Ευτυχές φινάλε είχε η πολύκροτη υπόθεση διεθνούς διαιτησίας, η οποία αφορούσε τα προγράμματα κατασκευής υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού, με τη δικαίωση του Ελληνικού Δημοσίου.

Σύμφωνα με την απόφαση του Διαιτητικού Δικαστηρίου του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου (International Chamber of Commerce – I.C.C.), το Δημόσιο επιδικάστηκε ποσά που ξεπερνούν τα 150 εκατομμύρια ευρώ, επιλύοντας μια διαμάχη που είχε διαρκέσει χρόνια.

1

Η υπόθεση αυτή ξεκίνησε το 2000, όταν το Ελληνικό Δημόσιο υπέγραψε συμβόλαιο για την αγορά νέων υποβρυχίων, αναγκαίων για την άμυνα της χώρας, από γερμανική κατασκευαστική εταιρεία. Το πρώτο υποβρύχιο, το «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ», ναυπηγήθηκε στη Γερμανία, ενώ τα υπόλοιπα κατασκευάστηκαν στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, τα οποία είχαν εξαγοραστεί από τη γερμανική εταιρεία.

Παρά την καταβολή περίπου 2 δισεκατομμυρίων ευρώ από το Ελληνικό Δημόσιο και την ολοκλήρωση των πέντε υποβρυχίων, η γερμανική πλευρά προχώρησε σε καταγγελία των συμβάσεων, προσφεύγοντας σε διεθνή διαιτησία.

Το 2010 δόθηκε προσωρινή λύση με την αναθεώρηση των συμβάσεων, όμως η κατάσταση περιπλέχθηκε όταν ο Λιβανέζος επιχειρηματίας Ι. Σάφα, ο οποίος είχε εξαγοράσει τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, ανέστειλε την υλοποίηση των συμβάσεων, απαιτώντας αυστηρότερους όρους. Αυτό έφερε το Ελληνικό Δημόσιο σε δύσκολη θέση, καθώς οι στρατηγικής σημασίας υποβρύχιοι δεν μπορούσαν να παραδοθούν.

Η υπόθεση οδηγήθηκε στο Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο, όταν τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, υπό τη διοίκηση του Ι. Σάφα, κατέθεσαν προσφυγή ζητώντας αποζημιώσεις που αγγίζαν τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ.

Το Ελληνικό Δημόσιο, για πρώτη φορά, αντέδρασε με προσφυγή ζητώντας αντίστοιχα ποσά. Η προσφυγή αυτή κατατέθηκε το 2014 από ομάδα Συμβούλων του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, με επικεφαλής τον Διονύσιο Κολοβό, ο οποίος ανέλαβε και τη συνέχεια της υπόθεσης.

Η τελική απόφαση του Διαιτητικού Δικαστηρίου, που εκδόθηκε πρόσφατα, δικαίωσε πλήρως το Ελληνικό Δημόσιο, επιδικάζοντας ποσά που ξεπερνούν τα 150 εκατομμύρια ευρώ.

Η ολοκλήρωση των υποβρυχίων, τα οποία πλέον θεωρούνται τα καλύτερα συμβατικά υποβρύχια του ΝΑΤΟ, κατέστη δυνατή χάρη στις εντατικές προσπάθειες των στελεχών του Πολεμικού Ναυτικού, που συνεργάστηκαν με τους εργαζόμενους των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, οι οποίοι παρέμεναν απλήρωτοι επί σειρά ετών.

Αυτά τα υποβρύχια, τα οποία έχουν ενισχύσει σημαντικά την υπεροπλία του Πολεμικού Ναυτικού, αποτελούν πλέον βασικό πυλώνα για την ασφάλεια και άμυνα της χώρας.

 

Διαβάστε επίσης 

Δημήτρης Μαρκόπουλος: Δεν αισθάνομαι την ανάγκη να απολογηθώ για την κάθε κα Σεμερτζίδου

Συμφωνία Βρετανίας-Γαλλίας για το μεταναστευτικό: Συνελήφθησαν οι πρώτοι παράτυποι μετανάστες στο Ντόβερ

Κοντογεώργης: Σημαντική μέρα για τη Θεσσαλία – Ξεκινούν δύο μεγάλα αρδευτικά έργα σε Καρδίτσα και Φάρσαλα