Σε συναγερμό βρίσκονται όλα τα επιτελεία της παγκόσμιας ναυτιλίας που παρακολουθούν την κλιμάκωση των δραματικών εξελίξεων στην Αραβική Χερσόνησο μετά τις αεροπορικές επιδρομές των ΗΠΑ στις πυρηνικές εγκαταστάσεις του Ιράν και τις ρουκετο-επιθέσεις που δέχθηκε το Ισραήλ.

Οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες έχουν ανοιχτή γραμμή με τις υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας και με τον γενικό γραμματέα της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας, Εμμανουήλ Τσικαλάκη και τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού, Παναγιώτη Γιγή, προκειμένου να αντιμετωπίσουν κάθε ενδεχόμενο.

1

Έχουν ενεργοποιηθεί ήδη οι εγκύκλιοι ασφαλείας για τη ναυσιπλοΐα, ενώ εστάλη και εγκύκλιο στα πληρώματα, με σαφή εντολή ότι όποιος Έλληνας ναυτικός, υπηρετεί είτε σε πλοίο με ελληνική σημαία, είτε σε ελληνόκτητο πλοίο, και βρίσκεται στην ευρύτερη περιοχή και επιθυμεί να επιστρέψει στην Ελλάδα, θα επιστρέψει με έξοδα της ναυτιλιακής εταιρείας.

Ο κίνδυνος για τα ποντοπόρα πλοία στην περιοχή έχει αυξηθεί κυρίως σε τρεις περιοχές: στο Στενό του Ορμούζ, στην Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν.

Εκτιμάται ότι υπάρχουν περί τα 271 ελληνόκτητα πλοία στην ευρύτερη περιοχή.

Η BIMCO, επισήμανε ότι δεν είναι σαφές πώς θα αντιδράσει το Ιράν στην επίθεση των ΗΠΑ, αλλά το συνολικό επίπεδο απειλής στα κοντινά ύδατα έχει αυξηθεί.

Ο επικεφαλής ασφαλείας της, Γιάκομπ Λάρσεν, δήλωσε ότι οι Χούθι στην Υεμένη έχουν επίσης αυξήσει τις απειλές τους κατά εμπορικών πλοίων, ιδίως εκείνων που συνδέονται με το Ισραήλ ή τις ΗΠΑ.

Ο Γ. Λάρσεν πρόσθεσε ότι οι ιρανικές δυνάμεις είναι πιθανό να προτιμήσουν να στοχεύουν πλοία του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ ή εμπορικά πλοία που συνδέονται με τις ΗΠΑ και το Ισραήλ.

Προειδοποίησε επίσης ότι το Ιράν θα μπορούσε να προσπαθήσει να διαταράξει τη ναυσιπλοΐα στο Στενό του Ορμούζ μέσω επιθέσεων με μη επανδρωμένα αεροσκάφη ή πυραύλους κατά πλοίων, και αν και λιγότερο πιθανό, η τοποθέτηση ναρκών στη θάλασσα.

Επισημαίνεται ότι το Στενό του Ορμούζ είναι μια υψίστης σημασίας θαλάσσια οδός που συνδέει τον Περσικό Κόλπο με την Αραβική Θάλασσα.

Σύμφωνα με την Υπηρεσία Πληροφοριών Ενέργειας των ΗΠΑ, κατά μέσο όρο 20,9 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου διέρχονται καθημερινά από το στενό, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 20% της παγκόσμιας κατανάλωσης υγρών καυσίμων.

Οποιοδήποτε μπλοκάρισμα ή καθυστερήσεις στη ναυσιπλοΐα σε αυτόν τον θαλάσσιο διάδρομο θα μπορούσαν να προκαλέσουν απότομη αύξηση των τιμών του πετρελαίου, καθυστέρηση στην παράδοση φορτίου και αύξηση του κόστους αποστολής παγκοσμίως.

Οι ναύλοι των δεξαμενοπλοίων εκτοξεύθηκαν και πάλι στα ύψη. Σύμφωνα με την εταιρεία Xeneta, οι μέσες τιμές spot στη διαδρομή από την Σαγκάη προς το Jebel Ali έχουν αυξηθεί κατά 55% σε μηνιαία βάση και διαμορφώθηκαν στα 2.761 δολάρια ανά ισοδύναμη μονάδα σαράντα ποδιών (FEU).

Επίσης, οι ναύλοι των μεγάλων πλοίων μεταφοράς αργού πετρελαίου (VLCC) από τη Μέση Ανατολή προς την Κίνα αυξήθηκαν κατά 154% μέσα σε μία εβδομάδα.

Εξάλλου, οι ναύλοι για τα δεξαμενόπλοια LR2 στη διαδρομή Μέσης Ανατολής-Ιαπωνίας αυξήθηκαν κατά 148%.

Οι ναύλοι για τα μεγάλα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου (VLGC) στην ίδια διαδρομή αυξήθηκαν κατά 33%.

Αυξήθηκαν τα ασφάλιστρα

Εκτός από τους ναύλους στα τάνκερ, την ανιούσα και τα ασφάλιστρα θαλάσσιας ασφάλισης. Η Marsh McLennan, η μεγαλύτερη εταιρεία ασφαλίσεων θαλάσσης στον κόσμο, γνωστοποίησε ότι η κάλυψη του κύτους και των μηχανημάτων για τα πλοία που διέρχονται από το Στενό του Ορμούζ έχει αυξηθεί πάνω από 60%.

Επίσης, ο δείκτης ClarkSea, αυξήθηκε την περασμένη Παρασκευή κατά 7% σε εβδομαδιαία βάση, καταγράφοντας την πιο έντονη εβδομαδιαία άνοδο εδώ και πάνω από 18 μήνες, φτάνοντας στο υψηλότερο επίπεδο 11 μηνών και διαμορφώθηκε στα 26.916 δολάρια την ημέρα, με τον μέσο όρο του έτους να είναι 23%.

Ισχυρά κέρδη καταγράφηκαν στις τιμές των δεξαμενόπλοιων για αργό πετρέλαιο, προϊόντα, LNG και LPG, στην περιοχή της Μέσης Ανατολής.

Τα κέρδη στα πλοία VLCC και ειδικότερα στη διαδρομή Μέσης Ανατολής-Κίνας σχεδόν διπλασιάστηκαν σε εβδομαδιαία βάση σε πάνω από 60.000 δολάρια την ημέρα.

Επίσης, τα κέρδη για τα LR2 από τη Μέση Ανατολή προς την Ασία αυξήθηκαν σε πάνω από 50.000 δολάρια την ημέρα.

Τα συνολικά κέρδη από τα δεξαμενόπλοια αυξήθηκαν κατά 41% σε εβδομαδιαία βάση και διαμορφώθηκαν στα 36.910 δολάρια την ημέρα, που είναι το υψηλότερο 12 μηνών.

Οι τιμές spot για τα πλοία μεταφοράς LNG αυξήθηκαν σημαντικά. Η μέση τιμή spot για ένα πλοίο 174.000 κυβικών μέτρων αυξήθηκε κατά 77% μέσα στην εβδομάδα και ο ναύλος διαμορφώθηκε στα 50.500 δολάρια την ημέρα, το οποίο είναι το υψηλότερο επίπεδο από τον Οκτώβριο του περασμένου έτους.

Αυξήσεις σημειώνονται και στις τιμές spot των VLCG, με τις εταιρείες στην Ασία είτε να αρνούνται να προσεγγίσουν τη Μέση Ανατολή είτε να ζητούν πριμοδότηση στο ναύλο. Τα κέρδη στη διαδρομή Ras Tanura-Chiba αυξήθηκαν κατά 30% σε εβδομαδιαία βάση και έφτασαν στα 67.450 δολάρια την ημέρα.

Το Baltic Exchange αξιολόγησε την βασική διαδρομή από τη Μέση Ανατολή προς την Ασία στα 64.300 δολάρια την ημέρα, ή Worldscale (WS) 82, την περασμένη Παρασκευή, σημειώνοντας αύξηση 11% από την Πέμπτη και 92% υψηλότερη σε μια εβδομάδα.

Τα VLCC εκτρέπονται από το Στενό του Ορμούζ καθώς η κυκλοφορία των δεξαμενόπλοιων μειώνεται κατακόρυφα. Τα σύγχρονα πλοία με scrubbers διατέθηκαν στα 72.000 δολάρια.

Η Tankers International, αποκάλυψε ότι το Sea Leopard, χωρητικότητας 320.000 dwt, κατασκευής 2011, της ελληνικής εταιρείας Pantheon Tankers Management, της Άννας Αγγελικούση, ναυλώθηκε με ισοδύναμη τιμή χρονοναύλωσης 92.000 δολαρίων την ημέρα.

Ο ναυλωτής είναι η Hyundai Oilbank της Νότιας Κορέας.

Το Nave Synergy, κατασκευής 2010, της Navios Maritime Partners, της Αγγελικής Φράγκου, χωρητικότητας 310.000 dwt, ναυλώθηκε στην ιαπωνική Idemitsu για 55.000 δολάρια την ημέρα.

Την Πέμπτη, το Atlantic Pioneer, κατασκευής 2009 της MOL, χωρητικότητας 302.000 dwt, ναυλώθηκε από την ινδική Reliance στην Indian Oil Corp για 83.000 δολάρια.

Ωστόσο, τα ασφάλιστρα ήδη κυμαίνονται μεταξύ 0,05% έως και 0,07% της αξίας του πλοίου για παραμονή επτά ημερών στην περιοχή, κόστος που επιβαρύνει σημαντικά τους ναυλωτές.

Για ένα πλοίο VLCC αξίας 100 εκατομμυρίων δολαρίων, το κόστος ασφάλισης αυξάνεται από 125.000 σε 200.000 δολάρια.

Η Maersk, γνωστοποίησε ότι ανέστειλε τις προσεγγίσεις της προς το μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων του Ισραήλ, τη Χάιφα. Το λιμάνι, αξίας 4,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων και το οποίο λειτουργεί ο όμιλος Adani της Ινδίας, είχε προηγουμένως γίνει στόχος ιρανικών πυραύλων, αλλά δεν υπέστη καμία ζημιά.

Επίσης, εκπρόσωπος της ναυτιλιακής εταιρείας Hapag-Lloyd δήλωσε ότι τα πλοία τους εξακολουθούσαν να διασχίζουν το Στενό του Ορμούζ, αλλά λειτουργούν σε κατάσταση υψηλού συναγερμού.

Οδηγίες στα πλοία

Η BIMCO προτρέπει όλους τους πλοιοκτήτες να ενημερώσουν τις εκτιμήσεις κινδύνου ασφαλείας των πλοίων και των πληρωμάτων τους. Επίσης, έδωσε οδηγίες στα πλοία που πλέουν στην περιοχή να ελαχιστοποιήσουν τους κινδύνους αποπλέοντας μακριά από τις ιρανικές ακτές, παραμένοντας σε στενή επαφή με τις ναυτικές δυνάμεις μέσω των Επιχειρήσεων Ναυτιλιακού Εμπορίου του Ηνωμένου Βασιλείου (UKMTO) και διατηρώντας υψηλή επαγρύπνηση.

Συνέστησε, επίσης, στα πληρώματα να αναφέρουν οποιαδήποτε ύποπτη δραστηριότητα, να διασφαλίζουν ότι τα πλοία είναι στεγανά και να διατηρούν σε ετοιμότητα τα συστήματα πυρόσβεσης και ελέγχου ζημιών.

Οι ναυτικές δυνάμεις που επιχειρούν στην περιοχή έχουν επίσης αυξήσει τα επίπεδα απειλής. Το Κοινό Κέντρο Ναυτιλιακών Πληροφοριών (JMIC) προειδοποίησε ότι τα πλοία που συνδέονται με τις ΗΠΑ αντιμετωπίζουν υψηλό κίνδυνο κατά τη διέλευσή τους από την Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν.

Η ενημέρωση ήρθε μετά τις νέες απειλές που εξέδωσαν οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης κατά αμερικανικών στρατιωτικών και εμπορικών πλοίων.

Την ανησυχία στην περιοχή των στενών του Ορμούζ έχει εντείνει η απόφαση του κοινοβουλίου του Ιράν υπέρ του κλεισίματος του Στενού του Ορμούζ, ωστόσο, διεθνείς παρατηρητές εκτιμούν ότι η Ρωσία και η Κίνα, αποτρέπουν του Ιρανούς να προχωρήσουν στο κλείσιμο του στενού του Ορμούζ και να δημιουργήσουν προβλήματα στην διακίνηση του πετρελαίου.

Το απόγευμα της Κυριακής, οι παγκόσμιες τιμές του πετρελαίου αυξήθηκαν απότομα. Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του αργού πετρελαίου Brent σημείωσαν άνοδο άνω του 9%, φτάνοντας σε επίπεδα που δεν έχουν παρατηρηθεί από τα τέλη του 2022, καθώς οι επενδυτές ανησυχούν για την αυξημένη αστάθεια στην περιοχή.

Στις ΗΠΑ, ο Λευκός Οίκος δεν σχολίασε άμεσα την ψηφοφορία. Ωστόσο, ένας ανώτερος αξιωματούχος δήλωσε ότι η Ουάσινγκτον «παρακολουθεί στενά την κατάσταση» και έχει λάβει μέτρα για να διατηρήσει την ελεύθερη ροή του εμπορίου στον Κόλπο.

Ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, Μάρκο Ρούμπιο, αναφέρθηκε στο θέμα στο Fox News. Κάλεσε την Κίνα να παρέμβει και να αποθαρρύνει το Ιράν από το να μπλοκάρει το στενό, προσθέτοντας ότι το Πεκίνο βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στο πετρέλαιο που μεταφέρεται μέσω αυτού. Ο Μ. Ρούμπιο, επισήμανε: «Αν το κάνουν αυτό, θα είναι ένα ακόμη τρομερό λάθος. Είναι οικονομική αυτοκτονία για αυτούς».

Υπενθυμίζεται ότι το Ιράν δεν έχει ποτέ αποκλείσει πλήρως το στενό, ακόμη και κατά τη διάρκεια πολεμικών συγκρούσεων. Στον πόλεμο Ιράν-Ιράκ της δεκαετίας του 1980, και οι δύο πλευρές επιτέθηκαν σε δεξαμενόπλοια που διέσχιζαν το στενό, αλλά η κυκλοφορία συνεχίστηκε με προβλήματα μεν, αλλά αδιάκοπα.

Σύμφωνα με την Υπηρεσία Πληροφοριών Ενέργειας των ΗΠΑ, πάνω από το ένα τέταρτο του παγκόσμιου εμπορίου πετρελαίου μέσω θαλάσσης και το ένα πέμπτο της κατανάλωσης πετρελαίου και πετρελαίου εξαρτώνται από τα Στενά του Ορμούζ.

Επίσης, περίπου το ένα πέμπτο του παγκόσμιου υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) διέρχεται από εκεί, κυρίως από το Κατάρ.

Υπάρχουν μερικές εναλλακτικές διαδρομές για τις εξαγωγές πετρελαίου, αλλά δεν μπορούν να φτάσουν τον διακινούμενο όγκο μέσω θαλάσσης. Η Σαουδική Αραβία διαθέτει αγωγό 5 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα που εκτείνεται από τον Περσικό Κόλπο έως την Ερυθρά Θάλασσα. Τα ΗΑΕ λειτουργούν μια γραμμή 1,8 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα προς τον Κόλπο του Ομάν. Ωστόσο, αυτό το ποσό εξακολουθεί να είναι πολύ μικρότερο από τα 20 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα που διέρχονται από το Ορμούζ.

Διαβάστε επίσης:

Παρασκηνιακές συζητήσεις για λύση της απεργίας των ναυτών στην Πάτρα

Δωρεά και παράδοση οχήματος της Safe Bulkers στην ΕΛΔΥΚ

Διώρυγα Σουέζ: Έκπτωση 15% στα τέλη διέλευσης – Επέστρεψε η CMA CGM