• Τράπεζες

    Προσοχή στις συναλλαγές με κάρτες εν όψει των Χριστουγέννων – Οι e- απατεώνες καραδοκούν

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
    Προσοχή στις συναλλαγές με κάρτες εν όψει των Χριστουγέννων - Οι e- απατεώνες καραδοκούν


    Εκστρατεία ενημέρωσης για τις e-απάτες ενόψει των Χριστουγέννων ξεκινά η Τράπεζα της Ελλάδος από κοινού με τις τράπεζες και το  υπουργείο Προστασίας του Πολίτη καθώς τα περιστατικά απάτης στις ηλεκτρονικές πληρωμές εμφανίζουν κατακόρυφη άνοδο.

    Οι e- απατεώνες εφευρίσκουν διαρκώς νέους τρόπους  για να εξαπατήσουν τα θύματα τους και να αδειάσουν τους τραπεζικούς τους λογαριασμούς. Και ενόψει των εορτών αναμένεται έκρηξη στα περιστατικά e- απάτης.

    Για το λόγο αυτό οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και να αντιδρούν ενημερώνοντας τις αρμόδιες αρχές.

    Συγκεκριμένα η Ένωση Ελληνικών Τραπεζών και η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος ενημερώνουν πως:

    -Δεν ανοίγουμε ποτέ e-mails που  παραπέμπουν σε ηλεκτρονικούς συνδέσμους (links) και συνημμένα αρχεία.

    -Αν λάβουμε μία ύποπτη κλήση από την τράπεζα με την οποία συνεργαζόμαστε κλείνουμε το τηλέφωνο και επαληθευουμε την κλήση καλώντας το τμήμα εξυπηρέτησης πελατών της τράπεζας.

    -Δεν κοινοποιούμε ποτέ  τους κωδικούς μας για την εκτέλεση συναλλαγών.

    -Εάν θεωρήσουμε ότι έχουμε  πέσει θύμα απάτης επικοινωνουμε  αμέσως με την τράπεζα και αναφέρουμε το περιστατικό στην αστυνομία.

    Αύξηση στις e-απάτες

    Τα τελευταία στοιχεία, όπως τα καταγράφει η Εκθεση Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας της ΤτΕ, δείχνουν ότι το πρώτο εξάμηνο του 2021 οι απάτες κόστισαν 12 εκατ ευρώ, ποσό ωστόσο που παραμένει αρκετά χαμηλό σε σχέση με την αξία των συναλλαγών που πραγματοποιήθηκε ηλεκτρονικά και ξεπέρασε τα  750 δισ. ευρώ. Το ίδιο διάστημα οι συναλλαγές με κάρτες σημείωσαν αύξηση 6% και οι μεταφορές χρημάτων 3%.

    Ανοδικά κινήθηκαν τα περιστατικά απάτης στις μεταφορές χρημάτων μέσω mobile και internet banking, πέρυσι εντοπίστηκαν 1.179 τέτοια περιστατικά με το λογαριασμό να είναι «τσουχτερός» για τους καταναλωτές καθώς η  μέση ζημία διαμορφώθηκε περίπου στα  5.000 ευρώ.

    Βέβαια τα περιστατικά απάτης είναι πολλαπλάσια στις συναλλαγές με κάρτες, όμως σε αυτές τις περιπτώσεις η μέση ζημία για τον καταναλωτή είναι πολύ χαμηλότερη, καθώς και η μέση αξία της συναλλαγής με κάρτα διαμορφώνεται συνήθως στα 40 με 50 ευρώ.

    Από την αρχή του χρόνου τα  περιστατικά απάτης με κάρτες καταγράφουν αύξηση 50%, κάθε 3.600 συναλλαγές η 1 είναι προϊόν απάτης και για κάθε 6.000 αξία συναλλαγών το 1 ευρώ να είναι «κέρδος» απατεώνων.

    Η ΤτΕ κατέγραψε τα περιστατικά απάτης ανά κανάλι συναλλαγής και διαπιστώθηκε πως η «έκρηξη» παρατηρείται στις συναλλαγές μέσω του διαδικτύου. Συγκεκριμένα το πρώτο εξάμηνο του 2021 είχαμε:

    – 995 συναλλαγές ΑΤΜ, συνολικής αξίας 324.000 ευρώ,

    – 11.600 πληρωμές σε POS αξίας 323.000 ευρώ και

    – 197.000 εξ αποστάσεως συναλλαγές, αξίας 5,4 εκατ. ευρώ.

    Ποιος πληρώνει τη ζημιά

    Και στο ερώτημα ποιος πληρώνει τελικά τη ζημιά ζημία η ΤτΕ διαπιστώνει πως το μεγαλύτερο μέρος της ζημίας επιβαρύνει τους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών που αποδέχονται συναλλαγές καρτών και ο οποίοι, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2021, επωμίστηκαν το 47% της συνολικής ζημίας. Αντίστοιχα, οι πάροχοι-εκδότες καρτών πληρωμών επιβαρύνθηκαν σε ποσοστό 24%. Και οι καταναλωτες χρήστες των καρτών  επιβαρύνθηκαν σε ποσοστό 29%.

    Οι συνηθέστερες e απάτες

    Οι απατεώνες εφευρίσκουν διαρκώς νέους τρόπους για να εξαπατούν τα θύματα τους. Ανάμεσα στις μεθόδους που χρησιμοποιούν είναι:

    – Η κλοπή δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα (personal data theft),

    -Απάτες σχετιζόμενες με επενδύσεις (investment scams),

    -Απάτες σε αγορές μέσω διαδικτύου (online shopping scams),

    -Απάτες υποτιθέμενης τεχνικής υποστήριξης,

    -Ηλεκτρονικές απάτες μέσω τηλεφωνικής επικοινωνίας,

    -Κλοπές στοιχείων ταυτότητας, και απάτες μέσω αλλαγής κάρτας SIM (SIM Swapping).

    Να σημειωθεί ότι το Phishing, είναι από τις πιο συνηθισμένες περιπτώσεις απάτης. Με email  οι επιτήδειοι εξαπατούν τους παραλήπτες του μηνύματος, παρουσιάζονται ως η τράπεζα με την οποία έχει σχέση το υποψήφιο θύμα και ζητούν τους κωδικούς ασφαλείας για να ξεμπλοκάρουν την κάρτα τους.

    Το Smishing, είναι ανάλογη μέθοδος απάτης με μηνύματα SMS. Οι επιτήδειοι ζητούν από το υποψήφιο θύμα τους να συνδεθεί σε έναν ηλεκτρονικό σύνδεσμο (link) ή να καλέσει έναν αριθμό τηλεφώνου, προκειμένου να επαληθεύσει, να ενημερώσει ή να επανεργοποιήσει τον λογαριασμό του. Οι μέθοδοι αυτοί χρησιμοποιούνται για να υποκλαπούν και άλλα προσωπικά, φορολογικά και οικονομικά στοιχεία. Ακόμα και για την ανάληψη μετρητών από ΑΤΜ χωρίς κάρτα.

    Να σημειωθεί ότι στην  Ελληνική Ένωση Τραπεζών έχει συσταθεί ειδική Επιτροπή Πρόληψης και Αντιμετώπισης της Απάτης στα Μέσα και Συστήματα Πληρωμών. Αυτή η Επιτροπή παρακολουθεί και καταγράφει τα περιστατικά απάτης και βρίσκεται σε ανοιχτή γραμμή με την Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της Ελληνικής Αστυνομίας, την Τράπεζα της Ελλάδος και και κάθε αρμόδιο φορέα στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

    Διαβάστε επίσης

    Μικρομεσαίες επιχειρήσεις: Όσες αντέξουν τρία χρόνια, θα χρηματοδοτηθούν ξανά από τις τράπεζες

    Οι ελληνικές τράπεζες επιστρέφουν στην κανονικότητα

    Eurobank: Συγχωνεύτηκαν Direktna και Eurobank Serbia



    ΣΧΟΛΙΑ