• Κοινωνία

    Κόμπι Μπράιαντ: Οι δραματικές λεπτομέρειες της μοιραίας πτήσης και η επόμενη ημέρα (pics)

    • Βίκυ Βενιού

    Ο Κόμπι Μπράιαντ με την κόρη του, Τζιάνα σκοτώθηκαν σε πτώση ελικοπτέρου


    Δεν έχουν ταυτοποιηθεί ακόμη οι σωροί του μπασκετμπολίστα και της κόρης του

    Σε εξέλιξη βρίσκονται οι έρευνες των αστυνομικών αρχών για την εξιχνίαση της υπόθεσης του αεροπορικού δυστυχήματος του πρώην μπασκετμπολίστα του NBA, Κόμπι Μπράιαντ, που είχε ως αποτέλεσμα τόσο ο ίδιος, όσο και 8 ακόμη άτομα, ανάμεσά τους και η 13χρονη κόρη του, να χάσουν με τραγικό τρόπο τη ζωή τους, συγκλονίζοντας την παγκόσμια κοινότητα.

    Προς το παρόν, δεν υπάρχει καμία επίσημη ετυμηγορία για το αίτιο που προκάλεσε το τραγικό δυστύχημα, ωστόσο όλα δείχνουν προς τον καιρό, οι συνθήκες του οποίου φαίνεται πλέον ότι ήταν εντελώς ακατάλληλες, ώστε το ελικόπτερο να απογειωθεί και να πετάξει με ασφάλεια έως τον τελικό προορισμό του.

    Οι αρμόδιες Αρχές της Καλιφόρνια έχουν αναθέσει την έρευνα στα συντρίμμια του αεροπορικού δυστυχήματος σε μία πολυάριθμη ομάδα εμπειρογνωμόνων, ενώ, όπως έχει ξεκαθαριστεί, στο μικροσκόπιο των ερευνών θα τεθούν όλοι οι πιθανοί παράγοντες, στους οποίους οφείλεται η δραματική κατάληξη του μοιραίου ελικοπτέρου.

    Επιπροσθέτως, οι ανακριτές της NTSB μετέβησαν στη θέση συντριβής στο Καλαμπάσας την Δευτέρα, προκειμένου να ερευνήσουν τον τόπο της τραγωδίας. «Το πεδίο των συντριμμιών είναι αρκετά εκτεταμένο», είπε η Jennifer Homendy του Εθνικού Συμβουλίου Ασφάλειας των Μεταφορών. «Ένα κομμάτι της ουράς είναι κάτω από το λόφο», είπε. «Η άτρακτος είναι στην άλλη πλευρά του λόφου. Και ο έλικας είναι περίπου 100 μέτρα πιο πέρα»

    Ποιοι παράγοντες τίθενται στο μικροσκόπιο των Αρχών

    Εικόνες από το σημείο συντριβής του ελικοπτέρου του Κόμπι Μπράιαντ, Πηγή: Daily Mail

    Ειδικότερα, εκτός από τις καιρικές συνθήκες, που αναμφίβολα δεν ήταν ευνοϊκές για πτήση, θα εξεταστεί η κατάσταση του ελικοπτέρου, οι κινητήρες και η πτητική καταλληλότητα, αλλά και η συντήρησή του, οι χειρισμοί του πιλότου, καθώς και η κατάσταση διαύγειας και ετοιμότητάς του. Ορισμένοι εμπειρογνώμονες υποστηρίζουν ότι ο πιλότος μπορεί να είχε αποπροσανατολιστεί εξαιτίας της ομίχλης. Η Homendy, ωστόσο, ξεκαθάρισε ότι οι ερευνητικές ομάδες θα εξετάσουν τα πάντα. «Κοιτάμε τον άνθρωπο, το μηχάνημα και το περιβάλλον», είπε. «Και ο καιρός είναι μόνο ένα μικρό μέρος αυτού».

    Στα χέρια τους, οι Αρχές θα έχουν επίσης τα έγγραφα που μαρτυρούν τις εργασίες συντήρησης στις οποίες έχει υποβληθεί το ελικόπτερο, καθώς και το ιστορικό του κυβερνήτη. Όπως έγινε γνωστό, το ελικόπτερο δεν διαθέτει μαύρο κουτί και αυτό γιατί απλώς δεν κρίθηκε απαραίτητο να υπάρχει ένα τέτοιο μέσο καταγραφής σε ένα εναέριο μέσο που χρησιμοποιούνταν ως ταξί.

    Εικόνες από το σημείο συντριβής του ελικοπτέρου του Κόμπι Μπράιαντ, Πηγή: Daily Mail

    Υπενθυμίζεται ότι το μοιραίο ελικόπτερο στο οποίο επέβαινε ο Κόμπι Μπράιαντ, με την 13χρονη κόρη του, Τζιάνα και 7 ακόμη άτομα απογειώθηκε το πρωί της Κυριακής, τοπική ώρα 9.06 από το αεροδρόμιο John Wayne του Orange County, στην Καλιφόρνια. Τελικός προορισμός του ελικοπτέρου αποτελούσε η Ακαδημία Mamba Sports του Μπράιαντ, στο Νιούμπουρι Παρκ. Στόχος του ελικοπτέρου ήταν να διασχίσει τον εναέριο χώρο του Λος Άντζελες. Ζητήθηκε, ωστόσο, στον πιλότο του Κόμπι Μπράιαντ να κάνει κύκλους πάνω από το Γκλεντέιλ, προκειμένου να δώσει τη δυνατότητα σε ένα αεροσκάφος να προσγειωθεί σε κοντινό αερολιμένα.

    Ο πιλότος πετούσε «διά της οράσεως», παρ’ ότι οι συνθήκες δεν το επέτρεπαν

    Στη συνέχεια, το ελικόπτερο συνέχισε την πορεία του προς τα βορειοδυτικά, πριν αλλάξει κατεύθυνση προς νότο. Σημειώνεται ότι το τελευταίας τεχνολογίας ελικόπτερο Sikorsky S-76B πετούσε σε συνθήκες χαμηλής νέφωσης και έντονης ομίχλης, τηρώντας τους κανόνες πτήσης «Special VFR», δηλαδή πτήση με προσανατολισμό εξ όψεως, κατόπιν ειδικής άδειας από το κέντρο ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας. Η εν λόγω άδεια σπανίως ζητείται για πτήση αυτού του τύπου, ωστόσο είναι ένα πιθανό σενάριο, που πρακτικά σημαίνει ότι το ελικόπτερο πετά με ευθύνη του χειριστή του. Ωστόσο, ο Kurt Deetz, πρώην πιλότος του Κόμπι Μπράιαντ και έμπειρος στον χειρισμό του εν λόγω ελικοπτέρου, είπε ότι δίνεται συχνά τέτοια άδεια στην περιοχή. «Συμβαίνει καθ’ όλη τη διάρκεια του χειμώνα στο LA», είπε ο Deetz. «Υπάρχει ομίχλη».

    Εικόνες από το σημείο συντριβής του ελικοπτέρου του Κόμπι Μπράιαντ, Πηγή: Daily Mail

    Σημειώνεται ότι, το πρωί της Κυριακής, η υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας της Καλιφόρνιας είχε εκδώσει οδηγία, προειδοποιώντας τους κυβερνήτες ότι θα πρέπει να πετάξουν υπό καθεστώς IFR, δηλαδή να πραγματοποιούν «Πτήση δια οργάνων». Αυτό σημαίνει ότι ο πιλότος θα πρέπει να βασιστεί εξ ολοκλήρου στις ενδείξεις των ηλεκτρονικών βοηθημάτων στο πιλοτήριο και όχι σε οπτική παρατήρηση. Λόγω της χαμηλής ορατότητας, ο χειριστής θα μπορούσε να ζητήσει από τον πύργο ελέγχου να μεταβεί σε κανόνες πτήσης με όργανα (IFR), πράγμα που θα του επέτρεπε να πετάξει στα σύννεφα. Ωστόσο, η πτήση με IFR σημαίνει ότι μπορεί να σημειωθούν μεγάλες καθυστερήσεις, ειδικά στη Νότια Καλιφόρνια, όπου ο εναέριος χώρος έχει υψηλή κίνηση.

    «Σε κατάσταση χαμηλής ορατότητας, το προσδόκιμο ζωής πιλότου και επιβατών είναι 10-15 δευτερόλεπτα»

    Ο Randy Waldman, εκπαιδευτής πτήσεων ελικοπτέρου, που διδάσκει στο κοντινό αεροδρόμιο Van Nuys, δήλωσε ότι ένας αποπροσανατολισμένος πιλότος έχει μόνο μερικές στιγμές, κάποια δεύτερα για να αποφύγει μια μοιραία «βουτιά». «Εάν πετάτε εξ όψεως, αν βρίσκεστε σε μια κατάσταση όπου δεν μπορείτε να δείτε πέρα από το παρμπρίζ του ελικοπτέρου, το προσδόκιμο ζωής του πιλότου και του αεροσκάφους είναι ίσως 10-15 δευτερόλεπτα και αυτό συμβαίνει συνεχώς και είναι πραγματικά μια ντροπή», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Waldman.

    H τρελή πορεία του ελικοπτέρου πριν την πτώση, Πηγή: Daily Mail

    Ο Waldman παρατήρησε ότι το ίδιο συνέβη και με τον John F. Kennedy Jr., όταν το αεροπλάνο του έπεσε κοντά στο νησί Μάρθας Βίνεγιαρντ, στη Μασαχουσέτη, το 1999. «Πολλές φορές, κάποιος που κάνει αυτή τη δουλειά για να ζήσει, πιέζεται για να πάει τον πελάτη του στον προορισμό του στην ώρα του», πρόσθεσε ο Waldman.

    Οι οδηγίες που δεν τηρήθηκαν

    Το γύρο του διαδικτύου κάνει, το τελευταίο 24ωρο, ένα ηχητικό ντοκουμέντο, που αποκαλύπτει την τελευταία συνομιλία που είχε ο πιλότος του ελικοπτέρου με τον πύργο ελέγχου. Στο ντοκουμέντο αυτό, ο πιλότος ακούγεται να ενημερώνει τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας ότι ακολουθεί διαπολιτειακούς αυτοκινητοδρόμους, έτσι ώστε να παραμένει σε οπτική επαφή με συγκεκριμένα ορόσημα. Ακολουθώντας πορεία με εναλλαγές από τον ένα αυτοκινητόδρομο στον άλλο, ο πύργος ελέγχου χάνει ξαφνικά το σήμα του ελικοπτέρου. Πριν εξαφανιστεί από το ραντάρ, στο ηχητικό ντοκουμέντο ακούγεται ένας ελεγκτής να προειδοποιεί τον κυβερνήτη ότι «πετά υπερβολικά χαμηλά».

    Όπως διαπιστώνεται, ο πιλότος Ζομπαγιάν ζήτησε από τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας να του παράσχουν βοήθεια για πτήση υπό την καθοδήγηση ραντάρ, αλλά τού είπαν ότι το ελικόπτερο πετούσε πολύ χαμηλά για να του παράσχουν αυτή τη βοήθεια, δήλωσε η Homendy. Σύμφωνα με την Daily Mail, η τελευταία επαφή με τον πιλότο γίνεται 4 λεπτά αργότερα, όταν εκείνος ζητά άδεια να ανέβει ψηλότερα, σε ύψος όπου επικρατούσε πυκνή ομίχλη, «προκειμένου να αποφύγω ένα στρώμα νεφών» όπως χαρακτηριστικά είπε. «Όταν η ATC ρώτησε τι σχεδίαζε να κάνει ο πιλότος, δεν υπήρξε απάντηση. Δεδομένα από τα ραντάρ υποδεικνύουν ότι το ελικόπτερο ανέβηκε στα 2.300 πόδια και στη συνέχεια ξεκίνησε μια αριστερή κατηφορική στροφή. Τα συντρίμμια βρέθηκαν στα 1.085 πόδια», συμπλήρωσε η Homendy.

    Λίγο πριν τη μοιραία πτώση, το ελικόπτερο είχε αναπτύξει ταχύτητα 120-160 κόμβων. Αμέσως μετά, το ελικόπτερο ξεκινά μια «τρελή» πορεία, αναπτύσσοντας ακόμη μεγαλύτερη ταχύτητα και χάνοντας πολύ γρήγορα ύψος. Το τελευταίο σήμα που εξέπεμψαν τα μηχανήματα επικοινωνίας και εντοπισμού του ελικοπτέρου καταγράφηκαν στις 9:45.

    Το ελικόπτερο συνετρίβη τελικά 41 λεπτά μετά την απογείωσή του, σε απότομη πλαγιά στο Καλαμπάσας. Μάλιστα, όπως έγινε γνωστό, δύο λεπτά αργότερα, κάποιος από το έδαφος κάλεσε το 911, προκειμένου να αναφέρει τη συντριβή.

    Αξιοσημείωτο αποτελεί, επίσης, το γεγονός ότι, ειδικά για την περιοχή όπου πετούσε το ελικόπτερο του Κόμπι Μπράιαντ είχε εκδοθεί προειδοποίηση για Απόκρυψη Ορεινού Όγκου, που σημαίνει ότι η νέφωση στο σημείο ήταν τόσο πυκνή, που τα σύννεφα έκρυβαν την ακριβή θέση του βουνού.

    Το ελικόπτερο έπεσε στο έδαφος και συνετρίβη, ενώ αμέσως μετά ακολούθησε ανάφλεξη, η οποία με τη σειρά της προκάλεσε πυρκαγιά στη βλάστηση που υπήρχε γύρω από το σημείο όπου κατέπεσε το ελικόπτερο. Όπως έγινε γνωστό, οι πυροσβέστες της περιοχής έσπευσαν μέσα σε διάστημα λίγων λεπτών στο σημείο όπου εκτυλίχθηκε η τραγωδία, ωστόσο δεν κατάφεραν να εντοπίσουν επιζώντες.

    «Τα ελικόπτερα δεν πέφτουν έτσι απλά από τον ουρανό»

    Ο Jerry Kidrick, συνταξιούχος συνταγματάρχης του στρατού, πιλότος ελικοπτέρων στο Ιράκ και τώρα καθηγητής στο αεροναυτικό πανεπιστήμιο Embry-Riddle στο Prescott της Αριζόνα, δήλωσε ότι η γρήγορη άνοδος του ελικοπτέρου και η γρήγορη κάθοδος υποδηλώνουν ότι ο πιλότος αποπροσανατολίστηκε. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, «όταν συμβαίνει αυτό, οι πιλότοι πρέπει να αλλάξουν αμέσως από τις οπτικές ενδείξεις, για να πετάξουν το αεροσκάφος χρησιμοποιώντας μόνο τα όργανά του. Είναι μια από τις πιο επικίνδυνες συνθήκες που μπορείς να βρεθείς», είπε ο Kidrick.

    «Πολλές φορές, το σώμα σας σας λέει κάτι διαφορετικό από αυτό που σας λένε τα όργανα. Μπορείτε να νιώσετε σαν να κλίνετε προς τα αριστερά ή προς τα δεξιά, ενώ δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο. Αν ο πιλότος δεν εκπαιδεύεται αρκετά καλά για να εμπιστεύεται τα όργανα, θα βρεθεί σε μια κατάσταση πανικού. Τα ελικόπτερα δεν πέφτουν έτσι απλά από τον ουρανό», πρόσθεσε.

    Ο πιλότος του μοιραίου ελικοπτέρου του Κόμπι Μπράιαντ

    Ο πρώην πιλότος του Κόμπε Μπράιαντ ισχυρίστηκε, επίσης, ότι το Sikorsky S-76B που μετέφερε τον θρύλο του ΝΒΑ και 8 ακόμη άτομα ήταν ένα «αξιόπιστο» ελικόπτερο που δεν θα μπορούσε έτσι απλά να «πέσει από τον ουρανό». Ο Kurt Deetz, που πετούσε το ελικόπτερο του σούπερ σταρ του NBA γύρω στο 2015, χαρακτήρισε το ελικόπτερο ως μια «λιμουζίνα», που ήταν σε «φανταστική» κατάσταση και υπόκειτο σε ένα «πολύ καλό πρόγραμμα συντήρησης».

    Ο Deetz δήλωσε ότι το ελικόπτερο είναι ένα πολύ πολύπλοκο αεροσκάφος, που σημαίνει ότι θα πρέπει να πιλοτάρεται από πολύ έμπειρους πιλότους. Είπε ότι οι πιλότοι χρειάζονται τουλάχιστον δύο χιλιάδες ώρες πτήσης σε ελικόπτερα με δύο κινητήρες για να πετάξουν ελικόπτερα σαν αυτά του Κόμπι Μπράιαντ. «Δεν υπάρχουν πολλοί άνθρωποι με τα κατάλληλα προσόντα για να τα πετάξουν», είπε, ενώ μιλώντας για την αξιοπιστία του εν λόγω ελικοπτέρου, ο Deetz είπε στο CNN: «Δεν πέφτουν έτσι απλά από τον ουρανό». Είπε επίσης ότι το εν λόγω μοντέλο ελικοπτέρου θεωρείται σχεδόν «αλεξίσφαιρο».

    Κόμπι Μπράιαντ

    Οι πρώτες τρεις σωροί εκ των 9 συνολικά επιβατών του ελικοπτέρου ανασύρθηκαν χθες το βράδυ (ώρα Ελλάδας) από τα συντρίμμια, ενώ στη συνέχεια προχώρησε η διαδικασία αναγνώρισής τους. Πρόκειται για την Πέιτον Τσέστερ, συμπαίκτρια της Τζιάνα Μπράιαντ, της μητέρας της, Σάρα Τσέστερ, καθώς και του πιλότου, Άρα Τζορτζ Ζομπαγιάν.

    Από την άλλη, προς το παρόν δεν έχουν εντοπιστεί τα σώματα του Κόμπι Μπράιαντ, της κόρης του, Τζιάνα, του Τζον Αλτομπέλι, ο οποίος ήταν επικεφαλής προπονητής στην ομάδα μπέιζμπολ του κολεγίου Orange Coast, της συζύγου του, Κέρι Αλτομπέλι, καθώς και της Αλίσα Αλτομπέλι, κόρη του ζεύγους και συμπαίκτριας της Τζιάνα Μπράιαντ.

    Kobe Bryant
    Kobe Bryant και η κόρη του Gianna Bryant



    ΣΧΟΛΙΑ