Αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους 29 εκατομμυρίων ευρώ έχει στα σκαριά η ΟΝΥΞ, η εισηγμένη που αλλάζει πίστα, καθώς έχει αιτηθεί τη μετάταξη από την Εναλλακτική στην Κύρια Αγορά του Χρηματιστηρίου.

Τα κεφάλαια θα χρηματοδοτήσουν την τουριστική επένδυση ύψους 388 εκατομμυρίων της οικογένειας Ζησιάδη στη Χαλκιδική, σε έκταση άνω των 600 στρεμμάτων, στα 400 από τα οποία σχεδιάζεται να ολοκληρωμένο τουριστικό και αγροτουριστικό θέρετρο διεθνών προδιαγραφών. Το έργο έχει υποβληθεί προς ένταξη στο καθεστώς Στρατηγικών Επενδύσεων, ενώ διεκδικεί χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, με επιλέξιμο σκέλος περίπου 287,8 εκατομμύρια, ενώ αναμένεται να ολοκληρωθεί σε πέντε χρόνια.

1

Δεδομένου ότι ο κλοιός του Ταμείου Ανάκαμψης σφίγγει, ο Λεωνίδας Ζησιάδης φέρεται να μελετά εναλλακτικούς τρόπους χρηματοδότησης του σχεδίου – που, πάντως, αναμένεται να αδειοδοτηθεί μέσω ΕΣΧΑΣΕ και με fast track διαδικασίες.

Συγκεκριμένα, η ανάπτυξη οργανώνεται σε δύο βασικές ζώνες, σε τουριστικό χωριό έκτασης 53,6 στρεμμάτων, θα ανεγερθούν 108 τουριστικές κατοικίες επιφανείας 80–120 τ.μ. η καθεμία, συνολικής δόμησης περίπου 9.360 τ.μ. Το «χωριό» θα πλαισιώνεται από ένα δίκτυο κοινοτικών και εμπορικών υποδομών — mini-market, φούρνο–café, φαρμακείο, καταστήματα τοπικών προϊόντων, αγροτουριστικά εργαστήρια, υπαίθριο σινεμά και πλατεία εκδηλώσεων — συνολικής επιφάνειας περίπου 1.150 τ.μ., με το ήμισυ της έκτασης να αποδίδεται στον δήμο ως κοινόχρηστος χώρος.

Ο κύριος πυρήνας του έργου βρίσκεται στο σύνθετο τουριστικό κατάλυμα, όπου αναπτύσσονται 71 blocks δορυφορικών bungalows, 120 αυτόνομες βίλες προς πώληση 120–180 τ.μ. η καθεμία και 3 συγκροτήματα δωματίων με 40 σουίτες έκαστο. Το σχέδιο εμπλουτίζεται με αθλητικές, πολιτιστικές και αγροτουριστικές εγκαταστάσεις: γήπεδα tennis, padel και mini-soccer, βοτανικό κήπο, εκθεσιακό μουσείο, θέατρο, οινοποιείο–αποστακτήριο και εργαστήριο μελισσοκομίας.

Σε αυτή τη φάση βρίσκονται σε εξέλιξη οι τεχνικές και περιβαλλοντικές μελέτες, η ολοκλήρωση του ΕΣΧΑΣΕ, οι αποτιμήσεις των εκτάσεων που θα εισφερθούν σε είδος. Παράλληλα, δρομολογείται η σύναψη τραπεζικού δανεισμού και δανείου μέσω Ταμείου Ανάκαμψης, με τους όρους να οριστικοποιούνται με την τράπεζα εντός διμήνου. Εφόσον εγκριθεί η ένταξη στο Ταμείο Ανάκαμψης, η εταιρεία θα μπορεί να προχωρήσει σε δάνειο-γέφυρα για τις αρχικές φάσεις υλοποίησης, σηματοδοτώντας την έναρξη ενός φιλόδοξου πενταετούς κύκλου επενδύσεων που αλλάζει τον τουριστικό χάρτη της Χαλκιδικής.

Εν τω μεταξύ, τις ταμειακές ανάγκες αναμένεται να καλύψει η πώληση των τουριστικών κατοικιών σε τρίτους.

Από το Sani, πίσω στη Σάνη

Ο Λεωνίδας Ζησιάδης, βασικός μέτοχος και επικεφαλής της εταιρείας εσωρούχων MED, με καταγωγή από τη Θεσσαλονίκη, αποφάσισε να επενδύσει στρατηγικά στον τουρισμό, αξιοποιώντας τη γνώση και την οργάνωση που απέκτησε μέσα από το λιανεμπόριο. Η MED εισήχθη στο Χρηματιστήριο τον Ιούλιο του 2024, σηματοδοτώντας το πρώτο βήμα της εξωστρεφούς της πορείας. Αν και ο Ζησιάδης εντάχθηκε στη MED μόλις το 2021 ως στρατηγικός επενδυτής, απέκτησε τον έλεγχο από τον ιδρυτή Ευθύμη Χατζηβασιλείου —ο οποίος πλέον διατηρεί το 14,9%— και το 2023 ανέλαβε πλήρως τα ηνία της εταιρείας. Σε λιγότερο από δύο χρόνια, έθεσε σε εφαρμογή το σχέδιο της «επόμενης μέρας» για τη MED, τρεις δεκαετίες μετά την ίδρυσή της.

Η στροφή του στον τουρισμό δεν είναι τυχαία· έχει βαθιές οικογενειακές ρίζες. Ο Λεωνίδας Ζησιάδης ο πρεσβύτερος, μαζί με τον Αναστάσιο Ανδρεάδη, συνέταιρο και συγγενή εξ αγχιστείας, υπήρξαν οι άνθρωποι που έβαλαν τα θεμέλια του Sani Resort.

Σήμερα, η κεφαλαιοποίηση της ΟΝΥΞ ξεπερνά τα 170 εκατ. ευρώ. Στόχος της διοίκησης είναι η σύσταση επιμέρους εταιρικών σχημάτων (SPVs) για την υλοποίηση εξειδικευμένων έργων ανά επιχειρηματικό τομέα (φιλοξενία, real estate, πολιτισμός, αγροδιατροφή, ενέργεια), παράλληλα με τη συνέχιση της δραστηριότητας στο λιανεμπόριο. Η MED ξεκίνησε τη δραστηριότητά της στον χώρο του ρουχισμού, εστιάζοντας στον σχεδιασμό, την κατασκευή και την εμπορία ενδυμάτων, εσωρούχων και μαγιό με το δικό της εμπορικό σήμα. Σήμερα διαθέτει δίκτυο 13 καταστημάτων λιανικής και 12 shop-in-shop σημείων Hondos Center στην Ελλάδα, καθώς και e-shop με διεθνή παρουσία. Τα προϊόντα της πωλούνται σε πάνω από 100 σημεία σε Ελλάδα και εξωτερικό, ενώ η παραγωγή στηρίζεται σε ιδιόκτητη βιομηχανική εγκατάσταση στο Πέρνικ Βουλγαρίας.