• Κοινωνία

    Δίκη για το Μάτι: Ζητούσαν την άδεια του Τόσκα για να στείλουν εναέρια μέσα, λέει ο πραγματογνώμονας

    Μάτι


    “Για τη διαχείριση των εναέριων μέσων στην πολύνεκρη πυρκαγιά στο Μάτι ζητήθηκε η άδεια από τον  τότε υπουργό Προστασίας του Πολίτη”.

    Αυτό κατέθεσε σήμερα ο δικαστικός πραγματογνώμονας Δημήτρης Λιότσιος στη δίκη των 21 κατηγορουμένων για  αμέλειες και παραλείψεις που οδήγησαν στην εθνική τραγωδία.

    Ο κ. Λιότσιος επικαλέστηκε συνομιλίες που υπάρχουν στη δικογραφία, από τις οποίες, όπως είπε, προκύπτει ότι ζητήθηκε η άδεια από τον τότε υπουργό.

    “Το πρόβλημα είναι ποιος διαχειριζόταν τα εναέρια μέσα. Αν ισχύει κάτι τέτοιο, τίθεται ένα ζήτημα  για ποιο λόγο επετράπη η παρέμβαση  του υπουργού σε επιχειρησιακό επίπεδο, ειδικά την ώρα που οι επίγειοι εκλιπαρούσαν για εναέριες δυνάμεις. Τελικά ποιος διαχειριζόταν τα εναέρια μέσα; Και αν συνέβαινε αυτό δεν έχει καμία αρμοδιότητα ο υπουργός να παρεμβαίνει σε επιχειρησιακό επίπεδο”, κατέθεσε ο κ. Λιότσιος.

    Στον πραγματογνώμονα απάντησε ο  κατηγορούμενος Ιωάννης Φωστιέρης, τότε διοικητής του ΕΣΚΕ:

    “Από τη στιγμή που υπάρχει η φυσική και η πολιτική ηγεσία και είναι παρούσα ,εγώ προσωπικά σαν διοικητής δεν διατάζω, δεν μπορώ να επέμβω στο πεδίο. Εγώ με μια στάθμιση προτείνω στην ηγεσία και μου λένε πού να επέμβω.

    Πρόεδρος: Σε αυτό που είπε για τον υπουργό;

    Δ.Λιοτσιος: Στις συνομιλίες αναφέρεται ‘” Θα σου πω τώρα. Θα ρωτήσω τον υπουργό”.

    Πρόεδρος: Αν είναι έτσι τι νόημα έχει;

    Ιω.Φωστιερης: Όταν είναι παρών η φυσική και η πολιτική ηγεσία αναφερόμαστε στον ανώτερο.

    Πρόεδρος: Η πολιτική ηγεσία έχει δικαίωμα να παρεμβαίνει στο έργο της πυροσβεστικής;

    Ιω. Φωστιερης: Έχει το δικαίωμα. Είναι ο διοικητής.

    Πρόεδρος: Γνωρίζει τους κανόνες πυροσβεστικής τέχνης και στρατηγικής για να κάνει ορθή επιλογή;

    Ιω.Φωστιερης: Αν για παράδειγμα πει ότι θα πάνε δυο εναέρια μέσα και δεν υπάρχουν διαθέσιμα, οφείλω να αναφέρω ότι υπάρχει ένα  διαθέσιμο εναέριο. Αν συμφωνήσει και ο αρχηγός, δίνω εντολή για απογείωση. Είναι μια αλυσιδωτή κίνηση. Αυτά όλα είναι ένα κλειστό κύκλωμα της πολεμικής αεροπορίας. Τις δικές μου συνομιλίες  έδωσα αμέσως στους εισαγγελείς .Το δικό τους κομμάτι όμως ,η Πολεμική Αεροπορία για λόγους ασφαλείας δεν επιτρέπεται να έχουμε καμία απολύτως παρέμβαση.

    Για τα πυροσβεστικά πλοιάρια ο πραγματογνώμονας κατέθεσε ότι θα μπορούσαν να συνδράμουν στη διάσωση των ανθρώπων που ήταν στη θάλασσα ,.λέγοντας χαρακτηριστικά.

     ‘Έκαναν προσπάθεια να πάνε και δεν προσέφεραν έργο; Εδώ πήγαν οι ψαρόβαρκες δεν μπορούσαν να πάνε αυτά τα πλοιάρια της πυροσβεστικής; “

    Από το ακροατήριο ακούστηκε διασωθείς να φωνάζει:

    “Εμένα μεγάλο ψαροκάικο με έβγαλε έξω με την κόρη μου. Και άφησα πίσω μου μέσα στη θάλασσα το παιδί μου πεθαμένο. “

    Στη συνέχεια της κατάθεσής του ο πραγματογνώμονας είπε ότι οι ασύρματοι των πυροσβεστικών οχημάτων ήταν προβληματικοί και για αυτό πολλές φορές οι επικοινωνίες γίνονταν μέσω των κινητών αλλά αυτό θα έπρεπε να γίνεται σε υπηρεσιακό κινητό για να υπάρχει διάχυση  της πληροφορίας τις κρίσιμες ώρες.

    Η κατάθεση του Κ.Λιότσιου συνεχίζεται στις 6 Απριλίου.

    Διαβάστε επίσης

    ΕΛΑΣ-ΕΥΠ: Εξαρθρώθηκε δίκτυο τρομοκρατών με σχέσεις με το Ιράν – Ετοίμαζαν επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο του Ψυρρή



    ΣΧΟΛΙΑ