταφέρνει είναι να καθυστερήσει την πρόοδο στην ασφάλεια των οχημάτων και να θέσει σε κίνδυνο τις προσπάθειες της Tesla και ολόκληρης της βιομηχανίας για την ανάπτυξη σωτήριας τεχνολογίας», ανέφερε η εταιρεία σε ανακοίνωσή της. «Σκοπεύουμε να ασκήσουμε έφεση λόγω σοβαρών νομικών λαθών και παρατυπιών στη δίκη».
Η υπόθεση του Μαϊάμι είναι μία από τις ελάχιστες που έχουν φτάσει σε δίκη και η απόφαση αυτή «τραυματίζει» το σχεδόν αψεγάδιαστο νομικό ιστορικό της Tesla. Η κατασκευάστρια ηλεκτρικών οχημάτων είχε κερδίσει δύο προηγούμενες δίκες στην Καλιφόρνια για ατυχήματα με Autopilot και έχει επιλύσει ιδιωτικά αρκετές άλλες υποθέσεις που κατηγορούσαν την τεχνολογία της για θανατηφόρα περιστατικά.
Η απόφαση αυτή έρχεται καθώς ο Διευθύνων Σύμβουλος Έλον Μασκ δέχεται έντονη πίεση από τους επενδυτές, μετά την πτώση της μετοχής της εταιρείας – πρώτα λόγω της στενής του σχέσης με τον Πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ και στη συνέχεια εξαιτίας της ρήξης τους.
Ο Μασκ έχει στηρίξει το μέλλον της Tesla εν μέρει στην αυτόνομη οδήγηση, καθώς η εταιρεία ετοιμάζεται να λανσάρει υπηρεσία robotaxi. Ωστόσο, στην πρόσφατη ανακοίνωση απογοητευτικών οικονομικών αποτελεσμάτων για το δεύτερο τρίμηνο, ο Μασκ προειδοποίησε ότι η Tesla αναμένεται να περάσει «δύσκολα τρίμηνα» καθώς καταργούνται τα κρατικά κίνητρα όπως η φοροαπαλλαγή για ηλεκτρικά οχήματα στις ΗΠΑ.
Το σώμα των ενόρκων άκουσε καταθέσεις από τον οδηγό του Model S, συγγενείς της γυναίκας που σκοτώθηκε, μηχανικούς της εταιρείας και εξωτερικούς εμπειρογνώμονες που εξέτασαν τον ρόλο του Autopilot στο δυστύχημα.
Τι υποστήριξε ο οδηγός του Tesla
Ο Τζορτζ ΜακΓκι, οδηγός του Tesla, είχε ενεργοποιήσει το σύστημα υποβοήθησης οδήγησης κατά την επιστροφή του από τη δουλειά. Λίγο πριν το δυστύχημα, δεδομένα από το όχημα έδειξαν ότι είχε πατήσει το γκάζι και ξεπεράσει κατά 17 μίλια (27,4 χλμ.) το όριο ταχύτητας, απενεργοποιώντας το αυτόματο cruise control, πριν βγει εκτός δρόμου.
Ο ΜακΓκι κατέθεσε ότι μιλούσε με την American Airlines για να αλλάξει πτήση, όταν του έπεσε το κινητό και έσκυψε να το πιάσει. Καθώς το όχημα έφευγε από τον δρόμο, ένιωσε την αλλαγή στην υφή του οδοστρώματος και θυμάται ότι «πάτησε απότομα τα φρένα».
Κατά την ανάκριση, είπε στους ενόρκους ότι γνώριζε πως έχει την πλήρη ευθύνη της οδήγησης, αλλά πίστευε ότι το Autopilot θα τον βοηθούσε αν έκανε κάποιο λάθος.
«Σε αυτή την περίπτωση, αισθάνομαι ότι με πρόδωσε», είπε, σύμφωνα με τα πρακτικά της δίκης.
Η οικογένεια της Ναϊμπέλ Μπεναβίδες Λεόν, της γυναίκας που σκοτώθηκε, είχε έρθει σε εξωδικαστικό διακανονισμό με τον ΜακΓκι το 2021 σε ξεχωριστή αγωγή.
Οι δικηγόροι της οικογένειας της Λεόν και του φίλου της, Ντίλον Άνγκουλο, υποστήριξαν ότι το Autopilot ενθαρρύνει την απροσεξία και ότι η Tesla και ο Μασκ υπερέβαλαν ως προς τις δυνατότητες του συστήματος, κάνοντας τους οδηγούς υπερβολικά σίγουρους.
Επίσης ισχυρίστηκαν ότι η Tesla δεν πρόσθεσε μηχανισμούς ασφαλείας ώστε το σύστημα να χρησιμοποιείται μόνο σε κατάλληλους δρόμους και να ελέγχει την προσοχή του οδηγού.
«Η σημερινή απόφαση αποτελεί δικαίωση για τον τραγικό θάνατο της Ναϊμπέλ και τους ισόβιους τραυματισμούς του Ντίλον, αποδίδοντας ευθύνη στην Tesla και τον Μασκ που “φούσκωσαν” την αποτίμηση της εταιρείας με το αφήγημα της αυτόνομης οδήγησης, εις βάρος ανθρώπινων ζωών», δήλωσε ο επικεφαλής δικηγόρος των θυμάτων, Μπρετ Σράιμπερ.
Η Tesla, όπως και σε άλλες υποθέσεις, απέδωσε το δυστύχημα σε λάθος του οδηγού. Οι δικηγόροι της υποστήριξαν επανειλημμένα ότι ο ΜακΓκι ήταν επιθετικός οδηγός, με ιστορικό υπερβολικής ταχύτητας, που είχε αφήσει τα μάτια και τα χέρια του εκτός ελέγχου, παρά τις σαφείς προειδοποιήσεις στο εγχειρίδιο χρήσης.
Η εταιρεία υποστήριξε πως δεν υπήρχε κανένα ελάττωμα στο λογισμικό της και ότι το Autopilot λειτούργησε όπως ακριβώς είχε σχεδιαστεί. Ο δικηγόρος υπεράσπισης της Tesla, Τζόελ Σμιθ, δήλωσε ότι καμία τεχνολογία υποβοήθησης που κυκλοφορούσε στην αγορά το 2019 δεν θα μπορούσε να αποτρέψει το δυστύχημα.
Η αυτοκινητοβιομηχανία κατατάσσει τα αυτόνομα συστήματα από Επίπεδο 0 έως 5, ανάλογα με τις δυνατότητές τους. Το Autopilot της Tesla κατατάσσεται στο Επίπεδο 2, καθώς απαιτεί συνεχή επίβλεψη και παρέμβαση του οδηγού.
Διαβάστε επίσης
Κρήτη: Δασική πυρκαγιά στο Βαθύ του Αγίου Νικολάου στο Λασίθι
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- ΣΥΡΙΖΑ: Προκλητικός ο πρωθυπουργός απέναντι στον ελληνικό λαό, θριαμβολογεί για την βαθιά αντικοινωνική πολιτική του
- Αντώνης Σαμαράς: Με τον κατευνασμό όλοι σε θεωρούν αδύνατο, κι ενώ εσύ ονειρεύεσαι «ήρεμα νερά» θα έχεις μόνιμες φουρτούνες
- Γάζα: Ο Νετανιάχου «συγκλονισμένος», το Ισραήλ σε κατάσταση σοκ με τα βίντεο των αποστεωμένων Ισραηλινών ομήρων
- Μεσολόγγι: Πέθανε η Αθηνά Παπαχρήστου, η αγρότισσα που είχε δωρίσει ασθενοφόρο στο ΕΚΑΒ
