• Κοινωνία

    Πρωτοδικείο Αθηνών: Νόμιμη η ρήτρα αναπροσαρμογής


    Νόμιμη, διαφανή και επιτρεπτή έκρινε το Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών τη διαδικασία επιβολής της ρήτρας αναπροσαρμογής και δεν προχώρησε σε ακύρωση της είσπραξης της μέσω των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος.

    Με την ομόφωνη απόφαση ων 150 σελίδων,.που δημοσιεύθηκε στις 2 Μαρτίου, οι δικαστές απέρριψαν ως ουσιαστικά αβάσιμες τις αγωγές σε βάρος της ΔΕΗ, καταναλωτικών ενώσεων και καταναλωτών, δικηγορικών και επαγγελματικών συλλόγων.

    Μετά από αυτή την απόφαση, παύει να ισχύει η προσωρινή “ομπρέλα” προστασίας της Δικαιοσύνης στα ευάλωτα νοικοκυριά. Μετά την 30η Ιουνίου, οπότε λήγει το κυβερνητικό “πάγωμα” στη ρήτρα αναπροσαρμογής κι αν δεν υπάρχει νέα ανάλογη απόφαση για μετά την 1η Ιουλίου, έστω για τα ευάλωτα νοικοκυριά, τότε όσοι καταναλωτές αδυνατούν να πληρώσουν τους υπέρογκους λογαριασμούς με τις ρήτρες, κινδυνεύουν με διακοπή ρεύματος.

    Οι ενάγοντες αναμένεται να καταθέσουν έφεση κατά της πρωτόδικης απόφασης. Ωστόσο με.βάση αυτήν, οι πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας μπορούν να νιώθουν ικανοποίηση καθώς δεν.άνοιξε ο δρόμος στους καταναλωτές να διεκδικήσουν δικαστικά επιστροφές των χρημάτων που κατέβαλαν μέχρι το πάγωμα.της Ρήτρας στα τέλη του περασμένου Ιούνη.

    “Ο καταναλωτής ήξερε…”

    Οι δικαστές αποφάσισαν αφενός ότι οι καταναλωτές κυμαινόμενων συμβολαίων γνώριζαν ότι ανά πάσα στιγμή μπορεί τα τιμολόγια τους να αυξηθούν, αφετέρου ότι είχαν εγκαίρως ενημερωθεί για την επιβολή της ρήτρας αναπροσαρμογής.

    Το ενδιαφέρον στη δικαστική απόφαση εστιάζεται στην κρίση των δικαστών ότι ο κάθε καταναλωτής έχει τη δυνατότητα να ελέγξει εάν έίναι σωστά προσδιορισμένη από τον πάροχο του η ρήτρα που καλείται να πληρώσει. Ελέγχοντας μεταξύ άλλων και την καθημερινή αξία του χρηματιστηριακού προϊόντος που αγοράζει. Καθώς η αγορά της ηλεκτρικής ενέργειας έχει πλέον αναχθεί σε χρηματιστηριακό προϊόν.

    Σύμφωνα με το σκεπτικό της απόφασης:

    Η ρήτρα αναπροσαρμογής επιβλήθηκε για ορισμένο ειδικό και σπουδαίο λόγο για να διασφαλιστεί η λειτουργία των παρόχων.

    Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας συνέστησε και οι προμηθευτές συμμορφώθηκαν στο «πρότυπο» ρήτρας αναπροσαρμογής του κόστους.

    Η ΔΕΗ δεν αύξησε αυθαίρετα τα τιμολόγια καθώς
    μπορεί οποιαδήποτε στιγμή να αναπροσαρμόζει τους όρους και τις χρεώσεις στα κυμαινόμενα τιμολόγια, με τον καταναλωτή να έχει το δικαίωμα να καταγγείλει τη σύμβαση.

    Από τις 11 Μαρτίου του 2021 η ΔΕΗ είχε ενημερώσει τους καταναλωτές ότι προτίθεται να προχωρήσει στην εφαρμογή της ρήτρας από τις 5 Αυγούστου ενώ ο τύπος υπολογισμού της είναι δημοσιευμένος και επαληθεύσιμος από τους πελάτες.

    Ο καταναλωτής είχε στη διάθεσή του όλες τις ουσιώδεις πληροφορίες που απαιτούνται για να λάβει μία τεκμηριωμένη απόφαση συναλλαγής.

    Ήξεραν οι καταναλωτές που υπέγραψαν συμβάσεις κυμαινόμενου τιμολογίου, με μονομερή αναπροσαρμογή, ότι είναι απολύτως αναμενόμενη μια αύξηση στα τιμολόγια.

    Η αγορά ηλεκτρικής ενέργειας έχει πλέον αναχθεί σε χρηματιστηριακό προϊόν και διαμορφώνεται από το Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας.

    Το σκεπτικό της απόφασης

    Τα βασικότερα σημεία της απόφασης των 150 σελίδων έχουν ως εξής:

    Η ΡΑΕ αποφάσισε στο πλαίσιο της εποπτικής της αρμοδιότητας της να συστήσει προς τους προμηθευτές ένα «πρότυπο» ρήτρας αναπροσαρμογής του κόστους με σκοπό την ενίσχυση της διαφάνειας όσον αφορά τις χρεώσεις πελατών αλλά και την προαγωγή της συγκρισιμότητας και της επαληθευσιμότητας των χρεώσεων των προμηθευτών. …

    Προς το σκοπό αυτό τυποποίησε εν είδει μαθηματικής εξίσωσης τη ρήτρα….προτείνοντάς την ως ενδεικνυόμενη στους προμηθευτές όχι όμως ως δεσμευτική.

    Σύμφωνα με το διατακτικό της απόφασης της ΡΑΕ, η εφαρμογή της συγκεκριμένης ρήτρας επαφίεται στη δυνητική ευχέρεια των προμηθευτών και αναγνωρίζεται η δυνατότητά τους να υιοθετήσουν άλλα ισοδύναμα μέτρα….

    Επομένως κάθε προμηθευτής δύναται να προσδιορίσει δική του ρήτρα αναπροσαρμογής με βάση τον πιθανό κίνδυνο… Η ΡΑΕ λειτούργησε προληπτικά και επέβαλε μέτρα που έχουν τη μορφή σύστασης προς τους προμηθευτές…

    Η ΔΕΗ μπορεί με τη δική της μόνο θέληση οποιαδήποτε στιγμή που θα διαρκεί η ισχύς του Συμβολαίου να αναπροσαρμόζει και να τροποποιεί τους όρους και το τιμολόγιο ενώ ο καταναλωτής έχει το δικαίωμα να το καταγγείλει.

    Στις 11 Μαρτίου του 2021 γνωστοποίησε η ΔΕΗ στο καταναλωτικό κοινό ότι προτίθεται να προχωρήσει στην εφαρμογή της ρήτρας από τις 5 Αυγούστου ενώ ο τύπος υπολογισμού της είναι δημοσιευμένος και επαληθεύσιμος από τους πελάτες. …

    Όσον αφορά το περιεχόμενο της σύμβασης με τους καταναλωτές , αυτή είχε όλα τα χαρακτηριστικά της σύμβασης προσχωρήσεως αφού δεν υπήρχε η δυνατότητα διαπραγμάτευσης των όρων της οι οποίοι ήταν προδιατυπωμένοι από τη ΔΕΗ….

    Ο αναγκαστικός χαρακτήρας της σύμβασης αυτής αφορούσε τη συναλλακτική συμπεριφορά της ΔΕΗ ως προς την ίδια τη σύναψη, τη μη λύση με καταγγελία εκ μέρους της παρά μόνο σε περίπτωση μη εκπλήρωσης ουσιωδών συμβατικών υποχρεώσεων εκ μέρους του πελάτη. …

    Λαμβανομένων υπόψη των ειδικών συνθηκών του προϊσχύσαντος καθεστώτος της πλήρους καθετοποίησης οι οποίες συνέτρεχαν κατά το χρόνο σύναψης των συμβάσεων προμήθειας και της ρητής πρόβλεψης του δικαιώματος του καταναλωτή να καταγγέλλει ανά πάσα στιγμή τη σύμβαση, ο συγκεκριμένος όρος πληροί τα κριτήρια της διαφάνειας.

    Δεν τίθεται ζήτημα μονομερούς επιβολής αλλά ασκήσεως ενός δικαιώματος κατά συμφωνημένο από τα μέρη δοθέντος ότι ο τρόπος καθορισμού παροχής και αντιπαροχής μπορεί να περιλαμβάνεται σε Γενικούς Όρους Συναλλαγών.

    Επομένως, η εναγομένη δεν επενέβη αυθαιρέτως σε εκκρεμείς έννομες σχέσεις, ως αβασίμως τα ενάγοντα σωματεία ισχυρίζονται, αλλά άσκησε δικαίωμα το οποίο είχε συμφωνηθεί με έκαστο πελάτη κατά τη σύναψη των συμβάσεων προμήθειας να αναπροσαρμόζει τα τιμολόγιά της.

    Το δικαίωμα της αναπροσαρμογής είναι απολύτως αναμενόμενο στις συμφωνίες κυμαινόμενου τιμολογίου και ο πελάτης ασφαλώς γνωρίζει και αντιλαμβάνεται ότι υφίσταται το ενδεχόμενο διακύμανσης.

    Δεδομένης της μεταβλητότητας του κόστους του ηλεκτρικού ρεύματος για τους προμηθευτές και της μεγάλης διάρκειας των συμβάσεων προμήθειας,. εύλογα ο προμηθευτής και εν προκειμένω η ΔΕΗ, επιζητεί να θέσει στη σύμβαση όρους, οι οποίοι θα της επιτρέπουν να αναπροσαρμόζει το τίμημα με βάση τη νέα κατάσταση , αρκεί η μονομερής αναπροσαρμογή να έχει προβλεφθεί στη σύμβαση, να γίνεται για ορισμένο ειδικό και σπουδαίο λόγο και ο αντισυμβαλλόμενος να διατηρεί το δικαίωμα της καταγγελίας της σύμβασης.

    Η ρήτρα όχι μόνο δεν είναι αδόκιμη αλλά αλλά συνιστά μία συναλλακτικώς αποδεκτή πρακτική στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας προκειμένου η τιμολογούμενη προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας να ανταποκρίνεται στην αρχής της κοστοστρέφειας.

    Καθ’ υπόδειξη της ΡΑΕ έγινε η εφαρμογή της Ρήτρας.

    Η ενεργοποίηση του μηχανισμού της ρήτρας αναπροσαρμογής θα προκύπτει ως εξαιρετική περίπτωση όταν οι τιμές του μεταβλητού μεγέθους Χ κινούνται σε επίπεδα δυσχερώς προβλέψιμα.

    Η αγορά ηλεκτρικής ενέργειας έχει πλέον αναχθεί σε χρηματιστηριακό προϊόν και διαμορφώνεται από το Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας.

    Κατά το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα 5.8.2021 η ραγδαία αύξηση του κόστους της ηλεκτρικής ενέργειας διεθνώς δεν μπορούσε να προβλεφθεί, απορριπτόμενου του ισχυρισμού των εναγόντων ότι η εναγόμενη τη σχετική ρήτρα με συνέπεια τις σφοδρές αυξήσεις στην κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας ως αβάσιμου.

    Σε κάθε περίπτωση, σκοπός της σχετικής ρήτρας δεν είναι ούτε το όφελος ούτε η βλάβη του πελάτη αλλά η συμμόρφωση της εναγόμενης προς τις προβλεπόμενες στον ΚΠΗΕ αρχές τιμολόγησης ήτοι την αρχή διαφάνειας ως εξειδικεύτηκε με την 409/2020 απόφαση της ΡΑΕ.

    Κατά το χρόνο εισαγωγής της ρήτρας, ο καταναλωτής είχε στη διάθεσή του όλες τις ουσιώδεις πληροφορίες που απαιτούνται για να λάβει μία τεκμηριωμένη απόφαση συναλλαγής.

    Η επίκληση αθέμιτου ανταγωνισμού είναι δυνατότητα μόνο για τους ανταγωνιστές κι όχι τους καταναλωτές πουδεν έχουν αξίωση παράλειψης η αποζημίωσης.

    Τι υποστηρίζουν οι καταναλωτές

    Στις αγωγές, μεταξύ άλλων, αναφερόταν ότι η ΔΕΗ «καταχρώμενη τη δεσπόζουσα θέση της στην εγχώρια αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, ενεργούσα υπό διττή και εναλλασσόμενη κατά το δοκούν περίπτωση, άλλοτε ως προμηθεύτρια και άλλοτε ως παραγωγός ηλεκτρικής ενέργειας, μετήλθε αθέμιτες και δη αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, συνιστάμενες αφενός στην εφαρμογή των παραπάνω άκυρων, ως αδιαφανών, γενικών όρων, αφετέρου στην παραπλανητική παράλειψη παροχής ουσιωδών πληροφοριών περί της διαδικασίας τιμολόγησης, επέβαλε μονομερώς και χωρίς να προβλέπεται στις συμβάσεις προμήθειας τη ρήτρα αναπροσαρμογής χρεώσεων προμήθειας, η οποία δημιουργώντας πλήρη σύγχυση ως προς τις χρεώσεις και τρόπο υπολογισμού τους, με αποκλειστικό σκοπό να οδηγήσει τον καταναλωτή να λάβει απόφαση συναλλαγής την οποία διαφορετικά δεν θα ελάμβανε… ..

    Η καταχρηστική, αντισυναλλακτική και αθέμιτη μετασυμβατική συμπεριφορά της εναγομένης ανέτρεψε τις προσδοκίες των καταναλωτών για σταθερό ή εν πάση περιπτώσει ελάχιστα μεταβαλλόμενο τίμημα, είχεε ως αποτέλεσμα τις σφοδρές αυξήσεις των λογαριασμών κατανάλωσης τους οποίους οι καταναλωτές αδυνατούν να εξοφλήσουν εάν δεν αναλώσουν του εισοδήματός τους, αφετέρου τη συσσώρευση υπέρογκων κερδών υπέρ της προμηθεύτριας ώστε η εμμονή στη συνέχιση της μεταξύ των μερών συμβατικής σχέσης να μη ανταποκρίνονται στην καλή πίστη και τα χρηστά ήθη… Ο καταναλωτής δεν είναι σε θέση να γνωρίζει και να συναποφασίζει την τελική διαμόρφωση του αντιτίμου που συνδέεται με το κόστος της αναλισκόμενης ηλεκτρικής ενέργειας…»

    Το δικαστήριο επικαλούμενο τις οδηγίες και τους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ηλεκτρική ενέργεια αλλά και την εναρμόνιση της χώρας μας με το κοινοτικό δίκαιο, για τη σταδιακή απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, αναφέρεται στο νομοθετικό πλαίσιο που διέπει ιστορικά τη λειτουργία και τη δραστηριότητα της ΔΕΗ.

    Όπως αναφέρει με το ν. 4011/2011 καθιερώνεται η πλήρης απελευθέρωση της αγοράς προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας όπου όλοι οι καταναλωτές είναι ελεύθεροι να επιλέγουν προμηθευτή για να συμβληθούν.

    Όπως αναφέρεται στην απόφαση:

    “Η κανονιστική επέμβαση της Πολιτείας στην οργάνωση και λειτουργία της αγοράς ενέργειας, επιτυγχάνεται με την ανάθεση αρμοδιοτήτων σε ανεξάρτητες αρχές. Τέτοια ανεξάρτητη Διοικητική Αρχή είναι είναι η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας ΡΑΕ που παρακολουθεί και εποπτεύει τη λειτουργία της αγοράς ενέργειας.

    Σύμφωνα με το ν. 4011/2011 ο καταναλωτής δεν συναλλάσσεται απευθείας με τους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας.

    Από τον Μάρτιο του 2020 τέθηκε σε λειτουργία η Ενεργειακή Χρηματοπιστωτική Αγορά την οποία διαχειρίζεται το «Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας».

    Σύμφωνα με τους δικαστές «οι αγορές ηλεκτρικής ενέργειας εμφανίζουν σημαντικές διαφορές από τις χρηματιστηριακές αγορές κινητών αξιών ή εμπορευμάτων, εκτίθενται σε εντονότερες διακυμάνσεις και …στο κίνδυνο μεταβολής των τιμών…

    Μακροχρόνιες συμβάσεις όπως οι συμβάσεις προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας ενδέχεται να καταστούν ασύμφορες για τον προμηθευτή καθώς λόγω της μεταβλητότητας του κόστους του ηλεκτρικού ρεύματος επιζητεί να θέσει στη σύμβαση προληπτικούς μηχανισμούς που θα του επιτρέπουν να αναπροσαρμόζει το τίμημα με βάση τη νέα κατάσταση. Τέτοιου είδους ρήτρες παρέχουν μία σχετική ευελιξία κι εξασφαλίζουν την ισοδυναμία παροχής και αντιπαροχής.

    Οι μεταβολές του κόστους λαμβάνονται μέσω αυτών υπόψη προκειμένου να παραμένει επικερδής η επιχειρηματική δραστηριότητα. Οι προμηθευτές έχοντας άλλωστε τη δυνατότητα να προσαρμόζουν την τιμή, ακολουθώντας τις μεταβολές του κόστους που έχει για τους ίδιους η ηλεκτρική ενέργεια που πωλούν στους καταναλωτές, απαλλάσσονται από το βάρος και τον κίνδυνο των μακροπρόθεσμων υπολογισμών και μπορούν να διαμορφώνουν ευνοϊκότερα προγράμματα για τους καταναλωτές.

    .. Υπό το πρίσμα αυτό τα κυμαινόμενα τιμολόγια είναι προγράμματα που δεν ενέχουν σοβαρούς κινδύνους για τους προμηθευτές με την έννοια ότι μπορούν να ενσωματώνουν οποιαδήποτε αύξηση του κόστους , διατηρώντας σταθερό το κέρδος στο οποίο απέβλεπαν.. Τον κίνδυνο αύξηση των τιμών στα κυμαινόμενα τιμολόγια αναλαμβάνουν στην πραγματικότητα οι καταναλωτές… Το ότι η απελευθερωμένη λειτουργία της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας δικαιολογεί και επιβάλλει τη μεταβαλλόμενη τιμολόγηση δεν σημαίνει ότι η αδυναμία στην οποία περιέρχεται ο καταναλωτής δεν θα πρέπει να αμβλυνθεί και να αντισταθμιστεί με τη χορήγηση σε αυτόν ουσιαστικών και δικονομικών δικαιωμάτων…

    Σημαντικό είναι ο προμηθευτής να μην εκμεταλλευτεί την επίρριψη αυτού του κινδύνου στον καταναλωτή αλλά οφείλει να αξιοποιήσει δυνατότητες ώστε να μην ξεπεράσει τα όρια που θα διακινδυνεύσουν την πρόσβαση του καταναλωτικού κοινού στο πρωταρχικό αγαθό της ηλεκτρικής ενέργειας. …

    Εφόσον επομένως η σύμβαση προμήθειας μεταξύ προμηθευτή και πελάτη προβλέπει την επιβολή της ανωτέρω ρήτρας, η τελευταία είναι νόμιμη, στο πλαίσιο της συμβατικής σχέσης για την προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας. Ωστόσο είναι απαραίτητο η αναπροσαρμογή να υπόκειται σε ορισμένους κανόνες προκειμένου να εξασφαλιστεί η προστασία του καταναλωτή από καταχρηστικές πρακτικές όταν δε το συγκεκριμένο δικαίωμα είναι προδιατυπωμένο μέσω ΓΟΣ τίθεται το ζήτημα της συμβατότητάς του με το νόμο 2251/1994.

    Ο Κώδικας Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΦΕΚ Απρίλιο του 2013)προβλέπει διαφορετικές ρυθμίσεις για κάθε μία από τις κατηγορίες των καταναλωτών . «Οι προμηθευτές υποχρεούνται να διερευνούν σημαντικές μεταβολές κατανάλωσης, ζητώντας ανάγνωση ένδειξης μετρητή από πελάτες. Οι προμηθευτές οφείλουν να ακολουθούν συγκεκριμένες βασικές αρχές κατά την κατάρτιση των τιμολογίων και χρεώσεων ώστε να εξασφαλίζεται προστασία καταναλωτών και η ανάπτυξη υγιούς ανταγωνισμού. Οφείλου να αναφέρουν τις χρεώσεις με ευκρίνεια και με τρόπο διαφανή και διακριτό. Η απλότητα και η διαφάνεια των χρεώσεων αποσκοπούν στο να μπορούν οι καταναλωτές να επιλέγουν μεταξύ εναλλακτικών τιμολογίων με διαφορετικά χαρακτηριστικά έτσι ώστε να καλύπτουν τις ανάγκες τους με πιο οικονομικό τρόπο.

    Οποιοσδήποτε μηχανισμός αναπροσαρμογής των τιμολογίων πρέπει να είναι: α. διαφανής, με σαφώς ορισμένο τρόπο ενεργοποίησης και υπολογισμού και γνωστός στον πελάτη εκ των προτέρων, β. να κατατείνει στην αποφυγή υπερβολικής μεταβλητότητας ως προς το ύψος της κατανάλωσης, γ. να προσφέρει, κατά το δυνατόν, επαρκείς επιλογές ως προς τη δυνατότητα διαχείρισης του κινδύνου διαχρονικής διακύμανσης των τιμών, και δ. να αποτελεί μέρος της Σύμβασης Προμήθειας.

    Ο ν. 4001/2011 κατοχυρώνει το θεμελιώδες δικαίωμα των καταναλωτών σε ευχερή, αξιόπιστη, αποτελεσματική και διαφανή πληροφόρηση σχετικά με τους όρους των συμβάσεων προμήθειας ώστε να προβαίνουν σε συνειδητή ενημερωμένη επιλογή. Το ελληνικό δίκαιο κατανέμει το βάρος της απόδειξης της διαφάνειας εξ’ ολοκλήρου στον προμηθευτή.

    Η εθνική νομοθεσία σε συμμόρφωση με τις ενωσιακές επιταγές θέτει το ζήτημα της διαφάνειας και της ορθής ενημέρωσης των καταναλωτών, αφενός ως απαραίτη προϋπόθεση για την αποτελεσματική άσκηση των δικαιωμάτων των καταναλωτών αφετέρου ως αναγκαία συνθήκη υγιούς ανταγωνισμού στο επίπεδο της λιανικής αγοράς ενέργειας.

    Οι σχετικοί όροι που ανάγονται σε ουσιώδη μέρη της σύμβασης να μην αποδίδονται κατά τρόπο ασαφή, ακατανόητο ή παραπλανητικό …

    Υπό το πρίσμα των ερευνώμενων ρητρών αναπροσαρμογής χρεώσεων προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας ευχερώς συνάγεται ότι συντρέχουν αμφότερες οι προϋποθέσεις εφαρμογής της, καθώς οι ρήτρες αναπροσαρμογής αφενός μεν επιδρούν στον καθορισμό του τιμήματος, αφετέρου δε είναι απολύτως αναμενόμενες στις συμφωνίες κυμαινόμενου τιμολογίου.

    Ο καταναλωτής που επιλέγει να συνάψει σύμβαση προμήθειας ενέργειας όχι σε σταθερή τιμή αλλά σε κυμαινόμενο τιμολόγιο, ασφαλώς γνωρίζει ότι η διακύμανση γίνεται στη βάση μιας συμβατικής ρήτρας, της ρήτρας αναπροσαρμογής. Ως εκ τούτου οι εν λόγω ρήτρες, όπως κάθε ρήτρα για την αναπροσαρμογή του τιμήματος στην περίπτωση κυμαινόμενου ύψους της παροχής δεν υπόκειται σε έλεγχο καταχρηστικότητας αλλά μόνο σε έλεγχο διαφάνειας. Ειδικότερα, οι ρήτρες αναπροσαρμογής πρέπει να εκθέτουν κατά τρόπο διαφανή την αιτία και τη μέθοδο μεταβολής του κόστους του ηλεκτρικού ρεύματος ώστε ο καταναλωτής να μπορεί να ελέγχει τη μεταβολή της τιμής με βάση σαφή, αντικειμενικά κι επαληθεύσιμα κριτήρια. . Συγχρόνως τα τελευταία πρέπει να είναι εύλογα, με την έννοια ότι αφορούν παράγοντες που συνδέονται με τη μεταβολή του κόστους του ρεύματος για τον προμηθευτή. …

    Η ρήτρα πρέπει να περιγράφει το μηχανισμό στον οποίο στηρίζεται η αναπροσαρμογή και να ενημερώνει τον καταναλωτή για τις συνέπειες που συνεπάγεται η εφαρμογή τους. …Μόνο έτσι θα διατηρείται η συμβατική ισορροπία, δηλαδή

    .μόνο εφόσον η διακύμανση θα λειτουργεί και προς τις δύο κατευθύνσεις….Τούτο σημαίνει ότι το τίμημα δεν θα πρέπει να ακολουθεί μόνο την άνοδο του κόστους παραγωγής αλλά και την τυχόν μείωσή του.

    Κρίσιμο είναι να αποκλείεται το ενδεχόμενο η μεν αύξηση επί ανόδου του κόστους να γίνεται αμέσως, η δε μείωση, επί πτώσης του, καθυστερημένα. Χρήσιμο θα είναι η ρήτρα να θέτει συγκεκριμένες προθεσμίες εντός τωνοποίων θα γίνονται οι μεταβολές στην τιμή, είτε ανοδικές είτε πτωτικές. …Ως πρόσθετη προϋπόθεση άρσης της καταχρηστικότητας συνάγεται ότι ο προμηθευτής υποχρεούται να παράσχει στον αντισυμβαλλόμενό του τη δυνατότητα να λύσει τη σύμβαση, οφείλει δηλ. να του επιτρέπει να αποδεσμευτεί από τη σύμβαση στο μέτρο που κρίνει ότι είναι ασύμφορη για αυτόν η αναπροσαρμογή.”

    Το δικαστήριο επικαλείται αποφάσεις του ΔΕΕ και σημειώνει ότι ο καταναλωτής μπορεί να καταγγείλει τη σύμβαση του:

    «Κάτι τέτοιο δεν θα ισχύει κατά το ΔΕΕ όταν ο καταναλωτής δεν έχει τη δυνατότητα να αλλάξει προμηθευτή ή όταν δεν έχει ενημερωθεί με το δέοντα τρόπο και εγκαίρως για την επικείμενη τροποποίηση».

    Διαβάστε επίσης:

    Δίκη Πισπιρίγκου: «Δεν θα απολογηθώ που έκανα ανάνηψη περισσότερο από ότι ορίζει το πρωτόκολλο», λέει ο αναισθησιολόγος του Καραμανδάνειου



    ΣΧΟΛΙΑ