Η εισαγγελέας του Παρισιού Λορ Μπεκιού είπε σήμερα πως η ζημία από τη θεαματική κλοπή κοσμημάτων στο Λούβρο την Κυριακή εκτιμάται από την έφορο του μουσείου στα 88 εκατομμύρια ευρώ, από οικονομικής πλευράς μονάχα.

“Η ζημία εκτιμάται από την έφορο του Λούβρου στα 88 εκατομμύρια ευρώ”, ένα ποσό “εξαιρετικά εντυπωσιακό”, όμως “δεν είναι σε καμία περίπτωση αντίστοιχο ούτε συγκρίσιμο με την ιστορική ζημία”, συμπλήρωσε σε δηλώσεις που έκανε στο RTL η εισαγγελέας, διευκρινίζοντας πως οι εγκληματίες “δεν θα κερδίσουν” αυτό το ποσό “εάν είχαν την πολύ κακή ιδέα να λιώσουν αυτά τα κοσμήματα”.

1

“Μπορούμε ενδεχομένως να ελπίζουμε ότι θα το σκεφθούν αυτό και δεν θα καταστρέψουν αυτά τα κοσμήματα χωρίς λόγο”, συμπλήρωσε η εισαγγελέας.

H Λορ Μπεκιού είπε επίσης πως “αναμένει με ενδιαφέρον να μάθει, εάν, σύμφωνα με την αστυνομική ορολογία, τα αποτυπώματα που βρέθηκαν “θα αντιστοιχίσουν σε κάποιον ή όχι”: Αυτή τη στιγμή γίνονται αναλύσεις”.

H αξιωματούχος επιβεβαίωσε τον αριθμό των “τεσσάρων ανθρώπων που ταυτοποιήθηκαν πως ήταν παρόντες στο σημείο”, αφήνοντας ανοικτό το ενδεχόμενο “γύρω τους” να υπήρχαν “ομάδες” που τους “βοήθησαν να διαπράξουν αυτήν την κλοπή”.

Ερωτηθείσα σχετικά με το ενδεχόμενο να υπήρξαν εσωτερικοί συνεργοί στους κόλπους του μουσείου, η Μπεκιού είπε πως δεν μπορεί “να απαντήσει με ένα ναι ή ένα όχι” σε αυτήν τη φάση.

Η εισαγγελέας ανέφερε επίσης πως το αναβατόριο που χρησιμοποιήθηκε για τη διάπραξη της κλοπής οι κακοποιοί το πήραν μέσω “μιας ψευτο-ενοικίασης για μια υποτιθέμενη μετακόμιση”.

“Όταν ένα από τους υπαλλήλους αυτής της επιχείρησης παρουσιάστηκε στο σημείο της μετακόμισης, βρέθηκε αντιμέτωπος με δύο απειλητικούς άνδρες, που ωστόσο δεν έκαναν εναντίον του καμία χρήση βίας”, συμπλήρωσε η Μπεκιού, επικαλούμενη μια κατάθεση μήνυσης.

Σύμφωνα με την ίδια, εκτός από τους ανακριτές της εξειδικευμένης ομάδας Jirs της εισαγγελίας του Παρισιού, που διευθύνουν τις έρευνες, “περίπου 100” ερευνητές έχουν κινητοποιηθεί στο Παρίσι για την υπόθεση.

Την Κυριακή το πρωί, οι επισκέπτες του Λούβρου έζησαν μια σκηνή κινηματογραφικής ταινίας όταν η ληστεία ξεδιπλώθηκε μπροστά στα έντρομα μάτια τους.

Το χρονικό της ληστείας

Τέσσερις δράστες, ενεργώντας με την ακρίβεια και τον συντονισμό μιας σκηνής από το Ocean’s Eleven, έφτασαν στο μουσείο με δύο σκούτερ, εκμεταλλευόμενοι τις εργασίες που πραγματοποιούνταν στην πλευρά του Σηκουάνα για να εισέλθουν στο κτίριο. Με τη βοήθεια ανυψωτικού μηχανήματος έφτασαν απευθείας στον πρώτο όροφο, στη φημισμένη Γκαλερί του Απόλλωνα, όπου φυλάσσονται ανεκτίμητα αυτοκρατορικά κειμήλια.

Μέσα σε μόλις επτά λεπτά, χρησιμοποιώντας αλυσοπρίονα, έσπασαν το τζάμι της μπαλκονόπορτας και τα προστατευτικά τζάμια των προθηκών και αφαίρεσαν κολιέ, διαδήματα και καρφίτσες ανεκτίμητης αξίας από τη συλλογή του Ναπολέοντα και της αυτοκράτειρας Ευγενίας. Ανάμεσά τους δεν περιλαμβανόταν το περίφημο «καταραμένο» διαμάντι Régent των 140 καρατίων.

Η συμβολική σημασία του γεγονότος

Το απίστευτο θράσος των ληστών εκπλήσσει καθώς το Λούβρο θεωρείται ένα από τα πιο προστατευμένα μουσεία στον κόσμο. Τα κοσμήματα αυτά αποτελούν κομμάτι της Γαλλίας και τα πετράδια αφηγούνται την ιστορία της εξουσίας και της κομψότητας. Με τις τεράστιες διαστάσεις της είδησης, πλέον, η κλεμμένη ομορφιά υπερβαίνει την υλική της τιμή και το αντικείμενο της κλοπής ξεφεύγει από αυτούς που το άρπαξαν.

Ποια είναι όμως τα κοσμήματα που έχασε το Λούβρο;

σετ με ζαφείρια της βασίλισσας Μαρί-Αμαλί και της βασίλισσας Ορτανσίας
Σετ με ζαφείρια της βασίλισσας Μαρί-Αμαλί και της βασίλισσας Ορτανσίας

Το σετ με ζαφείρια της βασίλισσας Μαρί-Αμαλί και της βασίλισσας Ορτάνς ντε Μπωαρναί

Μεταξύ των κοσμημάτων που εκλάπησαν βρίσκεται το κολιέ με ζαφείρια, που ανήκε σε δύο σημαντικές ιστορικές προσωπικότητες: τη βασίλισσα Μαρί-Αμαλί, σύζυγο του Λουδοβίκου Φιλίππου Α΄, τελευταίου μονάρχη της Γαλλίας, και τη βασίλισσα Ορτάνς ντε Μπωαρναί, βασίλισσα της Ολλανδίας και νύφη του Ναπολέοντα Α΄. Το κολιέ αυτό αποτελείται από οκτώ ζαφείρια βαθύ μπλε χρώματος και 631 διαμάντια.

Σετ με ζαφείρια της βασίλισσας Μαρί-Αμαλί και της βασίλισσας Ορτανσίας
Διάδημα της βασίλισσας Μαρί-Αμαλί και της βασίλισσας Ορτανσίας

Εξίσου αξιοσημείωτο είναι το διάδημα του ίδιου σετ, το οποίο φορούσαν αυτές οι δύο βασίλισσες. Αποτελείται από οκτώ ζαφείρια έντονου μπλε χρώματος και 1.083 διαμάντια που έχουν τοποθετηθεί με ύψιστη τεχνική στην τιάρα από χρυσό και ασήμι. Ένα από τα σκουλαρίκια του σετ συγκαταλέγεται επίσης στα κλεμμένα κοσμήματα. Είναι κατασκευασμένο από χρυσό και ασήμι και κοσμείται από ένα οβάλ ζαφείρι που πλαισιώνεται από 59 διαμάντια.

Το διάδημα της αυτοκράτειρας Ευγενίας
Το διάδημα της αυτοκράτειρας Ευγενίας

Το διάδημα της αυτοκράτειρας Ευγενίας

Ένα άλλο εμβληματικό κομμάτι αυτής της ανεκτίμητης συλλογής είναι το διάδημα της αυτοκράτειρας Ευγενίας, συζύγου του Ναπολέοντα Γ’. Σύμβολο της πολυτέλειας της Δεύτερης Γαλλικής Αυτοκρατορίας, αυτό το αριστούργημα δημιουργήθηκε το 1853 και περιλαμβάνει 2.012 μαργαριτάρια, εκ των οποίων 17 σε σχήμα αχλαδιού, καθώς και 1.998 διαμάντια, 992 σε σπάνια κοπή rose.

Η Ευγενία της Μοντίχο, η τελευταία αυτοκράτειρα των Γάλλων, ήταν γνωστή για την κομψότητά της, και φορούσε αυτό το διάδημα σε πολλές επίσημες τελετές. Αποτελείται από επτά κορυφές διακοσμημένες με τρεις μεγάλες πέρλες τοποθετημένες κάθετα η μία πάνω στην άλλη. Ο σκελετός του διαδήματος θυμίζει αναρριχώμενα φύλλα που πλέκονται με διαμάντια στην κορυφή. Η δομή περιτριγυρίζεται από πέρλες, ενώ τα φύλλα και τα κλαδιά κοσμούνται από διαμάντια.

Τα κοσμήματα της Μαρίας Λουίζας της Αυστρίας
Τα σκουλαρίκια της Μαρίας Λουίζας της Αυστρίας

Τα κοσμήματα της Μαρίας Λουίζας της Αυστρίας

Αυτό το σετ κοσμημάτων προσφέρθηκε στην αυτοκράτειρα από τον Ναπολέοντα Α΄ με την ευκαιρία του γάμου τους. Το σετ περιλαμβάνει ένα διάδημα, ένα χτένι, ένα κολιέ και ένα ζευγάρι σκουλαρίκια. Τα δύο τελευταία έχουν πλέον χαθεί.

Τα κολιέ της Μαρίας Λουίζας της Αυστρίας
Τα κολιέ της Μαρίας Λουίζας της Αυστρίας

Το κολιέ αποτελείται από 32 σμαράγδια, εκ των οποίων 10 είναι οβάλ ή ρομβοειδή, καθώς και 1.138 διαμάντια — 874 σε κοπή μπριγιάν και 264 σε κοπή rose. Το αποκορύφωμα αυτού του αριστουργήματος είναι το κεντρικό σμαράγδι 13,75 καρατίων σε οβάλ σχήμα. Τα ασορτί κρεμαστά σκουλαρίκια φέρουν τα ίδια πολύτιμα πετράδια.

Η «καρφίτσα-λειψανοθήκη»
Η «καρφίτσα-λειψανοθήκη» της Ευγενίας

Η «καρφίτσα-λειψανοθήκη» της αυτοκράτειρας Ευγενίας

Πρόκειται για ένα από τα πιο μυστηριώδη αντικείμενα που εκλάπησαν κατά τη διάρκεια της διάρρηξης. Η καρφίτσα ονομάζεται «λειψανοθήκη» και το όνομα της υποδηλώνει τη συμβολική της σημασία. Κατασκευάστηκε από τον Alfred Bapst για την αυτοκράτειρα Ευγενία το 1855 και διακρίνεται για το κυκλικό ή ροδοειδές διακοσμητικό μοτίβο στην κορυφή της που συντίθεται από επτά διαμάντια που περιβάλλουν ένα μονόπετρο.

Τα δύο μεγάλα διαμάντια που βρίσκονται αντίθετα μεταξύ τους είναι το 17ο και το 18ο διαμάντι Mazarins, που χρησιμοποιήθηκαν από τον Λουδοβίκο XIV ως κουμπιά στο κοστούμι του. Συνολικά, η καρφίτσα αποτελείται από 94 διαμάντια. Ο όρος «λειψανοθήκη», που συνδέθηκε με την πώληση των βασιλικών διαμαντιών το 1887, είναι χαραγμένος στην καρφίτσα που στερεώνει το κόσμημα στο ρούχο.

Ωστόσο, δεν υπάρχει χώρος να φιλοξενήσει ένα λείψανο, όπως γινόταν συνήθως. Έχει διατυπωθεί η υπόθεση ότι το κόσμημα, το οποίο μπορεί να αποσυναρμολογηθεί εύκολα, είχε σχεδιαστεί ώστε να μπορεί να φιλοξενήσει αργότερα ένα ενδιάμεσο στοιχείο που θα περιείχε ένα λείψανο.

Η καρφίτσα-φιόγκος της αυτοκράτειρας Ευγενίας
Η καρφίτσα-φιόγκος της αυτοκράτειρας Ευγενίας

Η καρφίτσα-φιόγκος της αυτοκράτειρας Ευγενίας

Η μεγάλη καρφίτσα της αυτοκράτειρας Ευγενίας είναι ένα από τα πιο εντυπωσιακά κοσμήματα της συλλογής. Συνολικά, 2.438 διαμάντια και 196 ροζ διαμάντια συνθέτουν αυτό το κόσμημα, το οποίο αρχικά δεν ήταν καρφίτσα αλλά αποτελούσε το κεντρικό στοιχείο μιας ζώνης. Σχεδιασμένη για να εκτεθεί, μαζί με άλλα κοσμήματα, στην Παγκόσμια Έκθεση του 1855, η ζώνη φορέθηκε στη συνέχεια από την αυτοκράτειρα Ευγενία.

Δεν έχει διασωθεί σχέδιο ή φωτογραφία που να δείχνει με ακρίβεια την αναπαράσταση αυτής της ζώνης, αν και υπάρχουν επίσημες μαρτυρίες ότι η αυτοκράτειρα την φόρεσε τουλάχιστον δύο φορές: πρώτα, κατά τη δεξίωση που διοργανώθηκε στο παλάτι των Βερσαλλιών για την άφιξη της βασίλισσας Βικτωρίας στις 25 Αυγούστου 1855, και στη συνέχεια κατά τη δεξίωση που δόθηκε στο Δημαρχείο για τη βάπτιση του πρίγκιπα, στις 14 Ιουνίου 1856. Από το 1864, η ηγεμόνας σταμάτησε να φοράει αυτό το επιβλητικό κόσμημα και επέλεξε να κρατήσει μόνο την καρφίτσα.

Πουλιέται η ιστορία;

Κατά τη διαφυγή τους, οι δράστες εγκατέλειψαν ένα ένατο αντικείμενο: το στέμμα της αυτοκράτειρας Ευγενίας, το οποίο βρέθηκε κοντά στο μουσείο αλλά με ζημιές.

Η εκτίμηση της αξίας αυτών των αντικειμένων είναι αδύνατο να υπολογιστεί, ενώ οι ειδικοί ήδη κάνουν λόγο για τη ληστεία του αιώνα. Οι δράστες δύσκολα θα καταφέρουν να πουλήσουν αυτά τα κομμάτια λόγω της αναγνωρισιμότητάς τους και το πιο πιθανό είναι ότι θα προσπαθήσουν να τα αποσυναρμολογήσουν.

Ο χρυσός μπορεί να λιώσει και τα διαμάντια μπορούν να ξανακοπούν. Όμως, ούτε ο Ναπολέοντας, ούτε η Ευγενία, ούτε και η ιστορία μπορούν να πουληθούν.

Διαβάστε επίσης: 

Στουρνάρας: Η Ελλάδα έχει μια μοναδική ευκαιρία, στο χέρι μας να μην την σπαταλήσουμε

Ξεκινά η κατασκευή 10 νέων δικαστικών μεγάρων – Ανακαινίσεις σε Αθήνα και περιφέρεια με επένδυση 500 εκατ. ευρώ

Έρευνα Prosperty (Μαρκόπουλος): Πώς κινείται η προσφορά και η ζήτηση για ακίνητα