Νίκος Βαρβαδούκας, VP Brand, Customer & Omnichannel του Public Group,
Τον στόχο για πωλήσεις άνω των 500 εκατ. ευρώ θα πιάσει φέτος η Public, οι πωλήσεις της οποίας τρέχουν με διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης. Αντίστοιχα αναμένεται βελτίωση και στη λειτουργική κερδοφορία που εκτιμάται ότι το 2023 θα είναι διψήφια θετική.
Την ίδια ώρα, με τη δυναμική που παρέχει στο Public Group η υποστήριξη του ομίλου Olympia, η εταιρεία θα συνεχίσει τη στρατηγική επενδύσεων για τη δημιουργία ενός οικοσυστήματος καινοτόμων scale-up εταιρειών γύρω από το λιανεμπόριο στην Ελλάδα με επίκεντρο τον πελάτη. Με επενδυτικά κεφάλαια ύψους 20 εκατ. ευρώ και μέσω του επενδυτικού Public Capital Partners, στο ραντάρ βρίσκονται scale-ups που σκοράρουν ψηλά στους δείκτες ικανοποίησης πελατών, μπορούν να σταθούν διεθνώς και έχουν ένα αποδεδειγμένο και αποτελεσματικό επιχειρηματικό μοντέλο.
Τα παραπάνω αποκαλύπτει ο κ. Νίκος Βαρβαδούκας, VP Brand, Customer & Omnichannel του Public Group, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο mononews.gr.
Παράλληλα, εξηγεί πώς προχωρά ο μετασχηματισμός του ομίλου με την ενοποίηση του σήματος της Media Markt, αλλά και ποια είναι η ανταπόκριση του καταναλωτικού κοινού στα
-Πώς βλέπετε να διαμορφώνεται η καταναλωτική συμπεριφορά μετά την πανδημία; Η ανάπτυξη του eCommerce παραμένει ως τάση;
Η επιρροή της πανδημίας ήταν καταλυτική για την αγορά, καθώς επιτάχυνε τον ψηφιακό – και όχι μόνο – μετασχηματισμό που ήδη, πολλοί retailers είχαμε ξεκινήσει. Μέσα σε μια απαιτητική περίοδο, που άρχισε με την πανδημία, αλλά εξελίσσεται ακόμη, με την επιρροή και άλλων γεγονότων (π.χ. ενεργειακή κρίση, κλιματική αλλαγή) η ψυχολογία και η συμπεριφορά του πελάτη επηρεάζεται, η εξοικείωσή του με σύγχρονες συνήθειες ενισχύεται, όπως επίσης και η ευαισθητοποίησή του με διάφορα θέματα, όπως η προστασία του περιβάλλοντος. Σε αυτή τη συνθήκη, λοιπόν, το e-commerce παραμένει ως τάση και εντάσσεται οργανικά σε μια ευρύτερη αγοραστική εμπειρία, αυτό που εμείς στα Public αποκαλούμε «Omnichannel Retail».
Ο πελάτης επιθυμεί από τις αγορές του μεγαλύτερη ευκολία, ευελιξία και αρμονία, συνδέοντας την εμπειρία του φυσικού καταστήματος με αυτή του ηλεκτρονικού: Επισκέπτεται το κατάστημα γιατί αποζητά την επαφή με τα προϊόντα, προκειμένου να κάνει την τελική επιλογή για τις αγορές του. Παράλληλα, ψάχνει για ευέλικτους τρόπους παράδοσης και πληρωμής που τον διευκολύνουν, αλλά και για after-sales υπηρεσίες που του λύνουν τα χέρια στην καθημερινότητά του. Στο προϊοντικό σκέλος, αναζητά συσκευές και gadgets που συνδυάζουν τη “smart” φιλοσοφία με το value for money αλλά και την χαμηλή ενεργειακή κατανάλωση και την αγάπη για τον πλανήτη – ειδικά όσον αφορά στις οικιακές συσκευές.
Συνολικά, αναζητά γκάμα, τιμή και υπηρεσίες. Και όλα αυτά, όσο γίνεται πιο προσωποποιημένα. Με ώθηση από αυτές τις τάσεις, και με την υποστήριξη του Ομίλου Olympia, έχουμε διαμορφώσει ένα οικοσύστημα καινοτομίας -το Public Group – που επενδύει στη δύναμη των συνεργειών για να προσφέρουμε αυτά που ζητά ο καταναλωτής από έναν ολοκληρωμένο retailer. Και αυτό οι πελάτες μας το αναμένουν από εμάς.
-To ψηφιακό κανάλι πωλήσεων αποτελεί έναν σημαντικό πυλώνα της omnichannel στρατηγικής του Ομίλου. Πώς διαμορφώνεται το μερίδιο του ηλεκτρονικού εμπορίου και ποιος είναι ο στόχος σας;
Τα Public είναι ένα από τα πρώτα retail brands στην Ελλάδα & Κύπρου που ήδη, από τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας, επένδυσαν δυναμικά στο κομμάτι του e-commerce με το Public.gr και αργότερα με το Public Marketplace – πάντα στο πλαίσιο μιας ολοκληρωμένης omnichannel στρατηγικής, την οποία ακολουθούμε με συνέπεια, εξελίσσοντας το ισχυρό δίκτυο φυσικών καταστημάτων που έχουμε αναπτύξει.
Παραμένουμε πιστοί απέναντι στους καταναλωτές σε όλα τα σημεία επαφής και αυτό οι καταναλωτές μάς το αναγνωρίζουν, καθώς, με 67 καταστήματα και 4 websites σε Ελλάδα και Κύπρο, σημειώνουμε 100 εκατομμύρια omnichannel επισκέψεις. Στο κομμάτι του ηλεκτρονικού εμπορίου, η ανάπτυξη του ecommerce συνεχίζεται δυναμικά και αυτό το βλέπουμε και εμείς.
Αυτό βασίζεται φυσικά στο ότι αναβαθμίζουμε συνεχώς την εμπειρία του πελάτη online, αλλά και την ευελιξία παράδοσης & πληρωμής (Next Day Delivery σε όλη την ηπειρωτική Ελλάδα για 100.000 προϊόντα, Public Locker Pickup 24/7 σε συνεργασία με τη BOX NOW, πληρωμές online σε έως 3 άτοκες δόσεις χωρίς τη χρήση πιστωτικής μέσω Public Now, Pay Later με την υποστήριξη της Klarna κλπ.), ενώ με το hub καινοτομίας Public Next εμπλουτίζουμε συνεχώς την ψηφιακή εμπειρία για τους πελάτες και τους συνεργάτες μας.
-Τι σηματοδοτούν οι επενδύσεις που έχετε κάνει το τελευταίο διάστημα στο κομμάτι του last mile για τις online πωλήσεις;
Οι επενδύσεις που κάνουμε στο last mile, όπως και το σύνολο των υπηρεσιών και των συνεργασιών που αναπτύσσουμε, αναδεικνύουν έμπρακτα τη σημασία που έχει για εμάς το omnichannel retail. Πάνω απ’ όλα, μας βοηθούν να προωθήσουμε στην ελληνική αγορά ένα σύγχρονο μοντέλο στην αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου, που αξιοποιεί σύγχρονες πλατφόρμες logistics & last mile.
Για παράδειγμα, χάρη στην αναβαθμισμένη αποθήκη που δημιουργήσαμε, έκτασης περίπου 40.000 τ.μ., λανσάραμε την υπηρεσία Next Day Delivery για 100.000 κωδικούς, για παράδοση σε όλη την ηπειρωτική Ελλάδα την επόμενη κιόλας μέρα!
Αντίστοιχα, ξεχωριστή ώθηση μας δίνουν τα dedicated οχήματα που διαθέτουμε, ενώ αυξάνουμε διαρκώς τη δυναμική που έχει ο στόλος μας. Η συνεργασία μας με την εταιρεία ταχυμεταφορών Svuum, ήδη καλύπτει πάνω από 40% των αποστολών μας σε όλη την Ελλάδα και έχει ήδη φέρει καλύτερα επίπεδα εξυπηρέτησης.
Ταυτόχρονα έχουμε ξεκινήσει και προσφέρουμε την υπηρεσία «one visit» κερδίζοντας χρόνο στους πελάτες μας, καθώς η παράδοση μεγάλων οικιακών συσκευών γίνεται σε μία μόνο επίσκεψη, συνδυάζοντας επίσης εγκατάσταση, επίδειξη λειτουργίας και την απεγκατάσταση της παλιάς συσκευής, που θα οδηγείται στην ανακύκλωση.
Αντίστοιχα, η στρατηγική συνεργασία με τη BOX NOW μας δίνει τη δυνατότητα παράδοσης σε 1.400 lockers ανά τη χώρα, δίνοντας ξεχωριστή ευελιξία στον πελάτη να παραλάβει με τους δικούς του χρόνους, και μειώνοντας το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της όλης διαδικασίας, αφού τα απαιτούμενα δρομολόγια περιορίζονται. Χαρακτηριστικό είναι ότι στα locker έχουμε ήδη 18% διείσδυση στα προϊόντα που χωράνε σε θυρίδες – με λίγα λόγια, ένας στους πέντε πελάτες μας προτιμά locker.
-Ποια είναι η στρατηγική στον τομέα των επενδύσεων σε scaleups εταιρείες και τι πιστεύετε ότι θα φέρει σε αξία;
Από την πρώτη στιγμή της δημιουργίας του Public Group, στρατηγικός μας στόχος ήταν η διαμόρφωση ενός δυναμικού οικοσυστήματος καινοτόμων scale-up εταιρειών γύρω από το λιανεμπόριο στην Ελλάδα με επίκεντρο τον πελάτη. Και αυτό, γιατί γνωρίζουμε ότι μόνοι μας δεν μπορούμε να δημιουργήσουμε τα πάντα.
Εστιάζοντας στη διάθεσή μας να «απελευθερώσουμε» τις δυνατότητες του πελάτη, και με τη δυναμική που μας προσφέρει η υποστήριξη από τον Όμιλο Olympia, χτίζουμε win-win συνεργασίες για να δημιουργήσουμε όφελος για όλους – για τους καταναλωτές, τους ανθρώπους και τους συνεργάτες μας. Μέσα από τον επενδυτικό μας βραχίονα, Public Capital Partners, έχουμε επενδύσει περισσότερα από €30εκ. ευρώ σε συνεργασίες που φέρνουν νέες καινοτόμες υπηρεσίες, όπως η iRepair, το BOX NOW, η Svuum, η Klarna, το Douleutaras.gr.
Αναζητούμε πάντα scale-ups που σκοράρουν ψηλά στους δείκτες ικανοποίησης πελατών, μπορούν να σταθούν διεθνώς και έχουν ένα αποδεδειγμένο και αποτελεσματικό επιχειρηματικό μοντέλο. Έχουμε επενδύσει στα καλύτερα venture capital που προσανατολίζονται σε scale-up, όπως τα VentureFriends, Endeavor Catalyst IV Fund και Big Pi 2 και δρομολογούμε επενδύσεις ακόμη 20 εκ. στο μέλλον.
Η «μαγεία» του οικοσυστήματος αυτού βασίζεται στην ανταλλαγή τεχνογνωσίας, στη συνεργατική ανάπτυξη καινοτομίας και στο ταλέντο των ανθρώπων μας, που μας επιτρέπει να φέρουμε επιπλέον υπηρεσίες για τους πελάτες μας και αξία για εμάς και για το οικοσύστημα των συνεργατών μας συνολικά.
-Πώς κινείται το marketplace του Public σε μια αγορά όπου ο ανταγωνισμός γίνεται όλο και πιο έντονος; Υπάρχουν σκέψεις να προχωρήσετε στην ενίσχυσή του ή ακόμη και στον μετασχηματισμό του;
Σχετικά με τον ανταγωνισμό, θα έλεγα ότι πάντα τον αντιμετωπίζουμε θετικά, με την έννοια ότι η προσπάθεια να προσφέρουμε κάτι καλύτερο και διαφοροποιημένο, μας κρατά κι εμάς σε εγρήγορση και μας κάνει καλύτερους. Αναφορικά με το Public Marketplace, τώρα, θέλω να υπενθυμίσω ότι είμαστε ο πρώτος retailer στην Ελλάδα που προχώρησε με ένα τέτοιο εγχείρημα. Εμείς μπήκαμε αρχικά σε αυτό με πολλούς συνεργάτες και πολλά προϊόντα, προκειμένου να προσφέρουμε επιλογές.
Μετά από δύο περίπου χρόνια λειτουργίας εξελισσουμε αυτήν την προσέγγιση σε αυτό που εμείς ονομάζουμε “curated partners, curated assortment”. Το brand Public είναι για τους καταναλωτές συνώνυμο της ποιότητας, πράγμα που σημαίνει ότι σε ένα Public δε θα βρεις ποτέ «τα πάντα», αλλά θα βρεις μια μεγάλη και προσεκτικά επιλεγμένη γκάμα που καλύπτει ευρύ φάσμα τιμών.
Και όλα αυτά, από τους καλύτερους συνεργάτες σε επίπεδο εξυπηρέτησης πελάτη. Αυτό είναι θετικό και για τις επιχειρήσεις που συνεργάζονται με το νέο Public Marketplace, καθώς με αυτόν τον τρόπο προβάλλονται μέσα από ένα Love Brand. Σε αυτή την κατεύθυνση κινούμαστε, και ήδη βλέπουμε ότι το πρώτο πεντάμηνο φέρνει πολύ καλύτερα αποτελέσματα από πέρυσι, με σχεδόν υπερ-διπλάσια νούμερα
-Ήταν σωστή η στρατηγική απορρόφησης της Media Markt; Πώς προχωρά ο μετασχηματισμός του ομίλου με την ενοποίηση του σήματος της Media Markt και πώς εξελίσσεται το concept για το δίκτυο καταστημάτων Public MediaMarkt «Νέας Γενιάς»; Από τη λειτουργία των πρώτων καταστημάτων ποια βλέπετε να είναι η ανταπόκριση των καταναλωτών;
Η ποιοτική καθημερινότητα ξεκινά και τελειώνει στο σπίτι. Σε έναν κόσμο όπου η τεχνολογία αλλάζει τα δεδομένα, σπίτι αρχίζει να σημαίνει πολύ περισσότερα πράγματα για όλους μας – ψυχαγωγία, μουσική, πολιτισμός και, βέβαια, οικιακές συσκευές. Πρόθεση των Public λοιπόν ήταν να μπει το brand στον κόσμο των οικιακών συσκευών, ενθαρρύνοντας τους καταναλωτές να απολαύσουν κάθε πτυχή της ζωής με τον δικό τους τρόπο.
Ένα τέτοιο βήμα, βέβαια, έγινε εφικτό μέσα από τη στρατηγική συνεργασία με την MediaMarkt, ένα brand που έχει χτίσει εδώ και χρόνια σχέσεις εμπιστοσύνης με τους καταναλωτές, μέσα από μεγάλη ποικιλία οικιακών συσκευών και τηλεοράσεων, καλές τιμές και προσφορές, αλλά με μια εξειδικευμένη ομάδα με εξαιρετική γνώση των προϊόντων. Έτσι από τα μέσα του 2022 το Public εισήγαγε αρχικά στα δικά του καταστήματα τις οικιακές συσκευές, με αρκετή επιτυχία.
Χαρακτηριστικό είναι ότι σε σημεία όπως το “Golden Hall” ή το “The Mall”, οι πωλήσεις μικροσυσκευών αλλά και μεγάλων οικιακών συσκευών έχουν ήδη διψήφιο νούμερο στη συνεισφορά στις συνολικές πωλήσεις. Το καταναλωτικό κοινό λοιπόν, όχι μόνο είναι δεκτικό, αλλά υποδέχεται πολύ ευχάριστα την ένταξη των οικιακών συσκευών στη γκάμα μας. Παράλληλα, επενδύσαμε στην δημιουργία καταστημάτων Public-MediaMarkt «Νέας Γενιάς» (με ενισχυμένο το brand Public στα ανανεωμένα μαγαζιά), με αποτέλεσμα σήμερα περισσότερα από τα μισά MediaMarkt να έχουν γίνει dual brand.
Πρόσφατα λανσάραμε την καμπάνια «Μαζί, για ένα σπίτι όπως το έχεις φανταστεί» που να ανακοινώνει επίσημα τη στενή συνεργασία των δύο brands σε εμπορικό επίπεδο για την κατηγορία των οικιακών συσκευών και τηλεοράσεων, βοηθώντας το κοινό να καταλάβει ότι τόσοι οι ασυναγώνιστες τιμές, όσο και η εξαιρετική ποικιλία και – πάνω από όλα- οι εξειδικευμένοι άνθρωποι πίσω από τα δύο brands είναι οι ίδιοι.
Στην παρούσα φάση, ετοιμαζόμαστε για την πλήρη απορρόφηση του brand MediaMarkt κάτω από τη μάρκα Public σε όλη την Ελλάδα προσφέροντας ένα μοναδικό μίγμα προϊόντων και υπηρεσιών, που συνδυάζεται με εξειδικευμένη εξυπηρέτηση, iRepair corners, και καινοτόμες υπηρεσίες πληρωμών όπως οι 3 άτοκες δόσεις χωρίς πιστωτική με Klarna κλπ.
-Υπάρχουν σκέψεις νέων εξαγορών ή συνεργασιών ή ακόμη και συγχωνεύσεων; Πιστεύετε ότι υπάρχει χώρος στην αγορά για τέτοιες κινήσεις;
Στόχος του Public Group είναι η σταθερή δημιουργία μιας ολοκληρωμένης εμπειρίας αγορών για τους καταναλωτές, θεωρούμε ότι πάντα υπάρχει χώρος για ευκαιρίες και συνεργασίες, τις οποίες εμείς υλοποιούμε με τη βοήθεια του επενδυτικού μας βραχίονα, Public Capital Partners. Αυτή τη στιγμή αξιολογούμε προσεκτικά νέες ευκαιρίες αλλά κυρίως εστιάζουμε στην ανάπτυξη των υφιστάμενών μας επενδύσεων που αποδεδειγμένα φέρνουν καλύτερες εμπειρίες στους πελάτες μας.
-Γιατί το brand Public ενώ εμφανίζεται εδραιωμένο στην αγορά εμφανίζει ζημιογόνο αποτέλεσμα; Ποιο εκτιμάτε ότι είναι το μοντέλο αυτό που θα φέρει πίσω στην κερδοφορία τον όμιλο;
Αναφορικά με το δεύτερο σκέλος της ερώτησής σας, να διευκρινίσω ότι το πρώτο τετράμηνο του 2023 σημειώσαμε διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης, ενώ το τρέχον δωδεκάμηνο οι πωλήσεις μας έχουν ανέβει πάνω από 500 εκατ. ευρώ. Μέσα στο χρονικό αυτό διάστημα επιβραβεύσαμε και τους ανθρώπους μας σε όλες τις βαθμίδες για την εξαιρετική απόδοσή τους με bonus ύψους 2,5 εκατ. ευρώ. Με αυτά τα δεδομένα, θεωρούμε ότι το 2023 θα ξεπεράσουμε τα 500 εκατ. ευρώ σε πωλήσεις, πράγμα που σημαίνει ότι η omniretail στρατηγική που ακολουθούμε τα τελευταία χρόνια αποδίδει και αναγνωρίζεται από τους πελάτες μας.
Αναφορικά με το πρώτο σκέλος της ερώτησής σας, το 2021 η λειτουργική κερδοφορία της εταιρείας, το νούμερο δηλαδή που κοιτάζουμε, ήταν 2 εκ. ευρώ, το 2022 προβλέπεται να είναι μεγαλύτερη και το 2023 διψήφια θετική. Οι λογιστικές μας καταστάσεις, όπως οφείλουν, περιέχουν δύο είδη κόστους: αφενός το cash κόστος του να φύγουμε από ένα μεγάλο ακίνητο και να πάμε σε ένα μικρότερο, αφετέρου πολλά κόστη που είναι non cash, πράγμα που σημαίνει ότι, εάν έχουν γράψει αποσβέσεις και μειώσεις λογιστικά στο κατάστημα, οι ορκωτοί σωστά πρέπει να μηδενίσουν την απόσβεση.
Για τα έτη 2021 και 2022, η οργανική κερδοφορία της εταιρείας, που είναι και το νούμερο που εμείς κοιτάμε περισσότερο, ήταν θετική. Με τη στρατηγική που ακολουθούμε, θεωρούμε ότι το 2024 οργανισμός μας θα δείχνει πολύ μεγαλύτερη λειτουργική κερδοφορία
Διαβάστε επίσης:
Public Group: Στην πρώτη θέση της αγοράς με το μεγαλύτερο ποσοστό online εσόδων στον κλάδο
Public Group: Πάνω από 25% η συμμετοχή του online στις πωλήσεις των Public
──────────────────
Εκλογές 2023