ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Στο επίκεντρο του σχεδιασμού του Υπουργείου Υποδομών, όπως ανέφερε ο Υφυπουργός Νίκος Ταχιάος στο συνέδριο για τα έργα ΣΔΙΤ και τις πρότυπες προτάσεις, βρίσκονται παρεμβάσεις που στοχεύουν στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση της Αττικής και την αναβάθμιση των μεταφορών. Προτεραιότητα δίνεται στη βελτίωση του κόμβου της Μεταμόρφωσης και στην άμεση προώθηση του τριπλού κόμβου του Σκαραμαγκά, ενώ ειδική αναφορά έγινε και στον σχεδιασμό των δημόσιων συγκοινωνιών στο Ελληνικό, σε συνεργασία με τη Lamda Development.
Παρεμβάσεις για την αποσυμφόρηση της Αττικής Οδού
Ο κ. Ταχιάος έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στον κόμβο της Μεταμόρφωσης, από τον οποίο εξέρχεται καθημερινά μεγάλος όγκος οχημάτων με κατεύθυνση την Ελευσίνα και τη Βόρεια Ελλάδα, προκαλώντας σοβαρή κυκλοφοριακή συμφόρηση, ιδιαίτερα κατά τις πρωινές ώρες αιχμής. Όπως δήλωσε πρώτη προτεραιότητα του Υπουργείου Υποδομών αποτελεί η αποσυμφόρηση του συγκεκριμένου κόμβου, μέσω της κατασκευής δύο ξεχωριστών εξόδων σε απόσταση περίπου 150 μέτρων – την ελάχιστη επιτρεπόμενη από τους κανονισμούς.
Στόχος της παρέμβασης είναι ο σαφής διαχωρισμός της κυκλοφορίας ανάλογα με την κατεύθυνση των οχημάτων προς την Εθνική Οδό Αθηνών–Λαμίας (ΠΑΘΕ), ώστε να εξαλειφθούν οι σημερινές συγκρούσεις ροών που προκαλούν κυκλοφοριακό χάος και καθυστερήσεις. Το έργο έχει ήδη τεθεί υπό συζήτηση με τον παραχωρησιούχο (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) και αναμένεται να προχωρήσει άμεσα μέσα στο 2025, εφόσον ολοκληρωθούν οι τεχνικές μελέτες.
Υπενθυμίζεται πως πρόκειται για παρεμβάσεις στις οποίες είχε αναφερθεί ο κ. Περιστέρης κατά τη διάρκεια της πρόσφατης ετήσιας Γενικής Συνέλευσης των μετόχων της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ πρόσφατα, τονίζοντας τη στενή συνεργασία του Ομίλου με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με κοινό στόχο την αποσυμφόρηση της Αττικής Οδού και την ευρύτερη αναβάθμιση των υποδομών στην Αττική.
Πρόκειται για συγκοινωνιακή παρέμβαση που θα απαιτήσει έργα και σχεδιασμό διακοπών κυκλοφορίας, κυρίως προς Ελευσίνα. Η διάρκεια του έργου υπολογίζεται σύμφωνα με τον υφυπουργό σε 3-4 μήνες και αναμένεται η σχετική μελέτη.
Κόμβος Σκαραμαγκά
Από τα διαθέσιμα κονδύλια, το μόνο έργο που μπορεί άμεσα να δημοπρατηθεί σύντομα σύμφωνα με τον Υφυπουργό είναι ο τριπλός κόμβος του Σκαραμαγκά.
Όσο για τη λεωφόρο Κύμης, που αποτελεί συνέχεια της Αττικής Οδού, αναγνωρίζεται η σημασία της, ωστόσο δεν υπάρχουν ακόμη οι πόροι για την υλοποίησή της.
Και για αυτό το έργο πρόσφατα ο κ. Περιστέρης υπογράμμισε τη σημασία της επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης, έργο μήκους 3,8 χιλιομέτρων που θα συνδέσει την Αττική Οδό με τον κόμβο Καλυφτάκη επί της Εθνικής Οδού Αθηνών–Λαμίας, το οποίο έχει ήδη δρομολογηθεί τεχνικά, αν και εκκρεμούν ζητήματα χρηματοδότησης και νομικών προσφυγών.
Συνεπώς, παρά τα βήματα που έχουν γίνει, η ουσιαστική απάντηση στο κυκλοφοριακό αδιέξοδο της Αττικής φαίνεται να περνά μέσα από την πολυαναμενόμενη επέκταση της Λεωφόρου Κύμης. Αν και το έργο έχει τεχνικά ωριμάσει και έχει ήδη αναδειχθεί προσωρινός ανάδοχος η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ (πρώην Intrakat), η πρόοδος έχει ανασταλεί εξαιτίας νομικής προσφυγής του Δήμου Ηρακλείου στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Ελευσίνα – Οινόφυτα
Στο επίκεντρο των προτεραιοτήτων βρίσκεται και το έργο Ελευσίνα – Οινόφυτα, το οποίο, όπως ανέφερε ο Υφυπουργός, «θα αποσυμφορήσει ουσιαστικά την Αττική Οδό και θα αποτελέσει μια υπέρβαση του λεκανοπεδίου». Ωστόσο, επειδή πρόκειται να ενταχθεί στο πλαίσιο των Πρότυπων Προτάσεων, απαιτείται πρώτα να μεσολαβήσει η σχετική νομοθέτηση.
Πρόκειται για τον οδικό άξονα Ελευσίνας–Οινόης, μήκους 40 χιλιομέτρων, που έχει κατατεθεί στο πλαίσιο των Πρότυπων Προτάσεων από ιδιωτική τεχνική εταιρεία και μπορεί να λειτουργήσει ως υπερτοπική σύνδεση μεταξύ του λιμένα Ελευσίνας και της Βόρειας Ελλάδας, ενισχύοντας τη διακίνηση εμπορευμάτων και προσφέροντας εναλλακτικές ροές κυκλοφορίας εκτός λεκανοπεδίου.
Ελληνικό
Ειδική μνεία έγινε και στο σχεδιασμό του συστήματος δημόσιων συγκοινωνιών που θα εξυπηρετεί το Ελληνικό, με κατάληξη στο κέντρο της Γλυφάδας. Οι συζητήσεις με τον παραχωρησιούχο του έργου (Lamda Development) είναι διαρκείς, καθώς και η ίδια η εταιρεία ενδιαφέρεται να δώσει λύσεις.
Από την άλλη, η επέκταση της σήραγγας Ηλιουπόλεως συνεχίζει να συναντά σημαντικά εμπόδια, καθώς –όπως σημείωσε ο υφυπουργός– δεν έχει ακόμη προσδιοριστεί με σαφήνεια ο μηχανισμός χρηματοδότησης των απαιτούμενων μελετών, με αποτέλεσμα να καθυστερεί η συνολική ωρίμανση του έργου.
Στο μεταξύ, η πρόταση για τη δημιουργία της «Σήραγγας Ηλιούπολης» παραμένει ενεργή, καθώς αποτελεί αντικείμενο μελέτης που έχει εκπονηθεί από τη Lamda Development ήδη από το 2022. Ωστόσο, όπως διευκρίνισε ο υφυπουργός, το Υπουργείο δεν έχει προχωρήσει ακόμη σε επίσημη αξιολόγηση της πρότασης, κυρίως εξαιτίας του ιδιαίτερα υψηλού κόστους που απαιτεί τόσο για την κατασκευή όσο και για τη συνολική της χρηματοδότηση.
Υπενθυμίζεται επίσης για το Ελληνικό πως η υπογειοποίηση της λεωφόρου Ποσειδώνος αναμένεται να ολοκληρωθεί το φθινόπωρο του 2026, ενώ περίπου ένα χρόνο αργότερα προβλέπεται να έχουν ολοκληρωθεί και οι ράμπες πρόσβασης, ενώ σε πρόσφατη συνάντηση με στελέχη του Υπουργείου Υποδομών, η Lamda υπέβαλε αίτημα για τον καθορισμό του αρμόδιου φορέα λειτουργίας της υπογειοποιημένης αρτηρίας.
Γέφυρα Βαρυμπόμπης
Για τη γέφυρα της Βαρυμπόμπης, ο Υφυπουργός ήταν κατηγορηματικός: «Η αποκατάσταση είναι μονόδρομος – αν συμβεί κάποιο ατύχημα, ποιος θα φταίει; Ο Δήμος Κηφισιάς; Το Υπουργείο; Ο παραχωρησιούχος;». Το ζήτημα παρακολουθείται στενά και αντιμετωπίζεται συναινετικά προς το παρόν.
Η γέφυρα της Βαρυμπόμπης, όπως ανέφερε ο κ. Ταχιάος, αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα υποδομής που έχει ξεπεράσει τον κύκλο ζωής της και απαιτεί άμεση παρέμβαση. Όπως τόνισε, πρόκειται για μια κατασκευή, με σοβαρά τεχνικά ζητήματα, όπως το ανεπαρκές ελεύθερο ύψος κάτω από τη γέφυρα και τα ακρόβαθρα που πατούν απευθείας στο οδόστρωμα, δημιουργώντας κινδύνους για την κυκλοφορία.
Η ανάγκη αντικατάστασης της γέφυρας είναι επιτακτική, ανεξαρτήτως των συζητήσεων που έχουν προκύψει γύρω από θέματα όπως η τοποθέτηση διοδίων.
Ταμείο Ανάκαμψης: Τι μένει, τι φεύγει, τι συνεχίζεται
Αναφορικά με τα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης, ο κ. Ταχιάος τόνισε ότι δεν θα υπάρξουν άλλες απεντάξεις, καθώς έχει κλείσει και η τελευταία αναθεώρηση. Αναφέρθηκε ωστόσο σε τρία έργα που μεταφέρθηκαν σε εθνικούς πόρους: η ύδρευση της Λευκάδας, το φράγμα στη Λέσβο και ένα έργο στην Αιτωλοακαρνανία.
Ιδιαίτερη σιγουριά εξέφρασε για το ΒΟΑΚ, σημειώνοντας ότι «τρέχει πολύ γρήγορα» και σύντομα θα ξεκινήσουν εργοτάξια. Παρότι υπάρχει ανησυχία για την ολοκλήρωση του συνόλου των εργασιών πριν την έναρξη της παραχώρησης – για την οποία υπάρχει δέσμευση – η χρηματοδότηση είναι εξασφαλισμένη και το Υπουργείο εργάζεται για την πλήρη απορρόφηση.
Ένα από τα σημαντικά έργα που έχουν χρηματοδοτηθεί εξ ολοκλήρου από το Ταμείο Ανάκαμψης είναι ο Ε65. Όπως τόνισε ο Υφυπουργός, έχει συμφωνηθεί η επίσπευση της παραχώρησης και προβλέπεται να παραχωρηθεί εντός του 2026.
Τέλος, ο κ. Ταχιάος επεσήμανε πως υπάρχουν ανοιχτοί διαγωνισμοί, όπως για το μετρό προς Ηλιούπολη και τη λεωφόρο Κύμης, χωρίς ακόμη εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. Υπάρχει πρόβλεψη στο νέο ΕΣΠΑ, ωστόσο είναι δύσκολο να χρηματοδοτηθούν ταυτόχρονα δύο νέες γραμμές λόγω του περιορισμένου ύψους των διαθέσιμων πόρων στην επόμενη προγραμματική περίοδο.
Σε ό,τι αφορά τη χρηματοδότηση νέων επεκτάσεων του μετρό, ο υφυπουργός Υποδομών Χρήστος Ταχιάος ανέφερε ότι στο πλαίσιο του υφιστάμενου ΕΣΠΑ έχουν προβλεφθεί ορισμένες στοχευμένες παρεμβάσεις. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται και η επέκταση της Γραμμής 2 προς το Ίλιον, για την οποία –όπως δήλωσε– έχει διασφαλιστεί ένα αρχικό, περιορισμένο κονδύλι, που επιτρέπει την έναρξη των πρώτων σταδίων προετοιμασίας.
Διαβάστε επίσης:
Intralot: Στο 1,07 ευρώ/μετοχή το τίμημα της υποχρεωτικής δημόσιας πρότασης του Σου Κιμ
Aegean: Υπερκάλυψη κατά 3,75 φορές για το ομόλογο των 250 εκ. ευρώ – Σε ιδιώτες επενδυτές το 78%
Reeves (Bally’s): Έχουμε λάβει δεσμεύσεις από επενδυτές για την ΑΜΚ 400 εκατ. στην Intralot
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Παύλος Ξηραδάκης: Συγχαρητήρια για το νεότευκτο ρυμουλκό των Βερνίκου, Σπανόπουλου, Λυμπουσάκη
- Χακάν Φιντάν: Μυστικές συνομιλίες με Συρία για ορισμό ΑΟΖ, στα πρότυπα του τουρκολιβυκού μνημονίου
- Εθνική Τράπεζα: Δεν προσφύγαμε στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για την Εθνική Ασφαλιστική
- CLIA: Δεσμεύεται να συνεργαστεί με την ελληνική κυβέρνηση στην εφαρμογή του νέου τέλους επιβατών κρουαζιέρας
