• Κοινωνία

    Τρένα: Παρ’ολίγον νέα «Τέμπη» στις Αχαρνές – Τι απαντούν Σταϊκούρας, Τερεζάκης και ΟΣΕ για το σοβαρό περιστατικό

    • NewsRoom
    Παναγιώτης Τερεζάκης, μεταβατικός Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ

    Παναγιώτης Τερεζάκης, μεταβατικός Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ


    Εξηγήσεις για το εξαιρετικά σοβαρό περιστατικό με δύο τρένα που κινδύνευσαν να συγκρουστούν παραμονές Χριστουγέννων κλήθηκαν να δώσουν οι αρμόδιοι. Το θέμα αποκάλυψε η εφημερίδα τα «Νέα» και αξιολογείται ως πολύ σοβαρό και ερευνάται από τις αρμόδιες υπηρεσίες.

    Ο Παναγιώτης Τερεζάκης, μεταβατικός Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ, σε συνέντευξή του στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8, όπως μεταδίδει το ertnews, δήλωσε σχετικά: «Ας μην υπερβάλλουμε».

    Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, δύο επιβατικές αμαξοστοιχίες βρέθηκαν στην ίδια γραμμή στις Αχαρνές, η μία εκτελούσε το δρομολόγιο Κιάτο-Πειραιάς και η άλλη το Θεσσαλονίκη-Αθήνα, ενώ η σύγκρουση αποφεύχθηκε χάρη στην ετοιμότητα του υπεύθυνου της τηλεδιοίκησης του σταθμού ΣΚΑ, που «ούρλιαζε στον ασύρματο», όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στο δημοσίευμα.

    Ερωτηθείς, ο κ. Τερεζάκης, αν κόντεψε να επαναληφθεί μια νέα τραγωδία Τεμπών ο κ. Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ απάντησε «Χωρίς να υποβαθμίζεται η σοβαρότητα του περιστατικού, ας μην υπερβάλλουμε τόσο πολύ».

    «Ήταν ένα σοβαρό περιστατικό αναμφισβήτητα, έγινε σε πλήρως τηλεδιοικούμενη περιοχή. Δεν μιλάμε για Τέμπη. Καταρχάς, οι ταχύτητες στην περιοχή αυτή, του κόμβου του σιδηροδρομικού κέντρου του ΣΚΑ (Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών), έγινε με ταχύτητες της τάξεως των 25-30 χιλιομέτρων ήταν η αμαξοστοιχία που ερχόταν από το Κιάτο και η 51 που κατέβαινε ήταν στην τάξη των 70-80 χιλιομέτρων το πολύ. Επιβατικές και οι δύο. Δεν μπήκαν σε αντίθετη κατεύθυνση στην ίδια γραμμή η μία με την άλλη.

    Ήταν σε δύο συγκλίνουσες σιδηροδρομικές τροχιές που οδηγούσαν στην κοινή γραμμή που πάει προς την Αθήνα.

    Επαναλαμβάνω, στον κόμβο του ΣΚΑ, πλήρως τηλεδιοικούμενη σηματοδοτούμενη περιοχή, ο τηλεδιοικητής είχε χαράξει κανονικά τη διαδρομή για το 51 του intercity που ερχόταν από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα και υπήρχε ερυθρό φωτόσημο στο τρένο το οποίο ερχόταν από το Κιάτο.

    Ο λόγος για τον οποίο ο μηχανοδηγός έκανε υπέρβαση, όπως φαίνεται από τα γεγονότα και τις συνομιλίες, στο ερυθρό φωτόσημο, είναι κάτι το οποίο το πόρισμα θα το βρει.

    Εγώ από την πρώτη στιγμή κοινοποίησα το περιστατικό ως οφείλω σαν ΟΣΕ, στη ΡΑΣ και στο ΕΟΔΑΣΑΑΜ και αυτή τη στιγμή έχει ολοκληρωθεί και το πόρισμα το οποίο το έχω αποστείλει στη ΡΑΣ και στο ΕΟΔΑΣΑΑΜ.

    Προφανώς το ίδιο θα κάνει και η Hellenic Train με το δικό της πόρισμα και αναμένουμε την τελική πορισματική έκθεση που θα κάνει ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ» συμπλήρωσε ο κ. Τερεζάκης.

    «Όταν υπάρχει παραβίαση ερυθρού σηματοδότη δεν σημαίνει ότι στα επόμενα 20-30 μέτρα είναι το σημείο στο οποίο μπορεί να γίνει μία πιθανή πρόσκρουση των τρένων. Υπάρχει αυτό που λέμε ένα μήκος επικάλυψης, το οποίο δίνει την ασφάλεια για γρήγορη αντίδραση και στους μηχανοδηγούς και στους τηλεδιοικητές» προσέθεσε.

    Ως προς τον λόγο που υπερέβη το ερυθρό φωτόσημο ο μηχανοδηγός, ο κ. Τερεζάκης ανέφερε το εξής. «Χωρίς να ξέρω ακριβώς το τι θα πει ο μηχανοδηγός, είμαι σίγουρος σχεδόν, από την εμπειρία που υπάρχει, ότι ο μηχανοδηγός αντελήφθη το κόκκινο, πιθανότατα το αντελήφθη λίγο αργότερα από τον χρόνο που είχε για να φρενάρει και έκανε υπέρβαση του φωτοσήματος».

    Ως προς το κομμάτι του δημοσιεύματος που περιγράφει πως τη στιγμή που αντιλήφθηκε ο σταθμάρχης του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών την κατάσταση και «ούρλιαζε» στον ασύρματο και την τελευταία στιγμή αποφεύχθηκε η σύγκρουση, ο κ. Τερεζάκης ανέφερε για τις επικοινωνίες ότι «όταν βλέπει ο τηλεδιοικητής ότι τα δύο τρένα συγκλίνουν και το ένα έχει παραβιάσει ερυθρό φωτόσημο, καταλαβαίνετε ότι η ένταση της φωνής δεν είναι η συνηθισμένη».

    «Το πρώτο που το έσωσε ήταν ότι υπήρχε σηματοδότηση και υπήρχε πλήρης κάλυψη από πλευράς σηματοτεχνικής, δηλαδή ο ένας είχε πράσινο και ο άλλος είχε κόκκινο και το επόμενο βέβαια ήταν η τηλεδιοίκηση που είχε οπτική απεικόνιση. Υπόψη ότι ήταν ένας ο τηλεδιοικητής. Δεν ήταν ούτε δύο σταθμάρχες, ούτε δύο τηλεδιοικητές, ούτε τρεις που το βλέπανε.

    Ένας, αυτός ο οποίος έκανε τη δουλειά του έτσι όπως έπρεπε και όπως είχε εκπαιδευτεί και μάλιστα να σας πω ότι είναι από την ίδια φουρνιά των εκπαιδευμένων τηλεδιοικητών, που ήταν και ο μοιραίος σταθμάρχης στη Λάρισα» προσέθεσε ο κ. Τερεζάκης.

    Ερωτηθείς, κατά πόσο μπορεί να αισθάνεται κανείς ασφαλής στις μετακινήσεις με τρένο, ο κ. Τερεζάκης τόνισε ότι «μπορεί ο ταξιδιώτης, ο επιβάτης να είναι σίγουρος ότι θα ταξιδέψει σωστά και με ασφάλεια».

    «Τα αποτελέσματα τα οποία βλέπουμε από περιστατικά τα οποία συμβαίνουν, τα οποία δεν οδηγούν σε καμία περίπτωση σε περιστατικό ατυχήματος ή δυστυχήματος, αυτό δείχνει ότι το σύστημα έχει αποκτήσει ένα επίπεδο ασφάλειας, το οποίο δίνει τη δυνατότητα να πούμε ότι τα τρένα αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα, με τις παρούσες συνθήκες όπως κυκλοφορούν, έχουν ανεβάσει το επίπεδο ασφάλειάς τους» επισήμανε.

    «Υπάρχουν εποχές όπου αυτά είναι σε μια συχνότητα αρκετά υψηλή, δηλαδή μπορούμε να έχουμε ένα κάθε εξάμηνο, ένα κάθε πεντάμηνο. Υπάρχουν και περίοδοι στις οποίες δεν συμβαίνει τίποτα για μεγάλα χρονικά διαστήματα, δηλαδή σε έναν χρόνο να μη συμβεί κανένα, επαναλαμβάνω, περιστατικό, διότι αυτό είναι περιστατικό, παρ’ ολίγο ατύχημα. Και αυτά εξετάζονται πάρα πολύ σοβαρά, γιατί από αυτά παίρνουμε πολύτιμα συμπεράσματα για να αντιδρούμε και να είμαστε σε εγρήγορση όσο μπορούμε περισσότερο» συμπλήρωσε ο κ. Τερεζάκης.

    Στο μεταξύ, αρμόδιες πηγές του ΟΣΕ αναφέρουν ότι δεν υπήρξε κίνδυνος σύγκρουσης των δύο τρένων από τη στιγμή που η τηλεδιοίκηση λειτουργούσε κανονικά και είχε εικόνα για το πού θα πάει το κάθε τρένο.

    Από την πλευρά της η Hellenic train επικαλέστηκε την ολισθηρότητα των γραμμών – τροχών και υποβάθμισε το περιστατικό για το οποίο ενημερώθηκε αμέσως ΟΣΕ. Ο Οργανισμός δήλωσε αμέσως το περιστατικό στην ρυθμιστική αρχή σιδηροδρόμου και προκειμένου να συντάξει το δικό του πόρισμα ζήτησε από την Hellenic train την ταινία του ταχογράφου για να αποδειχθεί αν υπήρξε η ολισθηρότητά του στο δίκτυο. Η υπόθεση βρίσκεται ακόμα υπό διερεύνηση.

    Σταικούρας: Αληθές το περιστατικό

    «Είναι αληθές το δημοσίευμα», είπε, στο μεταξύ, μιλώντας το Ρ/Σ Παραπολιτικά 90,1, ο υπουργός  Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας.

    «Είναι μια επιστολή που έχει σταλεί προς την Hellenic Train και τον ΟΣΕ όπως όφειλε η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων μετά από έγγραφο που απέστειλε ο ΟΣΕ προς τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων σχετικά με ένα συμβάν το οποίο έγινε στις 23/12/23.

    Είμαστε σε αναμονή πορίσματος και έχω ζητήσει και εγώ όσο γίνεται πιο γρήγορα να έχουμε το πόρισμα. Δούλεψε η τηλεδιοίκηση, έχουμε τηλεδιοίκηση και σηματοδότηση σε όλο τον σιδηροδρομικό άξονα από Αθήνα μέχρι Θεσσαλονίκη πλέον, εκτός του τμήματος που έχει καταστραφεί από τον Daniel, και ως προς το συγκεκριμένο περιστατικό τα τρένα ήταν σε συγκλίνουσες γραμμές, όχι μετωπικά αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να υποβαθμίζουμε το οποιοδήποτε περιστατικό.»

    Όπως είπε επίσης, ο υπουργός είναι ευθύνη του και ευθύνη της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να ενισχύουν την ασφάλεια των μεταφορών «Και προς αυτή την κατεύθυνσή κινούμαστε».

    «Δεν υποβαθμίζω το οποιοδήποτε περιστατικό σε κάθε περίπτωση αναμένουμε το πόρισμα το οποίο θα βγει και με βάση το πόρισμα να προταθούνε μέτρα συστάσεις για την αποφυγή παρόμοιων περιστατικών στο μέλλον».

    Ανακοίνωση ΟΣΕ

    Ανακοίνωση αναφορικά με συμβάν εξέδωσε ο ΟΣΕ.

    Όπως αναφέρει ο ΟΣΕ, «σχετικά με το συμβάν της 23ης Δεκεμβρίου 2023, επισημαίνεται ότι το σύστημα της τηλεδιοίκησης λειτούργησε και υπήρξε έγκαιρη ενημέρωση σε επιχειρησιακό επίπεδο προς αποφυγή ατυχήματος».

    Σύμφωνα με τον ΟΣΕ, «το συμβάν έγινε στην περιοχή του δυτικού ΣΚΑ, στο σημείο όπου η γραμμή του Προαστιακού από το Κιάτο συγκλίνει με τη γραμμή καθόδου του σιδηροδρομικού άξονα από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα. Τα τρένα, προτού ακινητοποιηθούν, κινούνταν σε συγκλίνουσες γραμμές και όχι μετωπικά, μετά από παραβίαση ερυθρού σηματοδότη».

    Ο ΟΣΕ ενημέρωσε τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), προκειμένου να υπάρξει πόρισμα, τόσο από την πλευρά του όσο και από την πλευρά της Hellenic Train, όπως προβλέπεται, με σκοπό να αποφευχθούν αντίστοιχα συμβάντα στο μέλλον, επισημαίνεται στην ανακοίνωση του οργανισμού.

    Ο ΟΣΕ αναφέρει επίσης ότι έχει ήδη κινήσει όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες για τη σύνταξη του σχετικού πορίσματος.

    Διαβάστε επίσης:

    Χάος με τα πρόστιμα της δημοτικής αστυνομίας – Έρχονται κλήσεις 20ετίας, «μπλόκο» σε φορολογικές ενημερότητες

    Έκτακτο: Στα 550 εκατ. ευρώ οι προσφορές στο ελληνικό βιβλίο για το placement της Πειραιώς

    Αλλάζουν τα πάντα στο διαδίκτυο – Ξεκινά και στην Ελλάδα η εφαρμογή του Κανονισμού Digital Services Act



    ΣΧΟΛΙΑ