• Πολιτισμός

    Βέρα Λούτερ στην Gagosian: Επιστρέφει με κλασικά θέματα, αίτημα του New York Times Magazine

    Βέρα Λούτερ στην Gagosian: Επιστρέφει με κλασικά θέματα, αίτημα του New York Times Magazine

    Η Βέρα Λούτερ στην Gagosian στο Παρίσι σε παλιότερη έκθεση


    Η Βέρα Λούτερ (Vera Lutter) επιστρέφει με νέα έργα στην Gagosian Αθήνας παρουσιάζοντας κλασικά θέματα με τη δική της ποιητική ματιά.

    Η έκθεση Fragments of the Past ή (σε ελεύθερη μετάφραση) ψήγματα του παρελθόντος, πραγματοποιεί ακριβώς αυτό που υποννοεί με τον τίτλο της. Ελληνικοί ναοί (όπως του Ποσειδώνος στο Σούνιο), αρχαία αρχιτεκτονική της Αττικής και κλασικά γλυπτά αναθεωρούνται μέσα από τον διεισδυτικό φακό της Βέρα Λούτερ.

    Συγκλονιστική ομορφιά

    «Υπάρχει απλά τόση συγκλονιστική ομορφιά και μεγαλοπρέπεια και κλίμακα στην Αθήνα», αναγνωρίζει η διάσημη δημιουργός. «Πάντα με εντυπωσίαζε το τι κίνησε τους ανθρώπους εκείνου του καιρού να κατασκευάσουν αυτά τα οικοδομήματα».

    Εκδοτικό αίτημα

    Η έκθεση της Λούτερ στην Gagosian Αθήνας παρουσιάζει φωτογραφίες από την αρχαία αρχιτεκτονική της Αττικής, από τους ελληνικούς ναούς της Ποσειδωνίας στην Κάτω Ιταλία και από κλασικά γλυπτά που στεγάζονται στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης.

    Η Βέρα Λούτερ παρουσιάζεται στην Αθήνα ύστερα από δέκα πέντε ολόκληρα χρόνια.

    Αφορμή για την επίσκεψή της στην κλασική εποχή αποτελεί το εκδοτικό αίτημα από τους New York Times Magazine.

    Παρά τις υψηλές θερμοκρασίες

    Τον Αύγουστο του 2021, παρά τις υψηλές θερμοκρασίες και τις καταστροφικές πυρκαγιές που έπλητταν την Ελλάδα εκείνη την περίοδο, η Βέρα φούτερ κατάφερε να πραγματοποιήσει την αισθητική αυτή πρόκληση.

    Επισκέφτηκε καταρχήν την Ακρόπολη και την Ακαδημία Πλάτωνος στην Αθήνα καθώς και το Ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο.

    Τα ίχνη της ζωής

    Καθώς ο χρόνος έκθεσης των φωτογραφιών της παραμένει μεγάλος, οι επισκέπτες που περιδιάβαιναν τους αρχαιολογικούς χώρους δεν άφησαν ορατά ίχνη στις εικόνες. Υποννοείται ότι βρίσκονται εκεί.

    Τα ακαθόριστα όρια της κίνησης των δέντρων έρχονται σε αντίθεση με τη συμπαγή σταθερότητα της αρχιτεκτονικής.

    Τι νέο έφερε η Βέρα Λούτερ;

    Η Βέρα Λούτερ καταφέρνει να αξιοποιήσει στο έπακρο τις βασικές αρχές της φωτογραφικής τέχνης, τις ανθεκτικές εκφραστικές δυνατότητες που προσφέρουν.

    «Πάλεμα» με το ίδιο το μέσο και το περιεχόμενό της

    Σε αντιδιαστολή με τη (θεωρητικά) φευγαλέα, ποιητική σύλληψη της «καθοριστικής στιγμής» όπως ονομάζεται, εκείνη προτιμάει την ενδελεχή παρατήρηση. Την επιμονή, το «πάλεμα» με το ίδιο το μέσο, το βλέμμα της, και το περιεχόμενο κάθε σύνθεσης.

    Έτσι προκύπτει το απόσταγμα των ποιητικών της συλλήψεων.

    Ιδιότυπη υλικότητα και χρονικότητα

    Η κλίμακα, η υλικότητα και η χρονικότητα της διαδικασίας της, δημιουργούν εικόνες που μεταμορφώνουν τα αρχαία θέματα αποκαλύπτοντας την ομορφιά τους σε πρωτόγνωρους, εντυπωσιακά σύγχρονους τρόπους, όπως σημειώνουν οι διοργανωτές.

    Μέσα από το βλέμμα της, κλασικό και σύγχρονο βρίσκονται σε συνεχή όσμωση. Η επιμειξία τους οδηγεί σε μία τρίτη, νέα σύνθεση, όπως θα μπορούσε κανείς να υποστηρίξει.

    Η σημασία της τεχνολογίας

    Η Βέρα Λούτερ τραβάει τις φωτογραφίες της με φωτογραφικές μηχανές χωρίς φακούς και με μικροσκοπικό διάφραγμα.

    Η ίδια τις κατασκευάζει. Σαν camera obscura αξιοποιεί αντικείμενα χρηστικά -από μπαούλα ως κοντέινερ και ολόκληρα δωμάτια.

    Χειροποίητη διαδικασία

    Τοποθετώντας φωτοευαίσθητο χαρτί στο πίσω τοίχωμά τους χρησιμοποιεί μεγάλους χρόνους έκθεσης που μπορεί να διαρκούν από ώρες έως και μήνες.

    Οι τελικές εικόνες αποδεικνύονται μοναδικές. Αποτελούν απευθείας αποτυπώσεις του φωτεινού ίχνους των θεμάτων της σε αρνητική τονικότητα.

    Έτσι «ζωγραφίζει» ουρανούς ασύλληπτα σκοτεινούς και γωνιές κτηρίων κρυμμένες στη σκιά, που μεταμορφώνονται λουσμένες στο εκτυφλωτικό λευκό.

    Αισθητικά δοκίμια

    Η διαχρονική της ενασχόληση με τη διάσταση του Χρόνου στην ανθρώπινη ζωή, έχει οδηγήσει τη Βέρα Λούτερ σε διαφορετικούς τόπους -από σύγχρονα αστικά τοπία έως και αρχαιολογικούς χώρους.

    Οι εικόνες της αποτελούν φιλοσοφικά αισθητικά δοκίμια πάνω στην ιστορία της ανθρώπινης δημιουργικότητας, το πεπερασμένο της ύπαρξης, στην ανθεκτικότητα των δομημένων κατασκευών.

    Για να φωτογραφίσει τους δωρικούς ναούς της Ποσειδωνίας το 2015, η Λούτερ χρησιμοποίησε σαν φωτογραφική μηχανή ένα μεγάλο κοντέινερ.

    Δημιούργησε εκτενών διαστάσεων εικόνες, σχόλιο στη μνημειώδη κλίμακα της αρχιτεκτονικής τους.

    Ελληνικά ρωμαϊκά γλυπτά

    Τις εικόνες των ναών της κλασικής εποχής, έρχονται να συμπληρώσουν οι φωτογραφίες ελληνικών και ρωμαϊκών γλυπτών από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης (Museum of Metropolitan Art New York 2012-2013).

    Απεικονίζουν επί μέρους αγάλματα και συλλογές μικρότερων έργων σε μια προθήκη συλλαμβάνοντας ταυτόχρονα αρχαία θραύσματα και τους γύρω εκθεσιακούς χώρους.

    Κάμερα στο Μουσείο ή Μουσείο στην κάμερα;

    Τα συγκεκριμένα έργα συνδέονται με εκείνα της πρόσφατης έκθεσης που πραγματοποίησε η Βέρα Λούτερ στο Los Angeles County Museum -Μουσείο της Κομητείας του Λος Άντζελες.

    Τιτλοφορήθηκε Museum in the Camera και περιελάμβανε μεγάλες εικόνες της αρχιτεκτονικής, των αιθουσών και των συλλογών του Μουσείου τις οποίες φωτογράφισε κατά τη διάρκεια της διετούς της διαμονής στο χώρο.

    Η διάσημη της Αμερικής

    Η Βέρα Λούτερ γεννήθηκε το στο Καϊζερσλάουτερν στη Γερμανία.

    Σήμερα ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη.

    Έργα της περιλαμβάνονται σε συλλογές περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης στη Νέα Υόρκη, στο Γκουγκενχάιμ (Guggenheim) στη Νέα Υόρκη, στο Γουίτνεϊ (Whitney Museum) στη Νέα Υόρκη και σε πολλά άλλα σημαντικά ιδρύματα σε ολόκληρη την Αμερική αλλά και στην Ευρώπη.

    Πληροφορίες

    Η έκθεση θα συνοδεύεται από βιβλίο με τα έργα καθώς και δόκιμο από την Τζιν Ντίκστρα (Jean Dykstra).

    Vera Lutter

    Fragments of the Past

    Gagosian Athens

    Αναπήρων Πολέμου 22

    Αθήνα

    7 Απριλίου 28 Μαΐου



    ΣΧΟΛΙΑ